. Tama kysymys on luultavasti enemman Kelan piirissa, mutta kokeillaan - nykyisella lainsaadannolla tyoton voi tienata 300 euroa kuussa ilman,
etta se vaikuttaa tyottomyysturvaan. Jos henkilo tyoskentelee yllaolevan kaltaisella sopimuksella yrityksessa, voiko han olla samaan aikaan tyottomana
tyonhakijana etta han voi saada soviteltua tyottomyysturvaa? Mikali ei, millaisissa tapauksissa tama on mahdollista?
2. Vaikuttaako tama tienattu 300 euroa asumistukeen?
3. Yritykset solmivat nykyisin suurilta osin naita sopimuksia, joissa tyotunteja tarjotaan 0-40h viikossa. Jos henkilo allekirjoittaa tyosopimuksen ja menee toihin ko. kaltaisella sopimuksella, mutta tilanne muuttuu sellaiseksi ettei yrityksella ole varaa tarjota lainkaan tyontunteja ja jattaa tyontekijan ns. reserviinsa, onko talla tyontekijalla oikeutta tyottomyysturvan piirin soviteltuun tyomarkkinatukeen? Mikali ei, millaisissa tilanteissa tama on mahdollista? Milla statuksella tyottoman on oltava, etta han on TTT-tyossa ja tyomarkkinatuen piirissa samanaikaisesti?
4. Olen lukenut, etta naille sopimuksilla tyoskentelevat voivat joutua tilanteeseen, jossa kerran kieltaydyttyaan tyovuorosta, heille ei tarjota niita enaa lainkaan. Jos yritys ei enaa tarjoa tyontekijalle tyovuoroja ja ennen pitkaa irtisanoo tyontekijan, voiko tasta seurata karenssi? Kyseinen tyosopimushan sitoo molempia osapuolia, eika tyontekijalle ole velvollisuutta ottaa tarjottua vuoroa vastaan - tyoton ei ole voinut omalla toiminnallaan aiheuttaa tyosuhteen purkua, koska on toiminut tyosopimuksessa merkittyjen oikeuksiensa mukaisesti.
5. Jos haen tyota, joka vasta haastattelussa paljastuu TTT-sopimuksen tyoksi ja kieltaydyn tyosta, voiko tasta seurata karenssi? Ilmeisesti teilla on ollut kaytantona, etta esimerkiksi puhelinmyyntityota ei tarvitse ottaa vastaan. Missa tapauksissa tama asia tulkitaan? Astuuko tyosuhde voimaan vasta kunnes tyosta kirjoitetaan kirjallinen, laillinen tyosopimus?
6. TE-viraston mukaan tyottoman tyohakijan ei tarvitse ottaa vastaan tyota, jossa hanen palkkansa jaa pienemmaksi kuin tuet. Miten asia tulkitaan TTT-sopimuksissa, kun tarjottu tyoaika on 0-40h? Tatahan on kaytannossa mahdotonta paatella laskennallisesti, kun tyonantaja saati tyontekija ei voi tietaa asiasta etukateen.
Kysymyksia tarv. tyoh. kutsuttavan kaytannosta
Apuakaipaava0
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384