Mikä on mielestänne riittävä teho/painosuhde autolle?
Itse ajattelen, että tehoa pitää olla niin paljon, että harvoin - jos silloinkaan - täytyy kaasupoljin painaa pohjaan asti. Auton ajamisen tulee olla vaivatonta, ei pitäis tarvita pohtia, että ehdinkö liikennevirran väliin.
Muutaman kokeilemani tehopainosuhteen tiedän varmasti
1. Pikkuauto 1,2 bensa, manuaali. 65hv/t. Yllättävän pirteä. Kaasupolkimen liikevara tosin loppuu aina kesken.
2. Avolava 4,3 bensa, automaatti, 90hv/t. Mukava ajettava. Ohituskiihtyvyyttä voisi olla enemmänkin.
3. Perheauto, 2.0 bensa, manuaali, 110hv/t. Kertaakaan ei tarvinnut painaa kaasua pohjaan asti. Olisi ehkä sopinut paremmin automaatiksi.
Noin 100hv/tonni näyttää siis olevan hyvä alarajalukema. Mitä mieltä?
Riittävä teho/painosuhde?
9
2974
Vastaukset
- transitmies
eiköhän semmoiset rapiat 30 heppaa tonni niin eipä karkaa lapasestakaan.
- Anonyymi
Tuollainen juuri on sen tulevan Dacia Springin tehopainosuhde. Lienee niillä spekseillä tehottomin nykyauto mitä on. Mutta sopiihan se Dacian tyyliin.
Tehoa pitää olla sen verran vähän, että normiajossakin kaasua tulee käytettyä riittävästi (ei pääse moottori karstoittumaan). Tärkeämpää olisi riittävä vääntö alakierroksilta asti, ettei tarvitsisi turhaan hämmentää manuaalia ohituksiin lähdettäessä, jne. Tosin nyt on alla perinteinen automaatti, mikä aiheuttaa välillä jännittäviä hetkiä kun viive kaasun polkaisemisesta etenemisen alkuun on merkittävä (hakee vaihdetta)...
Tehoa pitää olla sen verran, ettei herkästi jää kakkoseksi jos joku päättää yrittää estää ohitusta kiihdyttämällä. Kun oma auto painaa lastattuna pari tonnia, niin joku 150 heppaa riittää. Eihän sillä nopeista pikkuautoista mennä ohi, mutta ne voi tarvittaessa helposti kiilata ulos tieltä. Tärkeintä ettei suurin osa raskaasta kalustosta onnistu kiusaamaan.- Anonyymi
Helposti on pärjännyt sellaisilla 130 -140 hv:n autoilla. Jos ei niillä ehdi pysyä liikenteen mukana niin on omissa kyvyissä sen verran ongelmia, että pitää siirtyä julkisiin.
- Anonyymi
Tukijulleilla pitää ola ainakin 300 heppaa kun painavat vähintään 150kg ja kun muutama samanlainen kyydissä niin eihän pienitehoinen auto jaksa liikkua mihinkään.
- Anonyymi
Mitenköhän raskasliikenne pärjää, hohhoijaa näitä kirjotuksia...
- Anonyymi
Raskas liikenne pärjää hyvin. Paremmin kiihtyy rekat liikennevaloista kuin biomassan tollotadatusooktaaviat, joissa on essonbaarin ohjesäännön mukaisesti tiiliskivi polkimen alla.
Biomassalla 0-60 kiihdytys em. rajoitinta vasten ottaa aikaa minuutin ja matkana 0,5 km. Siksi ajavatkin taajamissa aina kaasu pohjassa... vauhti riippuu siitä, paljonko on välimatkaa risteyksillä tai tiukemmilla kaarteilla, jotka uskalletaan ajaa max. 30 km/h. Kilometrin suoralla nopeus nousee 70 km/h lukemiin... vaikka rajoitus olisi 40.
Biomassalle riittäisi hyvin 30 hv näihin suorituksiin. Meille muille jonkinlainen rajapyykki on 10 s nollasta satkuun. Sitä hitaampi auto on liian tahmea mm valtaväylien liittymisrampeissa (biomassaa ei moinen haittaa, kun poukkaavat surutta 50-70 nopeudella, kolmion takaa, valtaväylän 80-100 etenevän liikennevirran sekaan). Toisaalta, kun auto lähtee alta 10 s, niin sitten ei ole enää hirveän oleellista, onko se tarkka lukema 7,8 vai 8,7 s. - Anonyymi
Niissä on välityksiä melkoisesti enemmän ja huippukin vain 90km/h.
- Anonyymi
Manuaalilaatikolla 100 hv/tonni, vanhalla automatilla 200 hv/tonni. DSG:llä 100 hv/tonni ja saman verran rahaa remontteihin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448079Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432131Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262042- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 25996
- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850