Englannin 's-genetiivi valtaa alaa

ABCNews

"Obama says climate change's impact on health is personal".

Pisti silmään tällainen otsikko.

Jo pitkään 's-genetiiviä on käytetty kaikista erisnimistä, myös maiden, paikkakuntien ja tapahtumien nimistä. Ymmärtääkseni tämä on ollut erityisen yleistä journalistisissa teksteissä varsinkin Yhdysvalloissa.

Mutta tuo otsikko kyllä on aika outo eikä vastaa koulussa oppimaani eikä preskriptiivisten kielioppien opetusta.

Mitä mieltä olette?

6

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummia_kyselet

      Englannissa ei ole genetiiviä. Genetiivi on sijamuoto, eikä englanissa ole enää sijoja muutoinkuin pronomineissa (esim. he, him ja his). Of on prepositio ja -'s on omistusta ilmaiseva suffiksi.

      En tiedä mitä koulussa on opetettu, mutta lainaamasi otsikko on täysin korrektia ja yleisesti käytettyä englantia. En tiedä yhtäkään kielenopasta tms., jonka mukaan tuo olisi jotenkin väärin.

      • 10-14

        Itse luin kouluenglantia 1970-luvulla ja hiukan 1980-luvun puolella ja kyllä silloin opetettiin hyvin selkeästi, että 's-omistusmuotoa käytettäisiin ehdottomasti vain ja ainoastaan elävien olentojen ollessa omistajina. Ei tarvinnut olla kyse ihmisestä, esim. "bird's nest" oli ihan validi. Elottomien omistajien ollessa kyseessä piti aina olla "of".


      • Kummia_kyselet

        Sinulle on opetettu väärin tai sitten muistat väärin, mitä on opetettu. On paljon elottomia "omistajia", joiden kanssa ei edes voi luontevasti käyttää of-prepositioita, esim. "yesterday's news".

        Täältä löytyy tiivis esitys englannin omistusmuodoista:
        http://linguapress.com/grammar/possessives.htm


      • ABCNews
        10-14 kirjoitti:

        Itse luin kouluenglantia 1970-luvulla ja hiukan 1980-luvun puolella ja kyllä silloin opetettiin hyvin selkeästi, että 's-omistusmuotoa käytettäisiin ehdottomasti vain ja ainoastaan elävien olentojen ollessa omistajina. Ei tarvinnut olla kyse ihmisestä, esim. "bird's nest" oli ihan validi. Elottomien omistajien ollessa kyseessä piti aina olla "of".

        Tuota juuri ajoin takaa. En tarvitse tietoa siitä, että englannissa ei ole kieliopillista genetiiviä (sijamuotoa), koska se on itsestään selvää. Koulussa kuitenkin opetettiin "englannin genetiivit" eli of-genetiivi ja s-genetiivi. Pyrkimyksenä näet on ollut opettaa suomalaisille englantia joidenkin ymmärrettävien periaatteiden tai kuvailevien järjestelmien mukaan.

        "The impact of climate change on health is personal" olisi minun oppimani mukaista. Jo ajat sitten olen tosin tottunut muotoihin "Paris's mayor", "France's election" yms., vaikka niistä opettaja olisi koulussa huomauttanutkin.


      • ABCNews
        ABCNews kirjoitti:

        Tuota juuri ajoin takaa. En tarvitse tietoa siitä, että englannissa ei ole kieliopillista genetiiviä (sijamuotoa), koska se on itsestään selvää. Koulussa kuitenkin opetettiin "englannin genetiivit" eli of-genetiivi ja s-genetiivi. Pyrkimyksenä näet on ollut opettaa suomalaisille englantia joidenkin ymmärrettävien periaatteiden tai kuvailevien järjestelmien mukaan.

        "The impact of climate change on health is personal" olisi minun oppimani mukaista. Jo ajat sitten olen tosin tottunut muotoihin "Paris's mayor", "France's election" yms., vaikka niistä opettaja olisi koulussa huomauttanutkin.

        Enkä nyt kaipaa tietoa siitäkään, että "the election of France" tarkoittaa jonkun korvaan Ranskan valintaa johonkin.


    • sparkling_tiara

      Kolmetoista koloniaa on ruvennut perin röyhkeäksi! Hänen Majesteettinsa pitäisi lopultakin lähettää laivasto tukahduttamaan tämä vapaushömpötys. Kuka näitä Uuden maailman turmeltuneita metsäläisiä kuuntelee — hehän tuhoavat kaiken!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe