suositelen

tukkusutija

lukukokemukseksi tutustumista Hugon (mikäli vaan aku ankalta ja naisten laatulehdiltä ennätätte)kirjaan "Pariisin Notre Dame."

sinä valta, vallattomuus, ahneus, köyhyys, rikkaus, viha ja rakkaus antavat kuvan yhteisöstä, joka on vertailukelpoinen tähänkin päivään. eikä onnellista loppua ole.

joten ne jotka kaipaavat ko.kirjan perusteella piiretyn rainan lällärikamaa tulevat pettymään.

tekstistä voipi vaikka löytyä yhtymäkohtia kahvilan ja hakkuuaukean karvasteluista.

16

1029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukenut

Samaa sarjaa. Puzon "Narrit kuolevat".

• Lukutoukka

Hyvä kirja, ainoastaan ensimmäisen kappaleen Pariisin kuvaus pitkästytti ja jätin siitä suurimman osan lukematta :))

• Seppojuhani

Isosisko houkutteli minut lukemaan ”Kurjat”. Olin silloin 15-17 vuotias. Alun änkyröinnin jälkeen luin sen tiiliskiven silmät kiiluten. Täytyy sanoa, että on siitä siskoplikastakin jotain hyvää ollut...

Elokuvat sen sijaan ovat olleet aina pettymyksiä; ilmeisesti oma mielikuvitus ottaa niin voimakkaan otteen, että sinällään laadukkaasti tehdyistä leffoista ei saa oikeaa otetta vaan ne tuntuvat suorastaan väärennöksiltä.

• Sofienne

Suomenkielinen nimi: Kurjat
        Alkuperäinen nimi: Misérables, Les
        Ohjaaja: Bille August
        Pääosissa: Liam Neeson, Geoffrey Rush, Uma Thurman
        Valmistusvuosi: 1998

http://www.leffatykki.com/pages/index.php?submit=review&elokuva_id=2454

Olen nähnyt tuon version useita kertoja - se vaan kerta kaikkiaan kohlahti minuun.
        Eritoten Geoffrey Rush(Javert) näyttelijäsuoritus oli aiheutti selkäpiissäni kylmäväreitä.

Liitin elokuvan ideaan myös omana oivalluksenani Sokrateksen hyve-etiikan
        (oikeudenmukaisuus, rohkeus, viisaus ,lempeys ja kohtuullisuus)
        Jean Valjean, ( Liam Neeson) pääroolihenkilön muuttuminen paatoksellisesta rikollisesta hyve-etiikan vakaamukselliseksi noudattajaksi on minusta huikea – ehkä siksi että se vastaa minun omia uskomuksiani ihmisen muuttumiseen jos siihen on tahto, ymmärrys ja mahdollisuus.

Javert (Geoffrey Rush) oli myös hyvin periaatteen mies . Hän omasi myös hyveitä :viisautta, rohkeutta, oikeudenmukaisuutta – mutta häneltä puuttui lempeys ja kohtuullisuus. Jean Valjeanilla oli kaikki viisi. Elokuvan lopputilanne miesten välillä minusta hyvin kuvaa heidän samankaltaisuutta mutta myös sen mikä heissä oli jyrkimmin erilaisuutena.

*sofi*

• Hyvän kirjan ja siitä tehdyn erinomaisen elokuvan yhdistemä on harvinaisuus. Harvemmin siinä on onnistuttu niin hyvin ,kuin Coppola filmatessaan Ilmestyskirjan.
        Ilmestykirja on tehty Josep Conradin kirjasta Pimeyden Sydän. Elokuvan filmauksesta jo itsessään saisi elokuvan. Leffa oli aikoinaan yksi kalleimmista koskaan tehdyistä. Myös Brando sai roolistaan suurimman koskaan maksetun palkkion. Hänen sopimukseen oli myös lisätty kohta, oli mahduttava univormuun.

Brandon epäiltiin lihoneen ulos tulevasta roolistaan. Brandoa tämä ei haitannut, sillä hän teetätti asun itselleen,ja oltuaan puhelinyhteydessä Coppolaan tajusi samalla, että kaikki ei ollut hyvin viidakossa?

Ilmestykirjaa kuvattin filippiinien viidakossa. Elokuvaa olivat tekemässä Martin Sheen, John Milius, Dennis Hopper, Rober Duvall, Harison Ford ynnämuut.

Kun Brando saapui kuvauspaikalle Filippiineille, koko kuvausryhmä oli aivan sekaisin huumeista, viinasta, kuumuudesta ja sairauksista. Martin Sheen oli saanut sydänkohtauksen. Duvall,Hopper ja Ford huudattivat The Doorsia stereoista ja sekoilivat minkä kerkisivät. Coppola oli maanis-depressiivisessä tilassa, eikä hänellä ollut aavistustakaan miten elokuva pitäisi lopettaa.

Brandon mukaan Joseph Conradin Pimeyden sydämen pohjalta tehty käsikirjoitus oli ääliömäinen, ja tarjoutui kirjoittamaan tarinaa – varsinkin omaa osuuttaan – uudestaan. Brandon oma idea oli ajaa päänsä kaljuksi ja esiintyä puoliksi pimeässä. Hänen monologinsa kesti kaikkiaan neljäkymmentäviisi minuuttia, josta sitten leikattiin elokuvaan sopiva pätkä. Brando veti roolinsa läpi ilman käsikirjoitusta omasta päästään. Osaansa hän valmistautui liittymällä muiden rankkaan ryypiskelyyn, kuinkas muuten.

Elokuvasta saa enemmän irti, kun lukee ensin kirjan. Kirja lykykäisyydessään, tai novelliksi sitä paremminkin voi kutsua, kertoo matkasta ihmismielen pahuuteen ja pimeyden syvyyteen.

Mielenkiitoinen yhteensattuma , että Conrad kirjoittaessaan kirjaa sairastui kuumetautiin(malariaan). Kirja on kuin kuumehourussa kirjoitettu. Elokuvaa katsoessa sama "kuumeisuus ja hourailu" on käsin kosketeltavaa. Myös yhtymä kohdat kirjailijan ja elokuvan tekijöiden "sairastumiseen ja sekoiluun" on selvät.

• ...tuli tänään Neloselta. Minusta hieno elokuva rakkaudesta, kostosta ja anteeksiannosta. Täytynee joskus lukea kirjakin!

• Itse suosittelen Sven Hasselin romaaneja
      Tuomittujen legioona
      Kuolema telaketjuilla 1958
      Aseveljet
      Rangaistuspataljoona
      Gestapo
      Monte Cassino

Myös Beemerin Stalingrad ja Berliini ovat mielenkiintoisia ja asiallisia romaaneja.

• MillaN

...suosittelen John Grishamin

Partneri
        Petos
        Firma
        Kammio

Loistavia ja arvoituksellisia jännitysromaaneja, joissa vasta loppumetreillä tiedät kuka on kukin.

Niin ja iltaa sinulle.:D

• *toimittaja

olen lukenut kaikki, todella hyviä ja "tyypillisestä" poikkeavia sotakirjoja, joita en yleensä lue. Hmm, onkohan tuo Aseveljet kuitenkin jäänyt lukematta..

• *toimittaja kirjoitti:

olen lukenut kaikki, todella hyviä ja "tyypillisestä" poikkeavia sotakirjoja, joita en yleensä lue. Hmm, onkohan tuo Aseveljet kuitenkin jäänyt lukematta..

Hasselin kirjat ovat todella "erilaisia" sotaromaaneja. Sodanvastaisiksi niitä on myös luonnehdittu. Raakoja ne ainakin on.

• tukkusutija

tuli vaan mieleen, kun muistelin parin vuoden ajalta voimakkaimpia kokemusiani teatterilumoissa.

olen lukenut ja katsonut kolme #kellonsoittajaa" ja kaikki ovat kertoneet aiheen kirjoittajan elkein. miksi "kiivastuin" oli piirretty lastenraina, jossa ei ollut mitään kirjailijan tarkoituksesta.

ja toisaalta, vaikka se ei tähän kuulukkaan, huuhaan puolelelta hävisi vaven ja iromaken kinailun härskein osuun, jonka olisi sallinut jäädä kansakunnan ihmeteltäväksi.

ja miksi, niin siksi, että olisi havaittu kuinka kusipää hakkaa vesipäätä, ja mitä tarkoittaa rasismi, nihilismi, ja se että jos musta kana nukkuu, ei saada tuoreita munia.

• ~X~

Juupa. Jospa kaikki kaffepalstan ja hakkiksen pahoin voivat ihmiset lukisivat ensiksi Hellstenin Tompan Virtahepo-kirjan ennen kuin menevät oikean kaunokirjallisuuden pariin. Se ei kerro siis Niilin asukkaista vaan ihan jostain muusta.

Tuosta opuksesta kutakuinkin jokainen tunnistaa osan tuntemuksistaan, joita ei ymmärrä tai muuten huomaa.

Meemeistään ylpeä Hurja muttei kurja

~X~

• ZeireeNi

riittää se, kun olen pienempänä lukenut kaikki anni polvan tiina-kirjat :P

• MillaN
        ZeireeNi kirjoitti:

...minullakin on koko Tiina-sarja.:D

• ~X~
        ZeireeNi kirjoitti:

Tulee jotenkin mieleen se maitomainos, jossa sanotaan:"ja sen kyllä huomaa". Mitenkökähä nyt näin.

Voita sun leipäs päälle...

~X~

• TurhaCe

Usein kirja - verrattuna elokuvaan, kulkee omassa sarjassaan ja mielikuvitus saa kuvittaa kirjaa lukijalle mieleiseksi. Asia, joka on lukemisessa miellyttänyt minua pienestä pitäen.

Minua viehättävät vahvat naiskohtalot, esim Venny Kontturin tapa kertoa Pumpulan naisista Finlaysonin kutomossa sodan melskeessä, Orvokki Aution Pesärikko-trilogia, jossa on vahvaa kerrontaa -50-70-lukujen arjesta, pohjanmaalaisuudesta.

Antti Tuurin Lakeuden kutsu-kirjaan pohjautuva elokuva tuli TeeVeestä lauantaina, ehdoton suosikkini. Samoin Helvi Hämäläisen ja Oiva Paloheimon tuotannot ovat kestosuosikkejani vuodesta toiseen.
      Äkkiä huomaan, että lista on loppumaton. *hymy*

Ehkä ikä tekee tepposet, mutta kotimaan lähihistoriaa kuvaava kirjailu miellyttää nykyään enemmän = Juurien haku, luulenma.

JenniJoutava

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2621
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      79
      1985
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1898
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      83
      1357
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1315
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1238
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1098
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1090
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      943
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      934
    Aihe