Säilytys...

minna

Missä te säilytätte valkosipulia yleensä (jääkaapissa, huoneenlämmössä) ja pidätetteköte sitä jossain muovipussissa (hajuhaitat)? Ostin just kaupasta aika ison valkosipulinipun (ei myyty pienemmissä erissä) ja muistin että ku viimeksi mulla oli valkosipulia niin koko kämppä haisi sille (säilytin huoneenlämmössä muovipussissa) ja heitin sipulit lopulta roskiin ku keittiöön ei enää pystynyt menemään hajun takia.

6

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapissa

      huoneenlämmössä avatussa muovipussissa tai sen päällä. Pidän kuitenkin ylimmällä hyllyllä koska sen alapuolella on loisteputki mikä on usein päällä ja se nostaa lämpötilaa niin että siinä alahyllyllä ei voi säilyttää mitään tuoreita tuotteita.

      En tiedä valkosipulista, mutta oon kuullut että ainakin tavallinen sipuli tulee kitkeräksi jos sitä säilyttää jääkaapissa. Jos omistaa jää-viileäkaappiyhdistelmän tms niin varmaan siinä viileässä on hyvä säilyttää, kuten kaikkia muitakin vihanneksia, kun monetkaan ei tykkää olla alle 10 asteessa eikä myöskään n. 20 asteessa.

      Täällä ei valkkari koskaan haise ennen kuin sen murskaa. Valitsen aina parhaat valkeimmat ja tuoreimman näköiset yksilöt. Vanhat valkkarit alkaa ihan itsestäänkin haisemaan... tuoreet tosiaan mun mielestä vasta kun ne murskaa.

      • minna

        Kiitti, ne tais tosiaan olla aika vanhoja (puolivuotta?) ne sipulit mitä viimeksi säilyttelin, saatto johtua jo ihan siitä.


      • että näin..
        minna kirjoitti:

        Kiitti, ne tais tosiaan olla aika vanhoja (puolivuotta?) ne sipulit mitä viimeksi säilyttelin, saatto johtua jo ihan siitä.

        puolivuotta vanhoja valkosipuleja.. kai ne nyt haisee.. meillä ostetaan 2-3 viikon välein uudet sipulit kun entiset loppuu, ja meillä niitä säilytetään jää-viileä kaapin alaosassa eikä haise.


    • Biermeister

      Suositeltu säilytyslämpötila on siinä 20asteen nurkilla. Itse säilytän korissa keittiössä. Hajuhaittoja en ole huomannut tulevan. Mutta ei ne valkosipulitkaan ikuisesti säily ja paikan on oltava kuiva. Että jos pääsee kostumaan, niin sitte haisee.

      • vampyyri

        Ostan ison valkosipuliletin aina syksyllä luomumarkkinoilta ja säilytän sitä seinällä roikkumassa keittiössä. Mitään hajuhaittoja en ole huomannut, ja sipulit säilyvät melkein vuoden (siinä ajassa kaikki on syöty, siksi pidemmästä säilytyksestä ei ole tietoa).

        Kasvattajalta olen saanut ohjeen, ettei valkosipulia saa koskaan pitää kylmässä (nahistuu äkkiä, tästä syystä kaupoista ei meinaa löytyä laadukkaita valkosipuleita, kun kuljetus- tai varastointi tapahtuu liian viileässä) ja täytyy olla ilmava säilytys, ei siis pussissa.


    • Itse viljeltyjä

      Säilytän valkosipulini letillä keittiön seinällä.
      Hyvin kestävät seuraavaan satokauteen. Kasvatan ne myös itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe