Auton laturin järkevä pyöritysnopeus?

Autovahinkokeskus

Rakentelen 6,5hp 3600rpm irtomoottorista ja 12V 150 – 180A laturista generaattoria ja nyt pitäisi tietää että millä nopeudella tuota kannattaa pyörittää että saa parhaan hyötysuhteen.

Pieniä romulatureita sillä jo kokeeksi paria pyörittelin välityssuhteella 1:2,5 ja tilanne oli se että laturin virta ei kasvanut kun muutamia ampeereita kierrättäessä konetta kilpikonnalla tai sitten jäniksellä (3600rpm) mutta kilpikonnalla moottori sammuu.

Eli tuo 9000rpm laturin akselilla on ainakin ihan tarpeetonta, kilpikonnan kierrosluvusta ei ole tietoa, ehkä noin puolet. Laskin omasta autosta ja päättelin noin 3500rpm voisi olla hyvä, ja luin aikaisempia palstakirjoituksia joista luotettavan oloinen arvio oli 4500– 5000rpm?

33

7123

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janoju

      noin 1500 -2000 moottorin kierrosta on riittävä, sillä auton vaihtovirtalaturi lataa melko hyvin jo tyhjäkäynnillä, eli n. moottorin 800 kierr/min.

      • Aatteleppa_itekki

        Se kierrosluku ei ilmaise mitään. Pitäisi olla myös, missä ajassa, niin tulisi vähän järkeäkin mukaan. Sinun mielestäsihän tuo 1500-2000 moottorin kierrosta saisi tulla vaikka viikossa tai sekunnissa.
        Aatteleppa itekki!
        Toiseksi: tässä kysyttiin laturin pyörimisnopeutta, ei moottorin. Pitää siis huomioida myös hihnapyörien välityssuhde.
        Luetun ymmärtäminen ja logiikka olisivat mahtavia apuja eri elämäntilanteissa! Peruskoulussa niitä vain ei taideta opettaa ja isät ja äidit ei viitsi.


    • Autovahinkokeskus

      Noniin viisastelut sikseen. AVK:lta tarttui mukaan volvo S80 vm 2008 180A bosch laturi hintaan 150€. Siinä on yksi latauspiuha ja säätimelle menee kaksi pinninen liitin. Kytkennästä ei tällä hetkellä ole muuta tietoa kuin että paksuin akkuun ja runko maihin.

      Hitaalta kierrosluvulta kuulostaa mutta voihan sitäkin kokeilla. oma autoni ei tyhjäkäynnillä kunnolla lataa vaan kaasua pitää antaa 2000rpm (*2,5) tämän näkee kun työvalot purkaa akun joutokäynnillä.

      • aikasätös

        no jos sinun autossa tarvitaan 5000rpm laturin kierrosta että virtaa riittää niin kyllä on varmaan diodivikaa tms. 3000rpm laturin kierrosta melkein jokainen vaihtovirtalaturi lataa nimellisvirrallaan. tyhjäkäynnilläkin pitää latauksen riittää.

        eli joko olet asentanut niin paljon työvaloja että pitäisi laittaa isompi laturi tai sitten nykyinen on paskana. tuo ei ole normaalia.

        ja mitä siihen irtomoottorilla pyörittämiseen tulee niin jotain 4000-6000rpm laturille niin silloin se on hyvä. vaikka täysi latausteho saavutetaan jo paljon alhaisemmilla kierrosluvuilla niin laturin jäähdytys toimii paremmin kun se pyörii vähän lujempaa jolloin käyttöikä on pidempi ja hihnat ei luista niin herkästi kun pyörii vähän lujempaa.

        toisekseen pitäisi katsoa miten tuossa moottorissa on tehoa milläkin kierrosluvulla nimittäin tuo 180 ampeerinen ottaa sitten voimaa varmaan n. 5kw täydellä teholla eli moottori täytyy käydä huipputehon kierrosluvulla jos halutaan nimellisvirta ulos.

        onko tarkoitus käyttää tuota apukäynnistys tarkoitukseen? voi nimittäin olla että jos tuo 180 ampeerinen tuottaa täyttä tehoa käynnistyksen aikana alijännitteellä niin moottori sammuu joka tapauksessa.

        silloin täytyy tehdä magnetointivirran rajoitus. ja toisekseen jos tuo laturi on väylä ohjattu niin tarvitsee volvosta vähän muitakin osia että sen saa toimimaan. voi olla että tarvitaan jopa koko volvon sähköjärjestelmän kaikki ydinkomponentit.


      • aloittajaa

        Anteeksi ehkä virheellinen tieto, tyhjäkäynnillä työvalot (4x55W) himmenevät hieman purkaa akun tyhjäksi ja kun kaasua polkee pariin tonniin niin sitten palaa kunnolla, laturi muuten vaikuttaa toimivalta autossa, eli vika varmasti korvien välissä.

        Suuret kiitokset sinulle tuosta kierrosluvun selvittämisestä hihnapyöriä tuossa on melkoinen läjä joten taidan laittaa noin 1:1,5 välityksen sitten, tietysti suoravedolla säästäisi vielä hihnahäviöt mutta kampiakselin hihnapyörä on aika lujassa nyt jo kiinni.

        Magnetointia voi joutua rajoittamaan sillä tuo Deuzer lupaa 6,5hp ja 3,5kW. Ostin isoimman laturin jos moottori kypsyy ja myöhemmin on isompi moottori niin saa tehot hyödyksi.

        purin laturin säätimen esiin ja se on mallia: bosch f 00m 346 056 ensimmäinen kuva vasemmalta:

        https://www.google.fi/search?tbm=isch&q=bosch f 00m 346 056 circuit&ei=lJoKVZvOIYbyPI--gOAI#tbm=isch&q=bosch f 00m 346 056

        Liittimet siinä ovat vastaavat kun tässä kuvassa:

        https://www.google.fi/search?q=bosch laturin kytkentä&biw=1708&bih=804&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IqIKVZSHLY7bPZyngOAC&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=6KxnRcxyrjXsrM:;0GsNtHfzzWhmRM;http://static.ak24.ee/img_tcd/12/726136.jpg;http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/7378/laturi-osat-10141;586;388

        Hiilien päät tuosta saa tarvittaessa esiin, jolloin teen oman säätimen jos en muuten saa lataamaan.


      • aloittajaaa

        Siis tarkoitan vika minulla korvien välissä, auton laturi on pieni nimellisvirraltaan, enkä tarkalleen muista millä kierrosluvulla sain akkuun virtaa mutta tyhjäkäynnillä noin 900rpm purkaa akun sisäpuhaltimella, ajovaloilla ja työvaloilla.


      • Wahvistin
        aikasätös kirjoitti:

        no jos sinun autossa tarvitaan 5000rpm laturin kierrosta että virtaa riittää niin kyllä on varmaan diodivikaa tms. 3000rpm laturin kierrosta melkein jokainen vaihtovirtalaturi lataa nimellisvirrallaan. tyhjäkäynnilläkin pitää latauksen riittää.

        eli joko olet asentanut niin paljon työvaloja että pitäisi laittaa isompi laturi tai sitten nykyinen on paskana. tuo ei ole normaalia.

        ja mitä siihen irtomoottorilla pyörittämiseen tulee niin jotain 4000-6000rpm laturille niin silloin se on hyvä. vaikka täysi latausteho saavutetaan jo paljon alhaisemmilla kierrosluvuilla niin laturin jäähdytys toimii paremmin kun se pyörii vähän lujempaa jolloin käyttöikä on pidempi ja hihnat ei luista niin herkästi kun pyörii vähän lujempaa.

        toisekseen pitäisi katsoa miten tuossa moottorissa on tehoa milläkin kierrosluvulla nimittäin tuo 180 ampeerinen ottaa sitten voimaa varmaan n. 5kw täydellä teholla eli moottori täytyy käydä huipputehon kierrosluvulla jos halutaan nimellisvirta ulos.

        onko tarkoitus käyttää tuota apukäynnistys tarkoitukseen? voi nimittäin olla että jos tuo 180 ampeerinen tuottaa täyttä tehoa käynnistyksen aikana alijännitteellä niin moottori sammuu joka tapauksessa.

        silloin täytyy tehdä magnetointivirran rajoitus. ja toisekseen jos tuo laturi on väylä ohjattu niin tarvitsee volvosta vähän muitakin osia että sen saa toimimaan. voi olla että tarvitaan jopa koko volvon sähköjärjestelmän kaikki ydinkomponentit.

        Tai sitten sulla on äänentoistojärjestelmä niin virtasyöppö. Olet tieten asentanut bassovahvistimeksi 800W The Rantasauna vahvistimen?


      • liianpieni
        aloittajaaa kirjoitti:

        Siis tarkoitan vika minulla korvien välissä, auton laturi on pieni nimellisvirraltaan, enkä tarkalleen muista millä kierrosluvulla sain akkuun virtaa mutta tyhjäkäynnillä noin 900rpm purkaa akun sisäpuhaltimella, ajovaloilla ja työvaloilla.

        Eihän nuo varmaan vie kuin jotain 35-40 ampeeria mainitsemasi sähkökojeet. Lisäksi jotain auton omaa elektroniikkaa ym. 20 ampeerille niin pyöritään 55-60 ampeerin tuntumassa missä voisi maksimikulutukset tuossa tilanteessa olla.

        Jos siellä on joku 55a laturi niin eihän se tietysti millään voi riittää, 70a myös liian pieni kun virtaa pitäisi tarvittaessa löytyä myös kaikille lämmittimille ja esim. flektille jos sähköflekti.

        Mutta jos on vaikka 120a tai vielä isompi niin kyllä pitäisi riittää virtaa ja pysyä akku täytenä.


      • Anonyymi
        liianpieni kirjoitti:

        Eihän nuo varmaan vie kuin jotain 35-40 ampeeria mainitsemasi sähkökojeet. Lisäksi jotain auton omaa elektroniikkaa ym. 20 ampeerille niin pyöritään 55-60 ampeerin tuntumassa missä voisi maksimikulutukset tuossa tilanteessa olla.

        Jos siellä on joku 55a laturi niin eihän se tietysti millään voi riittää, 70a myös liian pieni kun virtaa pitäisi tarvittaessa löytyä myös kaikille lämmittimille ja esim. flektille jos sähköflekti.

        Mutta jos on vaikka 120a tai vielä isompi niin kyllä pitäisi riittää virtaa ja pysyä akku täytenä.

        Mitsussa(joka on volvon V40 alustalla) aivan saman näköinen latauksen säädin kuin volvossa. Lataus käynnistyy muutaman sekunnin kuluttua moottorin käynnistymisestä - sen huomaa valojen kirkastumisesta. Tuossa ei ole mitään auton puolen kontrolleria: Laturi on itse-riittoinen eli sisältää pienen kontrollerin ja odottaa ensin pyörimisnopeuden vakiintumista ja sitten vasta iskee magnetointi-virrat päälle. Ilmeisesti rajana on joku 1200.. 1500rpm, mikä pitää ylittää ennen kuin aktivoituu - laturi voi siis jäädä myös virrattomaksi jos on tyhjäkäynti kovin pienellä! No, käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnin kierrokset on sitten n. 600 rpm minimissään. Auton keskusyksikkö pystyy siis päättelemään laturin toiminnan ihan vaan akku-jännitteen ja latausjännitteen perusteella. Ulostulojännite pysyy akkuun kytketyssä laturissa melko lailla vakiona - oisko sekin säädelty?


    • kvittu

      Katso jostakin autosta välityssuhde. Moottorin hihnapyörä on aina laturin vastaavaa suurempi. Amppeeri tai volttimittarilla selviää jo vaihtovirtalaturin lataavan jo hyvin pienillä kierroksilla.
      Tasavirtalaturin heittäisin metallikeräykseen.

    • Haminaattori

      Hankala homma sanoisin. Välityssuhteen hiominen optimiin ei olekkaan yksinkertainen. Muutujia on ihan riittämiin. Ensinnäkin se moottori. Moottorilla on joku pyörimisnopeusalue jossa se tuottaa tehoa parhaiten kulutettuun polttoaineeseen nähden. Vielä on tietenkin kuormituksen muuttuessa kyky pitää pyörimisnopeus. Millä toteutetaan välitys. Hihnavälityksessä hihnapyörän halkaisia mm. vaikuttaa häviöihin. Laturin kohdalla jäähdytys kaiketi se oleelisin. Tosin siinäkin on tutkimisen sarkaa millä kuormitusalueella laturin parhaan hyötysuhteen ja vielä mihin pyörimisnopeuteen se osuu.
      Autossa tilanne on helppo. Pyörittämässä on liian suuri moottori jota voidaan kuormittaa miten sattuu. Moottorin käyttöpyörimisnopeus on kapea ja maksimia varten laturin vain tarvitsee pysyä kasassa. Laturin kuormittaessa moottoria muutamilla kilowateilla on ihan marginaalinen seikka.

      • Anonyymi

        Olen puuhaillut samoja hommia vuosikaudet, ja kirjoitan joitain pointteja tähän vanhaan ketjuun jos näistä on jollekin apuja. En jaksa käydä kaikkia kommentteja läpi kun ei haluttu ymmärtää osassa ja alettiin vääntämään jo eri asioista alkuperäiselle kysyjälle.

        Vasta tässä yksi vastaaja ymmärsi että moottorin vääntömomentti on se juttu, ihan tarpeeton huomio on se että AUTOSSA laturin pitää ladata jo tyhjäkäynnillä. Omissa projekteissa olen säätänyt kierrokset reiluiksi ja välitykset fiilispohjalta jotta on vääntöä ja vauhtipyörän inertiaa sekä varmasti kierroksia laturille. Vauhtipyöriä olen tehnyt levyjarruista. Suosittelen vauhtipyörän harkitsemista, antaa tiettyä vakautta. Sitten: Mielestäni loputon hyötysuhteista nillittäminen ja hifistely halvaannuttaa itse tekemisen ja siten lykkää käyttöönottoa. Arsenaalista löytyy 2- ja 4-tahtiset generaattorit, tekeillä on nestekaasu- ja höyrytoimiset generaattorit. Tuulesta ja auringosta nappaan jo kyytiin pieniä puroja. Sen mukaan mitä milloinkin saan, kaikki palava kohta kelpaa. Dieselin jälkeen jäteöljykin. Ja juu ei ole hyötysuhteet 100% eikä ylikään mutta koska voin.


    • aloittajaaa

      Noniin nyt löytyi tuo laturin kytkentäohjeet:

      http://apps.bosch.com.au/AAExtranet_TechSearch/docs/servicebulletin/A0022.1.pdf

      eli ilmeisesti L-nastaan lampun kautta heräte ja Tuossa teksin ensimmäisessä osassa sanotaan suunnilleen että DMF jätetään penkkikokeessa kytkemättä ja siitä voidaan seurata laturin kuormitustilaa siten että auto nostaa omatoimisesti kierroksia jos virrankulutus kasvaa joutokäynnillä.

      Välitystä taidan nyt kokeilla kampiakselilla 170mm ja laturilla 125mm kiilahihnapyörät silloin noin 4400rpm laturilla kun kone täysillä, luulen väännön loppuvan silläkin kesken täydellä teholla mutta hihna varmaan pitää kun pyörät ovat noin isoja. Etuna tavoittelen tässä sitä että pienellä sähkönkulutuksella kone jaksaisi käydä kilpikonnalla pienellä melulla ja polttoaineella.

      Laitan myöhemmin projektikuvan kun homma etenee, nyt pitää miettiä miten tuon vapaakytkimen saa irti kun ei ole spooritettua erikoisavainta!

      • volvopaskaa3

        Tuota ei vuoden 2008 volvossa tule laturin heräte mistään mittariston lampulta. ACM alternator control module joka kytkeytyy LIN väylän (http://en.wikipedia.org/wiki/Local_Interconnect_Network) avulla CEM central electronic moduliin ohjaa laturia.

        http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S80 Wiring Diagrams/TP39128202 2008 V70 XC70 S80 Wiring Diagrams.pdf

        sivu 82 esitetään itse laturin kytkentä. sivulla 50 nähdään LIN väylä laturista keskuselektoniikkamoduulille. sivulta 41 nähdään selitys lyhenteille ACM ja CEM.


      • Aloittajaa

        Kiitos! Että viitsitkin noin nähdä vaivaa tuntemattomille, tuosta tarjoaisin pullakahvit!

        Täytyy tunnustaa että nyt menee sen verran vaikeaksi että ilmeisesti pitää irrottaa hiilien päät ja laittaa toisen laturin säädin tai sitten tehdä zenerillä transistorin alasvetokytkentä.

        Siltähän tuo selkeästi näyttää sivulla 82 että säädintä ohjataan jonkun näköisellä pulssin leveydellä. Mutta osaisitko vielä selventää tätä minun omaa selvitystä:

        Laturin pistoke tämä malli:

        https://www.google.fi/search?q=bosch laturin kytkentä&biw=1708&bih=804&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IqIKVZSHLY7bPZyngOAC&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=6KxnRcxyrjXsrM:;0GsNtHfzzWhmRM;http://static.ak24.ee/img_tcd/12/726136.jpg;http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/7378/laturi-osat-10141;586;388

        Ja tässä on ensimmäisellä sivulla L ja DMF nastojen selitykset:

        http://apps.bosch.com.au/AAExtranet_TechSearch/docs/servicebulletin/A0022.1.pdf

        L = Lamp Input
        DFM = Dynamo Field Monitoring

        Missä minulla menee pieleen? Suurimmat kiitokset avustasi!


      • lataus

      • Aloittajaa kirjoitti:

        Kiitos! Että viitsitkin noin nähdä vaivaa tuntemattomille, tuosta tarjoaisin pullakahvit!

        Täytyy tunnustaa että nyt menee sen verran vaikeaksi että ilmeisesti pitää irrottaa hiilien päät ja laittaa toisen laturin säädin tai sitten tehdä zenerillä transistorin alasvetokytkentä.

        Siltähän tuo selkeästi näyttää sivulla 82 että säädintä ohjataan jonkun näköisellä pulssin leveydellä. Mutta osaisitko vielä selventää tätä minun omaa selvitystä:

        Laturin pistoke tämä malli:

        https://www.google.fi/search?q=bosch laturin kytkentä&biw=1708&bih=804&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IqIKVZSHLY7bPZyngOAC&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=6KxnRcxyrjXsrM:;0GsNtHfzzWhmRM;http://static.ak24.ee/img_tcd/12/726136.jpg;http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/7378/laturi-osat-10141;586;388

        Ja tässä on ensimmäisellä sivulla L ja DMF nastojen selitykset:

        http://apps.bosch.com.au/AAExtranet_TechSearch/docs/servicebulletin/A0022.1.pdf

        L = Lamp Input
        DFM = Dynamo Field Monitoring

        Missä minulla menee pieleen? Suurimmat kiitokset avustasi!

        "Siltähän tuo selkeästi näyttää sivulla 82 että säädintä ohjataan jonkun näköisellä pulssin leveydellä."
        Satuin juuri testailemaan tällaista PWM säädintä LED valopöydalle.
        Tuolla vosi soveltaen kokeilla, toimisiko myös laturin säätämisessä?
        http://personal.inet.fi/koti/vinkkeli/misc/555_PWM_.jpg
        En tiedä sopiiko tuo 30 kHz suoraan laturille, mutta komponenttien arvoja voi helposti muuttaa.
        Potikan pakalle voisi myös ajatella jotain automatiikkaa kuormituksen mukaan säätyväksi.


      • Heräte

        Jos sitä pulssin leveydellä haluaa ohjata niin varmaan arduinolta esimerkiksi se ledin himmennyskytkentä voisi toimia hyvin. En vain yhtään tiedä mitä tuo mahdollinen LIN-väylä oikeasti antaa ulos.

        Helpoimmalla pääsee kun juottaa hiilille omat johdot ja laittaa säätimen toisesta laturista. tai ohjaa kenttäkäämin transistoria vaikka 15V zenerillä kantaa maadoittaen.

        Kun saan välityksen kiinni niin kokeilen mitä tapahtuu kun laitan herätteen L-nastaan. viimeistään huomena.


      • volvopaskaa3
        Aloittajaa kirjoitti:

        Kiitos! Että viitsitkin noin nähdä vaivaa tuntemattomille, tuosta tarjoaisin pullakahvit!

        Täytyy tunnustaa että nyt menee sen verran vaikeaksi että ilmeisesti pitää irrottaa hiilien päät ja laittaa toisen laturin säädin tai sitten tehdä zenerillä transistorin alasvetokytkentä.

        Siltähän tuo selkeästi näyttää sivulla 82 että säädintä ohjataan jonkun näköisellä pulssin leveydellä. Mutta osaisitko vielä selventää tätä minun omaa selvitystä:

        Laturin pistoke tämä malli:

        https://www.google.fi/search?q=bosch laturin kytkentä&biw=1708&bih=804&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IqIKVZSHLY7bPZyngOAC&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=6KxnRcxyrjXsrM:;0GsNtHfzzWhmRM;http://static.ak24.ee/img_tcd/12/726136.jpg;http://www.ak24.fi/fi/auton-varaosat/7378/laturi-osat-10141;586;388

        Ja tässä on ensimmäisellä sivulla L ja DMF nastojen selitykset:

        http://apps.bosch.com.au/AAExtranet_TechSearch/docs/servicebulletin/A0022.1.pdf

        L = Lamp Input
        DFM = Dynamo Field Monitoring

        Missä minulla menee pieleen? Suurimmat kiitokset avustasi!

        Sanoit että säätäjä on mallia "f 00m 346 056" ja tuossa linkittämässäsi boschin pdf-tiedostossa mainitaan että "The attached spreadsheet covers the familiar 1197 311 xxx and the newer F005 145 XXX part
        numbers."

        eli ei sovi tuolle säätäjälle nuo ohjeet. lukeeko siellä säätimessä niiden napojen olevan L ja DFM vai oletko päätellyt vain pistokkeen mallin perusteella.

        tuosta sinun säätimestä löytyy huonosti tietoa mutta esim. tuolla sivulla pistokkeessa lukee vain COM: http://starterok.com/voltage-regulator-alternator_bosch_f00m346056.html

        ja tuossa myös tietoa tuolla sivulla vähän: http://anklauto.en.alibaba.com/product/551197286-212308591/Voltage_Regulator_IB6056_VR_B056_F00M346005_F00M346019_F00M346056_F00M346097_F00M346097714_30667453_VRG47288.html

        siellä lukee mm.
        Features:
        12 Volt, LIN-NC Terminals, VOLTS: 10.6-16.0
        Adjustable set point
        B-circuit, LIN- interface.
        Rotor control , Die temperature monitoring via LIN
        Lin or Stator Activated

        tuossa lukee lin or stator activated eli tarkoittanee että aktivoituu joko lin väylän kautta tai staattorista (eli kun se pyörii niin lähtee sitten "päälle").

        testaa aluksi niin että älä kytke tuohon säätimen pistokkeeseen yhtään mitään laita vain paksu kaapeli akkuun kiinni ja laturi pyörimään sitten katso lähteekö se lataamaan mitään.

        latausjännite voi olla ilman väyläkytkentää mitä on esim. joku kiinteä 13,8 tai vastaava "hätäkäyttö". väylän kautta saadaan sitten esim. lämpötilakompensoitu jännite ja ohjainlaitteen mukaan esim. agm akkuja varten korkeampi jne.

        sähkön syöttäminen tuonne väyläliitäntään tuskin kannattaa menee vielä rikki.


    • eläeukko

      Onko tuo nyt niin vaikea juttu. Tein pari agrikaattia ihan vaan maalaisjärkeä käyttäen.
      Laturissa on ihan vakio 5 urainen hihnapyörä. Moottorin akselille tein 125mm hihnapyörän. Jos moottori pyörii 1500 kierrosta. Laturi pyörii noin 4500 kpr. Noilla vehkeillä olen kyllä lataillut akut. Semmonen vähän parempi kuin tyhjäkäynti kierrokset on riittänyt lataamaan .Irtomittarilla olen mitannut.

    • aloittajaa

      Kiitokset vastauksista. autossani on 40-55A laturi luulisin, tuskin isompi, kumma että sieltä kuitenkin irtoaa enemmän ruutia kierroksilla, netistä löysin jonkun kahden laturin vertailukäyrän ja siinä molemmat laturit 4000rpm kohdalla lopettivat virran kasvattamisen.

      Ei kai tämä niin tarkka juttu olekaan mutta kone voi käydä pitkiäkin aikoja työmaalla joten saisi olla taloudellinen ja kokoonsa nähden mahdollisimman tehokas kun johtojen päässä on 5kW invertteri, niin ruuti loppuu joka tapauksessa kesken. Haluan myös hyödyntää kilpikonna-aluetta moottorista niin ettei sammuisi heti.

      Ensimmäisillä kokeiluilla konetta sai huudattaa täysillä että jaksoi pyörittää ja maksimivirrat sai jo kilpikonnalla kunnes sammui. Hukkuu suuri määrä tehoa hihnaan ja tuulettimeen ihan turhaan kun pyörivät niin kovaa.

      San poistettua tuon vapaakytkimen ja sorvattua keskityksen kiilahihnalle tänään. Samalla huomasin että eihän tuo suomalainen tarra 3,5kW moottorissa voi pitää paikkaansa kun siinä lukee 6,5hp kiinalaisen tehtaan jäljiltä.

      Viikonloppuna laitan projektikuvaa ja tietoja mahdollisista sähkötehoista.

      • Kinuskit

        Meinaatko tosiaan että uskot Kiinalaisia ennemmin?


      • eiköseolisihyvä

        jos sinulla on kerta joku huoltoauto niin eikö kannattaisi laittaa se uusi laturi ja invertteri siihen autoon. silloin ne olisi aina matkassa mukana ja helposti käytettävissä sen kuin laittaa töpselin kiinni invertteriin ja alkaa käyttämään.

        ja poistuisi ongelma moottorin tehon suhteen ja jos autossa on nyt liian pieni laturi muutenkin niin samalla hoituisi sekin kuntoon. ja tarvittaessa sähkö tehon kasvattaminen helppoa jos saat asennettua lisää latureita moottorin kylkeen ja hihna jaksaa siirtää tarpeeksi tehoa.


    • Aloittajaa

      Noniin laitetaampa hieman projektikuvia. Sain eilen tehtyä tuon rungon ja tänään pääsin koeajolle.

      http://aijaa.com/pvQij7
      http://aijaa.com/jiMAmf
      http://aijaa.com/hVjjAJ
      http://aijaa.com/PITKLd
      http://aijaa.com/QTvwk4

      Suurimmat kiitokset nimimerkille ”volvopaskaa3”! Juuri niin, olin vain ajatellut pistokemallin perusteella säätimen pinnit, enkä katsonut säätimen sarjanumeroita (hävettää). Nyt laitoin sen ainoastaan akkukytkennällä niin se lataa noin 13,6V jännitteellä.

      Virtaa sain laturista ulos hetkellisesti 188A mutta 170A kohdalla kone rupeaa sammumaan, sammuukin jos kuormaa ei ota ajoissa pois tai sitten invertteri kerikää katkaisemaan alhaisen jännitteen takia, pahimmillaan moottori lähtee värähtelemään kaasu pohjaan/pois. Eli maksimivirtana voidaan pitää 160A, tällöin invertteriltä mitattuna jännite noin 12,4V Loput varmaan hukkui kaapeleihin.

      Laturin jännitettä on saatava kuitenkin tavalla tai toisella nousemaan, ajattelin seuraavaksi alkaa tutkimaan säädintä, jos johonkin jännitteen tarkkailunastan väliin laittaisi muutaman diodin. Huolestuttaa myös tuo moottorin suuri tärinä suuria virtoja ulos otettaessa. Moottori ei tärissyt ilman kuormaa aikaisemmin joten kampiakselin sorvattu kiilahihnapyörä pitäisi kuitenkin olla kutakuinkin tasapainossa. Tuollainen ravistaminen rikkoo laakerit ennen aikojaan.

      Tämä laitos ei ole oikeastaan tulossa auton apuvirraksi vaan työkaluperävaunun teholähteeksi, samalla saan lämmittimen sinne kun johdan vain pakokaasut pihalle.

      • jäämatkalle

        ota nyt ainakin nuo hauenleuat pois ja laita kunnon liittimet ja katso sitten uudelleen miten paljon jännitettä häviää. ja toisekseen kannattaisi lyhentää nuo laturin ja akun väliset kaapelit ja siirtää akku invertteri tuon laturin viereen.

        jatkaa sitten invertteriltä 230v puolelta jatkojohdolla etäämmälle.


      • Aloittajaa

        Kyseessä oli pelkkä koeajo katsoa paljonko laturi antaa virtaa, normaalisiti ei tarvi kahta tupla-moccamasteria ja vedenkeitintä. :)

        Jännitteen olisi varmaan voinut mitata suoraan laturin nastalta. Jännite hukkuu matkalle kuormituksen mukaan, jos kuormana on pelkkä yleismittari akkukaapelien päässä ja tuo Vartan akku täynnä, niin ei silloin kaapeleihin paljon huku.

        Matala jännite johtuu tuosta että väyläohjaus ei ollut kytketty kuten volvopaskaa3 osasi ennustaa 0,2V tarkkuudella, tai mahdollisesti jopa täysin oikein jos 0,2V hukkui kaapeleihin akun lataamisesta syntyvässä virtapiirissä.


      • Joakim1

        No ei mikään ihme, että kone hyytyy 170 A paikkeilla. Laturin hyötysuhde on vain 50-70%, joten 170*14 = 2,4 kW sähkötehoon vaaditaan 3,4-4,8 kW moottoriteho ja sinulla on tuo 4,8 kW. Tässä juttu, josta selviää aika hyvin laturille sopiva kierrosluku ja hyötysuhde. Toki nuo ovat mallikohtaisia, mutta samantyyppisiä kaikille. http://delcoremy.com/documents/high-efficiency-white-paper.aspx

        Näyttää olevan parhaat hyötysuhteet mahdollisimman alhaisilla kierroksilla, joten voi olla parampi muuttaa hieman välitystä tai alentaa moottorin kierroslukua. Noiden sopivalla valinnalla varmaankin voisi löytyä piste, jossa moottoria ei saa virtaa ottamalla sammutettua vaan laturi rajoittaa virtaa.


      • ylimitoitettu
        Joakim1 kirjoitti:

        No ei mikään ihme, että kone hyytyy 170 A paikkeilla. Laturin hyötysuhde on vain 50-70%, joten 170*14 = 2,4 kW sähkötehoon vaaditaan 3,4-4,8 kW moottoriteho ja sinulla on tuo 4,8 kW. Tässä juttu, josta selviää aika hyvin laturille sopiva kierrosluku ja hyötysuhde. Toki nuo ovat mallikohtaisia, mutta samantyyppisiä kaikille. http://delcoremy.com/documents/high-efficiency-white-paper.aspx

        Näyttää olevan parhaat hyötysuhteet mahdollisimman alhaisilla kierroksilla, joten voi olla parampi muuttaa hieman välitystä tai alentaa moottorin kierroslukua. Noiden sopivalla valinnalla varmaankin voisi löytyä piste, jossa moottoria ei saa virtaa ottamalla sammutettua vaan laturi rajoittaa virtaa.

        Mihin ihmeeseen normi henkilöautossa tarvitaan yli 2kw sähkötehoihin yltävää laturia?

        ajovalot 4x 55w max takavalot 2x 10w rekisterikilven valot 2x 5w mittarivalot ehkä 20w radiolle 20w sisäpuhallin 100w istuinlämmityksiin yht 300w takalasille 200w.

        eikä nuo kaikki ole päällä kuitenkaan yhtä aikaa. kyllä joku 100a laturi riittää autoon kuin autoon ja jää vielä kapasiteettia ylikin ihan reippaasti. latausvirran mittaus todennäköisesti ei menisi koskaan juuri yli 50a.

        niin mitä hyötyä on jostain 180a laturista? ymmärrän että jos on takakontti täynnä poppivehkeitä ja keulalla 100w polttimoita niin paljon kuin mahtuu niin saattaa olla tarvetta. mutta vakio autossa niin ei mitenkään saa menemään noin paljon sähköä.

        keittää vaan normaali akut loppuun aika nopeasti varsinkin jos paljon maantieajoa ellei sitten ole jotain 200ah akkua kontissa.


      • Joakim1
        ylimitoitettu kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen normi henkilöautossa tarvitaan yli 2kw sähkötehoihin yltävää laturia?

        ajovalot 4x 55w max takavalot 2x 10w rekisterikilven valot 2x 5w mittarivalot ehkä 20w radiolle 20w sisäpuhallin 100w istuinlämmityksiin yht 300w takalasille 200w.

        eikä nuo kaikki ole päällä kuitenkaan yhtä aikaa. kyllä joku 100a laturi riittää autoon kuin autoon ja jää vielä kapasiteettia ylikin ihan reippaasti. latausvirran mittaus todennäköisesti ei menisi koskaan juuri yli 50a.

        niin mitä hyötyä on jostain 180a laturista? ymmärrän että jos on takakontti täynnä poppivehkeitä ja keulalla 100w polttimoita niin paljon kuin mahtuu niin saattaa olla tarvetta. mutta vakio autossa niin ei mitenkään saa menemään noin paljon sähköä.

        keittää vaan normaali akut loppuun aika nopeasti varsinkin jos paljon maantieajoa ellei sitten ole jotain 200ah akkua kontissa.

        Laturin koolla ei ole mitään merkitystä akun keittämiseen. Laturin tehtävähän on tuottaa vakiojännitettä.

        Tuosta listastasi puuttuu moottorin ohjauselektroniikka, joka vie helposti 10-20 A. Autoissa saattaa olla myös sähköinen ohjaustehostin, sisäilman lisälämmitys sähkövastuksilla, peilien, pissapojan suutinten ja huohotusjärjestelmän sulanapitovastukset jne. Tietysti myös luistonesto, ABS-jarrut ja sähkösäätöinen iskunvaimennus vievät omansa. En tiedä onko vielä tullut, mutta puhetta on ollut myös sähkökäyttöisestä ilmastointikompurasta.

        Sitten kun ajetaan pätkämatkoja autolla, jossa on Webasto/Eberi, on pakko ladata 50 A:lla se kymmenen minuutin ajomatka.


    • hgt6tt

      Auton vaihtovirtageneraattori on (väljästi tulkittuna) kuin voimalaitoksissa käytetty tahtikone: pyörimisnopeus vaikuttaa vain taajuuteen (autossa käytetään tasasuuntaajaa). Mitä enemmän laturia kuormitetaan, sitä enemmän se jarruttaa voimakonetta. Sähkö kun ei synny tyhjästä.

      Jos voimakone jaksaa pyörittää laturia pienillä kierrroksilla, se riittää. Jos voimakoneen momentti on vakio, silloin sen tuottama teho riippuu lineaarisesti pyörimisnopeudesta.

    • Lopettaja

      Laitetaan viikonlopun projekti päätökseen!

      Kuten todettu ilman väyläohjausta jännite oli vain 13,6V. Purin jännitteensäätäjän vielä kerran irti ja irrotin ruuviliitoksen joka tuli säätimelle samasta potentiaalista kun tuo latausterminaali. Siihen väliin rakentelin nuo kuvan neljä on/off -kytkintä joista jokaisen rinnalla on diodi, ei binäärinä vaan yksi diodi per kytkin.

      Tässä kuvaa:

      http://aijaa.com/JRtT7I

      Punaiseen johtimeen tulee vielä huomenna sulake, jos vaikka joku juotos murtuu ja osuu runkoon, täydellä teholla moottori ravistaa niin paljon että eurolava liikkuu asfaltilla noin 2km/h nopeudella johonkin suuntaan.

      Korkeammalla jännitteellä laite toimi vakaammin mutta edelleen 10s 170A kuormituksella sammuttaa moottorin, myös jännitteen notkumista oli havaittavissa joka viittaa siihen että laturikaan ei jaksa tuottaa paljoa enempää virtaa kun kierrosnopeus vähänkin laskee moottorin työskennellessä äärirajoilla.

      Ongelma kuitenkin on tuo että moottori sammuu jos ulosmitataan liikaa tehoa, laite toimii nyt tähän hätään riittävän hyvin mutta jossain vaiheessa kun kiireiltäni ehdin todennäköisesti sorvaan isomman hihnapyörän laturin akselille. Silloin suurempi tehomäärä voidaan lainata akusta ja laturi toimii samanaikaisesti rinnalla.

      Kiitos kaikille, erityisesti ”volvopaskaa3” joka huomasi tuon väyläohjauksen ja mahdollisuuden käyttää ilman herätevirtaa.

      • karmas321

        Nyt on ainutlaatuinen mahdollisuus hankkia halvalla isompi kone: http://www.huuto.net/kohteet/b--s--125hv-moottori/355298772

        Eihän tuollaista nyt kannata jättää puolitiehen vaan saada täysi teho irti kun invertterikin jo hankittuna. Ota huomioon että sähköstartti mahdollistaa helpommat käynnistykset ettei tarvitse turhaan narusta nykiä.


      • Lopettaja

        Varmaan jatkuvaa tehoa ei tarvi niin akuista voi lainata ja ladata rauhassa akut täyteen. Lähdin oikestaa aluksi romuista rakentamaan kun tuollainen moottori oli jo hyllyssä.

        Ensimmäisessä versiossa oli neljä auton erillaista laturia mutta ei sitä saanut edes käyntiin kun hihnahäviöistä tuli kuormaa ja laturien roottoreista tuli pyörivää massaa joka toimivat vauhtipyörän tapaan "kondensaattorina" ja vaativat paljon energiaa käynnistysvaiheessa. Sitten vaan rahalla ostamaan isoin laturi joka löytyi...

        Jos rahaa ja aikaa olisi niin rakentaisin jollain auton diesel-moottorilla jota voisi tupaöljyllä pyöritellä. Nestejäähdytys olisi suuri etu kun voisi ohjata magneettiventtiileillä lämmöt ulos tai sisään ja tietty se sähköstartti automaatilla kun akuista jännite laskee.

        Tällä pärjää nyt alkuun, katsotaan mistä tuo kiinalainen hondan kopio porsii. Samanalainen moottori on minulla yhdessa kolmivaihe agrissa varastolla, sitä viimeksi käyntiin nyppiessäni pamautti mustan pilven ilmanputsarista naamalle ja sitten jäi kaasutin tulvimaan, lieneekö koho jumissa? en kerinnyt perehtymään kun oli jo jatkettava matkaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe