juurileipä

leivänjjuuri

6

220

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapanleipäohje

      Minä paistoin itse tekemästäni leivän juuresta happamen leivän. Tuli kaksi kilon leipää. Juuren tein seuraavasti: Lämmintä vettä 1 litra, neljä palaa hapanta ruisleipää ja ruisjauhoja. Pienennä ruisleivän palat veden sekaan ja lisää joukkoon ruisjauhoja, kunnes syntyy löysähkö puuro. Laita lämpimään, vedottomaan paikkaan käymään. Kahden vuorokauden kuluttua juuritaikinaan on syntynyt kuplia ja hieman kuohuu. Lisää joukkoon suolaa maun mukaan 1-2 teelusikallista. Yksi kuivahiiva tai tuore hiivapala ja lopuksi lisää jauhoja. Minä laitoin ensin ruisjauhoja ja kun happani niin lisäsin sämpyläjauhoja. Edellisellä kerralla laitoin kaksi desilitraa vehnäjauhoja sitkoksen vuoksi ja loput ruisjauhoja. Nyt syntyi sekaleipä ja edellisellä kerralla ruisleipä, happamia molemmat.

      Kun olet laittanut jauhot lopuksi niin alusta ja vaivaa taikina notkeaksi ja kiinteäksi. Ei liikaa jauhoja ettei tule kova leipä eikä liian vähän ettei leviä liikaa paistaessa pellillä. Jätä lämpimään, vedottomaan paikkaan kohoamaan. Kun taikina on kohonnut melkein kaksin kertaiseksi niin ota taikina ja leivo jauhojen avulla leiväksi. Paista leivät 200 asteessa; iso leipä 1,10 minuuttia ja keskikokoinen viittä minuuttia vähemmän sekä pieni vajaa tunti. Laita leivät uunin keskitasolle paistumaan. Jos laitat ylös, niin leipä palaa pinnalta ja jos alas, niin palaa pohjasta. Lopuksi kun otat leivän uunista; voitele se pinnalta voilla tai margariinilla ja laita muovipussiin muutamaksi tunniksi pehmenemään. Ennen vanhaan äiti laittoi leivän sanomalehteen ja liinan pyyhkeen tai liinan, johon leipä lopuksi käärittiin ja jätettiin yön ajaksi pehmenemään. Aamulla oli tuoretta leipää saatavana ja itse tehtyä.

      Jos et ole tehnyt juurta koskaan niin ota ennen alustamista pala taikinaa ja pakasta se rasiassa seuraavaa kertaa varten jolloin happamuuden vuoksi voit luottaa taikinan juureen että sen valmistuminen nopeutuisi. Näin olen itse äidin opettamana tehnyt leivän sähköuunissa vaikka se alun perin paistettiin arinauunissa.

      • Vanhakokki

        Hyväntuntuinen ohje. Jotenkin noin yritin kerran vuosikymmeniä sitten tehdä juuren. No kelpasihan se koiralle.
        Hiivaleipiä olen kyllä tehnyt. Kukot teen aina ns. rieskakuoreen. Eivät ole niin kohokuorisia kuin leipomoiden tekemät.


      • Anonyymi

        Aitoon juurileipään ei kuulu hiiva. jos on oma juuri et tarvitse mitään kaupan leipiä tai hapankorppuja. juuri jauhot vesi ja suola riittää


    • siunattu

      Leivän siunaaminen tapahtuu siten että kun taikina on tehty niin tehdään ristin merkki taikinan päälle ja lausutaan siunaus. Näin karjalaisessa perinteessä.
      Toinen neuvo: Voidella leivän voi uunista oton jälkeen myös puhtaalla ihralla, voilla tai margariinilla.

    • kohotaleipäpellillä

      Kohota leivät leivonnan jälkeen pellin päällä vedottomassa lämpimässä paikassa. Silloin leipä ei repeä uunissa. Lisäksi kun olet leiponut leivän niin pistele haarukalla muutaman kerran leivän pinta, että leivän sisään muodostuvat kaasukuplat pääsevät uunissa ulos, ettei leipä repeä.

    • Kotimaistasenollapitää

      Olen tehnyt ruisleipää tällä ohjeella ja teen vastakin. On mukavaa kun on omatekoinen leipä ja ruoan loppuessa voi pakkasesta ottaa omatekoinen leivän, suolakalaa ja juustoa sekä perunoita. Siihen voi tehdä vaikka voikastikkeen tai mitä kukakin tykkää syödä. Talkkunan tekoa aion tulevaisuudessa harrastaa jos löydän talkkunajauhoja. Karjalan paisti niskalihasta tuli jo ja nyt sitten mietin vielä kala ja lanttukukkoa. Kotimaista sen olla pitää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe