Selittäkää nyt tyhmälle että mikä ihme on poolisuus? en tajua tästä hel*etin kemiankirjasta yhtään mitään muutenkaan! ja mikä on sen poolisuuden tarkoitus edes?
Mikä on poolisuus?
4
910
Vastaukset
En kerro vastausta suoraan, mutta annan muutaman tiedonhakuvinkin
-Kemian oppikirjan takaa löytyy yleensä termistö, jossa selitetään kirjassa käytetyt termit lyhyesti
-Luonnontieteellisten termien selityksiä voi etsiä myös wikipediasta
-Opetus.tv on mainio sivusto, jossa esitetään videoiden avulla varsin lyhyesti ja selkeästi oppiaineiden keskeisimpiä sisältöjä. Poolisuudestakin löytyy muutaman videon kokonaisuus, jotka katsottuaan ei voi olla enää ymmärtämättä poolisuutta. Väitän, että opit opetus.tv:n avulla paljon nopeammin ja vaivattomammin kuin itse lukemalla kirjasta tai muusta lähteestä kuten vaikkapa nettipalstalta:
http://opetus.tv/kemia/ke1/poolisuus/- Nappander
Heitän ilman vikipediaa sulle oppineen vastauksen. Poolisuus on suomeksi kahden keskisyys. Pooliajattelussa on kaksi tahoa, joiden tasapainoilua mitataan ja peilataan voimien ja suhteiden frekvensseillä. Poleja vovat olla esimerkiksi valtiot. Menikö jakeluun tä? ;)
- hluulkemisti123
kaksi atomia muodostaa kovalenttisen sidoksen(jakavat elektronin)-> jos on sama alkuaine(vaikka vety) molemmat yhtä elektronegatiivisia. jos on eri aineet(vaikka cl ja h), jotka muodostaa kovalenttisen sidoksen, toinen niistä vetää yhteisiä elektroneja puoleensa enemmän => poolinen sidos. (cl vetää elektroneja puoleensa enemmän kuin H). siinä perusjutut
- Lukiokhemisti
Poolisuudella viitataan lukiokemiassa 1) sidosten ja 2) molekyylien poolisuuteen.
Kahden atomin välinen sidos on poolinen, jos näiden aineiden välinen elektronegatiivisuusero on melko suuri (0,4 - 1,7). Tällöin elektronegatiivisempi atomi vetää kovalenttisen sidoksen muodostavia elektroneja voimakkaammin puoleensa ja yhdisteeseen muodostuu osittaisvarauksia.
Molekyyli on poolinen, jos a) sen atomien välillä on poolisia sidoksia ja b) molekyylin atomien väliset osittaisvaraukset eivät kumoudu molekyylin avaruudellisen muodon seurauksena. Esimerkiksi hiilivetyjen muoto kumoaa hiilen ja vedyn välisen pienen elektronegatiivisuuseron aiheuttaman poolisuuden, mutta vedessä näin ei käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752226- 1331452
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1351445- 1491150
- 105987
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674