Riittävä teho/painosuhde?

V8-6-4

Mikä on mielestänne riittävä teho/painosuhde autolle?
Itse ajattelen, että tehoa pitää olla niin paljon, että harvoin - jos silloinkaan - täytyy kaasupoljin painaa pohjaan asti. Auton ajamisen tulee olla vaivatonta, ei pitäis tarvita pohtia, että ehdinkö liikennevirran väliin.

Muutaman kokeilemani tehopainosuhteen tiedän varmasti
1. Pikkuauto 1,2 bensa, manuaali. 65hv/t. Yllättävän pirteä. Kaasupolkimen liikevara tosin loppuu aina kesken.
2. Avolava 4,3 bensa, automaatti, 90hv/t. Mukava ajettava. Ohituskiihtyvyyttä voisi olla enemmänkin.
3. Perheauto, 2.0 bensa, manuaali, 110hv/t. Kertaakaan ei tarvinnut painaa kaasua pohjaan asti. Olisi ehkä sopinut paremmin automaatiksi.

Noin 100hv/tonni näyttää siis olevan hyvä alarajalukema. Mitä mieltä?

9

2643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • transitmies

      eiköhän semmoiset rapiat 30 heppaa tonni niin eipä karkaa lapasestakaan.

      • Anonyymi

        Tuollainen juuri on sen tulevan Dacia Springin tehopainosuhde. Lienee niillä spekseillä tehottomin nykyauto mitä on. Mutta sopiihan se Dacian tyyliin.


    • Tehoa pitää olla sen verran vähän, että normiajossakin kaasua tulee käytettyä riittävästi (ei pääse moottori karstoittumaan). Tärkeämpää olisi riittävä vääntö alakierroksilta asti, ettei tarvitsisi turhaan hämmentää manuaalia ohituksiin lähdettäessä, jne. Tosin nyt on alla perinteinen automaatti, mikä aiheuttaa välillä jännittäviä hetkiä kun viive kaasun polkaisemisesta etenemisen alkuun on merkittävä (hakee vaihdetta)...

      Tehoa pitää olla sen verran, ettei herkästi jää kakkoseksi jos joku päättää yrittää estää ohitusta kiihdyttämällä. Kun oma auto painaa lastattuna pari tonnia, niin joku 150 heppaa riittää. Eihän sillä nopeista pikkuautoista mennä ohi, mutta ne voi tarvittaessa helposti kiilata ulos tieltä. Tärkeintä ettei suurin osa raskaasta kalustosta onnistu kiusaamaan.

      • Anonyymi

        Helposti on pärjännyt sellaisilla 130 -140 hv:n autoilla. Jos ei niillä ehdi pysyä liikenteen mukana niin on omissa kyvyissä sen verran ongelmia, että pitää siirtyä julkisiin.


    • Anonyymi

      Tukijulleilla pitää ola ainakin 300 heppaa kun painavat vähintään 150kg ja kun muutama samanlainen kyydissä niin eihän pienitehoinen auto jaksa liikkua mihinkään.

    • Anonyymi

      Mitenköhän raskasliikenne pärjää, hohhoijaa näitä kirjotuksia...

      • Anonyymi

        Raskas liikenne pärjää hyvin. Paremmin kiihtyy rekat liikennevaloista kuin biomassan tollotadatusooktaaviat, joissa on essonbaarin ohjesäännön mukaisesti tiiliskivi polkimen alla.

        Biomassalla 0-60 kiihdytys em. rajoitinta vasten ottaa aikaa minuutin ja matkana 0,5 km. Siksi ajavatkin taajamissa aina kaasu pohjassa... vauhti riippuu siitä, paljonko on välimatkaa risteyksillä tai tiukemmilla kaarteilla, jotka uskalletaan ajaa max. 30 km/h. Kilometrin suoralla nopeus nousee 70 km/h lukemiin... vaikka rajoitus olisi 40.

        Biomassalle riittäisi hyvin 30 hv näihin suorituksiin. Meille muille jonkinlainen rajapyykki on 10 s nollasta satkuun. Sitä hitaampi auto on liian tahmea mm valtaväylien liittymisrampeissa (biomassaa ei moinen haittaa, kun poukkaavat surutta 50-70 nopeudella, kolmion takaa, valtaväylän 80-100 etenevän liikennevirran sekaan). Toisaalta, kun auto lähtee alta 10 s, niin sitten ei ole enää hirveän oleellista, onko se tarkka lukema 7,8 vai 8,7 s.


      • Anonyymi

        Niissä on välityksiä melkoisesti enemmän ja huippukin vain 90km/h.


    • Anonyymi

      Manuaalilaatikolla 100 hv/tonni, vanhalla automatilla 200 hv/tonni. DSG:llä 100 hv/tonni ja saman verran rahaa remontteihin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe