3 megapikselin järkkäri?

yksinkertaisestiparas

Aukon, ajan ja herkkyyden säädöillä. Muuta ei tarvita.

Täysikokoinen kenno niin olisi kohinat kurissa. Varmasti ISO 12 800 olisi vielä puhdasta.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähä_liioittelit

      Ei sellaista kukaan järkevä ihminen ostaisi, ellei siinä sitten olisi jotain hyödyllistä lisäominaisuutta, kuten videokuvaus 1000 fps edes VGA-laadulla upeisiin hidastuskuviin, POV-kuvaukseen sopiva pieni koko, keveys, tärinäkesto (toimiva kuvanvakaaja) ja vesitiiviys tms. Varsinaiset suurnopeuskamerat ovat ihan helvetin kalliita, joten harva harrastelija sellaista ostaa. Joissain kompaktikameroissa (esim. CASIO EXILIM ZR800) on suurnopeusvideo-ominaisuus, mutta surkealla resoluutiolla 224 x 160 (480 fps) tai 224 x 64 (1000 fps). Tietääkseni missään järjestelmäkamerassa ei ole vastaavaa ominaisuutta. Action-kamerat taas tekevät vähässä valossa todella kohinaista (ja pimeää) jälkeä. Toisaalta still- ja videokuvauskamerat olisi mielestäni parempi pitää erillään, ihan ergonomiankin takia.

      Itse kyllä toivoisin jonkin valmistajan tuovan markkinoille APS-C-koon järkkärin, jossa olisi ammattilaiskameroiden pikselikoko ja herkkyys eli noin 8-10 megapikselin kenno. Ostajien houkuttelemiseksi siinäkin pitäisi olla runsaasti uusia lisäominaisuuksia. Enemmistö harrastelijoista katsoo ekana megapikselilukemaa kun ei muusta ymmärrä tai tietää kuvaavansa enimmäkseen riittävässä valossa (eli käytännössä maisema-, henkilö-, makro- ja "lomakuvausta" ja vähemmän hämärä-, tele-, urheilu- ja eläinkuvausta).

    • säädöillä

      Itse tarvii
      peilitön runko jodssa: 20 mp pyöreä kovera kenno ø 50 mm, kaksi suljinta, 10 fps
      kolme valovoimaista objektiivia: 24, 120 ja 200 mm
      kaikki manuaalisäädöt ja aukon esivalinta

    • hmhmhm

      Kyllä se valkotasapainon jne säätö digijärkkäriin tulee väkisinkin.

      Digikamerassa paljon merkitsee myös algoritmit ja ohjelmisto, voi ne säätönapit jättää kameraan laittamatta, mutta se ei tarkoita etteikö niitä asioita pitäisi päättää. Sitten ne päättä jokin kameran sisällä oleva logiikka puolestasi, kuten aina normijärkkärillä automaatilla kuvatessa. :/

      • säädöillä

        Kuvaan aina RAWia jolloin valkotasapainon säädöllä ei ole mitään merkitystä. Mun kamerasta sais myös jpegin ja kaikki ohjelmat jättää pois. Mielellään peilitön runko hyvällä videoetsimellä.


      • hmhmhm
        säädöillä kirjoitti:

        Kuvaan aina RAWia jolloin valkotasapainon säädöllä ei ole mitään merkitystä. Mun kamerasta sais myös jpegin ja kaikki ohjelmat jättää pois. Mielellään peilitön runko hyvällä videoetsimellä.

        Ei pidä paikkaansa.

        Sillä ei sillon ole merkitystä juuri kuvausvaiheessa (koska kaikki informaatio tallennetaan), mutta viimeistään siinä vaiheessa kun katsot sitä kuvaa, jokin valkotasapainoasetus siinä vaikuttaa.


      • säädöittä
        säädöillä kirjoitti:

        Kuvaan aina RAWia jolloin valkotasapainon säädöllä ei ole mitään merkitystä. Mun kamerasta sais myös jpegin ja kaikki ohjelmat jättää pois. Mielellään peilitön runko hyvällä videoetsimellä.

        Eikö RAW-tiedoston luomiseen tarvita mitään ohjelmaa?
        Ja eikö jpeg-kuvan valkotasapainoa voi säätää?


      • säädöillä
        hmhmhm kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Sillä ei sillon ole merkitystä juuri kuvausvaiheessa (koska kaikki informaatio tallennetaan), mutta viimeistään siinä vaiheessa kun katsot sitä kuvaa, jokin valkotasapainoasetus siinä vaikuttaa.

        Kyllä pitää paikkansa. Katselen RAW-kuvia ensimäisen kerran LR-ohjelmassa ja silloin kameran valkotasapainosäädöllä ei ole mitään merkitystä. Ohjelman asetukset määräävät näyttökuvan (preview) valkotasapainon ennen säätämistä. Jpegin (ja kaikkien muidenkin tallennusmuotojen) valkotasapainoa voi säätää, mutta kameran ohjelman siitä hävittämiä sävyjä (ja dynamiikkaa) ei voi palauttaa kuvaan. Vain RAW-tiedostossa on tallella kaikki mahdolliset kuvan sävyt (valkotasapainot).


      • säädöillä
        säädöittä kirjoitti:

        Eikö RAW-tiedoston luomiseen tarvita mitään ohjelmaa?
        Ja eikö jpeg-kuvan valkotasapainoa voi säätää?

        RAW-tiedoston luomiseen ja tallentamiseen ei tarvita mitään kuvaus- eikä kuvansäätöohjelmaa. Tilanne on vastaava jos kuvataan filmille ilman mitään suodatinta.
        A/D-muunnin on tietysti ohjelma kuten binääritiedoston tallentavakin, mutta niillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta kuvan valkotasapainoon. Ainoa varsinainen niistä johtuva muutos on väistämätön kohinan lisääntyminen.
        Nikoneissa on vielä pakkausohjelma joka pakkaa NEF-tiedostoja, siksi ne voivat olla pienempiä kuin muut saman kuvan RAW-tallennusmuodot.


      • hmhmhm
        säädöillä kirjoitti:

        Kyllä pitää paikkansa. Katselen RAW-kuvia ensimäisen kerran LR-ohjelmassa ja silloin kameran valkotasapainosäädöllä ei ole mitään merkitystä. Ohjelman asetukset määräävät näyttökuvan (preview) valkotasapainon ennen säätämistä. Jpegin (ja kaikkien muidenkin tallennusmuotojen) valkotasapainoa voi säätää, mutta kameran ohjelman siitä hävittämiä sävyjä (ja dynamiikkaa) ei voi palauttaa kuvaan. Vain RAW-tiedostossa on tallella kaikki mahdolliset kuvan sävyt (valkotasapainot).

        Niin, mutta LR tulkitsee sen säädön sinulle silloin ennenkuin kuva piirretään näytölle. :)

        Eli kyllä se siellä on, vaikka sitä et itse säätäisikään.


      • säädöillä
        hmhmhm kirjoitti:

        Niin, mutta LR tulkitsee sen säädön sinulle silloin ennenkuin kuva piirretään näytölle. :)

        Eli kyllä se siellä on, vaikka sitä et itse säätäisikään.

        No ei LR tulkitse RAW-kuvissa minulle mitään kameran valkotasapanosäätöjä vaan kaikki kuvat näkyvät niiden asetusten mukaan jotka olen itse LR:n asettanut.
        Moni kaltaisesi osaamaton aloittelija varaan tarvitsee kameran valkotasapainosäätöjä ja ”LR tulkitsee sen säädön”. on tietenkin hyvä sitä tarvitseville.
        Jos LR ”tulkitsee” kuvaan kameran softan jpeg-valkotasapainoasetukset niin siinä menetetään suuri osa alkuperäisen kuvan sävyalasta ja dynamiikasta.


      • paskaindikaattori

        "No ei LR tulkitse RAW-kuvissa minulle mitään kameran valkotasapanosäätöjä vaan kaikki kuvat näkyvät niiden asetusten mukaan jotka olen itse LR:n asettanut."

        paskat

        "Moni kaltaisesi osaamaton aloittelija varaan tarvitsee kameran valkotasapainosäätöjä ja ”LR tulkitsee sen säädön”. on tietenkin hyvä sitä tarvitseville."

        ja paskat

        "Jos LR ”tulkitsee” kuvaan kameran softan jpeg-valkotasapainoasetukset niin siinä menetetään suuri osa alkuperäisen kuvan sävyalasta ja dynamiikasta."

        täyttä paskaa taas


      • säädöillä

        No hätä.
        Pese ja pyyhi peppu ja laita housut pyykkiin. Älä laita sormea suuhun ennen kuin peset kätesi.
        Kyllä se siitä.


    • Riittää se näytön HD kuvaan joka on noin 2Mpix kokoinen mutta siihen se sitten jääkin.

      nykyrunkojen 24 - 36 Mpix kuvat ja tulevien uusien runkojen ehkä 50 Mpix kuvat ovat yksityiskohdissaan tuohon 3 Mpix kameraan nähden todella kunkkuja. Toisaalta jos vain katselet näytöltä niin kolmekin on liikaa.

      Teen jonkin verran valikoiduista kuvistani A3 printtejä omaan ja näyttely käyttöön eikä nuo kymmenet megat juurikaan harmita.

    • 920

      Juu. Yli 20 mpix 4:3 suhteinen jossa lyhempi sivu vois olla vähintään 24 milliä.
      Tarpeeksi suuri kiinteällä pystykuvauskahvalla varustettu peilikamera.
      Siinä on kamera.

    • Ramivaan

      Valtava enemmistö kuvista katsotaan webissä/somessa.-
      Siihen riittää kolme megaa oikein hyvin. 2000 x 1500 kokoinen kuva peittaa suuren osan näytöistä siten että katselu olis vaivatonta ja tyydyttävää. Tätähän alkuperäinen kysyjä tarkoittikin. Jos tuo kamera olisi aps-c kennoinen olisi mielenkiintoista kuvata hämärässä, kohina olisi varmasti kurissa hienosti. Tulostus olisi hankalampaa. No kuvasin juuri pienelle paikallislehdelle ja jpg kuvani koko oli 1,4 megaa siis kompressoituna. Kuvan pisin sivu oli 25 cm eli viisi palstaa ja hyvältä näytti.
      Ja onhan se niin että jos annetaan osaamattomalle amatöörille 5 K euron runko ja ammattilaiselle se kolmen megan runko jossa vain manuaalissädät niin selvähän se on kumpi visuaalisemman kuvan ottaa.

      • Ramivaan kommentaattorin kuvan käyttö on varsin suppeaa. Kokemuksesta tiedän jotta 24 Mpix kennon kropilla voi kuvata kynttilänvalossakin koska olen sitä tehnyt. Ihan pimeässähän ei saa valokuvaa koska se vaatii aina valoa.

        Saat varsin hyvän ja toimivan rungon paljon alle tuon esittämäsi 5 k€ hinnan (kilo eli 1000x on aina pieni k, iso K tarkoittaa Kelvin astetta joka täten mieleen painettakoon!). Suosittelen vaikka Nikon D810 joka irtoaa luokkaa kolme tonnia hintaan ja vanhempi 36 Mpix kennon D800 on saatavissa jo noin 2000€ hintaluokassa ainakin käytettynä.

        Jos tyydyt 3 Mpix kuvaan niin kroppausmahdollisuutesi ovat huikeat ja säästät pitkissä putkissa reilusti sillä tavoin.

        Pikselimäärä ja kuvan koko eivät jpg kuvassa korreloi koska jpg pakkaa kuvaa haluttaessa rutkastikin. RAW, NEF, jne raakakuvat ovat pakkaamattomina lähempänä totuutta.


    • ramivaan

      Mitenkähän minun kuvankäyttöni on suppeaa, enhän siitä mitään kirjoita. Paitsi yhdestä työstä. Valtavasti uurin osa otetuista valokuvaista on esillä webissä ja siihen riittää 3 mp.n kamera mainiosti. Jokainen kameran datan pikseli näkyy ruudun pikseliä vastaavasti 1/1. Ylimääräinen data häviä, sitä ei voi näyttää. Nyt ei ole kysmys kynttilän valossa kuvaamisesta, siinähän on valtavasti valoa ( mikäli ollaan lähellä liekkiä) kyse on yleensä hämä'rästä tilasta, silloin isot pikselit keräävät enemmän valoa, se on vain fysiikkaa.
      Se nyt on sama minkä haintainen tuo ammattirunko on, viittasin esimerkilläni siihen että kameran hita ja ammattimaisuu ei liity mitenkään sillä otettuihin kuviin. Koulutettu ammattilainen ottaa aina visuaalisemman kuvan halvallakin kameralla.
      Kirjoitat että jos tyydyn kolmen mp kameraan ovat kroppausmahdollisuudet rajattomat, väärin. Kyse on kennon fyysisestä koosta; ei siitä mitä sinne on sullottu.Pikselimäärä merkitsee resoluutiota ja on juurikin kuvan koko, kuvan kompressiolla ei ole kuvan ulkomittojen kanssa mitään merkitystä.

      • Myös ramivaan pitäisi lukea ja ymmärtää! En todellakaan kirjoittanut suurista kroppausmahdollisuuksista 3 Mpix kameralla vaan, että jos sinulla on 24 - 36 Mpix kamera ja tyydyt 3 Mpix kuvaan niin kroppausmahdollisuudet ovat vallan suuret kun 10% kuva-alasta riittää tuohon erotteluun.

        Kun itse katson 1/1 pikseliin kuvaa niin näen siitä vain pienen osan koska kahdessa rungossani on 24 tai 36 Mpix verran erottelua. Kuvassa noista tosin joutuu hieman tinkimään koska yksikään objektiivini ei pysty aivan tuohon erotteluun pääsemään.

        Seuraava vaihe lieneekin uusien objektiivien kehittely joiden avulla saadaan nuo pikselit kaikki haltuun.

        3 Mpix kenno taas hukkaa suunnattomasti optiikan erottelua.


    • ramivaan

      Työeläkeläinen kirjoittaa: "Jos tyydyt 3 Mpix kuvaan niin kroppausmahdollisuutesi ovat huikeat ja säästät pitkissä putkissa reilusti sillä tavoin".
      -----------------------------
      Työeläkeläinen kirjoittaa: "En todellakaan kirjoittanut suurista kroppausmahdollisuuksista 3 Mpix kameralla"
      -----------------------------
      Threadin aloittaja ei kirjoita eikä kysy sanaakaan erottelusta tai pitkien putkien näennäisestä pitenemisestä vaan hän kirjoittaa kohinasta. Kuten minäkin. Suomalaisuus lienee sitä - että kirjoitetaan muusta kuin keskustelun aloittaja tai toinen keskustelija....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe