Omassa Cannondale 29" jäykkäperässä on jotkin kiinanihme Maddux DC 3.0 vanteet. Tilasin kevätkeleille uudet Schwalben renkaat, jotka tubeless easy merkintänsä vuoksi innostavat kokeilemaan sisärenkaattomuutta.
Noista vanteista en löytänyt netistä tietoa edes valmistajan sivuilta. Tuskin ovat mallia tubeless-yhteensopivat. Renkaiden mukana tulossa litkut, stanin teippiä ja tubeless-venttiilit. Nyt noviisina mietin mm. seuraavia kysymyksiä?
1. Teipataanko vanne stanin teipillä originaalin vannenauhan päältä vai pitääkö tämä vannenauha poistaa?
2. Riittääkö em. tarvikkeet tubeless-konversioon vai olisiko pitänyt joku spesiaali stanin rim-strip tilata myös, mitä noissa konversiopaketeissa näkyy olevan? Eli siis riittääkö tämä pelkkä teippi vanteelle?
3. Voikohan noita vanteitani ylipäätään saada sisärenkaattomiksi? Onko kellään noista kokemusta?
Tubeless-kysymys
8
3553
Vastaukset
- gh.......ghj
1. Teipataanko vanne stanin teipillä originaalin vannenauhan päältä vai pitääkö tämä vannenauha poistaa?
-Alkuperäinen vannenauha pois ja Stan'sin teippi tilalle. HUOM!! Teippauksen ideana on saada vanteesta ilmatiivis. Joskus näiden ei tubeless vanteiden kanssa joutuu vähän säätämään eli välttämättä yksi kierros teippiä ei riitä. Itse käytän nykyään Gorilla-teippiä, sitä saa suoraan 25mm levänä mikä helpottaa asennusta. Teipin asennuksessa pitää muistaa venyttää teippiä, että se asettuu hyvin kehälle.
2. Riittääkö em. tarvikkeet tubeless-konversioon vai olisiko pitänyt joku spesiaali stanin rim-strip tilata myös, mitä noissa konversiopaketeissa näkyy olevan? Eli siis riittääkö tämä pelkkä teippi vanteelle?
- Pitäisi riittää, mutta jos rengas ei nouse vanteelle, lisätään 1 kierros teippiä ja taas kokeillaan. Kannattaa ostaa tuollainen 25mm leveä Gorilla-teippi.
!!!!Lisävinkkinä muista käyttää saippua vettä, se helpottaa renkaan nousemista vanteelle
3. Voikohan noita vanteitani ylipäätään saada sisärenkaattomiksi? Onko kellään noista kokemusta?
- Kaikki vanteet saa sisärenkaattomiksi, mutta jotkut saattaa vaatia vähän enemmän kikkailua.
Asennus prosessi lyhyesti
Asennus meni seuraavasti: (*) Valinnaiset vaiheet
1. Kehän huolellinen putsaaminen
2. Teipin huolellinen asennus
*3. Renkaan asennus sisurin kanssa(1-2 tuntia "vetäytyminen")
4. Kehän kuivaaminen ja putsaaminen. Laita tässä vaiheessa tubeless-venttiili ja irroita ventiilin sielu.
5. Kehän ja renkaan reunojen kostuttaminen saippua vedellä
*6. Koeasennus, nouseeko rengas kehälle. Jos ei nouse lisää teippiä.
7. Renkaan toinen puolisko auki ja Stan's:n/tai vastaaava merkki litkua silmämääräisesti
8. Rengas takaisin vanteelle ja renkaan taputtelu koko kehän matkalta ja renkaan nosto kehälle T-pumpun kanssa
9. Kevettyä ravistelua ja renkaan vetäytyminen vaakatasossa- alkup.kysyjä
Kiitos paljon seikkaperäisestä vastauksesta. Tässä tuli hyvää informaatiota ja täydensi hyvin jo aiemmin aiheesta lukemaani. Näillä eväillä on helpompi lähteä kokeilemaan asennusta. Tänään sain saksan pyörätarvikemarketista kin ilmoituksen sähköpostiin, että renkaat ja tarvikkeet on lähetetty.
- CrossMaster_Team
Saanko asialliseen sävyyn kysäistä, että miksi ei sisärengasta? Onko maastoajossa hyötyä tubelessista? Näin maantiellä, pääasiassa asfaltilla cyclocrossarilla ajaneena hämmästyttää moinen.
- gh.......ghj
CrossMaster_Team kirjoitti:
Saanko asialliseen sävyyn kysäistä, että miksi ei sisärengasta? Onko maastoajossa hyötyä tubelessista? Näin maantiellä, pääasiassa asfaltilla cyclocrossarilla ajaneena hämmästyttää moinen.
1. Ei rengas rikkoja(Tämä on varmaan se tärkein syy)
2. Voi ajaa pienemillä paineilla
3. Ihan yleinen ajotuntuman parantuminen kaikilla alustoissa.
..jotkut sanoo, että säästää painossa, mutta ei sitä oikeasti huomaa kuin Läskipyörissä, joiden sisäkumit painaa 500-600g kipale. Tuossa siis säästää jo melkein 1kg pyörivää massa ja se on jo huomattava ero.
Tuossa ne tärkeimmät varmaankin on.. Tubeless viritelmät toimii muuten myös cyclocrosseissa ja onhan niitä varmaan kehitelty ihan maanteipyörillekin. - NäinMeillä
gh.......ghj kirjoitti:
1. Ei rengas rikkoja(Tämä on varmaan se tärkein syy)
2. Voi ajaa pienemillä paineilla
3. Ihan yleinen ajotuntuman parantuminen kaikilla alustoissa.
..jotkut sanoo, että säästää painossa, mutta ei sitä oikeasti huomaa kuin Läskipyörissä, joiden sisäkumit painaa 500-600g kipale. Tuossa siis säästää jo melkein 1kg pyörivää massa ja se on jo huomattava ero.
Tuossa ne tärkeimmät varmaankin on.. Tubeless viritelmät toimii muuten myös cyclocrosseissa ja onhan niitä varmaan kehitelty ihan maanteipyörillekin.Voisi kommentoida että todellisuus ei ole ihan sellainen että ei olisi lainkaan rengasrikkoja sisärenkaattomana. Rehellisintä olisi sanoa että vähemmän rengasrikkoja.
Käytännössä sisärenkaattomallakin kokee ennemmin tai myöhemmin jonkun oikein komean rengasrikon kun rengas puhkeaa oikein "isosti" syystä tai toisesta. Silloin onkin sitten kiva kun litkuja on joka paikassa...
Mutta hyvä homma tuo sisärenkaattomuus siis keskimäärin on. - gh.......ghj
NäinMeillä kirjoitti:
Voisi kommentoida että todellisuus ei ole ihan sellainen että ei olisi lainkaan rengasrikkoja sisärenkaattomana. Rehellisintä olisi sanoa että vähemmän rengasrikkoja.
Käytännössä sisärenkaattomallakin kokee ennemmin tai myöhemmin jonkun oikein komean rengasrikon kun rengas puhkeaa oikein "isosti" syystä tai toisesta. Silloin onkin sitten kiva kun litkuja on joka paikassa...
Mutta hyvä homma tuo sisärenkaattomuus siis keskimäärin on.Toki jos renkaan kylki repeää, niin silloin tyhjeen rengas kuin rengas tai jos reikä yli 0.6 sentin luokkaa, niin silloin ei litku enää toimi, mutta todennäköisyys huomattavasti pienempi kuin sisärenkaalla. 6 vuoden saldo on pari revennyttä takarengasta ja 1 noin 0.5 sentin reikä, mutta tämä korjattiin polulla pikaliimalla.. Alkutalvesta litku paikkasi 4 sepelin tekemää reikää työmatkalla(töihin mennässä).
Itsellä on aina mukana yksi varasisäkumi plus pikaliima puikko(saa paikattua nuo isommat reiät. Lisätään vielä, että jos asennus on onnistunut, niin ulkokumi ei putoa kehältä vaikka rengas tyhjenisi eli silloin saadaan minipumpulla jatkettua matkaa - Alkup.kysyjä
No niin, pientä raportointia. Eilen teippasin vanteet. Asensin renkaan sisärenkaan kanssa ja jätin paikoilleen yön yli. Nyt koeasennus, että saanko renkaan nousemaan bilteman T-pumpulla. Fairyvedellä kostutin kehän ja vähän paksummalla seoksella renkaan palteet. Ensin yritin pumpata ilman että olisin ottanut venttiilin sielua irti. Ei mitään toivoa. Sitten otin venttiilin sielun irti. Rengas ei nouse paikalleen, vuotaa reippaasti vanteen ja renkaan välistä. No nyt teippasin uuden kierroksen teippiä kehälle ja ajattelin, että seuraava yritys, kun pääsen jonnekin kompressorin ääreen.
- En_ymmärrä
Miksi tubeless tavalliseen pyöräilyyn?
Tubeless on työläs ja sotkuinen ratkaisu tavalliseen pyöräilyyn. Sinun on käytettävä liimoja ja paikkausnesteitä.Tarvitset ilmakompressorin jotta saat asennettua ja täytettyä renkaat. Renkaan korjaaminen ja vaihtaminen ovat sietämättömän työläitä ja sotkuisia, varsinkin tien päällä.
Kun rengas hajoaa kunnolla niin kaikki pyörän tärkeimmät osat sotkeentuvat paikkausnesteestä. Jos korjaat rengasrikon tien päällä käyttämällä sisärengasta niin paikkausneste aiheuttaa lisää sotkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745608- 353141
- 432748
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402082Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272065Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 1001844
- 1741782
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171258