tilan kaareutuminen

HyväHerraProfessori

Tässä lukaisin sellaisen kirjan kuin Ajan Lyhyt Historia, Hawking. Kirjasta jäi vähän epäselväksi miten on todistettu että avaruus eli tila itsessään kaareutuu. Sehän toki on todistettu että painovoima saa valon kaareutumaan tai jopa estää sen pakenemisen mutta miten se todistaa että tila itsessään kaareutuu? Onhan kirja toki vanhahko ja varmaan monia uusia kokeita on tehty mutta mikä on sellainen joka todistaa että tila tosiaan kaareutuu? Esimerkiksi mustat aukot eivät taida olla "tyhjää" tilaa vaan kyllä ne ihan ehtaa massaa ovat mutta massaa on niin paljon ettei sitä enää voi suoraan nähdä. Ne eivät siis ole tilaa vaan massaa.

Tilan kaareutumisella on selitetty muunmuassa planeettojen kiertoradat mutta eikö silloin myös valon pitäisi kaareutua samalle radalle planeetan kanssa? Tässä teoriassa ajatus lienee se että planeetta luulee kulkevansa suoraan mutta koska itse tila on kaareva niin se planeetta kulkeekin todellisuudessa ympyrää, tai ellipsiä jos nyt pilkkua viilataan. Tähän perustunee myös ajatus valon kaareutumisesta, valo luulee kulkevansa suoraan kaareutuneessa tilassa. Toisin kuin massa, valo sitten keksiikin että tilahan on kaarella ja päättää jatkaa matkaansa eri suuntaan? On nyt hieman hankalaa tämä :(

9

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeus-nopeus

Jos fotoni liikkuisi samalla nopeudella kuin planeetta, kaareutuisi se samalla tavoin.
      Taik sit ei.

• Think2Times

Miksi fotoni vaivautuu kaareutumaan ensinkään? Ihmettelen suuresti miksi sirppi-kuu ei näytä valojuovaa vastakkaisella reunallaan? Auringon valon pitäisi kaareutua sen ympäri koska onhan Kuulla painovoima?

Jostain valovuosien takaa pieni tähden tuike kuitenkin taittuu Auringon ympäri heittämällä.

Miksei Auringon valo käänny Kuun ympäri jotka kuitenkin ovat lähellä toisiaan?

Miten se on todistettu että tila kaareutuu?

• taipuu-se
        Think2Times kirjoitti:

Miksi fotoni vaivautuu kaareutumaan ensinkään? Ihmettelen suuresti miksi sirppi-kuu ei näytä valojuovaa vastakkaisella reunallaan? Auringon valon pitäisi kaareutua sen ympäri koska onhan Kuulla painovoima?

Jostain valovuosien takaa pieni tähden tuike kuitenkin taittuu Auringon ympäri heittämällä.

Miksei Auringon valo käänny Kuun ympäri jotka kuitenkin ovat lähellä toisiaan?

Miten se on todistettu että tila kaareutuu?

Kuun mitätön painovoima ei riitä aiheuttamaan havaittavissa olevaa taipumaa, eikä auringon ja kuun välimatka vaikuta asiaan mitenkään.
        Tähden valo taipuu Auringonkin gravitaatiokentässä vain 1,7", mikä otodella vähän. Tästäkin vain puolet johtuu avaruuden taipumisesta ja toinen puoli fotonin ekvivalentista massa-energiasta.

• Olly

Jos olen oikein ymmärtänyt, valo kulkee tilaan nähden aina suoraan. Kun tiedämme, että valo näyttäisi kaartuvan ohittaessaan auringon, tilan täytyisi olla kaareva. Viisaammat kertokoon enemmän...

• Göebbelss

Siis mikä todistaa että tila on kaareva? Painovoima voi toki vaikuttaa valoon ainakin mustien aukkojen perusteella.

• Tfyyskko

Olly on ihan oikeassa. Kyse on samasta asiasta.

• valistunut

Se kaareutuu kenties syyn ja seuraksen takia, jotta maailman kaikkeus pysyisi kasassa.
      Syyn ja seurauksen laki on suurin voima maailmankaikkeudessa, ja sen vaikutuksesta kehitys jatkuu.
      Kaikki muut luonnonlait ovat sen alaisia, eikä sattumaa ole, jolla tieteessä yritetään selittää tapahtumia

• höpöhöpöhöp

Valistumisella ei ole tieteen kanssa mitään tekemistä. NA hörhöilyt eivät tiedettä kaada. Maailman perusrakenne on stokastinen.

• kuinkas

MAAILMANKAIKKEUSHAN EI PYSY KASASSA!
        Koko ajan todistellaan juuri päinvastaista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe