vaimo joka ei osaa olla hyvä vaimo

aina-yksin

Millainen oikein on hyvä vaimo? Millaisia te muut suomalaiset naiset olette, kun mieheni aina sanoo, että "muut naiset" sitä ja tätä...ovat minua parempia äitejä, ruoanlaittajia ja tekevät miehensä onnellisiksi ja miehillä on mukavan leppoisaa kotona. Puhuu ilmeisesti kaveriensa vaimoista. Minä olen täysin ala-arvoinen joka asiassa. En ole koskaan saanut tavata yhtäkään hänen ystäväänsä, joten en ole saanut kunniaa nähdä näitä täydellisiä vaimojakaan. Eivät koskaan näyttäydy minulle. Minä kuulemma vaan teen mieheni hulluksi..Ja silti minun näkökulmastani aina yritän parhaani...en vain tiedä, millainen on vaimo, joka tekee miehensä onnelliseksi. Mutta ei ainakaan mieheni yritä tehdä minua onnelliseksi...ehkä en vain ole sen arvoinen, että viettäisi kanssani aikaa. Hän syyttää minua siitä, että aikani menee lapsia hoitaessa, ja hänen elämänsä on kovin tylsää.

53

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RaakaWatson

No sitä saa mitä tilaa.

• dibi

Miehesi on ongelman ydin.

• maranello

Onko miehesi muslimi, todennäköisesti on. Siinä sulle loppumaton kurjuus, jos et itse osaa häippästä.

• käymmeyhdessäain

Äläpä välitä noista v:tuilu viesteistä.
      Tämähän nimenomaan on palsta, jolla on tarkoitus keskustella monikulttuurisista suhteista, joten aloituksesi on palstan sääntöjen mukainen.

Itse olen jo usean vuoden ollut aviossa ulkomaalaisen miehen kanssa ja vaikka hänen kulttuurinsa ei niin hirveästi poikkeakaan suomalaisesta, silti välillä menee sukset ristiin kulttuurieroista.
      Ensin alkuun meilläkin tahtoi mies moitiskella keikkea suomalaista ja minuakin koti-ikävissään. Ei tahtonut kelvata kodinpito, ruoka tai keskustelunaiheetkaan. Milloin puhuin liikaa, milloin liian vähän. Milloin ei kelvannut, että puhuin englantia kun hänen piti oppia suomea ja milloin et kelvannut että puhuin suomea kun ei ymmärtänyt. Sänkyasioita ei ole ikinä moittinut.

Aikani kun olin kaikkea motkotusta kuunnellut, ja varsinkin sitä minun huonommuutta niihin muihin verrattuna, niin istutin ukon pöydän ääreen ja sanoin että alappas ukko-kulta nyt sitten ladella faktat pöytään, että millanen vaimo minun pitäisi olla ja millä tavalla pitäisi niitä hommia pyörittää, että hän olisi onnellinen. Ja jos ei osaa olla onnellinen minun rinnalla, niin sitten voi ottaa sukat laatikosta ja paidat henkarista ja pistää oman paratiisin pystyyn johonkin toiseen osoitteeseen.
      No ei se vaadittaessa osannut sanoa missä olen huonompi kuin "muut naiset". Eihän niillä sen kavereilla edes ole vaimoja. Muutama suomalainen työkaveri seurustelee, mutta nekin taitaa olla sellasia miehiä, jotka paneskelee kaikki kaksijalkaiset potkurista heinäsorsaan.

Mutta siihen nokat vastakkain keskusteluun loppui turha räksytys ja siinäpä se on rinnalla kulkenut myötä ja vastamäet jo usean vuoden ajan.
      Itselläni ei ole tapana turhista räksyttää ja motkottaa. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi jatkuaan "paskan lapioimiseen" ja parisuhde kun on kuitenkin kahden kauppa ja täysin vapaaehtoisuuteen perustuva. Lasten elatukseen ja kasvattamiseen on velvollisuus, puolisonsa ja elämänkumppaninsa jokainen valitsee itse. Myös sen mitä siltä puolisoltasi kestät, valitset sinä itse.

Tsemppiä ja viisautta.

• ChinaDragon

Ihmisissä on jokin perusvika kun he kuvittelevat toisilla menevän paremmin kun heillä itsellään.
        Jokaisessa parisuhteessa on omat ongelmansa, usein ne juontuvat ihmisestä itsestään, ihminen joka ei ole itseensä tyytyväinen heijastaa pahaa oloaan puolisoaan kohtaan.

Voimia teille kaikille ja ymmärtäkää puolisoa, eivät he täydellisiä koskaan ole. Vaikka sitä kovasti yrittäisivät olla:)

• RaakaWatson

Kumma juttu kuinka palstan vajakeilla on aina samat valituksen aiheet. Itse en ole koskaan alistanut puolisoani en edes kun harvoin on koti-ikävä iskenyt. Jos itse kuulisin moista puolisoni suusta niin siitä seuraisi välittömästi monon kuva istumalihakseen, eli se olisi siinä.
        Teillä on todella alhainen itsetunto kun siedätte moista käytöstä. No eipä silti kyllähän se että on muslimiin seonnut kertoo omaa kieltään.
        Sen verran vielä että millä potkurilla on kaksi jalkaa?
        No kertoo vain kirjoittajan...

• turhaturhempiturhinRW

"Sen verran vielä että millä potkurilla on kaksi jalkaa? "

RaakaWatson ei ole taaskaan kuullut ns. kansan sussa kiertävistä sanonnoista.

Ja pitihän sinne lisätä tuo henkilökohtaisuuksiin menevä yhteen henkilöön kohdistuva herjakin: "No kertoo vain kirjoittajan..."

Missä kohti aloittaja kertoi miehensä uskonnon tai edes kotimaan?

• RaakaWatson
        turhaturhempiturhinRW kirjoitti:

"Sen verran vielä että millä potkurilla on kaksi jalkaa? "

RaakaWatson ei ole taaskaan kuullut ns. kansan sussa kiertävistä sanonnoista.

Ja pitihän sinne lisätä tuo henkilökohtaisuuksiin menevä yhteen henkilöön kohdistuva herjakin: "No kertoo vain kirjoittajan..."

Missä kohti aloittaja kertoi miehensä uskonnon tai edes kotimaan?

Ei ole kuullut ei. Kerro millä potkurilla on kaksi jalkaa.... Stadin suunnalla sanonta kuuluu kaikki kaksijalkaiset tikapuista herätyskelloon, mutta en ole asiantuntija kaikenmaailman junttisanonnoille.
        Ei tarvitse kertoa kotimaata eikä uskontoa sillä käytännössä vain muslimi on noin takapajuinen. Yli kymmenen vuotta olen noita samoja valituksia täällä lukenut eli tunnistan musliminpatjan jo kaukaa.....

• sivukommentti
        RaakaWatson kirjoitti:

Ei ole kuullut ei. Kerro millä potkurilla on kaksi jalkaa.... Stadin suunnalla sanonta kuuluu kaikki kaksijalkaiset tikapuista herätyskelloon, mutta en ole asiantuntija kaikenmaailman junttisanonnoille.
        Ei tarvitse kertoa kotimaata eikä uskontoa sillä käytännössä vain muslimi on noin takapajuinen. Yli kymmenen vuotta olen noita samoja valituksia täällä lukenut eli tunnistan musliminpatjan jo kaukaa.....

Vain stadin suunnan junttisanonnat ovat sinulle tuttuja, kertoo...... no joo.... ei ole paljon maailmaa kierretty.

• RaakaWatson
        sivukommentti kirjoitti:

Vain stadin suunnan junttisanonnat ovat sinulle tuttuja, kertoo...... no joo.... ei ole paljon maailmaa kierretty.

No, roheet parikymmentä vuotta tosin ei ole vielä tullut vastaan mitään muuta maata kuin Suomi missä puhutaan suomea joten jos en ole Kehä III:n ulkopuolella juuri käynyt Suomessa ollessani niin tuskin olen mitään menettänyt. Ehkä siksi en tunne savivarpaiden sanontoja.

• Chomchom

Mies, joka syyttää muita oman elämänsä tylsyydestä, ei ota vastuuta. Kysy mieheltäsi, mitä hän sinusta toivoo, ja kerro sinä hänelle, mitä sinä odotat mieheltä ja perhe-elämältä. Konkreettisesti. Mieshän sen tietää, millainen hänen mielestään on hyvä vaimo. Jos odotukset eivät kohtaa, tee omat johtopäätöksesi ja toimi.

Hyvä suhde on kahden kauppa. Vain omaa käytöstään voi muuttaa, mutta joskus se saa aikaan muutoksen myös toisessa. Miellyttäminen on hyvä juttu, kunhan ei toimi omia tuntojaan vastaan ja koe uhrautuvansa. Molempien pitäisi ajatella, miten helpottaa toisen elämää ja toimia perheen eteen. Jos näin ei ole, ei asia valittamalla muutu.

Miehelleni oli alusta lähtien selvää se yksinkertainen seikka, että jos hän ottaa suomalaisen vaimon, hän ei saa minusta omanmaalaista vaimoa. Oma valinta, turha rutista. On asioita, joissa toimimme toisin kuin muiden perheissä on tapana, mutta se on meidän välinen asiamme. Asioita ei ole voinut ottaa itsestään selvyyksinä vaan niistä on pitänyt puhua. En ole todellakaan kokenut joutuneeni joustamaan kohtuuttomasti tai sen enempää kuin suomalaisen kanssa avioituneet tuttuni. Ja mieheni on mielestään saanut monessa asiassa valita vapaammin suomalaisen kuin omanmaalaisen naisen kanssa.

• ChinaDragon

Chom chom on oikeassa, esimerkiksi kiinalainen nainen on usein joustamattomampi mitä suomalainen nainen.

Aasialaisten ja etenkin kiinalaisten elämänkuva on hyvin yksioikoinen. se helpottaa elämää mutta samalla on hiukan ärsyttävä tapa toimia elämässä.

Ainakin oman vaimoni ajatusmaailma on hyvin paljon yksinkertaistettua, ei niinkään tunteellista päätöksentekoa.

Vaativa ja hiukan ärsyttävän oikeassa oleva nainen joka pitää aina oman päänsä. Kiva hänen kanssaan on painia pystyssä ja vaakatasossa, ei se pieni "paini" ole pahasta parisuhteessa, pitää suhteen raikkaana kun molemmat ovat samanlaisia jästipäitä. Tuosta samasta syystä molemmat saavat elää tahtomallaan tavalla kunhan kumppania arvostaa ja on luottamuksen arvoinen.

Itse en vaadi vaimoltani mitään ja sama se on toisinpäin, elämä vain menee eteenpäin kun molemmat ajattelevat myös mitä se toinen haluaisi. Ei siihen sanoja tarvita. Ollaan ehkä itseriittoisia molemmat ettei tule edes mieleen toista haukkua.

• kokemusta_on

Olet selvästi kohdannut narsistin. Koita kestää ja ota ero.

• käymmeyhdessäain

Ei se mies välttämätä narsisti ole.

Pitää ottaa huomioon esim. sellainen asia kuin koti-ikävä.
        Kyllä ne miehetkin voi potea koti-ikävää ja silloin helposti tulee sellainen "oma maa mansikka, muu maa mustikka" mieliala. Jokainen joka on ulkomailla asunut tietää mistä puhun.

Minun neuvo kyllä ap:lle on että ottaa härkää sarvista ja pysäyttää tuon miehensä mutavyöryn. Jos se mies ei ole onnellinen puolisoonsa niin sitten pitää ottaa salkku kainaloon ja siirtyä muualle.
        Ap itse päättää kauanko mies saa kaataa ikävä-kakkaämpärinsä vaimonsa niskaan.
        Kyllä tuon ap:n miehen pitäisi kyetä ajattelemaan, että omalla tyytymärrömyydellään syö myös vaimonsa energiaa ja koko perhe voi pahoin.
        Pitää miettiä, mihin siinä omassa elämässään on tyytymätön ja pystyä myöskin vastaamaan sille puolisolleen. Eihän kukaan jaksa loputtomiin haukuttavana olla.

Ihan niinkuin Chomchom sanoi, vain itseään ja omaa käytöstään voi muuttaa.

• ChinaDragon
        käymmeyhdessäain kirjoitti:

Kyllä ne miehetkin voi potea koti-ikävää ja silloin helposti tulee sellainen "oma maa mansikka, muu maa mustikka" mieliala. Jokainen joka on ulkomailla asunut tietää mistä puhun.

Minun neuvo kyllä ap:lle on että ottaa härkää sarvista ja pysäyttää tuon miehensä mutavyöryn. Jos se mies ei ole onnellinen puolisoonsa niin sitten pitää ottaa salkku kainaloon ja siirtyä muualle.
        Kyllä tuon ap:n miehen pitäisi kyetä ajattelemaan, että omalla tyytymärrömyydellään syö myös vaimonsa energiaa ja koko perhe voi pahoin.
        Pitää miettiä, mihin siinä omassa elämässään on tyytymätön ja pystyä myöskin vastaamaan sille puolisolleen. Eihän kukaan jaksa loputtomiin haukuttavana olla.

Käyttäytykää siten että mies on vain pelkkää ilmaa, se herättää miehen kuin miehen. Ei naisen tarvitse miehen edessä nöyrtyä, jos nöyrtyy mies ei kunnioita naista. Kaivakaahan se kaulin kaapista.

• Chomchom

Kokemusta on ikävästä ja masennuksestakin. Mutta juuri siksi pitää olla omaakin elämää niin, ettei hyvinvointi riipu täysin miehen mielialoista. On vaikeaa seurata, kun toisella on vaikeaa, mutta pitää nähdä asiat erillisinä. Ei saa kieltää itseltään iloa. Ja vaikka kuinka olisi inhimillistä kaataa paska sen lähimpänä tai saatavilla olevan niskaan, sitä ei tarvitse sietää.

Jos suhteessa ei ole arvostusta, mitä jää jäljelle? Voi olla, ettet, ap, ole sopiva vaimo miehellesi, mutta ei se tarkoita, että olisit jotenkin huono. Mitä pelkäät? Miksi pistät niin paljon painoa sille, että mies vertailee sinua muihin ja arvostelee?

• RaakaWatson

Totta, ei ole välttämättä narsisti. Yksinkertaisesti on muslimi.

• pensselitäti

Ovatko lapset, joiden hoitamisesta mies valittaa, yhteisiä? Elleivät ole, eroa miehestä jo ihan lasten takia. Jos taas ovat, niin asiaa pitää harkita.
      Jos mies moittii ja syyttelee jatkuvasti vaimoaan, vaikka tämä toimii ja elää suht, normaalisti, on syynä yleensä se, että mies haluaa suhteesta eroon ja haluaa vierittää syyn erosta vaimonsa niskoille. Onko kuvioissa mahdollisesti toinen nainen? Entä onko mies saanut äskettäin pysyvän oleskeluluvan Suomeen ja haluaa siirtyä eteenpäin suunnitelmissaan? Vai etkö anna hänelle tarpeeksi rahaa?

• "...Ja jos ei osaa olla onnellinen minun rinnalla, niin sitten voi ottaa sukat laatikosta ja paidat henkarista ja pistää oman paratiisin pystyyn johonkin toiseen osoitteeseen..."
      IHANA!!! käymmeyhdessäain!

Samassa istunnossa voisi kysyä, haluaisiko hän todella kuulla myös aiheesta 'muut miehet...'. Taitaa olla oman mielikuvituksensa tuotetta koko muut naiset.

Muut miehet arvostavat vaimoaan. Suomessa naisten ei tarvitse alistua vähättelyyn.

• jore4

Tämän palstan naiset usein kysyvät mistä tiedätte heidän seurustelevan muslimin, mustan kanssa vaikka he eivät sitä sano?
      Vastaus on yksinkertainen, Vaikka olen seurannut palstaa jo kauan, en ole vielä yhdenkään naisen kertovan suhteestaan valkoiseen mieheen, joten jäljelle jäävät vain muslimit ja mustat afrikkalaiset.

• Chomchom

Olet sinä vain hauska :) Olet seurannut palstaa hyvin valikoidusti ja ilmeisesti mustien lasien läpi.

• RaakaWatson
        Chomchom kirjoitti:

Olet sinä vain hauska :) Olet seurannut palstaa hyvin valikoidusti ja ilmeisesti mustien lasien läpi.

Kuule somsom, kyllä jore on tässä asiassa hyvinkin oikeassa. Se että sinulla on venepakolainen tarkoittaa vain sitä että olet harvinainen poikkeus. Ei enempää eikä vähempää. Suurin osa palstalla riehuvista naisista on muslimien patjoja ja sillä selvä.

• Chomchom
        RaakaWatson kirjoitti:

Kuule somsom, kyllä jore on tässä asiassa hyvinkin oikeassa. Se että sinulla on venepakolainen tarkoittaa vain sitä että olet harvinainen poikkeus. Ei enempää eikä vähempää. Suurin osa palstalla riehuvista naisista on muslimien patjoja ja sillä selvä.

On jore4 varmasti oikeassa siinä, ettei hän ole huomannut. Mutta omia kokemuksia ei kannata toitottaa ehdottomana totuutena. Muistan itse lukeneeni aika monta tekstiä, joissa kirjoittajalla esim. eurooppalainen (muu kuin Suomi) puoliso. Läheskään aina kirjoittaja ei mainitse puolison ihonväriä tai uskontoa - mutta senhän voikin "päätellä". Onhan minunkin ja puolisoni uskonto ja puolisoni synnyinmaa täällä jo (väärin) päätelty.

• RaakaWatson
        Chomchom kirjoitti:

On jore4 varmasti oikeassa siinä, ettei hän ole huomannut. Mutta omia kokemuksia ei kannata toitottaa ehdottomana totuutena. Muistan itse lukeneeni aika monta tekstiä, joissa kirjoittajalla esim. eurooppalainen (muu kuin Suomi) puoliso. Läheskään aina kirjoittaja ei mainitse puolison ihonväriä tai uskontoa - mutta senhän voikin "päätellä". Onhan minunkin ja puolisoni uskonto ja puolisoni synnyinmaa täällä jo (väärin) päätelty.

Tämä siksi että aina kun kirjoittaja ei halua kertoa puolison etnistä alkuperää on kyseessä murjaani. Sama koskee muslimeja ja niiden patjoja.
        Aina kun puolison taustoissa ei ole mitään hävettävää on kirjoittajat sen tuoneet julki.

• Chomchom
        RaakaWatson kirjoitti:

Tämä siksi että aina kun kirjoittaja ei halua kertoa puolison etnistä alkuperää on kyseessä murjaani. Sama koskee muslimeja ja niiden patjoja.
        Aina kun puolison taustoissa ei ole mitään hävettävää on kirjoittajat sen tuoneet julki.

"Aina kun puolison taustoissa ei ole mitään hävettävää on kirjoittajat sen tuoneet julki"

No tämähän kertoisi jo, ettei jore4 ole seurannut palstaa tarkkaan. Toisaalta, en minäkään aluksi kertonut puolisoni alkuperää, vaikken sitä häpeä, eikä hänen uskontonsa ole ollut sinullekaan aina selvä. Joissakin asioissa uskonnolla tai synnyinmaalla ei ole merkitystä. Toki se saattaa vaikuttaa joihinkin asioihin, mutta esim. ap:n kuvaamat ongelmat eivät ole mitenkään ainutlaatuisia.

Kovin paljon ei voi päätellä siitä, mitä ihminen jättää kertomatta, koska ei voi tietää siitä, mitä hän ei kerro. Jos en esim. kertoisi mieheni uskontoa, ei hän silti muuksi muuttuisi. Jos minä sanoisin, etten ole kristitty, ei se minusta muslimia tekisi. Yksinkertaista. Voit vain tehdä oletuksia, ja niihin keskustelukykysi näyttääkin perustuvan. On ehkä upean tuntuista mutta niin valheellista kuvitella aina olevansa oikeassa arvailuineen.

• RaakaWatson
        Chomchom kirjoitti:

"Aina kun puolison taustoissa ei ole mitään hävettävää on kirjoittajat sen tuoneet julki"

No tämähän kertoisi jo, ettei jore4 ole seurannut palstaa tarkkaan. Toisaalta, en minäkään aluksi kertonut puolisoni alkuperää, vaikken sitä häpeä, eikä hänen uskontonsa ole ollut sinullekaan aina selvä. Joissakin asioissa uskonnolla tai synnyinmaalla ei ole merkitystä. Toki se saattaa vaikuttaa joihinkin asioihin, mutta esim. ap:n kuvaamat ongelmat eivät ole mitenkään ainutlaatuisia.

Kovin paljon ei voi päätellä siitä, mitä ihminen jättää kertomatta, koska ei voi tietää siitä, mitä hän ei kerro. Jos en esim. kertoisi mieheni uskontoa, ei hän silti muuksi muuttuisi. Jos minä sanoisin, etten ole kristitty, ei se minusta muslimia tekisi. Yksinkertaista. Voit vain tehdä oletuksia, ja niihin keskustelukykysi näyttääkin perustuvan. On ehkä upean tuntuista mutta niin valheellista kuvitella aina olevansa oikeassa arvailuineen.

En arvaile. Koska yli 99% palstavajakeista on muslimien patjoja niin olettaessani että kun ei ilmene mikä uskonto on kyseessä niin todennäköisyys on niin suuri että voin hyvin todeta että muslimi siellä luuraa.
        Hetken kuvittelin että olisit fiksu nainen mutta alkaa näyttää siltä että ei sinullakaan ole kaikki muumit laaksossa.

• Chomchom
        RaakaWatson kirjoitti:

En arvaile. Koska yli 99% palstavajakeista on muslimien patjoja niin olettaessani että kun ei ilmene mikä uskonto on kyseessä niin todennäköisyys on niin suuri että voin hyvin todeta että muslimi siellä luuraa.
        Hetken kuvittelin että olisit fiksu nainen mutta alkaa näyttää siltä että ei sinullakaan ole kaikki muumit laaksossa.

Ja taas arvaus, tällä kertaa mielenterveydestäni. Olen tutkitusti joustava ja painetta hyvin sietävä, mutta ns. keskustelu meni nyt sellaiselle uralle, ettei henkinen selkärankani vain taivu latteuksiesi tasolle.

• RaakaWatson
        Chomchom kirjoitti:

Ja taas arvaus, tällä kertaa mielenterveydestäni. Olen tutkitusti joustava ja painetta hyvin sietävä, mutta ns. keskustelu meni nyt sellaiselle uralle, ettei henkinen selkärankani vain taivu latteuksiesi tasolle.

Enhän minä mielenterveyttäsi epäile. Epäilen älykkyyttäsi.
        Vai tarkoittaako sana fiksu jotain muuta siellä missä asut? Kuten jo aiemmin olen todennut en osaa kaikkia juntti murteita.

• ChinaDragon
        RaakaWatson kirjoitti:

Vai tarkoittaako sana fiksu jotain muuta siellä missä asut? Kuten jo aiemmin olen todennut en osaa kaikkia juntti murteita.

Ei uskoisi RaakaWatsonin kiertäneen maailmaa. Henkilö joka nostaa itseänsä toisten kustannuksella on yleensä sellainen joka ei ole maailmaa nähnyt. Suomessa sana juntti tarkoittanee jotain, jos ilmaiset eri murrealueiden ihmiset pelkän kielen perusteella junteiksi se ei kerro hyvää asenteesta ja siitä miten laitat ihmiset moneen kategoriaan jo murteen perusteella.

Henkilökohtaisesti omaan kokemuksen missä suomalaiset ovat suomalaisia työskennellessään ulkomailla, ei siellä tule kenellekään mieleen miettiä mistä päin Suomea suomalainen tulisi. Olemmehan tosi samanlaisia ja kulttuurilliset erot ovat murteesta riippumatta olemattomia.

Suomessa ja muissakin maissa pääkaupungin ihmiset syyllistyvät lähes tiedostamattaan muiden alueiden ihmisten aliarviointiin. Sivistyneisyyden lisääntyessä myös tuo tiedostamaton harha on pääosin poistunut, vain vanhat gubbet ovat vielä ylemmyydentuntoisia muualta tulleita kohtaan.

Helsingissähän pystyi näkemään ylpeitä puliukkoja jotka puistonpenkillä horjuessaan nostivat itsensä pilviin kertoessaan miten ollaan stadilaisia. Stadilaisuus määritteli puliukon mielestä ihmisen arvon vaikka se jolle hän stadilaisuuttaan kehui olisi ollut hyvin menestyvä pankkiiri Sodankylästä.

Kun ei bonjaa ja hiffaa niin ei siin suulberi skriinaa.

• Chomchom
        RaakaWatson kirjoitti:

No, älykkyyttäkin on monenlaista. En olisi asemassa, jossa nyt olen, jollen olisi älykäs. Toki muilla ominaisuuksilla on myös merkitystä, esim. sitkeydellä ja kärsivällisyydellä. Looginen päättelykykyni on keskivertoa parempi, ja olen myös nopeaälyinen. Viimeksi mainitusta on tosin joskus haittaa, kun en meinaa pysyä hitaammin tai kapeammin ajattelevien tasolla.

Fiksuus ei tarkoita vain esim. matemaattista tai kielellistä älykkyyttä vaan kykyä ja halua toimia oikein ja tilanteeseen sopivalla tavalla. Fiksu voi tarkoittaa myös viisasta, mikä ei ole aivan sama kuin älykäs. Näin opetti faijani ;)

• abcdefghi

Sellaista "älykkyyttä", mitä tällä palstalla olo vaatii löytyy varmaan aika harvalta, mutta ei todellakaan haittaa! Jos jokin on varmaa, niin se on se, ettei kenelläkään ole sitä todellista tietämystä kaikista suhteista eri kulttuurien ja eri maista tulleiden ihmisten välillä! Onnittelut vaan uskosta omiin "kykyihin"! Jos itsellä ei ole monikulttuurista suhdetta, eikä ole koskaan ollutkaan, miksi asia silloin jokapäiväisessä elämässä mukana? Suurta uhkaa ja pelkoa. No asia on näin, ja lähtökohtaisesti monikulttuurisessa suhteessa olevat turhia täällä. Ne todelliset ja aidot kokemukset, mitä täältä juuri haetaan, hukkuvat kummasti niin sanottuun" tietotulvaan". Tällä hetkellä täällä ei" kelpaa" mistään maasta tulleet. Ja Suomeahan tämä palsta ei koskenutkaan, joten Suomesta ja suomalaisista suhteista kiinnostuneet siirtykää Suomi- palstalle.

• RaakaWatson
        ChinaDragon kirjoitti:

Ei uskoisi RaakaWatsonin kiertäneen maailmaa. Henkilö joka nostaa itseänsä toisten kustannuksella on yleensä sellainen joka ei ole maailmaa nähnyt. Suomessa sana juntti tarkoittanee jotain, jos ilmaiset eri murrealueiden ihmiset pelkän kielen perusteella junteiksi se ei kerro hyvää asenteesta ja siitä miten laitat ihmiset moneen kategoriaan jo murteen perusteella.

Henkilökohtaisesti omaan kokemuksen missä suomalaiset ovat suomalaisia työskennellessään ulkomailla, ei siellä tule kenellekään mieleen miettiä mistä päin Suomea suomalainen tulisi. Olemmehan tosi samanlaisia ja kulttuurilliset erot ovat murteesta riippumatta olemattomia.

Suomessa ja muissakin maissa pääkaupungin ihmiset syyllistyvät lähes tiedostamattaan muiden alueiden ihmisten aliarviointiin. Sivistyneisyyden lisääntyessä myös tuo tiedostamaton harha on pääosin poistunut, vain vanhat gubbet ovat vielä ylemmyydentuntoisia muualta tulleita kohtaan.

Helsingissähän pystyi näkemään ylpeitä puliukkoja jotka puistonpenkillä horjuessaan nostivat itsensä pilviin kertoessaan miten ollaan stadilaisia. Stadilaisuus määritteli puliukon mielestä ihmisen arvon vaikka se jolle hän stadilaisuuttaan kehui olisi ollut hyvin menestyvä pankkiiri Sodankylästä.

Kun ei bonjaa ja hiffaa niin ei siin suulberi skriinaa.

Noh ehkä olen sitten hieman erilainen kuin muut. Eipä silti vuosikymmenten aikana olen oppinut että suomalaiset expatit ovat pääosin täysiä ääliöitä, muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta. Ja kyllä sillä on merkitystä mistä on kotoisin. Jo armeija aikana oli suuria vaikeuksia kommunikoida maalaisten kanssa. Eivät ymmärrä.
        Enhän minä itseäni minnekään nosta, päinvastoin.

• RaakaWatson
        Chomchom kirjoitti:

No, älykkyyttäkin on monenlaista. En olisi asemassa, jossa nyt olen, jollen olisi älykäs. Toki muilla ominaisuuksilla on myös merkitystä, esim. sitkeydellä ja kärsivällisyydellä. Looginen päättelykykyni on keskivertoa parempi, ja olen myös nopeaälyinen. Viimeksi mainitusta on tosin joskus haittaa, kun en meinaa pysyä hitaammin tai kapeammin ajattelevien tasolla.

Fiksuus ei tarkoita vain esim. matemaattista tai kielellistä älykkyyttä vaan kykyä ja halua toimia oikein ja tilanteeseen sopivalla tavalla. Fiksu voi tarkoittaa myös viisasta, mikä ei ole aivan sama kuin älykäs. Näin opetti faijani ;)

Dih.
        Älykäs mutta silti tyhmä, vai onko kyseessä vaan se että ei pysty havainnoimaan ympäristöään. Tiedä häntä. Oli miten oli, ei hyvä heilu.

• ChinaDragon
        Chomchom kirjoitti:

"Looginen päättelykykyni on keskivertoa parempi, ja olen myös nopeaälyinen. Viimeksi mainitusta on tosin joskus haittaa, kun en meinaa pysyä hitaammin tai kapeammin ajattelevien tasolla"

Asiantuntijat pyrkivät olemaan asiantuntijoina alan laajemmalla sektorilla, joskus suutarin lapsilla ei ole kenkiä.

Arvostan sellaisia henkilöitä jotka ymmärtävät omien vahvuuksien hyötykäytön suppeammin ajattelevien ammattilaisten hyödyntämänä. Ei kukaan yksin Roomaakaan rakentanut. Ei ole ihmistä joka olisi tehokas tietämällään alalla, se paras asiantuntija jokaisessa yksittäisessä tehtävässä.

Suomessa työskentelee ATK-alalla tuhansia ihmisiä pelkästään julkisella puolella, tuosta joukosta ei löydy nähtävästi yhtään älykästä ihmistä koska tietojärjestelmät eivät Suomessa kommunikoi keskenään. Terveydenhoitoalalla yksityisen puolen tietokannat eivät tue julkista puolta vaikka pääosin kustannukset maksetaan julkisista varoista.

Suomeen tarvittaisiin enemmän älykkäitä johtajia, ei niitä jotka kuvittelevat olevansa älykkäitä. Lopputulos kun ei tue tätä ajatusta, kuvitelmat lisäävät kustannuksia.

• RaakaWatson
        abcdefghi kirjoitti:

Sellaista "älykkyyttä", mitä tällä palstalla olo vaatii löytyy varmaan aika harvalta, mutta ei todellakaan haittaa! Jos jokin on varmaa, niin se on se, ettei kenelläkään ole sitä todellista tietämystä kaikista suhteista eri kulttuurien ja eri maista tulleiden ihmisten välillä! Onnittelut vaan uskosta omiin "kykyihin"! Jos itsellä ei ole monikulttuurista suhdetta, eikä ole koskaan ollutkaan, miksi asia silloin jokapäiväisessä elämässä mukana? Suurta uhkaa ja pelkoa. No asia on näin, ja lähtökohtaisesti monikulttuurisessa suhteessa olevat turhia täällä. Ne todelliset ja aidot kokemukset, mitä täältä juuri haetaan, hukkuvat kummasti niin sanottuun" tietotulvaan". Tällä hetkellä täällä ei" kelpaa" mistään maasta tulleet. Ja Suomeahan tämä palsta ei koskenutkaan, joten Suomesta ja suomalaisista suhteista kiinnostuneet siirtykää Suomi- palstalle.

Mitä sekoilet?
        Ainoa "kulttuuri" mitä täällä ei hyväksytä on islam. No niin muslimien patjat dissaavat aasialaisia, mutta siihen ei kannata kiinnittää huomiota.
        Itse pidän aasialaisia parempana vaihtoehtona kuin muslimeja tosin rajoitetusti.
        Oletko muslimin patja?

• ChinaDragon
        RaakaWatson kirjoitti:

Noh ehkä olen sitten hieman erilainen kuin muut. Eipä silti vuosikymmenten aikana olen oppinut että suomalaiset expatit ovat pääosin täysiä ääliöitä, muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta. Ja kyllä sillä on merkitystä mistä on kotoisin. Jo armeija aikana oli suuria vaikeuksia kommunikoida maalaisten kanssa. Eivät ymmärrä.
        Enhän minä itseäni minnekään nosta, päinvastoin.

RaakaWatson,

Suurin osa ihmisistä on ns. ääliöitä, parasta kai asiassa on se etteivät ne suurimmat ääliöt edes ymmärrä kuuluvansa tuohon ryhmään.

Ihmiset pystyvät tekemään yhdessä suuriakin asioita, tarvitaan vai ajatus erilaisuuden kunnioittamisesta ja vahvuuksien hyödyntämisestä.

• Chomchom
        ChinaDragon kirjoitti:

"Looginen päättelykykyni on keskivertoa parempi, ja olen myös nopeaälyinen. Viimeksi mainitusta on tosin joskus haittaa, kun en meinaa pysyä hitaammin tai kapeammin ajattelevien tasolla"

Asiantuntijat pyrkivät olemaan asiantuntijoina alan laajemmalla sektorilla, joskus suutarin lapsilla ei ole kenkiä.

Arvostan sellaisia henkilöitä jotka ymmärtävät omien vahvuuksien hyötykäytön suppeammin ajattelevien ammattilaisten hyödyntämänä. Ei kukaan yksin Roomaakaan rakentanut. Ei ole ihmistä joka olisi tehokas tietämällään alalla, se paras asiantuntija jokaisessa yksittäisessä tehtävässä.

Suomessa työskentelee ATK-alalla tuhansia ihmisiä pelkästään julkisella puolella, tuosta joukosta ei löydy nähtävästi yhtään älykästä ihmistä koska tietojärjestelmät eivät Suomessa kommunikoi keskenään. Terveydenhoitoalalla yksityisen puolen tietokannat eivät tue julkista puolta vaikka pääosin kustannukset maksetaan julkisista varoista.

Suomeen tarvittaisiin enemmän älykkäitä johtajia, ei niitä jotka kuvittelevat olevansa älykkäitä. Lopputulos kun ei tue tätä ajatusta, kuvitelmat lisäävät kustannuksia.

Juu. Nopeaälyisyydessä on myös se riski, että kuvittelee muut vähemmän älykkäiksi, vaikka kyse voi olla vain ja ainoastaan nopeudesta. Usein nopeus on tehokkuutta, mutta myös vauhtisokeus voi iskeä.

• RaakaWatson
        ChinaDragon kirjoitti:

RaakaWatson,

Suurin osa ihmisistä on ns. ääliöitä, parasta kai asiassa on se etteivät ne suurimmat ääliöt edes ymmärrä kuuluvansa tuohon ryhmään.

Ihmiset pystyvät tekemään yhdessä suuriakin asioita, tarvitaan vai ajatus erilaisuuden kunnioittamisesta ja vahvuuksien hyödyntämisestä.

Buhahahahahaaaa
        Sälli ei ymmärrä lopettaa kun on vielä voitolla. Jos nyt tälle linjalle lähdetään niin toki tiedät että aasialaisia "vaimoja" kutsutaan expat piireissä matkamuisto vaimoiksi.

• ChinaDragon
        RaakaWatson kirjoitti:

Buhahahahahaaaa
        Sälli ei ymmärrä lopettaa kun on vielä voitolla. Jos nyt tälle linjalle lähdetään niin toki tiedät että aasialaisia "vaimoja" kutsutaan expat piireissä matkamuisto vaimoiksi.

Ihan ok, elämä on suuri matka ja jokainen vaimo on tavallaan matkamuisto vaimo.
        Ei liene väliä sen onko kysymyksessä suomalainen vaimo tai uusi ulkomaalainen tuttavuus. Yksi on jo varmaa, suomalainen on jo tavallaan matkamuisto mutta nykyinen ei sitä ole, ainakaan vielä.

• RaakaWatson
        ChinaDragon kirjoitti:

Ihan ok, elämä on suuri matka ja jokainen vaimo on tavallaan matkamuisto vaimo.
        Ei liene väliä sen onko kysymyksessä suomalainen vaimo tai uusi ulkomaalainen tuttavuus. Yksi on jo varmaa, suomalainen on jo tavallaan matkamuisto mutta nykyinen ei sitä ole, ainakaan vielä.

Jaa-a, enpä tunne ketään joka sotkee muistot ja matkamuistot. Eipä silti kerta se on ensimmäinenkin.
        Hyvä että myönnät naisesi olevan matkamuisto ja hyväksyt sen että et voi vaikuttaa sen tekemisiin. Saattaa olla että se pelastaa liittonne. Se että kelpaisiko moinen normaali miehelle jäänee arvailujen varaan.
        Varo kuitenkin ettei käy kuten eräälle expatille kun aasialainen "vaimo" säästi talorahat ja kun mökki oli kotimaassa valmis katosi akka kuin pieru saharaan. Olen kuullut moista vain aasialaisten naisten tekemänä.

• Chomchom
        RaakaWatson kirjoitti:

Buhahahahahaaaa

Jotkut valitsevat puolison itselleen, omista lähtökohdista käsin, eikä sillä perusteella, miltä se muiden silmissä näyttää. Useimmilla suomalaisilla on siihen varaa. Enkä nyt puhu rahasta.

• ChinaDragon
        RaakaWatson kirjoitti:

Jaa-a, enpä tunne ketään joka sotkee muistot ja matkamuistot. Eipä silti kerta se on ensimmäinenkin.
        Hyvä että myönnät naisesi olevan matkamuisto ja hyväksyt sen että et voi vaikuttaa sen tekemisiin. Saattaa olla että se pelastaa liittonne. Se että kelpaisiko moinen normaali miehelle jäänee arvailujen varaan.
        Varo kuitenkin ettei käy kuten eräälle expatille kun aasialainen "vaimo" säästi talorahat ja kun mökki oli kotimaassa valmis katosi akka kuin pieru saharaan. Olen kuullut moista vain aasialaisten naisten tekemänä.

Tietysti hyväksyn vaimoni ja sen mitä hän tekee tai elämässään valitsee.
        Enhän ole niitä ihmisiä jotka yrittävät pitää paketit kasassa vaikka väkisin.

Tuo mitä kerroit akan katoamisesta on ihan normaalia silloin kun homma ei enää toimi. Varmin katoamistemppu voisi tulla silloin jos ei antaisi vaimolleen vapauksia valita, ei kukaan rajoittunutta elämää kestäisi.

Meillä on ollut asunto Kiinassa jo yli puoli vuosikymmentä. Olen tietoinen siitä ettei hän minua rahallisesti ole pitkään aikaan tarvinnut, on siis mukana ihan muista syistä:)

Samalla tiedostan etten itse ole mikään maailman paras valinta, en se helpoin ihminen. Kunnioitan hänen päätöksiään tapahtui sitten mitä tahansa.

Kutsun itseäni realistiksi joka kantaa vastuun omista päätöksistään. Elämä pitää ottaa matkana. Olen saanut kokea jo paljon sellaista jonka arvoa ei rahassa voi edes määritellä.

Raaka Watson, on ihan mukava kuulla että pidät itseäsi normaalina suomalaisena miehenä:)

• surullinenkansa

Mitenkähän tämäkin viestiketju päätyi suomalaisten haukkumiseen?

Surullista ja surullisia sieluja ovat suomalaiset.

"Suomi keikkuu OECD:n vasta julkaistun raportin itsemurhatilastossa sijalla seitsemän. Vuonna 2011 sadasta tuhannesta suomalaisesta itsemurhaan päätyi 16,4 henkilöä.

Muihin pohjoismaihin verrattuna Suomessa tehdään selvästi eniten itsemurhia. Norja on listauksessa seuraava pohjoismaa ollen listalla viidestoista. Suomi on pohjoismaista ainoa, jossa itsemurhia tehdään OECD-maiden keskiarvoa useammin."

• erovaiei

Tilanteeseesi muistuttaa omaa tilannettani. Teen parhaani. Meillä on kuitenkin sotkuista ja riitaista. Miehelleni olisi NIIN TÄRKEÄÄ, että asunto on tiptop-kunnossa. Minä taas en voi alistua pelkäksi siivoojaksi ja kokiksi. Tarvitsen mielenterveyteni takia myös omia harrastuksia. Nainen olen lakannut olemasta miehelleni jo kauan sitten.

Toivon niin, ettei kotimme olisi sekasortoinen ja, että siellä halattaisiin, jaeltaisiin pusuja ja pidettäisiin salaa kädestä ennen nukkumaanmenoa.

Mutta, kun vain karjutaan. Olisikohan mieheni vaarallinen narsisti?

• ChinaDragon

Voihan mies olla vaikka äidin pikku poika tai narsistinen luonne, jotkut miehet eivät osaa elää ilman naista ja naisen huolenpitoa.

Itse en suinkaan ole eroamassa. Vaimo lähti viettämään uutta vuotta kotimaahansa, se on heille se vuoden tärkein juhla. Pitäähän sitä joskus vanhempia, sisaruksia ja sukuakin nähdä.

Meillä ei ole riitaista, ei vaimon kanssa ole oikein minkäänlaisia ongelmia, ei vaikka yrittäisin pikkuisen vaikka härnätä.
        Sotkuista meillä nyt on, en jaksa siivota miten ehkä pitäisi...tulisi jo vaimo kotiin..nyyh...
        No, kerkeehän sitä siivoamaan huomennakin:)

• phyi

Kiinalaisten pöperöt on karmeen makusia sekasotkuja

• ChinaDragon
        phyi kirjoitti:

Kiinalaisten pöperöt on karmeen makusia sekasotkuja

Kyllä ne joskus ovat myös tuollaisia mitä kerroit.

Laajasta tarjonnasta voi kuitenkin löytää makuhermoja helliviä ruokalajeja ja lisukkeita. Tietämystä pitää olla riittävästi hakea sitä mistä tykkää.

• RaakaWatson

Kumma juttu että meillä ei tarvitse korottaa ääntä ja kaikki on tip top. Viimeksi kun olin töissä niin sillä aikaa puoliso siivosi koko talon. No minä sitten pidän huolen pihasta ja uima-altaasta ja teen ruoat. Tosin viimeinen on molempien kontolla milloin mitenkin. Ei ole tarvetta huutaa eikä karjua. Molemmilla on vapaa-aikaa ja lupa tulla ja mennä aivan kuten huvittaa. Toki perus säännöt ovat olemassa ja niistä pidetään puolin ja toisin kiinni. On kaikin puolin piristävää yhä uudelleen yllättyä siitä kuinka sopivasti miesten ja naisten väliset roolit ovat jaettuja täällä. Ja ketään ei vituta eikä ole keskinäistä kilpailua.

• JärjenVähyys

Eiks öö idiotiin merkki kun pitää toisiin verrata? O-o

• Musliminarsisti

Sun miehesi on narsisti. Lue narsismista, niin silmäsi aukeaa. Jos päätät lähteä parisuhteesta, varaudu helvettiin, jonka hän aiheuttaa. Hyvä kirja on Irti psykopaatin otteesta.

• RaakaWatson

Kumpi se on, narsisti vai psykopaatti? Vai olisiko sosiopaatti?
        Muslimit ovat kaikki sairaita mieleltään. On aivan sama miksi niitä kutsuu.

• ChinaDragon
        RaakaWatson kirjoitti:

Kumpi se on, narsisti vai psykopaatti? Vai olisiko sosiopaatti?
        Muslimit ovat kaikki sairaita mieleltään. On aivan sama miksi niitä kutsuu.

No onhan se auton valinta hiukan helpompaa mitä puolison valinta.

Miksi?
        Autotehtailla on laatuohjeistuksen mukaan tehdyt osat, laatukontrolli ja testaus.

Ikävä kyllä ihmisistä harvoin saa testituloksia käyttäytymisestä, ei starttiongelmia aamuisin eikä vie paljon polttoainetta jota käyttää. Luotettava 10-vuoden takuulla tyyliä.

Perusongelma on siinä että joudumme tekemään laatutakuun ihan itse. Ei ole standardiin perustuvia suosituksia eikä testattuja testituloksia.

Tuotannon ihmisenä vertaankin jokaista ehdokasta koeajoon, useimmiten koeajossa havaitaan paljon heikkouksia joita voidaan korjata suunnitelmallisin keinoin. Ihminen on siitä vaikea juttu ettei niitä oikein voi korjata vaikka koeajossa(koeaikana) ilmenisi nykimistä.

Turha ihmisistä on valittaa jos tekee sen "ostopäätöksen" ihan itse.

Valittakaa omaa ajatusmaailmaa jolloin voitte todeta laatukriteerienne olleen vajavaiset valintanne suhteen.
        Testausaika ollut liian lyhyt käyttöikään tai muuta vastaavaa:)

• exmuija

Hei, se on alistamisen tyyli. Mieheni sanoi että haukkuu että oppisin. En osannut tehdä mitään oikein. Lopulta alkoi haukkumaan ulkonäköäkin. Käytti kaikkea minua vastaan mitä olin hänelle joskus kertonut. Neljä vuotta jaksoin. Sitten lähdin. Nyt voi taas hengittää. Pitääkö miehesi mykkäkoulua?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      9933
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3275
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3041
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      63
      2764
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2135
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2093
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1963
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1576
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1326
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1286
    Aihe