Ahdistus ja usko

Ella-Pinja

Olen perin juurin viallinen, syntinen ihminen. Haluan luonnostani asioita, jotka ovat väärin. Kärsin ahdistuksesta ja varmaan masennuksestakin, mutta sopivia rentoutuskeinoja en ole löytänyt. Sen verran olen joogaa, mindfulnesia ja meditaatiota kokeillut, että tiedän, että niistä olisi apua, mutta ne ovat syntisiä keinoja eli poissuljettu. Esim. koulussa oli liikuntatunnilla kerran joogaa ja olin niin rentoutunut sen jälkeen, etten muista olisinko ikinä ennen ollut. Nautin olostani todella. Mutta se on syntiä eli en voi noita harjoittaa.

Esiaviolliset suhteet ovat syntiä, irtosuhteet ovat syntiä, fantasioiminen on syntiä ja itsetyydytys on syntiä. Naimisiin kun menee ja seksiä saa, niin sitten on pysyttävä naimisissa oli puoliso millainen tahansa ja kohteli itseään miten tahansa. Ero on syntiä. Vain puolison pettäminen ilmeisesti oikeuttaa eroon. Eroottiset elokuvat ja kirjallisuuskin on syntiä. Luulen että seksuaalisuus olisi alue, josta saisin nautintoa ja iloa elämään, mutta se on niin perin juurin syntistä että tuntosarvet saa olla koko ajan pystyssä halujen suhteen ja pistämässä kuriin syntistä mieltä.

Humaltuminen alkoholista on syntiä, joten sitäkään ei voi tehdä. Se rentouttaisi varmasti.

Elokuvista väkivaltaa, seksiä jne. sisältävät on syntiä, muut taas makuuni yleensä liian tylsiä.

Jos en osaa uskoa tarpeeksi Jeesukseen tai oikealla tavalla, joudun ilmeisesti helvetin lieskoihin kärsimään. Ei ilmeisesti riitä, että olen ukossa nyt. En voi hallita tulevaisuutta tai itseäni kunnolla muutenkaan, mistä tiedän jos ajaudun vuosien päästä luopumaan uskosta ja joudunkin ikuiseen helvetin kidutukseen? Huoli iloisista, mukavista uskosta osattomista sekä väärin uskovista ystävistä ja sukulaisista on myös suuri. :( Pelkään kuitenkin, että vimmaisella evankelioinnilla ja väkisin käännyttämisellä menetän vähätkin läheiset ihmissuhteeni.

Kilpaurheilukin on syntiä, niin mukavaa kuin olisi.

Tuntuu, että mikä ei olisi syntiä, olisi lähinnä Jumalan palvominen ja evankelioiminen. Monet uskovat tuntuvat saavan elämäänsä onnen ja tarkoituksen vain noista? Ajan käyttäminen turhuuksiin on varmasti syntiä.

Tuntuu, että miksi sitä esim. kannattaisi opiskella tai pitää huolta kehostaan? Niin syntinen ja perin pohjin viallinen olen joka tapauksessa.

Olenko ehkä mieleltäni viallinen vai ovatko nämä ajatukset aivan tavallisia? Ehkä uskoni on jotenkin vääristynyt?

Olen luonteeltani pikkutarkka, perfektionisti ja ahdistuneisuuteen taipuvainen. Nykyään mulla on univaikeuksiakin, yöunet ovat pätkittäisiä. Mulla on sosiaalisia pelkoja jne.

29

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sage8

Et varmaankaan ole mieleltäsi viallinen vaan yliherkkä johon on vaan sopeuduttava ja mielellään älyn, jota sinulla tuntuu olevan, älyn kautta. Minusta väärintekeminen on jos tekee toiselle sitä mitä ei haluaisi toisen tekevän itselleen.

• kilvoittelija

Uskossa edetään rukoillen askel askeleelta, ei tulevia askeleita murehtien. Kaikkea ei opita heti; ensin pitää hankkia oikeat tavat ja tottumukset: rukous, raamatunluku, ehtoollinen, oikea päivärytmi, uskovien yhteys.

• Ella-Pinja

Ukosvien yhteys löytyy, Raamattua luen päivittäin, päivärytmin yritän pitää oikeana, mutta uni ei silti kunnolla tule öisin. Ahdistaa päivin ja öin.
      Lähinnä tuntuu, että voisin jo mielelläni kuolla. Pääsisin Jeesuksen luokse, nyt kun (luultavasti) olen oikeanlaisessa uskossa. Herkkä olen kyllä.

• luonteeltanipikkutarkka

Ihmettelet miksi tunnet ahdistusta ja syyllisyyttä kun joka sanalla syyllistät itsesi ja ajatuksesi.
      Valitettavasti kristinuskossa ja varsinkin raamatun VT.osassa pidetään syylisyyden tunnetta hyvin tarpeellisena.
      Olisiko mahdollista että antaisit arvoa käskylle: rakasta itseäsi, toinen minua kantanut ajatus on että Jumalahan minut loi. Epäillessäni ja syyllistäessäni epäilen Jumalan luomusta, joten luovun syyttämästä ja syyllistämästä itseäni, eli sitä minkä Hän loi. Olenko tosiaan niin viisas että tiedän paremmin millaiseksi minut olisi pitänyt luoda.
      En todellakaan - Hän pitää kyllä huolen. Jos jotain poikkeuksia ilmenee ne ovat sen poikkeuksen keksijän ongelmia, ei minun eikä Jumalan.

• erilaisetjoogat

Länsimaissa on kahdenlaista joogaa: on oikeaa joogaa ja on leikkijoogaa.

Oikea jooga on Brahmanin eli hindulaisuuden jumalan puoleen rukoilemista ruumiilla ja sielulla (hindulaisuuden ihmiskäsitys on holistinen: ruumis ja sielu ovat yhtä). On sanomattakin selvää, että oikea jooga on epäjumalanpalvontaa eli syntiä.

Leikkijooga on liikuntamuoto, kuten vaikka venyttely ja voimistelu. Leikkijooga on länsimaissa yleisempää kuin oikea jooga, mutta voi olla, että nykyään leikkijoogapaikoissakin joogaamiseen on ujutettu hindulaisia elementtejä. Jos leikkijooga oikeasti on vain leikkijoogaa, se ei ole syntiä.

Koulun liikuntatunnilla harjoitettu jooga tuskin oli oikeaa, hindulaista joogaa. Tai mistä näitä nykyään enää tietää... Puhuiko joogan vetäjä chakroista, kundaliinienergian vapauttamisesta tai meditatiivisten rukousmantrojen lausumisesta (jumalan nimien hokemisesta tms.) joogan yhteydessä? Jos jotain tällaista tapahtui, kyseessä on oikea jooga, eli synti.

• 00000000

"Sen verran olen joogaa, mindfulnesia ja meditaatiota kokeillut, että tiedän, että niistä olisi apua, mutta ne ovat syntisiä keinoja"

Ööö, miten niin ovat? :) Mikä tahansa asia, mitä ihminen tekee, sisältää kyllä mahdollisuuden moniinkin erilaisiin synteihin. Se mahdollisuus ei kuitenkaan tee niistä ASIOISTA syntisiä, vaan ainoastaan ne TEOT ovat syntisiä, jos niihin lankeaa. Joogasta, mindfullness:sta tai meditaatiosta en itse tiedä paljoakaan, mutta olen ymmärtänyt, että niissä riskinä on lähinnä erilaisiin itämaisiin uskontoihin ajautuminen - siis uskontoihin, joissa Raamatussa itsensä ilmoittava Jumala kielletään, ja tilalle tulee jokin lukuisista epäjumalista, joita nuo uskonnot ovat täynnä. Jos harjoitat jotain noista rentoutumisen lajeista niin, että ET torju Raamatussa itseään ilmoittamaa Jumalaa tai Hänen sanaansa miltään osin, niin miksi nuo lajit enää sinänsä syntiä olisivat? En ymmärrä.

Jos ihminen alkaa välttelemään asioita, jotka VOIVAT saada hänet lankeamaan syntiin, niin sitten on paras vältellä ihan kaikkea. Jaa mutta joo - eihän sekään toimi, sillä silloin vältät niitäkin tekoja, joita sinun PITÄISI tehdä, eli lankeat Jumalan tahdon mukaisten tekojen laiminlyömisen syntiin :). Toivottavasti huomaat, että elämisen vältteleminen ei ole sinulle eikä kenellekään oikea ratkaisu.

"Jos en osaa uskoa tarpeeksi Jeesukseen tai oikealla tavalla, joudun ilmeisesti helvetin lieskoihin kärsimään."

Ihmisellä joko on Jumalan antama, pelastava usko, tai sitten hänellä ei ole sitä. Ei ole mitään "tarpeeksi uskoa" tai "oikealla tavalla uskoa". Uskosi "kelpaavuuden" tai "riittävyyden" osoittaa ainoastaan uskosi KOHDE, eli se, MIHIN sinä uskot. Jos uskot Jeesukseen Jumalan Poikana, joka tuli ihmiseksi, ja kärsi ja kuoli ristille naulittuna, että se rangaistus, mikä kuuluisi sinulle syntisistä teoistasi tulisi sovitetuksi, niin silloin uskosi on pelastavaa uskoa. Vaellus on eri asia kuin usko. Vaellustamme (ts. elämäämme ja valintojamme) meidän tulee arvioida ja tarvittaessa muuttaakin jatkuvasti, että ymmärtäisimme koko ajan syvemmin, miten kipeästi me Jeesusta tarvitsemme. Vaelluksen arvioiminen ja muuttaminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin usko: usko on luottamista Jumalan armoon, joka ei vaadi ihmiseltä mitään, mutta antaa kaiken. Vaelluksen muuttuminen enemmän Jumalan tahdon mukaiseen suuntaan on sitä pyhittymistä, jonka Jeesus saa aikaan uskoon tulleessa ihmisessä.

"Kilpaurheilukin on syntiä, niin mukavaa kuin olisi."

Ja millähän perusteella? :) Raamattuhan kehoittaa ihmistä huolehtimaan itsestään myös fyysisesti, sillä ruumiimme on Pyhän Hengen temppeli. Miten ihmeessä fyysisestä kunnosta huolehtiminen voisi näin ollen syntiä olla? Se on toki selvää, että kilpaurheilussakin on MAHDOLLISTA ajautua esim. epärehellisiin keinoihin, tai siitä voi vaikkapa innostua niin rajusti, että se alkaa epäterveellä tavalla syrjäyttämään muuta elämää ja ihmisen suhdetta Jumalaan. Tällöin kyseessä voi olla ongelma, mutta kuten edellä sanoin, ei tämä kilpaurheilusta SINÄNSÄ mitään syntiä tee. Sitä on mahdollista harjoittaa myös niin, että suhde elämään ja Jumalaan pysyy terveenä. Monet kilpaurheilijat ovat ihan avoimesti uskossa, ja julistavat Jeesusta lähes kaikkialla, missä vain pääsevät julkisesti puhumaan uskostaan.

"Tuntuu, että mikä ei olisi syntiä, olisi lähinnä Jumalan palvominen ja evankelioiminen."

Totta, mutta jos meidän sillä pitäisi yrittää Jumalan edessä jotain ansaita, niin emme voi koskaan palvoa ja evankelioida tarpeeksi. Jäämme aina vajaiksi ja epätäydellisiksi. Teemme monenlaisia virheitä, joita emme saa tekemättömiksi, vaikka evankelioisimme kuinka. Pelastuksemme ei kertakaikkiaan ole kiinni meidän teoistamme, vaan se on riippuvainen yksin Jumalan armosta.

"Olenko ehkä mieleltäni viallinen vai ovatko nämä ajatukset aivan tavallisia? Ehkä uskoni on jotenkin vääristynyt?"

En usko, että olet sen viallisempi kuin muutkaan. Omatuntosi saattaa olla varsin herkkä juuri nyt, mutta se ei sinänsä ole huono asia. Ongelmia voi tulla siitä, mihin tuo herkkä omatunto sinut johtaa. Nyt se näyttää johtaneen sinut melkoiseen lakihenkisyyteen - ikäänkuin sinun pitäisi jotenkin itse muuttaa elämäsi täydelliseksi. Uskosi voi näin ollen olla sillä tavalla vääristynyt, ettet osaakaan levätä Jumalan armossa, vaan olet päätynyt ajattelemaan, että sinun täytyy itse pitää itsesi kaikesta synnistä erossa ja kyetä täydelliseen elämään. Sellaistakin oppia monet kyllä opettavat, mutta se on vääristynyttä oppia. Kannattaa pohtia mieluummin sitä, miksi Jumalan Pojan oli tultava ihmiseksi ja kuoltava meidän puolestamme. Siinä sitä riittääkin kysymystä ihmiselle, joka pyrkii omilla teoillaan kelpaamaan Jumalalle.

"Olen luonteeltani pikkutarkka, perfektionisti ja ahdistuneisuuteen taipuvainen."

Juu, ja pelkästään Jumalan lakia (eli kaikkea sitä, mitä Jumala ihmiseltä haluaa) tutkimalla saatkin itsesi ajetuksi niin piippuun, ettei sellaista kukaan enää jaksa. Ryhdypä miettimään asioita uudelta näkökulmalta :).

• rennostielämässä

Ehkä ei kannata Raamatun opetuksia ottaa niin perin vakavasti. Jokainen tekee syntiä. Synnitöntä ihmistä ei ole.
      Luulisin, että Jumala kyllä osaa olla ymmärtäväinen, jos joskus humallut alkoholista tai harrastat joogaa. Tervettä järkeä on hyvä käyttää Raamatun lukemisen kanssa.
      Raamatun opetukset ovat minusta hyviä suosituksia. Sinkkuna ollessani harrastin irtoseksiä ja esiaviollisia suhteita, mutta rehellisesti sanoen seksi on kyllä parempaa luotettavassa avioliitossa. Ei uskomisen tarvitse olla hirveän vakavaa.

• Ella-Pinja

Tekstisi oli ihana, luonteeltanipikkutarkka. Valitettavasti itse ajattelen myös sitä, miten Jumala soi meille oman tahdon ja perisyntiä. Sekä hevetin olemassaoloa, siitä on kuitenkin niin monta mainintaa Raamatussa. Pelkään että jos liiaksi ajattelen "olen mikä olen" ym. niin ajaudun väärille teille. Olen aina ollut hyvin kiltti ja alistuva, ujo ja ahdistuneisuuteen taipuvainen ja siitä mua on koulussa kiusattukin. Kuitenkin mulle on korostettu synnintuntoa uskovaisten taholta ja esim. diskossa käyntejä ja jännempiä leffoja ym. ei ole kotonani (taustalla siis kristillinen kasvatus) sallittu. On opetettu olemaan nöyrä ja siivo ja häpeämään herkästi. Mielessä pyörii nykyään vähän sellaiset Jobin kirjamaiset ajatukset "miksi minun piti syntyä" ym. :(
      Kiitos kuitenkin rohkaisevista viesteistänne!

• 00000000

"Pelkään että jos liiaksi ajattelen "olen mikä olen" ym. niin ajaudun väärille teille."

Mutta kyllähän Jumala kykenee varjelemaan sinua! :) Hän puhuu sinulle omatunnossasi niin, että tiedät kyllä kun olet tehnyt tai olet tekemässä väärin. Ei varmastikaan ole tarpeellista pelätä ikäänkuin varmuuden vuoksi kaikkea, ettei vain tulisi tehneeksi jotain väärin.

"miksi minun piti syntyä"

Sinun piti syntyä Jumalan rakkauden kohteeksi. Sinua ei luotu häkissä pidettäväksi eläimeksi jonka täytyisi tuijottaa itseään ja tekemisiään ylikriittisellä suurennuslasilla niin, että lahjaksi saamasi elämä valuu kokonaan hukkaan. Sinua ei myöskään luotu ruoskimaan itseäsi jatkuvassa kieltäymyksessä, vaan nauttimaan kaikesta siitä kauniista ja hyvästä mitä Jumala on tähän maailmaan luonut.

• Ella-Pinja

Kiitos viesteistänne. Olen tässä itkenyt ja lukenut niitä ja kyllä ne on helpottaneet oloa jonkin verran. Mulla sattuu olemaan lähipiirissä lakihenkisiä fundamentalistiuskovia ja herätysliiketoimintaa, mikä varmaan vaikuttaa. Ei niissä tietysti vikaa muuten, mutta itse olen kehittänyt kunnon ahdistukset vähän kaikkea kohtaan. Yritän nyt jotenkin saada rentouduttua tässä. :/

• 00000000

Fundamentalismi on siitä todella hyvä asia, että sillä tavalla Jumalaan suhtautuvat ihmiset ovat ainakin yleensä hyvin tosissaan siinä, mihin uskovat. He ottavat Jumalan sanan todesta, niinkuin se kuuluukin ottaa - toisin kuin ns. liberaalit, jotka soveltavat (ja säveltävät) kohtia vähän sieltä sun täältä, ja tyypillisesti pyrkivät kiertämään kaikkein selvimpiäkin Jumalan sanassaan antamia ohjeita niin, etteivät ne koskaan koskekaan juuri heitä tai juuri siinä tilanteessa, missä he milloinkin ovat. Näin Jumalan sana menettää itseasiassa koko merkityksensä, eikä sekään ole mikään hyvä juttu. Sen takia fundamentalismi on mielestäni selvästi parempi tapa suhtautua Jumalan tahtoon kuin liberaalisuus.

Fundamentalismi itsessään ei siis minusta ole ongelma, mutta siihen voi sisältyä lakihenkisyyttä, ja se taas ON ongelma, mikäli se johtaa Jumalan armon syrjäytymiseen tai merkityksen vähenemiseen ihmisen elämässä.

Minä uskon, että mikäli olet tosissasi kaikessa, mitä nyt kirjoitat, niin olet itseasiassa oikein hyvällä paikalla ja hyvässä hetkessä juuri nyt. Olet tullut ymmärtämään jotain Jumalan Lain ehdottomuudesta ja vaativuudesta. Se on ajanut sinut ahtaalle, ja olet tullut tuntemaan, ettet kykene täyttämään sen asettamaa vaatimusta. Tämä tilanne on hyvää kasvualustaa armon ymmärtämiselle. Saat kokea hetkittäin aika kipeästikin, miten valtavan tärkeä juttu Jeesus meille on, ja miten onnettomassa tilassa me Jumalan Pyhyyden, Totuuden ja oikeudenmukaisuuden edessä olisimme ilman Häntä.

• sage8
        00000000 kirjoitti:

Fundamentalismi on siitä todella hyvä asia, että sillä tavalla Jumalaan suhtautuvat ihmiset ovat ainakin yleensä hyvin tosissaan siinä, mihin uskovat. He ottavat Jumalan sanan todesta, niinkuin se kuuluukin ottaa - toisin kuin ns. liberaalit, jotka soveltavat (ja säveltävät) kohtia vähän sieltä sun täältä, ja tyypillisesti pyrkivät kiertämään kaikkein selvimpiäkin Jumalan sanassaan antamia ohjeita niin, etteivät ne koskaan koskekaan juuri heitä tai juuri siinä tilanteessa, missä he milloinkin ovat. Näin Jumalan sana menettää itseasiassa koko merkityksensä, eikä sekään ole mikään hyvä juttu. Sen takia fundamentalismi on mielestäni selvästi parempi tapa suhtautua Jumalan tahtoon kuin liberaalisuus.

Fundamentalismi itsessään ei siis minusta ole ongelma, mutta siihen voi sisältyä lakihenkisyyttä, ja se taas ON ongelma, mikäli se johtaa Jumalan armon syrjäytymiseen tai merkityksen vähenemiseen ihmisen elämässä.

Minä uskon, että mikäli olet tosissasi kaikessa, mitä nyt kirjoitat, niin olet itseasiassa oikein hyvällä paikalla ja hyvässä hetkessä juuri nyt. Olet tullut ymmärtämään jotain Jumalan Lain ehdottomuudesta ja vaativuudesta. Se on ajanut sinut ahtaalle, ja olet tullut tuntemaan, ettet kykene täyttämään sen asettamaa vaatimusta. Tämä tilanne on hyvää kasvualustaa armon ymmärtämiselle. Saat kokea hetkittäin aika kipeästikin, miten valtavan tärkeä juttu Jeesus meille on, ja miten onnettomassa tilassa me Jumalan Pyhyyden, Totuuden ja oikeudenmukaisuuden edessä olisimme ilman Häntä.

Fundamentalismi ei ole hyvä asia sillä se johtaa aina umpikujaan. Vanhan Testamentin Jumala käskee esimerkiksi tappamaan lapsensa jos hän kiroaa vanhempiansa mutta Jeesus sanoo että "antakaa lasten tulla minun tyköni sillä heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta". Jos noudattaa toista niin hylkää toisen ja se on skitsoa.

• 00000000
        sage8 kirjoitti:

Fundamentalismi ei ole hyvä asia sillä se johtaa aina umpikujaan. Vanhan Testamentin Jumala käskee esimerkiksi tappamaan lapsensa jos hän kiroaa vanhempiansa mutta Jeesus sanoo että "antakaa lasten tulla minun tyköni sillä heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta". Jos noudattaa toista niin hylkää toisen ja se on skitsoa.

Eihän tuo ole fundamentalismia, vaan väärää Raamatun tulkintaa.

• sage8

Myöskään jatkuva toisin uskovien tuomitseminen ja katkerat syyttelyt mitä 00000000:n harjoittaa ei ole mitenkään mieltä ylentävää eikä kuulu minkäänlaiseen normaaliin meininkiin.

• sage8
        00000000 kirjoitti:

Eihän tuo ole fundamentalismia, vaan väärää Raamatun tulkintaa.

Höpöhöpö fundamentalismi tarkoittaa oman oppinsa (tässä tapauksessa Raamatun) eli sanan kirjaimellista tulkintaa viimeistä piirtoa myöten.

• 00000000
        sage8 kirjoitti:

Höpöhöpö fundamentalismi tarkoittaa oman oppinsa (tässä tapauksessa Raamatun) eli sanan kirjaimellista tulkintaa viimeistä piirtoa myöten.

Fundamentalismi -käsitteen merkityksestä keskustelu on kanssasi turhaa, koska näytät toimivan sen kanssa ihan samoin kuin tuomita -verbinkin kanssa; ymmärrät sen koko ajan tahallasi aivan väärin. Siispä aiheetta enempään.

• sage8
        00000000 kirjoitti:

Fundamentalismi -käsitteen merkityksestä keskustelu on kanssasi turhaa, koska näytät toimivan sen kanssa ihan samoin kuin tuomita -verbinkin kanssa; ymmärrät sen koko ajan tahallasi aivan väärin. Siispä aiheetta enempään.

Ylimielisyytesi ja "oikeauskoisuutesi" ne oikeat syyt ovat sillä esimerkiksi fundamentalismi on tietokirjojenkin mukaan nimenomaan protestanttisten kirkkojen piirissä vaikuttava liike joka vaatii Raamatun sanan kirjaimellista noudattamista.

• vanhemmanajatus

Kolmen lapsen vajavaisena vanhempana pystyn hyvin ymmärtämään Jumalan huolen lastensa eli meidän ihmisten puolesta. Hän ei varmasti halua, että ihmiset joutuisivat himojensa tai halujensa orjiksi, vaan eläisivät niistä vapaata, onnellista elämää. Tätä samaa minä toivon omien lasteni kohdalla.
      Kuitenkin minä vanhempana olen valmis antamaan anteeksi ja tukemaan lapsiani, vaikka he eivät aina toimi järkevästi tai ajautuvat "maailman himojen" vietäväksi. Olkoonpa se vain hyväksytyksi tulemisen tarvetta tai kokeilun halua.
      Toivottavasti pystyt olemaan armollinen myös itsellesi.

• Karoooooo

Saatko niistä asioista, mitä luettelit, sitten jotain niin hyvää tyydytystä, että ne piristäisi sinua? En usko, koska minä olen kokeillut: olen ollut erossa Jumalasta 3 vuotta. Siitä seurasi vain ahdistus ja masennus. Nykyään elän onnellisena uskovana ja pikkuhiljaa Jumala on alkanut parantaa mua ahdistuksesta, (masennus parani jo paljon ennen uskoontuloa). Ihmisen mieli saastuu synnistä, eikä ihminen saa siitä mitään täytettä sydämeensä.

En osaa sanoa, onko uskosi vääristynyt. Luetko ja tutkitko Raamattua joka päivä? On tärkeää, että ihminen joka päivä altistaa itseään Sanalle. Tutkii sitä rukoillen, rentoutuu sen äärellä. Rukoilen ja rukoilkaa muutkin, että aloittajalle tulisi ilo uskonelämään. Palo Raamatun Sanaan ja että hän saisi voiman etsiä etsiä lohtua Jumalasta.Oletko kkoskaan tehnyt parannusta jne onko sinulla nämä uskon perusasiat kunnossa? Rukoiletko? Onko Jumala sinulle tärkein asia, vai onko elämässäsi epäjumalia?

• 00000000

Varmasti on pääasiassa hyvä asia lukea ja tutkia Raamattua säännöllisesti, jopa päivittäin. Muistuttaisin kuitenkin siitä, että jos ihmisen omatunto on yliherkkä, niin Raamatustakin voi tuntua nousevan esille vain niitä vaativia ja ahdistavia kohtia - niitä, joissa Jumala vaikuttaa kovin ankaralta ja ehdottomalta. Sellaisessa tilassa sitä ikäänkuin ohittaa lukiessaan kaikki ne ihanat Jumalan lupaukset, mitkä Hän myös on meille osoittanut. Tiedän tämän, koska itselleni on aikoinaan käynyt näin.

Jos siis Raamatun lukeminen tuottaa pelkästään ahdistusta, niin saattaisi olla parempi selvitellä tuota yliherkän omatunnon tilannetta ensin muilla keinoin - tai ainakin keskittyä etsimään Raamatusta nimenomaan Jumalan ARMOA siihen vaativan ja ankaran Lain rinnalle.

Raamatun lisäksi - tai pahimpina ahdistuksen hetkinä jopa sen sijasta - voisi olla hyvä lukea vaikkapa virsikirjan tai muun hengellisen laulukirjan sanoituksia. Ne ovat usein jotenkin ihmisläheisempiä ja helpompia omaksua - ja silti siinä tulee ikäänkuin huomaamatta ymmärtäneeksi myös syvällisiä Jumalan totuuksia, jos niitä lueskelee ihan ajatuksen kanssa.

• Karoooooo
        00000000 kirjoitti:

Varmasti on pääasiassa hyvä asia lukea ja tutkia Raamattua säännöllisesti, jopa päivittäin. Muistuttaisin kuitenkin siitä, että jos ihmisen omatunto on yliherkkä, niin Raamatustakin voi tuntua nousevan esille vain niitä vaativia ja ahdistavia kohtia - niitä, joissa Jumala vaikuttaa kovin ankaralta ja ehdottomalta. Sellaisessa tilassa sitä ikäänkuin ohittaa lukiessaan kaikki ne ihanat Jumalan lupaukset, mitkä Hän myös on meille osoittanut. Tiedän tämän, koska itselleni on aikoinaan käynyt näin.

Jos siis Raamatun lukeminen tuottaa pelkästään ahdistusta, niin saattaisi olla parempi selvitellä tuota yliherkän omatunnon tilannetta ensin muilla keinoin - tai ainakin keskittyä etsimään Raamatusta nimenomaan Jumalan ARMOA siihen vaativan ja ankaran Lain rinnalle.

Raamatun lisäksi - tai pahimpina ahdistuksen hetkinä jopa sen sijasta - voisi olla hyvä lukea vaikkapa virsikirjan tai muun hengellisen laulukirjan sanoituksia. Ne ovat usein jotenkin ihmisläheisempiä ja helpompia omaksua - ja silti siinä tulee ikäänkuin huomaamatta ymmärtäneeksi myös syvällisiä Jumalan totuuksia, jos niitä lueskelee ihan ajatuksen kanssa.

Juuri niin! Olen itsekin ollut samanlaisessa tilanteessa. Ja itkenyt itkuja sen takia. Mutta jos vaan löytäs ne armolliset ja rakkaudelliset kohdat ja jättäis ne sääntöjutut tms pois siksi aikaa kunnes on ymmärtänyt, sen ettei Raamattu ole mikään lakikirja, jossa olisi vain sääntöjä.

• Ella-Pinja

Kiitos paljon teille vastauksistanne ja rukouksistanne! Olen saanut jonkinlaisen rauhan tapaisen asian kanssa. KIITOS!

• aloittajal

"Olen perin juurin viallinen, syntinen ihminen."

kumoat tällä sen että jumala olisi täydellinen. mikäli hänen luomus on perin juurin viallinen, on suunnittelija mokannut.

viestisi oli ahdistavaa luetavaa mikäli et provoa. raamatulla ei ole mitään tekemistä jumalan ja totuuden kanssa. sääli että ihmiset ahdistuu sellaisesta joka ei ole totta. jos jooga sinua auttaa, on tietenkin se hyödyllistä. samoin runkkaaminen ja seksi.

älä haaskaa elämääsi uskonnon parissa vaan elä hyvää elämää. ainoana rajana ja rajoitteena voit pitää omaatuntoasi. älä te sellaista mikä vahingoittaa jotakuta. se riittää. ja eikun elämästä nauttimaan.

• clarthur_c_arke

Et tajua mistään mitään. Et osaa raukkaparka edes kirjoittaa. Suomen kielessä lauseet aloitetaan isolla kirjaimella.

Oletko koskaan kuullutkaan syntiinlankeemuksesta? Miten joku voi olla noin tietämätön? No toisaalta, sellaisiahan te ateistipellet olette kaikki.

• enenääpelkää

En jaksanut kahlata läpi kaikkia vastauksia,joten saatan toistaa samaa,mitä jo on jossain kirjoitettu,mutta:tekstisi oli kuin omasta kynästäni :) Kamppaillut noiden samojen ajatusten ja tunteiden kanssa vuosia,kunnes tajusin,etten voi enää uskoa,en ainakaan seurakunnan tapaan elää ja todistaa uskostaan(sillä ei sellainen tee muuta kuin hulluksi,mikä voidaan myös lääkärinpapereista tänäpäivänä kohdallani todeta;) ) Tutustu uskontojen uhrien tukeen ja esimerkiksi Janne Villan kirjoittamaan teokseen,jossa käsitellään laajasti aihealuetta,toinen hyvä on "päästä meidät pelosta-hengellinen väkivalta uskonnollisissa yhteisöissä" Aila Ruoho. Tällähetkellä olen agnostikko, helluntailaisuus jätti minun elämääni niin hirveitä ongelmia ja vaikutti hirvittävän suuriin elämänmittaisiin valintoihin(väärän ihmisen kanssa avioituminen.lapset,väkivalta,masennus,päihteet,raiskaukset,laitokset,huostaanotto,psykiatrinen sairaala jnejne enkä tosiaan ole ainoa),etten kestä puhua uskosta enää yhdenkään hihhulin kanssa,kasvotusten ainakaan. Tulin allergiseksi koko evankeliumille tai sen lieveilmiöille oikeastaan... Seurakunnissa tapahtuvista vääryyksistä ei tule vaieta ja tämä on taivaan tosi!

• Hei!

Lue Uusi Testamentti läpi.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

Olen kirjoittanut siellä blogini oikeassa yläkulmassa Raamatun kysymyksistä. Vastaukset ja asia löytyy Raamatun jakeista siellä.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• järjen_kerettiläinen

Hei, Ella-Pinja!
      Et ole ongelmasi kanssa yksin. Lue sitä Raamattuasi harkiten ja "helposti", eli jätä kaikki paastot ja pakkotekemiset väliin.
      Myöskin kaikki rangaistukset ja vertaukset on syytä unohtaa.
      Kaikkein helpointa on jättää väliin koko Raamattu. Usko siihen, minkä tunnet tärkeimmäksi.

• Anonyymi

Ihmisen pitää kärsiä, se on Jumalan tahto, Jumala vihaa syntisiä ja tuomitsee jokaisen väärähenkisten ikuisesti helvettiin. Nainen on saastaisin Jumalan valtakunnassa naisen tulee peittää saastainen ruumiinsa. Jumala on ja on aina ollut mies, hän vihaa naisia, jotka viekoittelee miehen syntiin. Seksi on suurin synti, se pitää lopettaa ja elää jumalisesti!!!

• Anonyymi
        UUSI

Täällä totuus

www.Jeesus-on-Herra.com

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8018
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3842
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1290
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1123
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      30
      1057
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      847
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      840
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      812
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      27
      752
    Aihe