Näin vilauksen jostakin tiedeartikkelista, että ison kotigalaksimme mustan aukon halkaisija olisi n. 1 AU;n eli ehkä 8 valominuutin verran. Onko tästä linkki jollakin. Kiitos suomenkielisenä.
Linnunradadan mustan aukon arvioitu koko?
11
62
Vastaukset
- juupajoo
Tarkoitat varmaankin tapahtumahorisontin kokoa?
Sitäpä juuri. Voidaanko arvioida tapahtumahorisontin rajaa mitenkään; tuossa on "mahdottoman" raja?
- HawkStephensfink
capt.cöpenick kirjoitti:
Sitäpä juuri. Voidaanko arvioida tapahtumahorisontin rajaa mitenkään; tuossa on "mahdottoman" raja?
Kirjallisuudessa näkyy arvioita Linnunradan mustan aukon tapahtumahorisontin koolle. Jos mustan aukon massa on "vain" 2 miljoonaa Auringon massaa, olisi koko 50 miljoonan kilometrin luokkaa. 4 miljoonan Auringon massainen aukko kasvattaisi koon hiukan vajaa 130 miljoonaan kilometriin.
1 au = 149 597 870 700 m, joten 8 valominuuttia on hyvä likiarvo. - captcöpenick
HawkStephensfink kirjoitti:
Kirjallisuudessa näkyy arvioita Linnunradan mustan aukon tapahtumahorisontin koolle. Jos mustan aukon massa on "vain" 2 miljoonaa Auringon massaa, olisi koko 50 miljoonan kilometrin luokkaa. 4 miljoonan Auringon massainen aukko kasvattaisi koon hiukan vajaa 130 miljoonaan kilometriin.
1 au = 149 597 870 700 m, joten 8 valominuuttia on hyvä likiarvo.Kiitos HawkStephensfink.
Tämä teksti Linnunradan tapahtumahorisontin koosta löytyy viimeksi ehkä ilmestyneestä tiedelehdestä. - HawkStephensfink
Tähdet ja avaruus-lehti 2/2015 s.31: "Musta syöveri Sagittarius A*
- Linnunradan keskusaukko
- koko 4 miljoonaa Auringon massaa
- 26000 valovuoden päässä Jousimiehen tähdistön suunnalla
- Läpimitta pienempi kuin Auringon ja Maan välinen etäisyys - hyvää.kasvua
HawkStephensfink kirjoitti:
Tähdet ja avaruus-lehti 2/2015 s.31: "Musta syöveri Sagittarius A*
- Linnunradan keskusaukko
- koko 4 miljoonaa Auringon massaa
- 26000 valovuoden päässä Jousimiehen tähdistön suunnalla
- Läpimitta pienempi kuin Auringon ja Maan välinen etäisyysLinnunratagalaksin kokoa ei vieläkään on lopullisesti noin suurin piirteinkään hahmotettu. Alkuun katsottiin, että on se yli 50.000 valovuotta (vv). Sitten 80.000vv. sitten 100.000vv.
Nykyään lasketaan, että ainakin 150.000 valovuotta lienee lähempänä. - HawkStephensfink
hyvää.kasvua kirjoitti:
Linnunratagalaksin kokoa ei vieläkään on lopullisesti noin suurin piirteinkään hahmotettu. Alkuun katsottiin, että on se yli 50.000 valovuotta (vv). Sitten 80.000vv. sitten 100.000vv.
Nykyään lasketaan, että ainakin 150.000 valovuotta lienee lähempänä.Ollaan oltu pahasti pimennossa, kun istuskellaan itse linnunradan kiekossa ja pölypilvet sun muut peittää maisemaa näkyvän valon taajuuksilla. Havaintojen teko on ollut hankalaa. Eihän edes oman aurinkokuntammekaan ulkolaidoista olla tätänykyä oikein selvillä, vaikka etäisyydet on niin paljon pienemmät. Planeettojakin epäillään olevan vielä hukassa. Tämä on varhaista tutkimuksen vaihetta astronomian puolella. Mukavaa kuitenkin, että rahaa sentään tihkuu edelleen havaintojen tekoon ja tutkimukseen.
HawkStephensfink kirjoitti:
Ollaan oltu pahasti pimennossa, kun istuskellaan itse linnunradan kiekossa ja pölypilvet sun muut peittää maisemaa näkyvän valon taajuuksilla. Havaintojen teko on ollut hankalaa. Eihän edes oman aurinkokuntammekaan ulkolaidoista olla tätänykyä oikein selvillä, vaikka etäisyydet on niin paljon pienemmät. Planeettojakin epäillään olevan vielä hukassa. Tämä on varhaista tutkimuksen vaihetta astronomian puolella. Mukavaa kuitenkin, että rahaa sentään tihkuu edelleen havaintojen tekoon ja tutkimukseen.
Myös tapahtumahorisontti, musta-aukko liikkuu kuten kaikki kosmoksen kohteet. Tapahtuu myös galaksien yhteen ajautumisia painovoiman lakien mukaan.
Aivan lähiaikoina kosmisessa mittakaavassa tälläinen on tapahtumassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/OJ_287- HawkStephensfink
capt.cöpenick kirjoitti:
Myös tapahtumahorisontti, musta-aukko liikkuu kuten kaikki kosmoksen kohteet. Tapahtuu myös galaksien yhteen ajautumisia painovoiman lakien mukaan.
Aivan lähiaikoina kosmisessa mittakaavassa tälläinen on tapahtumassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/OJ_287Englanninkielisellä wiki-sivulla löytyvät linkit, joiden perusteella OJ287:sta saa paremman käsityksen. Suomenkielisestä olivat valitettavasti jääneet pois.
http://en.wikipedia.org/wiki/OJ_287
tiede ei ole totta ja evoluutio on Saatanan valhetta. Tämä EI ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on MAALLISTA, SIELULLISTA, RIIVAAJIEN viisautta. Jaak. kirj. 3:15 täten tiedemiesten viisaus on demonien viisautta tuomitsematta tiedemiehiä.
- HawkStephensfink
Riivaaja on ihan reilu tyyppi. Se asuu meidän rapussa EIKÄ tuppaa tähtitiedepalstalle toisten keskusteluihin höpisemään omiaan. Tämä vain ihan pikku vinkkinä, mutta en minäkään halua mitenkään tuomita. Sanoohan sananlaskutkin että Survo hullua huhmaressa, petkelellä surveitten seassa: ei erkane hänestä hänen hulluutensa. (Sananl 27:22)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100871
- 75703
- 51595
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13501ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381