Riittävä teho/painosuhde?

V8-6-4

Mikä on mielestänne riittävä teho/painosuhde autolle?
Itse ajattelen, että tehoa pitää olla niin paljon, että harvoin - jos silloinkaan - täytyy kaasupoljin painaa pohjaan asti. Auton ajamisen tulee olla vaivatonta, ei pitäis tarvita pohtia, että ehdinkö liikennevirran väliin.

Muutaman kokeilemani tehopainosuhteen tiedän varmasti
1. Pikkuauto 1,2 bensa, manuaali. 65hv/t. Yllättävän pirteä. Kaasupolkimen liikevara tosin loppuu aina kesken.
2. Avolava 4,3 bensa, automaatti, 90hv/t. Mukava ajettava. Ohituskiihtyvyyttä voisi olla enemmänkin.
3. Perheauto, 2.0 bensa, manuaali, 110hv/t. Kertaakaan ei tarvinnut painaa kaasua pohjaan asti. Olisi ehkä sopinut paremmin automaatiksi.

Noin 100hv/tonni näyttää siis olevan hyvä alarajalukema. Mitä mieltä?

9

3487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • transitmies

      eiköhän semmoiset rapiat 30 heppaa tonni niin eipä karkaa lapasestakaan.

      • Anonyymi

        Tuollainen juuri on sen tulevan Dacia Springin tehopainosuhde. Lienee niillä spekseillä tehottomin nykyauto mitä on. Mutta sopiihan se Dacian tyyliin.


    • Tehoa pitää olla sen verran vähän, että normiajossakin kaasua tulee käytettyä riittävästi (ei pääse moottori karstoittumaan). Tärkeämpää olisi riittävä vääntö alakierroksilta asti, ettei tarvitsisi turhaan hämmentää manuaalia ohituksiin lähdettäessä, jne. Tosin nyt on alla perinteinen automaatti, mikä aiheuttaa välillä jännittäviä hetkiä kun viive kaasun polkaisemisesta etenemisen alkuun on merkittävä (hakee vaihdetta)...

      Tehoa pitää olla sen verran, ettei herkästi jää kakkoseksi jos joku päättää yrittää estää ohitusta kiihdyttämällä. Kun oma auto painaa lastattuna pari tonnia, niin joku 150 heppaa riittää. Eihän sillä nopeista pikkuautoista mennä ohi, mutta ne voi tarvittaessa helposti kiilata ulos tieltä. Tärkeintä ettei suurin osa raskaasta kalustosta onnistu kiusaamaan.

      • Anonyymi

        Helposti on pärjännyt sellaisilla 130 -140 hv:n autoilla. Jos ei niillä ehdi pysyä liikenteen mukana niin on omissa kyvyissä sen verran ongelmia, että pitää siirtyä julkisiin.


    • Anonyymi

      Tukijulleilla pitää ola ainakin 300 heppaa kun painavat vähintään 150kg ja kun muutama samanlainen kyydissä niin eihän pienitehoinen auto jaksa liikkua mihinkään.

    • Anonyymi

      Mitenköhän raskasliikenne pärjää, hohhoijaa näitä kirjotuksia...

      • Anonyymi

        Raskas liikenne pärjää hyvin. Paremmin kiihtyy rekat liikennevaloista kuin biomassan tollotadatusooktaaviat, joissa on essonbaarin ohjesäännön mukaisesti tiiliskivi polkimen alla.

        Biomassalla 0-60 kiihdytys em. rajoitinta vasten ottaa aikaa minuutin ja matkana 0,5 km. Siksi ajavatkin taajamissa aina kaasu pohjassa... vauhti riippuu siitä, paljonko on välimatkaa risteyksillä tai tiukemmilla kaarteilla, jotka uskalletaan ajaa max. 30 km/h. Kilometrin suoralla nopeus nousee 70 km/h lukemiin... vaikka rajoitus olisi 40.

        Biomassalle riittäisi hyvin 30 hv näihin suorituksiin. Meille muille jonkinlainen rajapyykki on 10 s nollasta satkuun. Sitä hitaampi auto on liian tahmea mm valtaväylien liittymisrampeissa (biomassaa ei moinen haittaa, kun poukkaavat surutta 50-70 nopeudella, kolmion takaa, valtaväylän 80-100 etenevän liikennevirran sekaan). Toisaalta, kun auto lähtee alta 10 s, niin sitten ei ole enää hirveän oleellista, onko se tarkka lukema 7,8 vai 8,7 s.


      • Anonyymi

        Niissä on välityksiä melkoisesti enemmän ja huippukin vain 90km/h.


    • Anonyymi

      Manuaalilaatikolla 100 hv/tonni, vanhalla automatilla 200 hv/tonni. DSG:llä 100 hv/tonni ja saman verran rahaa remontteihin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      249
      4514
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1695
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1538
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      16
      1421
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1261
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      91
      1201
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1064
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1035
    Aihe