Olen 19-vuotias tarjoilijaopiskelija, ja valmistumiseni siirtyy syksylle suorittamattoman valinnaisen takia sairastelujeni estettyä kyseisen valinnaisen suorittamista. Noh, sen suunnittelu onnistuu, mutta on eräs toinen ongelma/huoli, jota joka päivä mietin, ja siitä masennun/ahdistun.
Pelkään, etten saa töitä kyseiseltä alalta. Minulla on tiukat kriteerit työnhaussa, haluan tehdä kahvilatyötä. En pysty tekemään ravintolatyötä, koska minulla menee selkä, niska ja hartiat kipeiksi kyseisestä työstä. Työssäoppimiset ravintoloissa on ollut yhtä tuskaa lautasten kantamisen takia, ja olen tuntenut itseni rääkätyksi ravintolapäälliköiden ihmetellessä sitä, kun en kanna enempää kuin kahden lautasen. Ei se vaan onnistu näin pieneltä naiselta, mikä vittu siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Itku silmässä aina olen niihin kyseisiin paikkoihin tullut. Annosruokien ja juomien tarjoilu-työssäoppimisjaksoa yritin monta kertaa, ja sitten oli pakko päätyä tulokseen "Kävi miten kävi, kunhan menee läpi.". Muista top-jaksoista olen selvisin hyvillä, mutta nekään ei ole mieleeni.
Kahvilatyö on ainoa tältä alalta mahdollinen, jota pystyn tekemään, ja pidänkin kyseisestä työstä! Se työympäristö, työajat ja työtehtävät ovat mieleeni, niin helppoa kuin se on minulle, ja kahvilasta, jossa olin työssäoppimassa, lähdin kiitettävin arvosanoin.
Mitä minun pitäisi tehdä? Tuntuu, että hankaloitan elämääni näillä tiukoilla kriteereillä. Olisiko minulla mahdollisuuksia tehdä sen ajan jotain muuta työtä siihen asti, kunnes saan sitä kahvilatyötä? Minulla ei ole mahdollisuuksia kouluttautua mihin vain, koska lukihäiriö ja matemaattiset oppimisvaikeudet estää sen. Tosin matemaattiset oppimisvaikeuteni eivät näy kassatyöskentelyssä, ja siitä on vain ongelmia matematikkaa opiskellessa (yksinkertaiset laskut totta kai onnistuu). Minulla on päiväkotityöskentelystä kokemusta kesätöissä ollessani, ja pidin kyseisestä työstä, mutta onko edes mahdollista päästä töitä tekemään päiväkotiin kouluttamattoman? Entä kaupassa? Hyllyttäminen kaupassakin onnistuisi minulta.
Pelkään, etten saa sitä unelmatyötä
5
69
Vastaukset
- Pää_pystyyn
Anna ravintolapäälliköiden vaan ihmetellä rauhassa. Voisiko esim. huoltoaseman kahvilassa työskentely sopia sinulle? Opintosikin ovat jo niin pitkällä, etten usko työllistymisen olevan ongelma.
Suorita ihmeessa hygieniapassi, jos sinulla ei sitä vielä ole.- työttömyyspelko
Hygieniapassin olen suorittanut ensimmäisenä vuonna, ja samoin anniskelupassin. Minun vain pitää suorittaa vielä valinnainen työssäoppiminen, ja se on selvillä, mitä teen. Eniten vaan tuo työllistyminen ahdistaa, jopa nuoren iänkin vuoksi.
Huoltoasematyötä voisin tehdä ja olen pistänyt jopa kesätyöhakemuksiakin sähköpostitse, mutta eipä kukaan ole kutsunut minua edes haastatteluun, vaikka ansioluetteloni näyttää hyvältä, ja olen myös mielipidettänikin kysynyt opoltakin ansioluettelostakin. Kysyin kahvilasta, jossa olin työssäoppimisjaksolla, kesätöitä. Vastaushan ei tullut minulle yllätyksenä. Minä en vaan kestä olla ilman työtä, josta pidän. Tuntuu, etten osaa ajatella muutakaan kuin sitä "rakasta" työtä.
- työttömyyspelko
En vain pysty olemaan ilman asiakaspalvelua ja leipomista sekä ruoanlaittoa, sillä pidän kyseisistä työtehtävistä. On niin kamalat vierotusoireetkin olla ilman työtä, tunne itseni työnarkomaaniksi. Kahvilatyöstä on tullut minulle ihan "pakollista", ja sitä tavoittelenkin, että saan kyseisen työn.
- hyvähyvä
Kyllä sinä sen sitten myös saat!
- hhdhvc
Sä oot nuori vielä. Luulisi kahvilatyön irtoavan, vaikkei ihan heti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103