Oppimateriaalissa http://math.aalto.fi/opetus/sovtoda/oppikirja/Johdanto.pdf väitetään, että tilastotiede ei ole matematiikan osa-alue. Kuitenkin sivulla http://www.ams.org/msc/msc2010.html?t=62-XX&s=&btn=Search&ls=s on tilastotiede mainittu numerolla 62. Onko siis AMS vai Mellin oikeassa tässä asiassa?
Vastaukset 2
- 205205
"Tilastotiede ei ole myöskään matematiikan osa-alue, vaikka tilastotieteen menetelmät ja mallit ovatkin matemaattisia."
Näin sanottiin tekstissä jonka linkitit. En tiedä miten ja kuka matematiikan osa-alueet määrittelee mutta jos sitä ei matematiikan osa-alueeksi lueta niin ei ainakaan minun maailma siihen kaadu. - makkuri
Tilastotieteen perustana on mm. matemaattinen analyysi, lineaarialgebra, stokastiikka, differentiaaliyhtälöt ja mittateoreettinen todennäköisyysteoria. Tilastotiede on täysin deduktiivista ja eksaktia tiedettä, jota sovelletaan epävarmuutta sisältäviin ilmiöihin, ja se palautuu joukko-oppiin ja matemaattiseen logiikkaan. Kuitenkin monet amatöörit saattavat ymmärtää väärin, että kun tilastotieteen metodeilla tehtävistä mittauksista tehdään induktiivisia yleistyksiä, se ei silloin olisi matematiikkaa. Onhan olemassa pöhkö lentävä lause "Valhe, emävalhe, tilasto". Paremmin voisi sanoa "Tosi, todempi, tilasto".
Ohessa on pari kattavaa viitettä.
Lakshmikantham,, ed. by D. Kannan,... V. (2002). Handbook of stochastic analysis and applications. New York: M. Dekker. ISBN 0824706609.
Schervish, Mark J. (1995). Theory of statistics (Corr. 2nd print. ed.). New York: Springer. ISBN 0387945466.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1051294Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91787Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35691- 47667
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja123573Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat30541Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol32516Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö183500Huomasitko? Elämä Lapselle -konsertti tänään suorana tv:ssä - Aika kova kattaus huippuartisteja!
Lastenklinikoiden Kummien järjestämä Elämä Lapselle -konsertti tukee Suomen viiden yliopistollisen lastensairaalan toimi23497Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔31487