Lappilainen luonne?

sydämensäsärkenyt

Minkälainen on? Kertokaa mitkä luonteenpiirteet sopis perus lappilaisiin?

Itsellä on jostain syystä tosi huonot kokemukset. Olen itä-suomalainen.

Lappilaiset on musta jotenkin kylmiä, juroja, vittumaisia, outoja, ilkeitä ja inhottavia...

Olen tuntenut useamman lappilaisen ja voin sanoa etten tullut toimeen! Tulen toimeen oikeastaan kaikista muista maakunnista olevien henkilöiden kanssa paremmin. Oikeasti.

Lappilaiset ei kestä savolaisuuttani. Sitä että olen puhelias, vahvasti ulospäin suuntautunut, itsevarma ja hieman omahyvänenkin. Mutta kuitenkin myös kiltti, herkkä, lämmin, ystävällinen persoona.

Esim. Hirmu haloo tuli siitä kun minä 19-vuotiaana olin kiinostunut 31-vuotiaasta lappilaisesta miehestä. Tai sitten 3-vuotta nuoremmasta pojasta, siitäkin saatiin show aikaiseksi!

Itä-suomessa ei oo tuollasta, oon täällä koko ikäni elänyt ja tykännyt. Eikä täällä oo nii pahaa rikollis- ja huumeongelmaa mitä siellä lapissa on.

Tai ei katsota kieroon jos nainen kopsuttelee menemään mustissa nahkasaappaissa ja näyttävissä vaatteissa ja täydessä tällingissä! Jännää.

Täällä kaikki on ystäviä kaikenikästen kanssa.

Vittu työ lappilaiset ukot sekä akanlänkyrät ootte kyllä persiistä..........!!

53

7173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnPoikkeuksiakinVähän

Kadeellisia, uunoja, nössöjä, kyräileviä, omituisia negatiivisessa mielessä, ei suuta auki muuten kuin kännissä, ennakkoluuloisia, kuivia, nuivia, tyhmiäkin kuten muuallakin, laiskoja, ahneita rahalle, nuukia, laiskoja, epäsiistejä, tylyjä, puhumattomia, juroja, epäluuloisia jne......
      Tämä 60 vuoden kokemuksella liiottelematta yhtään.
      Siinäpä lappilaiset pähkinän kuoressa.
      Ainoa hyvä lappilainen on kuollut lappilainen.

• KadeusOnSeJokaJyllää

Niin ja ennenkaikkea alkoholisoituneita lähes kaikki jne...

• sydämensäsärkenyt

No sieltähän tuli mukava lista. :) ja miks työ juotte niin paljon ja kännissä ootte etenkin väkivaltasia!? Ja ootte kyllä muutenkin... Tiedän yhen akan ja tunsinkin, joka surutta pisteli siellä lapissa miespuolista kaveriaan turpaan kun suuttu tälle. Itekki sain pelätä aina väkivallan uhkaa, koska koin että en mielyttäny heitä ja tämä/nämä lappilaiset murskas itsetuntoni pidemmäks aikaa kun ei koskaan uskaltanu vapautuneesti olla loppupeleissä siellä sitten oma itsensä... Koin sellasta alistamista henkisesti. Henkistä väkivaltaa. Mikä on todella surullista. :) vieläkin rakennellaan itsetuntoa uusiks tässä, vaurioita seuraten.

Ja miksi ihmeessä olette kateellisia!? Kun sille kateellisuudellekin voi helvetti soikoon tehdä itse jotain.. :D ei tarvii olla niin nuiva ja kuiva ja vaatimaton, jos todellisuudessa ihminen ei sitä halua!

• Anonyymi
        KadeusOnSeJokaJyllää kirjoitti:

Niin ja ennenkaikkea alkoholisoituneita lähes kaikki jne...

Lappalaiset olettavat, että mitä enemmän kännissä, sitä mukavampia he ovat. Totuus on kuitenkin, että kännissä olet yhtä tyhmä kuin muutkin juopuneet. Pieni "kusettajien" ryhmä munaa muidenkin maineen. Käytöstavat naisia kohtaan?

• Anonyymi
        sydämensäsärkenyt kirjoitti:

No sieltähän tuli mukava lista. :) ja miks työ juotte niin paljon ja kännissä ootte etenkin väkivaltasia!? Ja ootte kyllä muutenkin... Tiedän yhen akan ja tunsinkin, joka surutta pisteli siellä lapissa miespuolista kaveriaan turpaan kun suuttu tälle. Itekki sain pelätä aina väkivallan uhkaa, koska koin että en mielyttäny heitä ja tämä/nämä lappilaiset murskas itsetuntoni pidemmäks aikaa kun ei koskaan uskaltanu vapautuneesti olla loppupeleissä siellä sitten oma itsensä... Koin sellasta alistamista henkisesti. Henkistä väkivaltaa. Mikä on todella surullista. :) vieläkin rakennellaan itsetuntoa uusiks tässä, vaurioita seuraten.

Ja miksi ihmeessä olette kateellisia!? Kun sille kateellisuudellekin voi helvetti soikoon tehdä itse jotain.. :D ei tarvii olla niin nuiva ja kuiva ja vaatimaton, jos todellisuudessa ihminen ei sitä halua!

Löytyy muuten ihan kaikista tappelee se savolainenkin kännissä ihan mistä tahansa on kotoisin ei tee eroa. Tää keskustelu on p.... kaa

• Anonyymi

Haista kukkanen!

• ja just samat sanat kaikkille "jotka" tänne kirjoittelee.... kuntaa tai paikkaa kasomatta!!!??

• sydämensäsärkenyt

No kyl se on minusta ihan totta että maakunta erojakin ihmisissä on. :) vaikka ihmisen oma luonne määrittelee myös paljon. Musta savolaista luonnetta lähimpänä on ehkä pohjois-karjalaiset, kun se on tuo naapuri maakunta. ;) ja karjalaiset nyt ylipäätään, ei oo niin väliä onko etelä vai pohjonen. Viikonloppunakin tuli hyvä elokuva, nyt perjantaina, helmiä ja sikoja... ;) se kuvaa parhaiten kyllä savolaista ja karjalaista luonnetta!

• säälittääne

Lappilaisuus pohjaa kaikki siihen alemmuuden tunteeseen jota jokainen lappilainen tuntee muita kohtaan. Ei siinä pääse hyväkään luonne oikeuksiinsa, kun tuo tiedostamaton tunne ohjaa kaikkea kanssakäymistä muiden kanssa.

• sydämensäsärkenyt

Mutta mistä se alemmuuden tunne johtuu?? ja eihän ketään kohtaan pitäisi tuntea alemmuuden tunnetta, ellei se toinen todellakin ansaitse sitä...!

• Vahvuuskin

Lapin identiteettiin kuuluu yhteisöllisyys, jota pidän vahvuutena Etelä- ja Lounais-Suomeen verrattuna.

• Anonyymi

Paskan marjat sanon minä suomalaiset tappelee AINA kännissä ihan missä tahansa

• luulenmä

Kai se alemmuudentunne syntyy siitä kun etelässä on kaikkea, eikä täällä juuri mitään. Etelässä kansa on kouluja käynyt ja osaa kaikenlaista. Etelästä tulee rahat tänne, siellä on töitä, verrattuna mitä Lapissa on. Täältä muuttaa aina koulutettu väestö töiden perässä etelään, vaan tyhmin osa väestöstä jää tänne hanttihommiin, kaivoksille, tai metsureiksi.
      Kai se alemmuuden tunne syntyy kaikesta tuosta, ja listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Se tunnehan kumpuaa alitajunnasta, ei ole mitenkään tietoista ajattelua, ja se jos mikä sitten näkyy asenteissa.

• sydämensäsärkenyt

No voihan se noin olla, ite sijotun enemmän keskelle suomea nii en tiiä minkälainen minä sitten oon... Ehkä molempia tuosta mitä sinä sanoit. :-)

Mutta onhan nykyään pohjosessakin parempi tilanne. Yliopistoja ja kaikkea.

...

Muoti vaateliikkeet ja sitten se matkailu kanssa kova sana lapissa, etenkin jouluna, nythän siel oli kuninkaalisiakin käynyt ja upeaa luontoa...

Joten on kyllä ihmeellistä tuo alemmuudentunne. :'D nytkin yks lappilainen työkaveri vittuilee mulle koko ajan töissä, vaikka kuinka koittas sille mukava olla... Kylmästi ja töykeästi vastailee kaikkeen. Naamastakin kyllä sen jo näkee että aika kova luontonen ihminen..

Äsken ajauduttiin riitelee siitä miten pomo saa toimia. Ja tuntuu et molemmilla, savolaisilla että lappilaisilla on jääräpää ja voimakkaat mielipiteet... Paitsi tuo lappilainen ei anna yhtään tilaa muiden mielipiteille lämmöllä, vaan hänen on se kylmästi ja kovasti ainut oikea. :S

• Anonyymi

Mitä sie höpötät? Etelässä ei ole ku vesisadetta ja ruuhkia.
        Minä en sieltä kaipaa mitää. Asuin monta vuotta mutta lapissa on kaikki mitä kaipasin

• sami32

LOL! Eveliina is back. Jutut ei muutu, ei sitte millään. Samoja asioita jankkaat tällä palstalla aina vaan eri nimimerkillä. Tuo vaikuttaa kyllä jo pahalta pakkomielteeltä. Kysy nyt vielä se vakiokysymys, et kuka lappilainen mies haluaa seurustella sun kaa niin saadaan taas hyvät naurut tästä ketjusta. Huoh!

• sydämensäsärkenyt

Ja mä en näe mitään naurettavaa siinä, että jokin mies on kohdellu mua paskasti... Tai että lappilaiset tuntuu just kylmiltä ja ilkeitä ihmisiltä... Ja näemmä olin oikeassakin. :) mikä siinä olisi naurettavaa??

Ja mä kirjotin muutenkin ihan asiallisen tekstin.

• sydämensäsärkenyt

Niin ja en ole mikään Eveliina. :D sekin piti saada sanotuksi!

• Nimimerkki_2

Jos lappilainen ei tykkää savolaisesta joka valehtelee ja varastaa. Kaikenlisäksi kehuu itteänsä... niin kuinka semmoisesta voi tykätä? Onko se joku itärajan takkaa tullu geeni se savolaisuus vai mikä?

• sydämensäsärkenyt

No kerroppas mitä pahaa on ittensä kehumisessa...? :)

Minusta jos sitä tekee kohtuudella, se on täysin tervettä ja kaukana sellasesta minä, minä, minä - tyyppisestä itserakkaasta hommelista. Saat sinä ihteäs kehua, välillä kauniiksi ja komeaksikin ja etenkin jos onnistut jossain asiassa mikä on sulle ollu vaikea ja välillä muuten vaan! SE TEKEE NIMITTÄIN HYVÄÄ. Terve itsetunto rakentuu kato sille pohjalle, että sinä osaat kehua itteäs ja _arvostaa_ ja se kehuminen on just sitä arvostamista! Jos sä perustat sun itsetunnon sille pohjalle, että odotat muiden kehuvan ittees, nii aika paska siitä itsetunnosta tulee... Koska ihminen pelaa täällä loppujen lopuks AINA omaan pussiin ja monen luonne on aika kusipäämäinen ja paskamainen, toisin sanoen itsekäs, joten et välttämättä niitä kehuja saa vaikka olisit kuinka komea/kaunis/tai hyvä jossain asiassa ... Niin aijaijai, jos sinun itsetuntos on perustunu vaan muiden kehuille! Kun ossaa itteään kehua ja arvostaa, nii ei oo enää paskaakaan merkitystä kehuuko muut sinua ja arvostaako. Kun et välitä. :D ;D

Ja mä en yhdy tohon et valehtelu ja varastelu ois jotenkin etenkin savolaisten ominaisuuspiirre... Mä luulen että noita varkaita ja valehtelijoita on vähän joka paikassa, mut lapissa varmaan aika paljon kans ja Oulun seudulla kun ne rikollis ja huumeluvut on niin suuret. :) ja työ lappilaiset valehtelette ite vitusti ... jauhatte ja juoruutte enemmän seläntakana kun sielu sietää! Kuten sanoin, se on teillä päin enemmän sääntö kun poikkeus. Minusta esim. jauhettiin vitusti kakkaa kun olin kiinostunut tuosta vanhemmasta miehestä ja sen jälkeen kaikista mun muistakin asioista, ei enää kohdeltukaan samalla tavalla ja en ollu enää se kiva tyttö. Omieni seurassa, eli savolaisten seurassa mulla ei oo onneks tuota ongelmaa niinkään ollu ja muutenkaan täällä ei olla niin suppea katseisia erilaisuudelle, kun suukin käy jatkuvasti. :) Eikä mua oo täällä hylätty tai katottu kieroon sen takia vaikka on ollu minkälainen vanhempi ukko joskus tai pari vuotta nuorempi poika, herranjumala mikä ei ole edes paha... Täysin normaalia. :-)

Mut kyl savolainenkin osaa olla kiero, en minä sitä kiellä. Mutta omasta mielestäni hyvällä tavalla, kai mä oon tottunu sit siihen "kierouteen". Vastuu on kuulijalla ja Kuopion tori on mualiman napa. :)

• Anonyymi

Mitä v... ttua kaikki suomalaiset valehtelee tappelee kännissä on kotoisin ihan mistä vaa on meinaa nähty

• sydämensäsärkenyt

Ja kaukaset sukujuuret mulla on ainakin Viipurissa, isän puolelta. Mut sittemmin meidän suku asettunu asumaan savoon. :) joten tuosta geeniperimästä en tiiä.

• Perusstadilainen

Mikä tässä oli ajatuksena? Ollaan kaikki suomalaiset hyvin samanlaisia viirusilmäisiä äidin omia näpäkärsiä, koko maassa. Tää keskustelu kuullostaa itserasismilta, me ollaan hienoja suomalaisia, saamelaisia, ruotsinkielisiä, Kainuulaisia ja kaikkea muuta maahamme kuuluvia. Maallamme on harvinaisen pitkä historia kulttuurivaltiona.

• sydämensäsärkenyt

Ajatuksena oli kertoa vaan omista kokemuksista. :) eihän se väärin oo..?

• pohjoisen

ikävää että "joku"! tyttö voi.... olla niin katkeroitunut!! että täällä itestään täällä numeron tekee.....!??? :( no meitä on (joka junaan)!! ja varsinkin " etelään"
      meneviä.....

• sydämensäsärkenyt

:).

No emmä siitä katkeruudesta tiiä, mutta vähän surullinen kyllä... :(

• Anonyymi

Lapissa on upea luonto jos tykkää talvesta ja lumesta ja laskettelusta hiihdosta jos ei pidä edellamainituista eipä Lapissa mitään sitte olekaan. Vaellus ja kalastus kesällä jos tykkää ötököistä niitä sitte piisaa.

• ihmetteleväukko

Eveliina kirjottaa tuota "savoa" ja "stadia" ja vähä "lappiaki" sekasin muttei kuitenkaan yhtään niistä luonnollisesti. Eli mistähän sie Eveliina oikeesti olet kotosin. Eka olit stadista nyt muka savosta????

• sydämensäsärkenyt

Kun en ole edelleenkään mikään Eveliina! :) ja omaa nimeä en rupea paljastamaan täällä.

• Pkarjala2

Savolaisia ei saa sekoittaa karjalaiseen, eikä pohjois-karjalaista ja etelä-karjalaista toisiinsa. Ollaan ihan erilaisia.

• Anonyymi

Lappilaiset ovat täysin käsittämättömiä. He eivät edes tervehdi. En pidä heistä yhtään.

• Anonyymi

Kaikkiako sitä pitäs tervehtiä? Meeppä stadiin moikkaileen

• Anonyymi

Voi olla vaikeaa ymmärtää ettei etelä elättänytkään lapin asuikkaita. Meni toisinpäin, tuo jos mikä harmittaa etelän veteliä. He kun luulevat osaavansa kaiken paremmin. Naurattaa tuo tietämättömysy missä mennään. Verratkaa mitä osaavat kotonaan tehdä... ei muuhun ole kuin suuläpiä aukomaan että kuin hyviä muka ollaan. Koti ruuankin tekeminen on vaikeaa, kaikesta kertoo nuo valmis ruuat. Olisi häpeä syödä jotain säilöntäaineella mäskättyä mautonta paskaa. Meillä voi olla puhdas luonto mitä etelän ihmiset eivät ole paikkakunnallaan tajunneet säästää. Miksiköhän?
      No kaikki eivät osaa koskaan ajatella tuevaisuutta. En minäkään ketään murahtava vastaan tulijaa tervehdi. Ihan eri asia ihminen joka tulee ja haluaa keskustella oli aihe mikä vaan, minusta saa juttukaverin:)

• Anonyymi

Saamelaiset valtaamma etelän. Hesa kuuluu meille. Olemma ylimystö maasamme.

Eipä silti, kaikki kanta.. suomalaiset mukavia.
        Saamelaisena tykkään asua eteläsä. Kaikilta maakunnista olevat kivoja tyyppejä.

Saamelaisena katson ettei synnyinseutu ratkaise vaan ihminen itse. Millainen on ihmisenä.

terveisin mie
        Saamelainen, mies saamesta

• Anonyymi

Kyllä ne siellä kylmässä ja pimeässä ovat tottuneet elämään. Haastavat olosuhteet sanoisin niin että vaikuttaisko se jotenkin psyykkeeseen. Mitenhän se poro bisnes sujuu. Ainakin liha on kallista kaupoissa.

• Anonyymi

Meitä on niin moneksi. Vähän asuinpaikastaki riippuu. Mutta yleisesti minusta Lapin ihmiset on helposti lähestyttäviä, suoriakin mielipiteistään, ujojakin, vähän ehkä varautuneita, mukavia, rehellisiä..

• Anonyymi

Yllätyin kun tapasin pari rovaniemeläistä jokusen aikaa sitten, ne osoittautuivat harhaluuloisiksi kusipäiksi.
        Vastaavia mulkkuja en ole tavannut sitten muualla.
        Kemijärven muijat on läpeensä kyllästyneitä sivistymättömiä
        Hermoraunioita.
        Ylläksen seudulla tapaamani hlö aivan sisäänpäinkääntynyt.
        Posiolla ja Sallassa yksinkertaisia johtuen sisäsiittoisuudesta.
        Torniosta tulee monta ylimielistä nuijaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yllätyin kun tapasin pari rovaniemeläistä jokusen aikaa sitten, ne osoittautuivat harhaluuloisiksi kusipäiksi.
        Hermoraunioita.

Puhut kuin narsisti. Taidat olla hankala tyyppi, tule kenenkään kanssa toimeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhut kuin narsisti. Taidat olla hankala tyyppi, tule kenenkään kanssa toimeen.

06.39
        Kuulut vajakkien joukkoon.
        Kotikutoinen psykiatriko olet? 👆

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hermoraunioita.

Juoppoja valehtelijoita on suomi täynnä paikkakunnasta riippumatta koettu on

• Anonyymi

Lapin käräjäoikeus on tuominnut luutnantin sakkoihin esimiesaseman väärinkäyttämisestä. Rikos tapahtui viime vuoden marraskuun lopussa pidetyssä aselajiharjoituksessa Inarissa.

1994 syntynyt luutnantti oli käskenyt rajajääkäriä kantamaan raskasta rinkkaa ja taisteluliiviä harjoituksen loppuosuudella

• Anonyymi

:D pää pois sieltä perseestä ja kierrä maatamme niin tiiät. kukaan ei voi vastata kysymykseesi. . .

• Anonyymi

👈😎👉
         🦶🦶

• Anonyymi

Kiero lappalaine, joka on olevinaan kaikkien kaveri, mutta heti kun käännän selkäsi, alkaa puhua pahaa sinusta.

• Anonyymi

Joo sitä on ihan kaikkialla. Et turvat kiinni. Ihan turhaa keskustelua

• Anonyymi

Paskan jauhantaa ei mitään järkeä

• Anonyymi

kulla lapilaiset tekke paljo tyo ja ovat ahkera

• Anonyymi

Kuka nyt Suomessa töitä tekee Kela maksaa kun lepäilee kotona. Nuoret makaa ja pelaa tietokonetta. Ei jaksa tehdä töitä tai käydä koulua se on niin rankkaa. Vanhat jotka on jo tehny oman osuutensa veronmaksajina yhteiskunnan eteen laitetaan töihin. 45 vuotta duunii ei muuta kun töihin et saadaan elättää nää siivellä makaajat

• Anonyymi

Kieroja, juorut lentää seläntakana, edessä päin ollaan niin maireita että.

• Anonyymi

Juoppoja ovat Rovaniemeläiset ja muutkin lappalaiset.
        Juoppo on hirveän kateellinen toisille kaikesta.
        Kateellinen jopa siitäkin, jos joku ei juo lainkaan.
        Toisten pitäisi mielumminkin kadehtia juoppoa
        jolla tuntuu riittävän rahaa jatkuvaan juhlintaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juoppoja ovat Rovaniemeläiset ja muutkin lappalaiset.
        Juoppo on hirveän kateellinen toisille kaikesta.
        Kateellinen jopa siitäkin, jos joku ei juo lainkaan.
        Toisten pitäisi mielumminkin kadehtia juoppoa
        jolla tuntuu riittävän rahaa jatkuvaan juhlintaan.

Rovaniemi ei ole lähelläkään Lappia mutta mitäs näistä...Olen seurannut Oddasat- eli Saamenkielistä uutislähetystä aika- ajoin yleisestä mielenkiinnosta ja suurin osa aiheista käsittelee riitoja, niitä riittää. Joku Saamelaisten oma foorumi nimeltä saamelaiskäräjät on lähes sekin yhtä ja samaa kinastelua. Porot ja poronhoidon ympärillehän se kinaaminen yleensä kiertää, kuka saa missäkin paimentaa ja onpa kinaa siitäkin että kuka oikeastaan on oikea Saamelainen ja saa esim. äänestää jossakin heidän paikallisvaaleissaan ym. Sama kiistely on päällä niin Suomen, Ruotsin kuin Norjankin Saamelaisilla ja /tai Lappalaisilla.
        Ja valtion pitäisi maksaa ja maksaa sitä ja tätä ja avustaa ja avustaa...

• Anonyymi

Norsunvi. lla näillä on naamat enimmäkseen.

• Anonyymi

Voi vittu vie mikä keskustelu taas :D

Nimimerkillä lappilainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe