Autoilija merkkasi oikean saapumisajan, teki vääri

hyvä-päätös

58

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse asiassa teknisesti henkilö toimi oikein. Jos kiekkoon merkitään käyttöpakon voimassaoloaika, niin mikä saapumisaika siinä silloin on? Laki käskee merkitä vain yhden ajan, saapumisajan. Jos tuo ei ole voimassa, ei tarvitse merkitä mitään, mutta heti kun tuo tulee voimaan, tulee merkitä saapumisaika.

      Minä valittaisin tuomiosta, mutta kun tiedän tässäkin ohjeistuksen olevan lain vastainen, seuraan mielummin ohjeistusta.

      • SiivAri

        Penis.


      • saapumisajaksi

        " Etukannen tekstinä on oltava kuvan osoittamilla paikoilla sana ''saapumisaika''..."

        "Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti, siitä riippuen kumpi ajankohta on aikaisempi."

        Laki ei määrää kiekkoon asetettavaksi saapumisajaksi auton saapumisaikaa, vaan pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin. Tässä on selvä ero!

        Kun liikennemerkki, eli lain velvoite, ei ole voimassa saavuttaessa, ei mitään tarvitse merkitä, mutta saa toki merkitä mitä tahansa.
        Kun liikennemerkki tiettynä kelloaikana tulee voimaan, silloin alkaa myös lain tarkoittama kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti, vaikka auto olisi saapunut siihen sitä ennenkin.
        Jos voimassaoloaika on esim 8-18, niin ja auton saapumisaika paikalle on vaikka klo 20 illalla, niin voi vapaasti merkitä kiekkoon klo 8, koska silloin alkaa pysäköintikiekkoa vaativa pysäköinti. Näinhän lakiteksti juuri määrää. Eikä missään sanota, milloin merkintä on tehtävä.

        Ei pidä sotkea kiekon kohtaa "saapumisaika" ja ajoneuvon saapumisaikaa. Ajoneuvon saapumisaikaa ei lain mukaan merkitä milloinkaan vaan pysäköinnin alkamisaika merkitään kiekossa olevaksi saapumisajaksi.

        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että voi merkitä etukäteen paremminkin 8:30, koska pysäköinti aikaa klo 8 ja määritelmän mukaan merkitään seuraava tasa- tai puolitunti.


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        " Etukannen tekstinä on oltava kuvan osoittamilla paikoilla sana ''saapumisaika''..."

        "Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti, siitä riippuen kumpi ajankohta on aikaisempi."

        Laki ei määrää kiekkoon asetettavaksi saapumisajaksi auton saapumisaikaa, vaan pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin. Tässä on selvä ero!

        Kun liikennemerkki, eli lain velvoite, ei ole voimassa saavuttaessa, ei mitään tarvitse merkitä, mutta saa toki merkitä mitä tahansa.
        Kun liikennemerkki tiettynä kelloaikana tulee voimaan, silloin alkaa myös lain tarkoittama kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti, vaikka auto olisi saapunut siihen sitä ennenkin.
        Jos voimassaoloaika on esim 8-18, niin ja auton saapumisaika paikalle on vaikka klo 20 illalla, niin voi vapaasti merkitä kiekkoon klo 8, koska silloin alkaa pysäköintikiekkoa vaativa pysäköinti. Näinhän lakiteksti juuri määrää. Eikä missään sanota, milloin merkintä on tehtävä.

        Ei pidä sotkea kiekon kohtaa "saapumisaika" ja ajoneuvon saapumisaikaa. Ajoneuvon saapumisaikaa ei lain mukaan merkitä milloinkaan vaan pysäköinnin alkamisaika merkitään kiekossa olevaksi saapumisajaksi.

        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että voi merkitä etukäteen paremminkin 8:30, koska pysäköinti aikaa klo 8 ja määritelmän mukaan merkitään seuraava tasa- tai puolitunti.

        > Laki ei määrää kiekkoon asetettavaksi saapumisajaksi auton
        > saapumisaikaa, vaan pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin.
        > Tässä on selvä ero!
        Ei tuossa hirveää eroa ole. Kyllä se pysäköinti alkaa, oli liikennemerkki voimassa tai ei.

        > Kun liikennemerkki tiettynä kelloaikana tulee voimaan, silloin
        > alkaa myös lain tarkoittama kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti,
        Tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Pysäköinti on alkanut kun auto on pysäköity.


      • saapumisajaksi
        TheRat kirjoitti:

        > Laki ei määrää kiekkoon asetettavaksi saapumisajaksi auton
        > saapumisaikaa, vaan pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin.
        > Tässä on selvä ero!
        Ei tuossa hirveää eroa ole. Kyllä se pysäköinti alkaa, oli liikennemerkki voimassa tai ei.

        > Kun liikennemerkki tiettynä kelloaikana tulee voimaan, silloin
        > alkaa myös lain tarkoittama kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti,
        Tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Pysäköinti on alkanut kun auto on pysäköity.

        Kyllä siinä hirveäkin ero on. Ei laki ota mitään kantaa siihen milloin pysäköidään tai aloitetaan pysäköinti liikennemerkin voimassaolon ulkopuolella. Rajoitettu pysäköinti, jota varten koko liikennemerkki on pystytetty, alkaa silloin kun se liikennemerkki astuu voimaan.
        Tätä kiekollista pysäköintiä ja sen alkamista lakitekstissä tarkoitetaan, ei auton fyysistä pysäköintiä milloin tahansa.


      • 29min_extraa
        TheRat kirjoitti:

        > Laki ei määrää kiekkoon asetettavaksi saapumisajaksi auton
        > saapumisaikaa, vaan pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin.
        > Tässä on selvä ero!
        Ei tuossa hirveää eroa ole. Kyllä se pysäköinti alkaa, oli liikennemerkki voimassa tai ei.

        > Kun liikennemerkki tiettynä kelloaikana tulee voimaan, silloin
        > alkaa myös lain tarkoittama kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti,
        Tuo ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Pysäköinti on alkanut kun auto on pysäköity.

        Pysäköinti on alkanut kun auto on pysäköity ja kiekkoon pitää merkitä sitä hetkeä seuraava tasa- tai puolitunti. Eli kiekkopaikalla saa pysäköidä aina 0-29 minuuttia kauemmin kuin mikä mahdollinen pisin sallittu aika. Jos kiekkopaikalla saa olla tunnin, niin saapumisajasta riippuen paikalla saa olla käytännössä 60-89 minuttia. Jos tulet tarkalleen tasa- tai puolitunnin kohdalla, niin joudut siirtämään auton tasan tunnin päästä. Jos taas tulet minuuttia yli tasan tai puolen, niin joudut siirtämään auton vasta 1h 29min päästä. Kiekkopaikalla saat siis jopa 29 minuuttia ylimääräistä pysäköintiaikaa, koska kiekkoon merkitään pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti.


      • 30min_extraa
        29min_extraa kirjoitti:

        Pysäköinti on alkanut kun auto on pysäköity ja kiekkoon pitää merkitä sitä hetkeä seuraava tasa- tai puolitunti. Eli kiekkopaikalla saa pysäköidä aina 0-29 minuuttia kauemmin kuin mikä mahdollinen pisin sallittu aika. Jos kiekkopaikalla saa olla tunnin, niin saapumisajasta riippuen paikalla saa olla käytännössä 60-89 minuttia. Jos tulet tarkalleen tasa- tai puolitunnin kohdalla, niin joudut siirtämään auton tasan tunnin päästä. Jos taas tulet minuuttia yli tasan tai puolen, niin joudut siirtämään auton vasta 1h 29min päästä. Kiekkopaikalla saat siis jopa 29 minuuttia ylimääräistä pysäköintiaikaa, koska kiekkoon merkitään pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti.

        Jaha, lukutaitoa on, mutta miten on ymmärryksen kanssa? Jos tulet paikalle tasan klo 12, niin mikä on seuraava, tasa- tai puolitunti?
        Vihje: se ei ole klo 12.


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        Kyllä siinä hirveäkin ero on. Ei laki ota mitään kantaa siihen milloin pysäköidään tai aloitetaan pysäköinti liikennemerkin voimassaolon ulkopuolella. Rajoitettu pysäköinti, jota varten koko liikennemerkki on pystytetty, alkaa silloin kun se liikennemerkki astuu voimaan.
        Tätä kiekollista pysäköintiä ja sen alkamista lakitekstissä tarkoitetaan, ei auton fyysistä pysäköintiä milloin tahansa.

        Mitä hiton kiekollista pysäköintiä? On olemassa vain yhdenlaista pysäköintiä, joka alkaa kun (seuraava on olennaista) auto pysäköidään. Kun kiekon käyttövelvollisuus alkaa, alkaa kiekon käyttövelvollisuus, ei auton pysäköinti.

        Turun hovioikeus tämän oikein hyvin ilmaisi päätöksessään:
        > Koska tieliikennelain säännökseen tai pysäköinnin lisäkilpien selitykseen
        > ei sisälly määräystä siitä, että kiekkoon olisi rajoitusajan ulkopuolella
        > pysäköitäessä merkittävä jokin muu kuin liikenneministeriön päätöksessä
        > määrätty saapumisaika, autoilija ei ollut syyllistynyt pysäköinninvalvonnasta
        > annetussa laissa tarkoitettuun pysäköintivirheeseen.


      • täydet_30min
        29min_extraa kirjoitti:

        Pysäköinti on alkanut kun auto on pysäköity ja kiekkoon pitää merkitä sitä hetkeä seuraava tasa- tai puolitunti. Eli kiekkopaikalla saa pysäköidä aina 0-29 minuuttia kauemmin kuin mikä mahdollinen pisin sallittu aika. Jos kiekkopaikalla saa olla tunnin, niin saapumisajasta riippuen paikalla saa olla käytännössä 60-89 minuttia. Jos tulet tarkalleen tasa- tai puolitunnin kohdalla, niin joudut siirtämään auton tasan tunnin päästä. Jos taas tulet minuuttia yli tasan tai puolen, niin joudut siirtämään auton vasta 1h 29min päästä. Kiekkopaikalla saat siis jopa 29 minuuttia ylimääräistä pysäköintiaikaa, koska kiekkoon merkitään pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti.

        Miksi vain 29 minuuttia ylimääräistä aikaa? Jos pysäköintiaika kiekolla on 30min ja pysäköin kello 12:00:00, tästä seuraava tasa- tai puolitunti on 12:30, jolloin merkitsen kiekkoon saapumisajaksi 12:30. Saan silloin pysäköidä tasan siihen asti kun kello lyö tasan 13, eli 30 minuttia ylimääräistä aikaa.


      • tarkennusta
        saapumisajaksi kirjoitti:

        Kyllä siinä hirveäkin ero on. Ei laki ota mitään kantaa siihen milloin pysäköidään tai aloitetaan pysäköinti liikennemerkin voimassaolon ulkopuolella. Rajoitettu pysäköinti, jota varten koko liikennemerkki on pystytetty, alkaa silloin kun se liikennemerkki astuu voimaan.
        Tätä kiekollista pysäköintiä ja sen alkamista lakitekstissä tarkoitetaan, ei auton fyysistä pysäköintiä milloin tahansa.

        "Tätä kiekollista pysäköintiä ja sen alkamista lakitekstissä tarkoitetaan, ei auton fyysistä pysäköintiä milloin tahansa."

        Tähän sitten linkki paikkaan, jossa noin (lakitekstissä) lukee.

        Kiitos


      • saapumisajaksi
        TheRat kirjoitti:

        Mitä hiton kiekollista pysäköintiä? On olemassa vain yhdenlaista pysäköintiä, joka alkaa kun (seuraava on olennaista) auto pysäköidään. Kun kiekon käyttövelvollisuus alkaa, alkaa kiekon käyttövelvollisuus, ei auton pysäköinti.

        Turun hovioikeus tämän oikein hyvin ilmaisi päätöksessään:
        > Koska tieliikennelain säännökseen tai pysäköinnin lisäkilpien selitykseen
        > ei sisälly määräystä siitä, että kiekkoon olisi rajoitusajan ulkopuolella
        > pysäköitäessä merkittävä jokin muu kuin liikenneministeriön päätöksessä
        > määrätty saapumisaika, autoilija ei ollut syyllistynyt pysäköinninvalvonnasta
        > annetussa laissa tarkoitettuun pysäköintivirheeseen.

        Ensinnäkin tuo oli Turun hallinto-oikeuden päätös, joka hyvin tunnetaan. Sen olisi valittamalla saanut nurin jos niin olisi tehty.
        Tiedät hyvin itsekin, että on olemassa täysin päinvastaisiakin tuomioita, joissa nimenomaan tulkittiin pysäköintiajan alkavan liikennemerkin voimaantulon kelloajasta.

        Koko tuo liikenneministeriön päätös, jossa määräykset ovat, koskee nimenomaan pysäköintikiekon käyttämistä. Ei siinä oteta kantaa auton historiaan, milloin se on pysäköity kun kiekkoa ei tarvitse käyttää. Kiekon käyttöä vaativa pysäköinti alkaa jokaisen auton kohdalla, silloin kun sellainen vaatimus voimaan tulee. Tuossa päätöksessä tarkoitetaan nimenomaan kiekollisen pysäköinnin alkamisaikaa. Siitä löytyy oikeuden päätäkset siitäkin.


      • saapumisajaksi
        tarkennusta kirjoitti:

        "Tätä kiekollista pysäköintiä ja sen alkamista lakitekstissä tarkoitetaan, ei auton fyysistä pysäköintiä milloin tahansa."

        Tähän sitten linkki paikkaan, jossa noin (lakitekstissä) lukee.

        Kiitos

        No, tarkasti ottaen kysymyksessä on Liikenneministeriön päätös pysäköintikiekon käyttämisestä. Katso sieltä, ja onhan sitä referoitu tuolla alempanakin. Siinä puhutaan koko ajan pysäköintikiekon käyttämisestä ja pysäköinnin alkamisesta, siis siitä, milloin pysäköintikiekkoa edellyttävä pysäköinti alkaa. Tämä aika on merkittävä kiekkoon kohtaan "saapumisaika"
        Fyysisesti auto voidaan pysäköidä ja pysäköinti aloittaa milloin tahansa, mutta tämän päätöksen tarkoittama pysäköinti alkaa vaatimusten astuessa voimaan tai niiden voimassa ollessa.


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        Ensinnäkin tuo oli Turun hallinto-oikeuden päätös, joka hyvin tunnetaan. Sen olisi valittamalla saanut nurin jos niin olisi tehty.
        Tiedät hyvin itsekin, että on olemassa täysin päinvastaisiakin tuomioita, joissa nimenomaan tulkittiin pysäköintiajan alkavan liikennemerkin voimaantulon kelloajasta.

        Koko tuo liikenneministeriön päätös, jossa määräykset ovat, koskee nimenomaan pysäköintikiekon käyttämistä. Ei siinä oteta kantaa auton historiaan, milloin se on pysäköity kun kiekkoa ei tarvitse käyttää. Kiekon käyttöä vaativa pysäköinti alkaa jokaisen auton kohdalla, silloin kun sellainen vaatimus voimaan tulee. Tuossa päätöksessä tarkoitetaan nimenomaan kiekollisen pysäköinnin alkamisaikaa. Siitä löytyy oikeuden päätäkset siitäkin.

        > Koko tuo liikenneministeriön päätös, jossa määräykset ovat,
        > koskee nimenomaan pysäköintikiekon käyttämistä.

        Juuri niin. Ja siinä sanotaan näin (lainaus):
        > Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti

        Missään kohtaa tuota päätöstä ei puhuta mitään siitä, että saapumisajaksi pitäisi laittaa jokin muu kuin pysäköinnin alkamisaika.

        Tässä vielä tuo päätös, ei mitään epäselvää. Paitsi tuo käsittämätön oikeuden päätös.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900924


      • saapumisajaksi
        TheRat kirjoitti:

        > Koko tuo liikenneministeriön päätös, jossa määräykset ovat,
        > koskee nimenomaan pysäköintikiekon käyttämistä.

        Juuri niin. Ja siinä sanotaan näin (lainaus):
        > Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti

        Missään kohtaa tuota päätöstä ei puhuta mitään siitä, että saapumisajaksi pitäisi laittaa jokin muu kuin pysäköinnin alkamisaika.

        Tässä vielä tuo päätös, ei mitään epäselvää. Paitsi tuo käsittämätön oikeuden päätös.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900924

        Olemme täysin samaa mieltä siitä, että pysäköinnin alkamisaika määritellyllä tavalla merkitään saapumisajaksi kiekkoon. Mitä nyt sinä aikaisemmin höpötit jonkun saapumisajan merkitsemisestä kiekkoon ;-).
        Sinä vaan et ymmärrä, että tuossa linkittämässäsi päätöksessä puhutaan vain ja ainoastaan pysäköintikiekon käyttöön liittyvästä pysäköinnistä.
        Saapua voit paikalle milloin tahansa ja aloittaa pysäköinnin, mutta se ei pysäköintikiekon käytöstä puhuttaessa merkitse yhtään mitään.
        Liikennemerkin, pysäköintikiekon ja niitä käsittelevän lakitekstin kohde on se aika kun nämä ovat voimassa ja velvoittavat. Eiväthän ne voi määrätä ajasta, jolloin eivät ketään velvoita. Kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti alkaa silloin kun määräykset astuvat voimaan tai välittömästi jos ovat jo voimassa.


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        Olemme täysin samaa mieltä siitä, että pysäköinnin alkamisaika määritellyllä tavalla merkitään saapumisajaksi kiekkoon. Mitä nyt sinä aikaisemmin höpötit jonkun saapumisajan merkitsemisestä kiekkoon ;-).
        Sinä vaan et ymmärrä, että tuossa linkittämässäsi päätöksessä puhutaan vain ja ainoastaan pysäköintikiekon käyttöön liittyvästä pysäköinnistä.
        Saapua voit paikalle milloin tahansa ja aloittaa pysäköinnin, mutta se ei pysäköintikiekon käytöstä puhuttaessa merkitse yhtään mitään.
        Liikennemerkin, pysäköintikiekon ja niitä käsittelevän lakitekstin kohde on se aika kun nämä ovat voimassa ja velvoittavat. Eiväthän ne voi määrätä ajasta, jolloin eivät ketään velvoita. Kiekon käyttöön velvoittava pysäköinti alkaa silloin kun määräykset astuvat voimaan tai välittömästi jos ovat jo voimassa.

        Pysäköinti alkaa, kun auto pysäköidään. Lain ja ohjeen mukaan tästä seuraava puoli- tai tasatuntinen merkataan kiekkoon saapumisajaksi. Helppoa? Ei näemmä kaikille.


      • alkamisajaksi
        TheRat kirjoitti:

        Pysäköinti alkaa, kun auto pysäköidään. Lain ja ohjeen mukaan tästä seuraava puoli- tai tasatuntinen merkataan kiekkoon saapumisajaksi. Helppoa? Ei näemmä kaikille.

        Mutta kiekkoa vaativa pysäköinti alkaa vasta silloin kun ko liikennemerkki tulee voimaan. Lain ja ohjeen mukaan tästä seuraava puoli- tai tasatuntinen merkataan kiekkoon saapumisajaksi.
        On se pysäköintiä sitä ennenkin, mutta sitä ei tarvitse mitenkään huomioida, eikä mihinkään merkitä.

        Muuten jännä juttu, ettei kukaan ole saanut virhemaksua siitä, että merkitsee voimassaolon ulkopuolella jo illalla kiekkoon sen aamulla alkavan kiekollisen pysäköinnin alkamisajan esim klo 8.
        Ainakin kaikki minun tuntemani autoilijat kuitenkin menettelevät juuri näin.
        Ilmeisesti pysäköinninvalvonnassa osataan lukea lakia oikein.


      • seleväpyy
        alkamisajaksi kirjoitti:

        Mutta kiekkoa vaativa pysäköinti alkaa vasta silloin kun ko liikennemerkki tulee voimaan. Lain ja ohjeen mukaan tästä seuraava puoli- tai tasatuntinen merkataan kiekkoon saapumisajaksi.
        On se pysäköintiä sitä ennenkin, mutta sitä ei tarvitse mitenkään huomioida, eikä mihinkään merkitä.

        Muuten jännä juttu, ettei kukaan ole saanut virhemaksua siitä, että merkitsee voimassaolon ulkopuolella jo illalla kiekkoon sen aamulla alkavan kiekollisen pysäköinnin alkamisajan esim klo 8.
        Ainakin kaikki minun tuntemani autoilijat kuitenkin menettelevät juuri näin.
        Ilmeisesti pysäköinninvalvonnassa osataan lukea lakia oikein.

        Suurin osa osaa ja monet tuomaritkin. Rotalta taas ei voi vaatiakaan.

        "Lisäkilvet 856 a ja 856 b
        Lisäkilvellä osoitetaan pysäköintikiekon käyttövelvollisuus autoa pysäköitäessä sekä pysäköintiin liittyvä aikarajoitus.

        Aikarajoituksesta on voimassa, mitä edellä lisäkilven 854 kohdalla säädetään. Aikarajoitus lasketaan kuitenkin alkavaksi pysäköinnin alkamista seuraavasta puoli- tai tasatunnista.

        Jos aikarajoitus on voimassa vain tiettynä aikana ja ajoneuvo on pysäköity aikana, jolloin rajoitus ei ole voimassa tai jolloin rajoituksen voimassaolon päättymiseen on alle puoli tuntia, sallittu pysäköintiaika lasketaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koske henkilöä, joka on pysäköinyt auton vammaisen pysäköintiluvalla."

        Rotalle tämä on liian vaikeaa.


      • seleväpyy kirjoitti:

        Suurin osa osaa ja monet tuomaritkin. Rotalta taas ei voi vaatiakaan.

        "Lisäkilvet 856 a ja 856 b
        Lisäkilvellä osoitetaan pysäköintikiekon käyttövelvollisuus autoa pysäköitäessä sekä pysäköintiin liittyvä aikarajoitus.

        Aikarajoituksesta on voimassa, mitä edellä lisäkilven 854 kohdalla säädetään. Aikarajoitus lasketaan kuitenkin alkavaksi pysäköinnin alkamista seuraavasta puoli- tai tasatunnista.

        Jos aikarajoitus on voimassa vain tiettynä aikana ja ajoneuvo on pysäköity aikana, jolloin rajoitus ei ole voimassa tai jolloin rajoituksen voimassaolon päättymiseen on alle puoli tuntia, sallittu pysäköintiaika lasketaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koske henkilöä, joka on pysäköinyt auton vammaisen pysäköintiluvalla."

        Rotalle tämä on liian vaikeaa.

        Ei tuossa ole mitään vaikeaa. Noinhan se menee. Pysäköinnistä seuraava puoli- tai tasatuntinen merkataan kiekkoon ja sallittu pysäköintiaika alkaa rajoituksen voimassaolon alusta. Hyvin helppoa, mutta jotkut keskustelijat (ja itäisen Suomen hovioikeuden tuomarit) eivät tätä tunnu tajuavan.

        Painotetaan vielä, seuraavat ovat eri asioita:
        1) Kellonaika, jolloin pysähdytään
        2) Kellonaika, joka merkitään kiekkoon
        3) Kellonaika, jona kiekonkäyttövelvollisuus alkaa

        Sallittu aika lasketaan kohdasta 2, paitsi kun on pysäköity (kuten äsken kirjoitit) aikarajoituksen voimassaolon ulkopuolella (mikä näkyy siitä kiekosta), jolloin voimassaolo lasketaan rajoituksen alusta.


      • Hänen olisi pitänyt laittaa se aika milloin aamulla alkaa pysäköinti rajoitus. Näin minä teen jos saavun illalla, kun ei ole rajoitusta ja laitan aamun ajan esim. klo 8 näin saan olla klo 10 asti


    • Vitunpelle1

      Nippelitietoa taas. Riittää, kun laittaa kiekon näkyville ja oikean ajan!

      • pysäköimätön

      • KHO_asia
        pysäköimätön kirjoitti:

        Onkohan tuo oikeuskäytäntö jollakin tapaa horjuva?:

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/1995/hameen_lo19950903?search[type]=pika&search[pika]=pysäköintikiekko

        Nimenomaan. Tuo on ehdottomasti vietävä KHO:n käsiteltäväksi, koska sama kiekon käyttö ei voi olla lain mukaista JA lainvastaista.

        Ohje pysäköintikiekon käytöstä sanoo, että kiekkoon laitetaan pysäköimistä seuraava täysi tai puoli tunti. Entisten päätösten nojalla uuden päivän alkaessa pysäköinninvalvojan on pystyttävä päättelemään kiekosta, että rajoituksen alusta ei ole vielä pysäköity liian pitkään. Pitää olla ihan sama, onko aika eiliseltä rajoitetulta vai rajoittamttomalta ajalta.

        Joka tapauksessa kiekon puuttuessa tulos olisi ollut varma. Pitäähän tähän saada ennakkopäätös. Joka paikassa ei pidä joutua arpomaan, sakotetaanko täällä näin vai noin...


      • kolme_pelleä

        Pitäisi aina tarkistaa kaupungilta miten toimia vastaavassa tilanteessa ja tallentaa puhelu. Minusta oikeuden ratkaisu on väärä, mutta koitappas tässä maassa taistella virkamiestä vastaan.


      • KHO_asiaa
        kolme_pelleä kirjoitti:

        Pitäisi aina tarkistaa kaupungilta miten toimia vastaavassa tilanteessa ja tallentaa puhelu. Minusta oikeuden ratkaisu on väärä, mutta koitappas tässä maassa taistella virkamiestä vastaan.

        Sitä varten meillä on oikeusasteet. Käydään läpi ylimpään asti ja saadaan pitävä tulkinta siitä, mitä lakia käytettäessä on tehtävä. Lakien laatiminen on nykyisin sellaista sohimista, että siellä tekstissä saattaa olla _mitä_tahansa_ sitä hyväksyttäessä. Sen vuoksi juuri tuomioistuimet tekevät sitten lopulliset tulkinnat tällaisista höttökohdista säädöksissä.


      • kolme_pelleä
        KHO_asiaa kirjoitti:

        Sitä varten meillä on oikeusasteet. Käydään läpi ylimpään asti ja saadaan pitävä tulkinta siitä, mitä lakia käytettäessä on tehtävä. Lakien laatiminen on nykyisin sellaista sohimista, että siellä tekstissä saattaa olla _mitä_tahansa_ sitä hyväksyttäessä. Sen vuoksi juuri tuomioistuimet tekevät sitten lopulliset tulkinnat tällaisista höttökohdista säädöksissä.

        Ja veronmaksajat maksaa, valitettavasti.


    • kolme_pelleä

      "Laki ei määrää kiekkoon asetettavaksi saapumisajaksi auton saapumisaikaa, vaan pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin. Tässä on selvä ero!"

      Pysäköintihän alkaa siitä kun saavut parkkiin, oli se kelloaika mikä tahansa, ja se aika asetetaan kiakkoon, heleketin yksinkertaista.

      • Tyhmästäpäästäkärsii

        Vuorokdauden aika jolloin kiekkoa vlevoitetaan käyttämään on otettava huomioon. Kiekkoa käytetään siis silloin kun velvoite käytölle on voimassa. Muutoin ei tarvitse käyttää kiekkoa. Heleketin yksinkertaista sekin, eikös vain.

        Ihan samaan olen törmännyt myös maksuautomaatin kohdalla. Maksoin vahingossa käyttöajan ulkopuolella ja aika lipukkessa lähtikin seuraavana aamuna klo 08:00 eteenpäin maksetun summan verran, eikä kyseisen illan maksuajankohdasta eteepäin.


      • saapumisajaksi

        Päästäisiinkö nyt kuitenkin yksimielisyyteen siitä, että kiekon saapumisajaksi ei aseteta ajoneuvon paikallesaapumisaikaa, vaan lakitekstin mukaisesti pysäköinnin alkamisaika, siten kuin se on tarkemmin määritelty?
        Tämän pitäisi olla aika yksinkertaista ja selkeää.
        Mitään epäselvyyttä ei myöskään ole jos kiekkopysäköintiä velvoittava liikennemerkki aikarajoituksineen (2h) on aina ja jatkuvasti koko ajan voimassa.
        Joillekin asian ymmärtäminen menee liian vaikeaksi, silloin kun ko. liikennemerkissä on vielä lisäkilvellä merkitty voimassaoloaika (8-18). Tämän ajan ulkopuolella saa pysäköidä ilman kiekkoa ja aikarajoitusta aivan vapaasti, eikä tuon liikennemerkin tai siihen liittyvän lakitekstin velvoitteista tarvitse mitenkään välittää. Sitä liikennemerkkiä siinä ikäänkuin "ei ole". Mikään ei velvoita tuolloin merkitsemästä kiekkoon mitään saapumisaikoja tai muutakaan.
        Paikalla olevan auton pysäköintiaika on sekin koko ajan kulumassa, mutta sitähän ei tuo "olematon" liikennemerkki mitenkään määrää tai rajoita. Auto ei ole pysäköityneenä millään rajoitetulla paikalla.
        Sitten kun kello kilahtaa 8 aamulla ja liikennemerkki tulee rajoituksineen voimaan, autokin ilmestyy rajoitusalueelle, vaikkei mihinkään liikukaan. Silloin alkaa se pysäköinti, jota liikennemerkki ja sen rajoitukset koskevat.
        Tämän ajan voi merkitä kiekkoon halutessaan etukäteen, ennakoiden liikennemerkin voimaantulon, koska mikään ei määrää, milloin pysäköinnin alkamisaika on kiekon saapumisajaksi sen kellotauluun asetettava.
        Tyhmemmät voivat juosta sitten klo 7:59 aamulla asettamaan ajan kiekkoon, jos se heistä hauskaa on.
        Auton paikallesaapumisajan kiekkoon merkitseminen voimassaoloajan ulkopuolella, lakitekstin vastaisesti, on aika vaaratonta sekin. Pysäköintivirhemaksulla siitä selviää, eikä valvontakaan ole kummoista.
        Ei pidä kuitenkaan valittaa jos ei ymmärrä pelkistettyä selkeää lakitekstiä.


      • saapumisajaksi

        "Auton paikallesaapumisajan kiekkoon merkitseminen voimassaoloajan ulkopuolella, lakitekstin vastaisesti, on aika vaaratonta sekin."

        Niin, ei tuo merkitseminen sinänsä voimassaoloajan ulkopuolella ole lakitekstin vastaista.
        Tarkoitin, että voimassaoloajan ulkopuolisen paikallesaapumisajan merkitseminen kiekkoon ei vastaa lakitekstiä.

        sma


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        "Auton paikallesaapumisajan kiekkoon merkitseminen voimassaoloajan ulkopuolella, lakitekstin vastaisesti, on aika vaaratonta sekin."

        Niin, ei tuo merkitseminen sinänsä voimassaoloajan ulkopuolella ole lakitekstin vastaista.
        Tarkoitin, että voimassaoloajan ulkopuolisen paikallesaapumisajan merkitseminen kiekkoon ei vastaa lakitekstiä.

        sma

        Mutta kun voimassaolon aikana kiekkoon on merkittävä pysäköinnin aloittamista seuraava tasa- tai puolituntiinen. Eli siis saapumista seuraava. Ihan selvä tapaus. Idässä taas tehdään ihmeellisiä päätöksiä.


      • saapumisajaksi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta kun voimassaolon aikana kiekkoon on merkittävä pysäköinnin aloittamista seuraava tasa- tai puolituntiinen. Eli siis saapumista seuraava. Ihan selvä tapaus. Idässä taas tehdään ihmeellisiä päätöksiä.

        Olen samaa mieltä siitä, että merkitään pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti.
        Sensijaan saapumisajan merkitsemisestä yhtään mihinkään ei määräyksessä puhuta, eikä sillä ole mitään merkitystä.
        Huomaa muuten - nyt tärkeää - kirjoitat "pysäköinnin aloittamista", lakiteksti kuitenkin puhuu " pysäköinnin alkamisesta".
        Siinä on vissi ero. Pysäköinti aloitetaan silloin kun auto pysäköidään paikalle. Pysäköinti alkaa silloin kun sitä koskevat määräykset täyttyvät.
        Tässä tapauksessa pysäköinnin voi aloittaa vaikka klo 20 illalla, mutta pysäköintikiekkoa vaativa pysäköinti alkaa klo 8 aamulla. Pysäköintikiekon käyttöä edellyttävästä toiminnastahan koko lakitekstissä on kysymys.


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että merkitään pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti.
        Sensijaan saapumisajan merkitsemisestä yhtään mihinkään ei määräyksessä puhuta, eikä sillä ole mitään merkitystä.
        Huomaa muuten - nyt tärkeää - kirjoitat "pysäköinnin aloittamista", lakiteksti kuitenkin puhuu " pysäköinnin alkamisesta".
        Siinä on vissi ero. Pysäköinti aloitetaan silloin kun auto pysäköidään paikalle. Pysäköinti alkaa silloin kun sitä koskevat määräykset täyttyvät.
        Tässä tapauksessa pysäköinnin voi aloittaa vaikka klo 20 illalla, mutta pysäköintikiekkoa vaativa pysäköinti alkaa klo 8 aamulla. Pysäköintikiekon käyttöä edellyttävästä toiminnastahan koko lakitekstissä on kysymys.

        Onneksi pysäköinnille on olemassa ihan määritelmäkin, niin ei tarvitse teidän versioitanne uskoa. :)
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        > Määritelmiä
        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        ...
        > 15) pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa

        Tarkoitatko nyt, että autoa ei seisotetakaan, jos ei ole juuri tuota liikennemerkkiyhdistelmää voimassa?


      • TheCat
        TheRat kirjoitti:

        Onneksi pysäköinnille on olemassa ihan määritelmäkin, niin ei tarvitse teidän versioitanne uskoa. :)
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        > Määritelmiä
        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        ...
        > 15) pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa

        Tarkoitatko nyt, että autoa ei seisotetakaan, jos ei ole juuri tuota liikennemerkkiyhdistelmää voimassa?

        No tuo nimimerkki "saapumisajaksi" ei olekaan mikään järjenjättiläinen.

        Jossain kohdassa on vain käytäntö ja lain määräykset erkaantuneet toisistaan ja parkkikiekon oikeasta käytöstä on tullut rangaistavaa. Laista ei löydy mitään perusteita käytännölle, ehkä lain ylitulkinnalla on tarkoitus saada lisää sakkotuloja. Ylitulkinnalla tarkoitan sitä, että koska aikarajoituksen ulkopuolella ei kiekkoa tarvitse käyttää, niin siitä johdetaan, että silloin kiekkoon olisi merkittävä aika jolloin rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan.


      • saapumisajaksi
        TheRat kirjoitti:

        Onneksi pysäköinnille on olemassa ihan määritelmäkin, niin ei tarvitse teidän versioitanne uskoa. :)
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267
        > Määritelmiä
        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        ...
        > 15) pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa

        Tarkoitatko nyt, että autoa ei seisotetakaan, jos ei ole juuri tuota liikennemerkkiyhdistelmää voimassa?

        Sotket nyt tahallasi asioita, jotka eivät liity yhteen. TL:n mukaan pysäköinti on juuri tuota, enkä muuta ole väittänytkään.
        Kyllä se on pysäköintiä ilman noita merkintöäkin, mutta noiden merkintöjen määräämästä pysäköinnistä puhutaan lisäksi Liikenneministeriön ohjeissa erikseen. Laissa vaaditaan pysäköintikiekon käyttöä noiden ohjeiden mukaan. Asetuksessa kerrotaan, mitä lisäkilvet tarkoittavatV, esim voimassaoloaika. Jos tällainen liikennemerkissä on, sen määräyksiä pitää noudattaa vain ko aikana. Kiekkoa vaativa pysäköinti alkaa merkin voimassaolon alkaessa tai välittömästi jos voimassaolo on päällä.
        Mikään muu aikaisempi pysäköinti tai paikalle saapuminen ei merkitse yhtään mitään, kun sovelletaan pysäköintikiekon käyttöä.


      • saapumisajaksi
        TheCat kirjoitti:

        No tuo nimimerkki "saapumisajaksi" ei olekaan mikään järjenjättiläinen.

        Jossain kohdassa on vain käytäntö ja lain määräykset erkaantuneet toisistaan ja parkkikiekon oikeasta käytöstä on tullut rangaistavaa. Laista ei löydy mitään perusteita käytännölle, ehkä lain ylitulkinnalla on tarkoitus saada lisää sakkotuloja. Ylitulkinnalla tarkoitan sitä, että koska aikarajoituksen ulkopuolella ei kiekkoa tarvitse käyttää, niin siitä johdetaan, että silloin kiekkoon olisi merkittävä aika jolloin rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan.

        No, nythän sieltä oikea aivopieru tuli. Koeta nyt vaikka ensin selvittää itsellesi, mikä ero on aikarajoituksella ja voimassaoloajalla.
        Laissa ei löydy mitään perusteita sinun luulemallesi oikealle tulkinnalle.


      • saapumisajaksi kirjoitti:

        Sotket nyt tahallasi asioita, jotka eivät liity yhteen. TL:n mukaan pysäköinti on juuri tuota, enkä muuta ole väittänytkään.
        Kyllä se on pysäköintiä ilman noita merkintöäkin, mutta noiden merkintöjen määräämästä pysäköinnistä puhutaan lisäksi Liikenneministeriön ohjeissa erikseen. Laissa vaaditaan pysäköintikiekon käyttöä noiden ohjeiden mukaan. Asetuksessa kerrotaan, mitä lisäkilvet tarkoittavatV, esim voimassaoloaika. Jos tällainen liikennemerkissä on, sen määräyksiä pitää noudattaa vain ko aikana. Kiekkoa vaativa pysäköinti alkaa merkin voimassaolon alkaessa tai välittömästi jos voimassaolo on päällä.
        Mikään muu aikaisempi pysäköinti tai paikalle saapuminen ei merkitse yhtään mitään, kun sovelletaan pysäköintikiekon käyttöä.

        > noiden merkintöjen määräämästä pysäköinnistä puhutaan
        > lisäksi Liikenneministeriön ohjeissa erikseen.

        Kopioisitko sen kohdan tähän? Minä kun en sitä tuossa ohjeessa huomannut... Eikä kukaan muukaan kyllä... Siis se kohta, jossa kerrotaan, että tässä tapauskessa pysäköinnillä tarkoitetaan jotain muuta kuin lain mukaan?


      • TheCat
        saapumisajaksi kirjoitti:

        No, nythän sieltä oikea aivopieru tuli. Koeta nyt vaikka ensin selvittää itsellesi, mikä ero on aikarajoituksella ja voimassaoloajalla.
        Laissa ei löydy mitään perusteita sinun luulemallesi oikealle tulkinnalle.

        Heh, eli et ymmärtänyt yhtään mitään, et ole ilmeisesti sisäistänyt termiä voimassaoloaika, kun ilman sen suoraa mainintaa jutut menevät yli sinun ymmärryksesi.

        Miksi minun pitäisi selventää itselleni mainitsemiasi käsitteitä pelkästään sen takia, ettet ymmärtänyt lukemaasi. Aikarajoitushan on voimassa vain tiettynä aikana, kuten mainitsin. Kun kyseinen rajoitus ei ole voimassa, ei kiekkoa tarvita. Mikäli on tarkoitus pysäköidä vielä sen jälkeisenä aikana, kuin rajoitus on tullut voimaan, pitää tietysti kiekkoa käyttää.
        PS itse sain ajokortin juuri sen jäkeen, kun parkkikiekko otettiin käyttöön. Silloin autokoulussa opetettiin, että kiekkoon MERKITÄÄN AINA SAAPUMISAIKA(seuraava tasa tai puoli), riippumatta siitä onko aikarajoitus voimassa vai ei.


      • seleväpyy
        TheCat kirjoitti:

        Heh, eli et ymmärtänyt yhtään mitään, et ole ilmeisesti sisäistänyt termiä voimassaoloaika, kun ilman sen suoraa mainintaa jutut menevät yli sinun ymmärryksesi.

        Miksi minun pitäisi selventää itselleni mainitsemiasi käsitteitä pelkästään sen takia, ettet ymmärtänyt lukemaasi. Aikarajoitushan on voimassa vain tiettynä aikana, kuten mainitsin. Kun kyseinen rajoitus ei ole voimassa, ei kiekkoa tarvita. Mikäli on tarkoitus pysäköidä vielä sen jälkeisenä aikana, kuin rajoitus on tullut voimaan, pitää tietysti kiekkoa käyttää.
        PS itse sain ajokortin juuri sen jäkeen, kun parkkikiekko otettiin käyttöön. Silloin autokoulussa opetettiin, että kiekkoon MERKITÄÄN AINA SAAPUMISAIKA(seuraava tasa tai puoli), riippumatta siitä onko aikarajoitus voimassa vai ei.

        Ehkä kannattaisi sisäistää myös Tieliikenneasetuksen lisäkilvet 856 a ja 856 b.
        Kaikenlaisia ajokortinhaltijoita sitä likenteesä liikkuu.


    • oikea-eikun-vasen
    • niin_tai_näin

      Tässä siis tämä lakiteksti.

      "2 §
      Saapumisajan merkitseminen

      Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti, siitä riippuen kumpi ajankohta on aikaisempi.

      Merkittyä saapumisaikaa ei saa pysäköintikiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloaikana muuttaa."

      Laki ei ota huomioon voimassaoloajan ulkopuolella saapumista. Lakitekstiä olisi syytä muuttaa siten että huomioi myös kiekon käyttöpakon voimassaoloajan (esim. 8-17) ulkopuolella saapumisen. Jos lakitekstin mukaan tekee oikein, tulee sakot.

      Kun pysäköi auton, alkaa siitä kyllä pysäköinti, oli kellonaika mikä tahansa. Tosin velvoitetta käyttää parkkikiekkoa voimassaoloajan ulkopuolella ei ole, joten tietenkin merkitsen alkamiseksi seuraavan aamun kellonaika jolloin voimassaoloaika jälleen astuu voimaan. Olen niin laiska etten viitsi kävellä autolle heti aamuvarhaisella.

      • asiaa_303

        Kuljettajan pitää poistaa lyhytpysäköinnin oikeuttava pysäkointikiekko kun sitä ei tarvitse pysäköimiseen.

        kuljettajan olisi pitänyt käydä muuttamassa autonsa pysäköinti (3h) lyhytaikaisesta pysäköinnistä Kiekotomaan yön yli pysäköintiin.


      • Olet_väärässä

        Laki ei velvoita poistamaan pysäköintikiekkoa kun sitä ei ole tarve käyttää.


    • päivänselvää

      Onhan se päivänselvää että pysäköinti alkaa siitä kun auto asettuu paikalleen pysäköintipaikkaan. Siitä alkaa ajanlasku.

      • seleväpyy

        Koko tuo lain kohta koskee vain aluetta, jossa on rajoitettu pysäköintiä kiekon käytöllä.
        Ei ajanlasku voi alkaa sellaiselta ajalta kun tuo laki eikä liikennemerkki ole voimassa.
        Pysäköintiaika, jota rajoitukset koskevat alkaa silloin kun rajoitukset astuvat voimaan.


      • seleväpyy kirjoitti:

        Koko tuo lain kohta koskee vain aluetta, jossa on rajoitettu pysäköintiä kiekon käytöllä.
        Ei ajanlasku voi alkaa sellaiselta ajalta kun tuo laki eikä liikennemerkki ole voimassa.
        Pysäköintiaika, jota rajoitukset koskevat alkaa silloin kun rajoitukset astuvat voimaan.

        Tietysti. Siitä lasketaan aika, jonka saa pysäköidä.

        Sinänsä jännää, että jos merkkaa lain edellyttämällä tavalla saapumisajan, saa pysähtyä puoli tuntia lyhyemmän ajan, kuin jos merkkaa saapumisajan "väärin", olettaen saapumisen tapahtuneen tasan kiekonkäyttövelvollisuuden alkaessa.


      • eipidäpaikkansa

        > "Onhan se päivänselvää että pysäköinti alkaa siitä kun auto asettuu paikalleen pysäköintipaikkaan. Siitä alkaa ajanlasku."

        Jos pysäköi voimassaoloajan ulkopuolella, niin mikään ajanlasku ei ala, joten väittämäsi on väärä. Vasta voimassaoloajan alkaessa, alkaa myös mainitsemasi ajanlasku.


      • päivänselvää
        eipidäpaikkansa kirjoitti:

        > "Onhan se päivänselvää että pysäköinti alkaa siitä kun auto asettuu paikalleen pysäköintipaikkaan. Siitä alkaa ajanlasku."

        Jos pysäköi voimassaoloajan ulkopuolella, niin mikään ajanlasku ei ala, joten väittämäsi on väärä. Vasta voimassaoloajan alkaessa, alkaa myös mainitsemasi ajanlasku.

        Eikö se ole sitten pysäköintiä ennen sitä, kyllä minun mukaan se on sitä.


      • Yönkirkasta
        päivänselvää kirjoitti:

        Eikö se ole sitten pysäköintiä ennen sitä, kyllä minun mukaan se on sitä.

        Se on pysäköintiä paikalla, jolla ei ole mitään rajoituksia pysäköinnin suhteen. Rajoitettu pysäköinti alkaa merkin lisäkilven osoittamana aikana.


    • Ihmetyttää

      Useimmissa paikoissa missä on kyseinen laki niin puuttuu loppuosa laista mikä määrittelee kiekon käytön kun pysäköintirajoitus ei ole voimassa.

    • tyhmästä-päästä-kärsii

      Laissa lukee että "Saapumisajaksi on merkittävä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolitunti, siitä riippuen kumpi ajankohta on aikaisempi."

      Laki ei ota kantaa onko tällöin voimassa "rajoittamaton pysäköinti", jolloin kiekkoa ei tarvitse käyttää vai lisäkilvellä osoitettu "rajoitettu pysäköinti", jolloin kiekkoa on käytettävä. Jos noudattaa lakia, on saapumisaika merkittävä, oli kello mitä tahansa. Laki on huonosti kirjoitettu. Täältä sen voi tarkistaa: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900924

      Maalaisjärjellä tosin pärjää pitkälle. Kiekon käyttöpakon ulkopuolisena aikana voi kiekkoon laitta ihan minkä ajan hyvittaa tai olla käyttämättä kiekkoa ollenkaan. Samalla sekunnilla kuin käyttöpakkoa alkaa, on siinä oltava oikea aika. En tosin lähde peruttamaan pois ja saapumaan uudelleen parkkiin, vaan merkkaan tietenkin illalla jo valmiiksi siten että olisin saapunut aamulla parkkiin siinä kohtaa kun kiekon käyttöpakko alkaa.

      • Lisäkilpi

        Mitä epäselvää on lisäkilvessä?
        Lisäkilvet 856 a ja 856 b

        Lisäkilvellä osoitetaan pysäköintikiekon käyttövelvollisuus autoa pysäköitäessä sekä pysäköintiin liittyvä aikarajoitus.

        Aikarajoituksesta on voimassa, mitä edellä lisäkilven 854 kohdalla säädetään. Aikarajoitus lasketaan kuitenkin alkavaksi pysäköinnin alkamista seuraavasta puoli- tai tasatunnista.

        Jos aikarajoitus on voimassa vain tiettynä aikana ja ajoneuvo on pysäköity aikana, jolloin rajoitus ei ole voimassa tai jolloin rajoituksen voimassaolon päättymiseen on alle puoli tuntia, sallittu pysäköintiaika lasketaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koske henkilöä, joka on pysäköinyt auton vammaisen pysäköintiluvalla.


      • Lisäkilpi kirjoitti:

        Mitä epäselvää on lisäkilvessä?
        Lisäkilvet 856 a ja 856 b

        Lisäkilvellä osoitetaan pysäköintikiekon käyttövelvollisuus autoa pysäköitäessä sekä pysäköintiin liittyvä aikarajoitus.

        Aikarajoituksesta on voimassa, mitä edellä lisäkilven 854 kohdalla säädetään. Aikarajoitus lasketaan kuitenkin alkavaksi pysäköinnin alkamista seuraavasta puoli- tai tasatunnista.

        Jos aikarajoitus on voimassa vain tiettynä aikana ja ajoneuvo on pysäköity aikana, jolloin rajoitus ei ole voimassa tai jolloin rajoituksen voimassaolon päättymiseen on alle puoli tuntia, sallittu pysäköintiaika lasketaan alkavaksi silloin kun rajoitus tulee seuraavan kerran voimaan. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koske henkilöä, joka on pysäköinyt auton vammaisen pysäköintiluvalla.

        Sitä sopinee kysyä Itä-suomen hovioikeudelta... Minusta tuossa ei ole mitään epäselvää.


      • Etsiasetusitse

        Turha kysyä koska asetuksista löytyy ohje mihin vedottiin. Hallinto-oikeus katsoi, että muutoksenhakija oli pysäköinyt aikana, jolloin pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei ollut voimassa, ja että tieliikenneasetuksen 21 §:n nojalla hänen olisi tullut merkitä pysäköintikiekkoon saapumisajaksi kello 8.00, jolloin aikarajoitus tuli seuraavan kerran voimaan. Muutoksenhakijan katsottiin syyllistyneen pysäköintikiekon käyttövirheeseen.


      • selvästi-epäselvä

        Jos turvautuu pelkkään lakiin ja tekee sen perusteella, tekee väärin. Pitää siis myös ottaa huomioon tieliikenneasetus ja toimia myös sen mukaan.

        Se taas on käsittämätöntä että löytyy kaksi eriävää päätöstä samasta asiasta. http://www.iltalehti.fi/autot/2015021919224103_au.shtml


    • diipadaii

      Ihan hölmöä. Sallittua aikaa ei ylitetty, joten siis miksi sakko? Tässä tapauksessahan pysäköijä varasti itseltään tunnin. Onko se rikos?

      • gyl-vaan

        On, jos ei tee kuten lait ja asetukset määräävät. Ihan samalla tavalla sen on rikos aina kun rikkoo mitä tahansa yhteiskunnan lakia.


    • kitkatkatkatpitkään

      Tämäpä taas puhuttaa runsaasti, siispä lusikka soppaan!

      Tuollahan lukee, että pysäköinti vuorokausikohtaisesti alkaa siitä kellonlukemasta, kun rajoitus astuu voimaan.
      Mielestäni se on selvästi sanottu että edellisen vuorokauden aika ei ole vaikuttamassa aikaa vähentävästi, vaan aika aletaan laskea rajoituksen alkamishetkestä. Ellei ole ollut aamulla pysäkissä rajoitusta pitempään , ei tule antaa sakkoa.

      Siis pysäköinti seuraavana vuorokautena aletaan LASKEA RAJOITUKSEN ALKAMISAJANKOHDASTA!

      • huom-sama-vuorokausi

        Jos saapuu saman vuorokauden aikana aamulla klo 06:53 ja asettaa kiekkoon ajaksi klo 07:00, niin on tehnyt väärin ja saa sakot, kun kerta rajoituksen alkamisaika on klo 08:00. Se että varastaa itseltään tunnin, niin saa vielä sakot kaupan päälle kiekon väärästä käytöstä.

        Tieliikenneasetuksen 21 § lisäkilvet 856 a ja 856 b kohdalla lukee (lain lisäksi) miten asia menee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe