Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Käsivarsiin massaa

laihaläskeliini

Tervehdys!

Löytyneekö kohtalotovereita? Meikäläisellä on lihaskasvua ajatellen varsin surkeat geenit. Tarkoittaa että rintaan, hartioihin ja käsivarsiin ei kerry käytännössä lainkaan massaa, ei läskiä eikä lihasta. Olen siis mieshenkilö, parinkympin puolivälissä ja luonnostaan ruumiinrakenteeltani pitkä ja hoikka. Ennen armeijaa en huolehtinut kunnostani tai syömisistäni juuri lainkaan, mutta tällöinkin ylävartalo pysyi vatsaa lukuunottamatta melkein rasvattomana. Lihasta ei ollut juuri lainkaan.
Nyt on takana ehkä viitisen vuotta lihaskuntoharjoittelua kotona ja kuntosalilla (alkuun pari vuotta kotitreenejä), ja tulokset ovat samaa luokkaa kuin "keskiverto" salikävijällä kolmessa-neljässä kuukaudessa. Kehitystä tuloksissa on tapahtunut. Alkuun penkkasin 40 kg, nykyisin 90 kg. Leuanvetoja meni alkuun pyöreä nolla, nyt 25. Hauiskääntö tangolla on noussut 15 kg:sta 50 kg:hen. Mave oli viime yrittämällä 180 kg. Ja töitä on näihin tuloksiin saanut tehdä todella rajusti, ja tiukasta on myös saanut pitää kiinni ruokavaliosta. Ruokaa olen joutunut aika ajoin melkein pakottamaan kurkusta alas että riittävät määrät kaloreita ja proteiinia tulee täyteen.

Mutta sitten itse asiaan. Käsivarret on hyvin hintelät. Jos satunnainen kadulla vastaantulija arvioisi minua ulkonäöltä, niin tod. näköisesti veikkaisi että penkkaan edelleen sen 40 kiloa enkä yhtään enempää. Näiden lihastreenivuosien aikana hauiksen kohdalta käsivarren läpimitta on kasvanut noin 2 cm. Kaikki viimeinenkin rasva on tihkunut käsistä pois, ja nyt joka puolella pullottaa verisuonet. Hauisten päällä kulkeva suoni näyttää melkein räjähtävän leukoja vetäessä. Massaa ei kerry lisää vaikka lopettaisin rääkin ja keskittyisin suklaan syöntiin.

Tässäpä siis pikku kyssäriä jos palstoilla on samoista ongelmista kärsiviä. Kuinka olette saaneet massan kertymään paremmin käsivarsiin ja muutenkin yläkroppaan, vai onko siihen mitään konstia?

50

1407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raw

      Hauishan on kaksipäinen olkalihas ja ojentaja taas kolmipäinen olkalihas, eli ojentaja on näistä kahdesta suurempi tai siis ainakin pitäisi olla... Molempia lihaksia tulisi reenata mahd. Monipuolisesti jotta no kasvaisivat joka suuntaan, eli ei pelkkää haukkaria suoralla tangolla. Niin ja toisto määrät siinä 8-15. Ps. Ojentaja auttaa myös penkissä...

    • Pakkasen_raiskaama_naru

      Reenaan max. kerran viikossa kädet, n. 30-45 min menee tähän sessioon.

      Ojentajat kapeaa penkkiä, pari sarjaa 6-8 toistoa, 1-2 sarjaa 2-4 toisto
      Ranskalainen joku taljaliike, supersarjaax2-3, toistot ranskalaisessa 6-8 toistoa taljassa 12-15toisto

      Hauiksille: Supersarjax2-3
      Hauiskääntö istuiltaan normaali, toistot 10
      Hammeristuiltaan Toistot 12
      Suoralla tangolla seinää vasten toistot 8, niin monta kuin menee seinää vasten, loput vaikka pienellä heijarilla.

      Tämä yksi esimerkki, itse vedän kädet 3 viikon kierrolla eli samanlainen harjoitus tulee vasta 3 viikon päästä uudelleen.

      Tosin itse en välttämättä paras neuvoja, sillä kädet aina olleet yksi parhaista lihasryhmistäni:)

    • eiköhännekasva

      Ensiksikin 5 vuotta salilla ei ole kovin pitkä aika. Huolehdi että saat proteiinia tarpeeksi ja kaloreita hiukan yli kulutuksen. eli painon tulee nousta hiljalleen mutta jatkuvasti. Vaihtele liikkeitä ja lisää painoja esim. leuanvetoihin. Pyri painoihin joilla saat tehtyä 5 toistoa. Treenaa kaksi kertaa viikossa kädet, joka toinen kerta aavistuksen löysemmin. ns hermotusta. Ja muista venyttelyt ja lämmittelyt ettet riko ranteita tai kyynärvarsia olkapäistä puhumattakaan. Voiman kasvaessa myös lihas kasvaa. Toisilla enemmän toisilla vähemmän.

      • geenitpätee

        Mitäs vittua tämä taas on? :D Viisi vuotta on aivan tajuttoman pitkä aika saliharrastuksessa, moni huipputason bodari ja voimanostaja ei yleensä ole treenannut kuin juuri jotain 3-5 vuotta. Suurin tuloskehitys tapahtuu ekan kahden vuoden aikana, jos tänä aikana kehitys on ollut surkeaa, tulee se sitä olemaan aina (geenit)


      • eipäde

        "moni huipputason bodari ja voimanostaja ei yleensä ole treenannut kuin juuri jotain 3-5 vuotta. " et viitsisi mainita jotain...??


      • geenitpätee

      • perses

        en tiiä ootko tyhmä vai trolli, mutta uutisessaki sanotaan, että tämä Tuomas on käynyt salilla jo 13-vuotiaasta asti eli tuossa vaiheessa harjottelua on takana jo 9 vitun vuotta. 5 vuotta on todella lyhyt aika kasvattaa lihasamassaa tai nostaa voimatasoja, vaikka toisaalta olet oikeassa, että suurimmat harppaukset tapahtuu ekan parin vuoden aikana. Sen jälkeen kehitys on paljon hitaampaa ja tasaisempaa.


      • eiköhännesiitä
        geenitpätee kirjoitti:

        Mitäs vittua tämä taas on? :D Viisi vuotta on aivan tajuttoman pitkä aika saliharrastuksessa, moni huipputason bodari ja voimanostaja ei yleensä ole treenannut kuin juuri jotain 3-5 vuotta. Suurin tuloskehitys tapahtuu ekan kahden vuoden aikana, jos tänä aikana kehitys on ollut surkeaa, tulee se sitä olemaan aina (geenit)

        nopea lihaskasvu on aina roinaamisella saavutettu.. olen yli 40 vuotta itse salihommaa seurannut ja tämä on todellisuus.


      • horkkaa
        eipäde kirjoitti:

        "moni huipputason bodari ja voimanostaja ei yleensä ole treenannut kuin juuri jotain 3-5 vuotta. " et viitsisi mainita jotain...??

        kyllähän se vaan on niin että jos 3 vuodessa joku kehittyy mestaruustason bodariksi niin ei taatusti ilman vippaskonsteja. Ihan soopaa nämä supergeeni selitykset.


    • geeniohjelmoitu

      Osa miehistä on aivan yhtä 'turhamaisia' kuin suuri osa naisista, jotka ovat ainaisesti huolissaan ulkonäostään ja pienistäkin 'virheistä' tai sellaisiksi kuvittelemistaan.

      Miksi murehdit geeniperäisesti solujesi ohjelmoimaa solakkuuttasi? Ei solakkuudessa ole mitään ongelmaa. Vaikkapa Aasialaisissa kulttuureissa merkittävä osa populaatiosta on pikemminkin solakoita.

      Muuan solubiologian tohtori sanoi ettei ihmisen tule poiketa paljoa suuntaan eikä toiseen tuosta ohjelmoidusta ideaalipainsta (synnynnäiset sairaudet ovat sitten oma lukunsa), sillä se saatta koko kehon solut epänormaaliin tilaan, joka on riksi terveydelle pitkällä aikavälillä.

      Sovella treeni ja muu likunta vastaamaan geeniperimääsi äläkä koeta väkisin ja keinotekosesti liikaa poiketa tuosta ohjelmoidusta kehostasi, sillä muutoin teet pitkässä juoksussa vain vahinkoa terveydellesi. Terveys on kaikkein tärkeintä ja menetettyä terveyttä on vaikea saada takaisin.

      Omalta näkökannaltani katsottuna kaiken treenin ja liikunnan päätavoite tulisi olla terveyden ja samalla boonuksena hyvä mielen ylläpitäminen, jotta voisi ikääntyä mahdollisiman terveenä ja siten hyvissä puitteissa.

      On harmi miten moni on valmis riskeeraamaan terveytensä pelkkien itse itselleen hankkimien ulkonäköpaineiden alttarile.

    • tervepäte

      Tervepä terve, päivittäinen mielikuvitustreenihahmoesittelijä.

      • mielikuvitustreenihahmo

        Tuopa mielenkiintoinen ammattinimike. Onko Suomessa ko. alan opiskelupaikkoja?


      • Boliana

        Kyllä se on nnin että kun ei geenit ole bodarin on vain yksi keino..Kunnon kuuri Anabolisia!!! Kyllä rupee tapahtumaan.


      • skutsihahmo
        mielikuvitustreenihahmo kirjoitti:

        Tuopa mielenkiintoinen ammattinimike. Onko Suomessa ko. alan opiskelupaikkoja?

        Treenihahmosi on voittaja-ainesta sketsihahmokilpailuun, ei tarvi kouluja enää.


    • mittarimo

      paljonkos niissä naruissa on ympärysmittaa ? hauberin kohdalla käsi koukkuun jännitettynä..

    • kehonpainoharjoitteita

      Hyvin kehittynyt. Ole tyytyväinen kroppaasi. Mielestäni on siistin näköistä kun on kireä ja lihaksikas, vaikka ei iso kokoinen olisikaan.

      Kun kroppasi on tuollainen niin suosittelen kehonpainoharjoituksiin. Street workout ja naiset tulee ihailee kun treenaat ilman paitaa.

      • hanska51cm

        Riippuu naisesta... Oman muijan ex oli just tollanen pienillä lihaksilla varustettu, kuivan kesän orava;) nyt on muija ollu vuosia jo tyytyväinen, kun on mies, eikä mikään poikanen.


      • randomsuhteet
        hanska51cm kirjoitti:

        Riippuu naisesta... Oman muijan ex oli just tollanen pienillä lihaksilla varustettu, kuivan kesän orava;) nyt on muija ollu vuosia jo tyytyväinen, kun on mies, eikä mikään poikanen.

        Tuollaisia matalan otsan simppeleitä aivoituksia useinkin liiaksi lihaksiin keskittyviltä kumpuaa....odotappas kunnes naisesi loikkaa aidan toiselle puolelle ja itsestäsi tulee matalaotsaisuuden lisäksi seuraava ex ;-)


      • hanska51cm

        Ainahan kaikki on mahdollista, mutta pidän sitä erittäin epätodennäköisenä vaihtoehtona;) se on tietysti sinun vaikea ymmärtää, mutta annan pikku vinkin. Kun olet viihteellä ja tulee jonkun kanssa ongelmia, niin haluatko että olen sinun puolellasi vai sen toisen...? Sama pätee naisiin... Ainiin ja en ole "matalaotsainen"...;)


      • euikergöou
        randomsuhteet kirjoitti:

        Tuollaisia matalan otsan simppeleitä aivoituksia useinkin liiaksi lihaksiin keskittyviltä kumpuaa....odotappas kunnes naisesi loikkaa aidan toiselle puolelle ja itsestäsi tulee matalaotsaisuuden lisäksi seuraava ex ;-)

        Jos matala otsa viittaa jotenkin älykkyyteen, niin täytyy toivoa että ei ole mikään yleispätevä luulo, että älykkyydellä ja lihasmassalla tai voimalla olisi jotain korrelaatiota. Koska ei niillä ole. En ainakaan keksi mitään syytä miksi olisi. Vahva ihminen on yleensä parempi kuin heikko ja älykäs parempi kuin tyhmä. Näin se vain on, julma tosiasia, joka tuntuu jotenkin saavan jotkut kovasti puolustuskannalle ja keksimään kaikennäköisiä selityksiä oman arvonsa pönkittämiseksi.

        On ihan turha väitellä siitäkin, mistä naiset tykkäävät, koska naisetkin ovat yksilöitä, voittekos kuvitellakaan sellaista. Identtiset kaksoset voivat ehkä poiketa tästä pääsäännöstä.

        Ja lopuksi, olen itse "kuivan kesän orava", mutta minulla ei ole tarvetta vähätellä ketään, koska olen opetellut käsittelemään tunteitani, mm. sitä että tulen todennäköisesti aina tuntemaan lihaskateutta.


      • dyukduh
        hanska51cm kirjoitti:

        Ainahan kaikki on mahdollista, mutta pidän sitä erittäin epätodennäköisenä vaihtoehtona;) se on tietysti sinun vaikea ymmärtää, mutta annan pikku vinkin. Kun olet viihteellä ja tulee jonkun kanssa ongelmia, niin haluatko että olen sinun puolellasi vai sen toisen...? Sama pätee naisiin... Ainiin ja en ole "matalaotsainen"...;)

        Tiedetään, että lihasmassassa ja hypertrofiavasteessa on suuria yksilöllisiä vaihteluita. Onko tämä seurausta vähäisestä valintapaineesta? Vai onko heikossa hypertrofiavasteessa jokin etu jo nykyisellä valintapaineella? Tosin meikäläisen on ainakin vaikea keksiä, mikä se voisi olla, mutta keksin kyllä paljon etuja, joita herkästä hypertrofiavasteesta on.


      • Anonyymi
        hanska51cm kirjoitti:

        Ainahan kaikki on mahdollista, mutta pidän sitä erittäin epätodennäköisenä vaihtoehtona;) se on tietysti sinun vaikea ymmärtää, mutta annan pikku vinkin. Kun olet viihteellä ja tulee jonkun kanssa ongelmia, niin haluatko että olen sinun puolellasi vai sen toisen...? Sama pätee naisiin... Ainiin ja en ole "matalaotsainen"...;)

        Jonkun raha miehen mukaan se naisesi seuraavaksi lähtee ;)


    • Kuntomasa

      Maitorahkaa ja raejuustoo vaan noin 500g päivässä, niin eiköhän lihakset ala kasvamaan.

    • runqrunq88

      Runkkaa homo. siinä tarpeeks käsitreeniä jokapojalle

    • mies.31v

      Moi ap. Sulla taitaa olla vaan se punttiväen yleis vika koskaan ei miellytä kun peiliin katsoo. Mutta siis asiaan mitä olen lukenut, niin jos haluat "näköä" käsiin niin ojentajilla sitä saa sehän on suurempi lihasryhmä kun sitten hauis, itellä ainakin toimii dippi ja ranskalainenpunnerrus, melkien vois sanoa että ei muuta tarvi ojentajalle :) Mutta voi taas olla että itsellä henk. koht tasolla ojentajat ovat sen parempi puoli käsissäni ja mikä ottaa treenin vastaan myös paremmin. Mutta mitä nuita sun numeroita katto niin tuskin nyt mitään oikeaa apua täältä tarvit, tuntuu olevan kyllä kehitys hyvässä mallissa, peukkua sulle ja hyviä treenejä, perässä tullaan :D

    • Treenari

      Moro! Itse olin varsin pitkään hoikka vaikka kuinka treenasin, ei tullut lihasta eikä painoa. Sitten muutin treenimetodeja ja pistin syömingit uusiksi ja vielä palautusjuomat käyttöön ja johan alkoi pikkuhiljaa tulokset näkyä. Ensin parani voimataso sitten tuli lihaksia. Viidessä vuodessa tuli 8 kg lisää ja vyötärö pysyi kurissa. Tosin geenit vaikuttaa paljolti eikä kaikki kehity samalla tavalla mutta jatkoja.

    • dv5yn

      Hanki valmentaja. Numeroiden perusteella olet hyvässä kunnossa, joten ei sinussa mitään vikaa ole. Tilanteesi vaatii kokonaisvaltaisen arvion ja kokeneen arvioijan. Täältä et saa kuin nimettömiä arvauksia, joista joku voi olla oikeassa, mutta suurin osa todennäköisesti väärässä.

    • more4gain

      Tuosta syömisestä vielä että kannattaa kokeilla vähä raskaampaa ruokavalioo ja se on totta että sitä joutuu väkisin syömään. itellä alko kädet kasvaan vasta vajaan 2v salireenin jälkeen

    • Seven77

      Moro.
      Tärkeää kun treena käsi on hyvän tuntuman saaminen käsiin kun teet eri liikkeitä. Kädet ovat kuitenkin suhteellisen pieni lihasryhmä, ne voi treenata helposto tukkoon. Liian isoilla painoilla saat vain hermotuksen tukkoon ja näin tereeni ei ota sinne mihin pitää. Moni treenaa käsiä ihan liian paljon ja isoilla panoilla. Itselläni auttoi huomattavasti kun pienennin painoja ja lisäsin toistoja. Keskityin myös todella käsiin ja liikkeisiin treenissä. Ota sellaiset panot mitkä sopii sinulle ja millä saat hyvän tuntuman lihakseen. Hyvä pumppi on aika hyvä mittari siitä millon tereeni on mennyt oikeaan paikkaan.

    • Penttipenkkaaja

      Minä olen käynyt 20-vuotta kohta salilla ja treenannu ihan natuna. Ei mitään tulostavoitteita,mutta joka vuosi se vaan pikku hiljaa etenee. Näkeehän noita joitakin,jotka menee 6kk ohitse minusta nollapisteen kautta,mutta jossain vaiheessa huomaa taas,että mitäs eikö toisella nousekaan enään puntti. Se vaan,että miten treenaa ja miten. Välillä kannattaa myös vaan levätä. Turha sitä on käydä 100krt kuukaudessa salilla,kun ei se lihas siellä treenillä kasva vaan levossa. Pieni ärsytyksenhän se tarvitsee kyllä. Youtubessa on melko hyviä suomalaisia videoita miten treenata ja mitä syödä. Ei muuta,kuin katsomaan.

    • Faktaaa

      On se, ettei isoja lihaksia saa ilman hormooneja,vaikka sitten treenaisi 20 vuotta ja söisi rahkaa kilon päivässä.

    • cypi

      cypionaattia pyllyyn niin kyllä patti alkaa kasvaa

    • Keuhkoaja

      Jos tuo oli totta, ainoa järkevä teko on siirtyä esimerkiksi hiihtoon. Vauhtia luulisi riittävän ja kehokin oppisi käyttämään lihaksiaan pullistelun sijasta siihen mihin ne on tarkoitettu. Punttejahan nostellaan jotta fyysinen suorituskyky kasvaisi, ja luonnollisinta on fyysisen työn ohella liikkuminen, kävely, juoksu, hiihto, uinti ja melominen.

    • Kunto_bodari

      Aloittajalle. Et ole ruumiinrakenteeltasi atleettinen, mutta silti sinulla on mahdollisuus kasvattaa lihasta. Sinuna tarkistaisin treeniohjemaa, vaihtelisin sitä ja varoisin ylikuntoon joutumista. Lihas kasvaa levossa. Tarkista myöskin samalla saatko riittävästi proteiinia. Monella muulla on sama ongelma mitä sinulla. Älä vain vertaile itseäsi salilla kovinpiin nostajiin.

      Itse olin liki 30 vuotiaaksi melko hoikka. Tosin atleettinen ja geneettiset edellytykset lajille. Nykyään massaa tulee ja voima kasvaa. Kaikki kysyy päätä.

      Vedä omaa linjaasi ja tulevaisuudessa tulee varmasti nemmän massaa ja tuloksia.

    • tietoviisasmies

      Narukäsi mikä narukäsi ei siitä mihinkään pääse. Rupea ajattelemaan asioita toiselta kantilta. Ei se miehisyys tule paksuista käsivarsista vaan muista jutuista. Kasvata ennemmin kullia, se on naisille tärkeempi.

    • ähvätti

      Kyllähän isukkivainaa (57kg), kummasti pieksi mut (80kg), 3 promillen kännissä, itse selvistepäin, eikä edes muistanut jälkeenpäin. Nykyään olen 115kg, muttei jostain syystä huvita vittuilla pienemmilleen. Eli yritän sanoa, ettei todellakaan ole lihaksista kiinni, onko jollakulla voimaa/tekniikkaa, vai ei.

      • SähäkkääToimintaa

        Tosi asia on, että paljon pienempikokoinen mies pystyy pistämään ison korston sievästi nippuun tai pieksämään vanhan kaavan mukaan, eikä mene paljoa aikaa.


    • xixoxoxox

      Jos ei vajaan viiden vuoden jälkeen hommat edennyt tuon vertaa enempää, niin vika ei ole "geeneissä" vaan yksinkertaisesti siinä, että treenaat miten kuten. Et treenaa oikein ja hommat on puolilaiskaa vösötystä niinkuin monen muunkin salillakävijän "treenaaminen" on. Kaverin kanssa lörpöttelyä ja peiliin tuijottamista. Sellaista hinttien koikistelua treenaamisen sijaan. Geenit, anna mun nauraa.

      • grsxf

        > Et treenaa oikein ja hommat on puolilaiskaa vösötystä niinkuin monen muunkin salillakävijän "treenaaminen" on.

        Kyllä aika löysältä vaikuttaa monien treeni omaan verrattuna. Kun treenaan, niin hengitys on pinnallista nopeaa puuskutusta, naama punaisena eikä siinä todellakaan ole aikaa tehdä mitään muuta.

        > Kaverin kanssa lörpöttelyä ja peiliin tuijottamista.

        Jos on voimia puhua, niin on voimia tehdä enemmän.

        > Sellaista hinttien koikistelua treenaamisen sijaan.

        No tuota en kommentoi.


      • etosaa
        grsxf kirjoitti:

        > Et treenaa oikein ja hommat on puolilaiskaa vösötystä niinkuin monen muunkin salillakävijän "treenaaminen" on.

        Kyllä aika löysältä vaikuttaa monien treeni omaan verrattuna. Kun treenaan, niin hengitys on pinnallista nopeaa puuskutusta, naama punaisena eikä siinä todellakaan ole aikaa tehdä mitään muuta.

        > Kaverin kanssa lörpöttelyä ja peiliin tuijottamista.

        Jos on voimia puhua, niin on voimia tehdä enemmän.

        > Sellaista hinttien koikistelua treenaamisen sijaan.

        No tuota en kommentoi.

        Tehokas hengitys on syvää, eikä kovin nopeaa. Hengitys lähtee vatsasta asti.


      • eraerga
        etosaa kirjoitti:

        Tehokas hengitys on syvää, eikä kovin nopeaa. Hengitys lähtee vatsasta asti.

        Helppohan on tietysti täältä näppäimistön takaa kertoa millaista on tehokas hengitys mutta sitten kun ollaan salilla niin se on ihan toinen juttu kun aivot on niin jumissa ettei pysty enää ajattelemaan ainakaan mitään hengitystä.


      • erarge

        Miksei vika voisi ihan hyvin olla geeneissäkin? Geenejä on aika paljon ja ei varmaan tarvii monta geeniä vaihtaa että lihasmassa kutistuu. Kauheasti hämmästyttää asenne että vika ei koskaan voisi olla geeneissä vaan se on aina jossain muualla. Millähän kuvittelette lihakarjan kasvattavan lihasmassansa, onko niillä lehmillä ja kanoilla omat salit joilla käyvät kyykkäämässä?


      • mossemösse
        erarge kirjoitti:

        Miksei vika voisi ihan hyvin olla geeneissäkin? Geenejä on aika paljon ja ei varmaan tarvii monta geeniä vaihtaa että lihasmassa kutistuu. Kauheasti hämmästyttää asenne että vika ei koskaan voisi olla geeneissä vaan se on aina jossain muualla. Millähän kuvittelette lihakarjan kasvattavan lihasmassansa, onko niillä lehmillä ja kanoilla omat salit joilla käyvät kyykkäämässä?

        Näinpä. Ihminen ei kuulu niihin eläinlajeihin joilla lihasmassan kasvuun ei pääsääntöisesti (98 % tapauksista) riitä pelkkä ravinto ja lepo. Vastaavasti eläinkunnassa on paljonkin lajeja joilla se riittää, muun muassa jalostetut kotieläimet. Mutta geeniperäistä vaihtelua lihasmassan kasvussa on niilläkin. Ei jokaisella kanalla tai lehmällä ole sama lihapaino kun ne teuraaksi isketään, vaikka eivät varmasti sen kummemmin toinen toistaan enempää treenaa.

        Olen nähnyt joskus mielenkiintoisia taulukoita ja tutkimuksia ihmisten geneettisistä lahjoista lihaskasvun suhteen. On arvioitu että 2-3 % ihmisistä on geeneiltään sellaisia että heidän lihaskasvuun riittää käytännössä pelkkä riittävä ja oikeanlainen ravinto. Tarkoittaa siis että ylimääräinen energia ei kerry elimistöön rasvaksi, vaan siitä muodostuu lihasta. Näitä ihmisiä olisi siis keskimäärin se yksi viidestäkymmenestä. Suurinpiirtein vastaava määrä on arvioitu olevan sellaisia joilla käytännössä elimistön "vakiolihasmassan" lisäksi ei lihaskehitystä tapahdu, koittivat he tehdä mitä hyvänsä. Tällaiset ihmiset ovat lähinnä juuri hyvin vähärasvaisia ja luonnonlaihoja, ns. "läpipaskojia".

        Ääritapausten lisäksi 5-10 % väestöstä on niitä joilla on erittäin hyvät geneettiset ominaisuudet lihasmassan kasvuun, ja saman verran suurinpiirtein niitä joilla on erittäin huonot ominaisuudet tähän. Kaikki loput ihmispopulaatiosta on sitten joissain kohtaa näiden arvojen välissä.

        Että kyllä. Myös geeneillä on väliä. Se oli tämän viestini sanoma. Mutta kuitenkin pitää muistaa että kaikilla niillä jotka eivät kuulu noihin muutaman prosentin jäävuoren huippuihin, lihakset eivät kasva jos niitä ei kasvata. Ja se vaatii työtä.


      • gaehrt
        mossemösse kirjoitti:

        Näinpä. Ihminen ei kuulu niihin eläinlajeihin joilla lihasmassan kasvuun ei pääsääntöisesti (98 % tapauksista) riitä pelkkä ravinto ja lepo. Vastaavasti eläinkunnassa on paljonkin lajeja joilla se riittää, muun muassa jalostetut kotieläimet. Mutta geeniperäistä vaihtelua lihasmassan kasvussa on niilläkin. Ei jokaisella kanalla tai lehmällä ole sama lihapaino kun ne teuraaksi isketään, vaikka eivät varmasti sen kummemmin toinen toistaan enempää treenaa.

        Olen nähnyt joskus mielenkiintoisia taulukoita ja tutkimuksia ihmisten geneettisistä lahjoista lihaskasvun suhteen. On arvioitu että 2-3 % ihmisistä on geeneiltään sellaisia että heidän lihaskasvuun riittää käytännössä pelkkä riittävä ja oikeanlainen ravinto. Tarkoittaa siis että ylimääräinen energia ei kerry elimistöön rasvaksi, vaan siitä muodostuu lihasta. Näitä ihmisiä olisi siis keskimäärin se yksi viidestäkymmenestä. Suurinpiirtein vastaava määrä on arvioitu olevan sellaisia joilla käytännössä elimistön "vakiolihasmassan" lisäksi ei lihaskehitystä tapahdu, koittivat he tehdä mitä hyvänsä. Tällaiset ihmiset ovat lähinnä juuri hyvin vähärasvaisia ja luonnonlaihoja, ns. "läpipaskojia".

        Ääritapausten lisäksi 5-10 % väestöstä on niitä joilla on erittäin hyvät geneettiset ominaisuudet lihasmassan kasvuun, ja saman verran suurinpiirtein niitä joilla on erittäin huonot ominaisuudet tähän. Kaikki loput ihmispopulaatiosta on sitten joissain kohtaa näiden arvojen välissä.

        Että kyllä. Myös geeneillä on väliä. Se oli tämän viestini sanoma. Mutta kuitenkin pitää muistaa että kaikilla niillä jotka eivät kuulu noihin muutaman prosentin jäävuoren huippuihin, lihakset eivät kasva jos niitä ei kasvata. Ja se vaatii työtä.

        > Tällaiset ihmiset ovat lähinnä juuri hyvin vähärasvaisia ja luonnonlaihoja, ns. "läpipaskojia".

        Kirjoittaisin ennemmin että kyse on rasvan ja lihan synteesitehokkuuksien tasapainosta. Saattaa olla myös eroja ravinnon imeytymistehokkuudessa eli kuinka paljon läskiä/lihasta kasvaa per nielaistu joule. Onko tuo väite muuten tutkimuksista vai onko se oma mielipiteesi? Mietin tässä vain sitä, että ovatko välttämättä rasvan ja lihaksen synteesitehokkuudet toisistaan riippuvia? Uskon että ne ovat toisistaan riippumattomia eli ihmisellä voi olla heikko lihassynteesi ja tehokas rasvasynteesi.


    • NappiErno

      Nappulat kehiin, niin rupee pala kasvamaan...Ja kikkeli siinä sivussa myös !

    • positiivari

      Etpähän tartte hyppynarua, kun voit narukäsiesi yli hyppiä.

    • Kuinkaon

      Olenko ymmärtänyt oikein, että jos on identtiset kaksoset, jotka painavat yhtä paljon ja päättävät miehistää itseään. Toinen hankkii 10 kiloa lisää lihasmassaa ja toinen 10 kiloa lisää läskiä, niin lopputulos on, että kummankin sydän on yhtä raskaan urakan edessä. Tietenkin harjoitelleen sydän on vahvempi hoitamaan urakkaa.

      • verenkierto

        Läskillä kaksosella on huonot verensokerit ja paljon estrogeenia. Sen toisen taas kannattaa laittaa myös verenkiertoelimistö ja sydän sekä hapenottokyky kuntoon aerobisella liikunnalla kuten juoksemisella. Se auttaa lihastreeneissä sekä parantaa terveyttä.


    • vaihteluajatoistoja

      Kaikki on ehdottomasti kunnossa etkä voi mitenkään olla "naru", vaan keskimääriäistä paremmassa kuosissa ja luultavasti paremmassa kuin jotkut ylläkirjoittavista.

      Ehkä voit siirtyä joksikin aikaa vähän pitempiin sarjoihin ja nauttia vähän proteiinipitoisempia ruokia.

      5 vuotta on hyvä suoritus, mutta 5 vuotta samaa ei tietenkään ole hyvä. Vaihtele. Pikku variaatiota koko ajan, projektityötä silloin tällöin ja jatkuvasti kriittistä itsetutkiskelua. Pitäisi välillä saada läskit hapoille, se on sen merkki että kasvaa. Muuten olet jäänyt mukavuus/tylsyysalueelle joka toki ylläpitää mainiota lihaskuntoa muttei vie eteenpäin.

      Maksimi lihasmassa tulee 9-12 toistolla. Minulle on tullut massaa tuollaisella 4*12 toistolla. Painot niin että melkein 10 kertaa menee yllättävän helposti lihasvoimalla mutta sitten iskee stoppi ja viimeiset 2 vain tahdonvoimalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe