Onko adventisti unohtanut mitä on adventismi?

Minä kun olin pikkupoika ja isoisäni polvella, hän kertoi minulle että adventisti tarkoittaa Jeesuksen odottamista. Siitä päivästä minä olen odottanut Jeesusta koko sydämestäni.
Muistan hyvin vielä -70 luvulla kun adventtikirkon sapattikoulun jälkeen kirkon pihalla isot miehet juttelivat keskenään, että nyt on Jim Carter valittu presidentiksi, se on paha mies ja alkaa sodat jne. että Jeesus tulee varmaan tänä keväänä.
Tällaisia ajatuksia minulle tuli, koska olenhan minä jo viidennen polven adventisti. Isoisäni isä oli perutamassa yhtenä Suomeen tätä kirkkoa. Juuret ovat aika syvällä siis.
Kuinka etäistä on tämä nykyajan uskonelämä suhteessa Jeesuksen odottamiseen?

67

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Serkunserkku

      Sitten sinulla on adventismi varmaan verissä. Onko suvussasi/sukulaisissasi ketään ei-adventistia? Eikös se niin ole, että kaikki adventistit täällä Suomessa ovat toisilleen sukua, koska eivät saa avioitua muiden kuin oman kirkkokunnan jäsenten kanssa? Ja jos kerran jo viidennessä polvessa olet adventisti, niin varmaan osaat tämän seikan vahvistaa, vai?

      • Hauska kysymys... Totta! Ei taida olla yhtään sukulaista joka ei olisi. Jopa naivat toisen advarin. Mun tytär meni täs pari kesää sitte adventistipojan kans naimisiin. Suuri suku ja osapuilleen 99% ilmeisesti kaikki jollain tavalla adventisteja.


      • Sisäänlämpiäväkö
        JarmoEklund kirjoitti:

        Hauska kysymys... Totta! Ei taida olla yhtään sukulaista joka ei olisi. Jopa naivat toisen advarin. Mun tytär meni täs pari kesää sitte adventistipojan kans naimisiin. Suuri suku ja osapuilleen 99% ilmeisesti kaikki jollain tavalla adventisteja.

        Olette siis samanlainen suljettu yhteisö kuin Jehovan todistajat? Vain omien kanssa. Muita kartettava?


      • Sisäänlämpiäväkö kirjoitti:

        Olette siis samanlainen suljettu yhteisö kuin Jehovan todistajat? Vain omien kanssa. Muita kartettava?

        Tuo on ns. ennakkoluuloa.


      • Poistoon
        JarmoEklund kirjoitti:

        Tuo on ns. ennakkoluuloa.

        Sitten varmaan osaat poistaa joidenkin "ennakkoluulot". Salliiko kirkko kuitenkin avioliitot muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa?


      • näinsemenee
        Poistoon kirjoitti:

        Sitten varmaan osaat poistaa joidenkin "ennakkoluulot". Salliiko kirkko kuitenkin avioliitot muiden uudestisyntyneiden kristittyjen kanssa?

        Kirkko suosittelee avioliiton perustamista vain samaa uskoa edustavien kesken.


      • Poistoon
        näinsemenee kirjoitti:

        Kirkko suosittelee avioliiton perustamista vain samaa uskoa edustavien kesken.

        Kiitos vastauksesta! Mutta tarkoittaako tämä sitten, että adventismi ja kristinusko eivät ole "sama usko"? Eli eikö elävässä uskossa oleva kristitty olekaan kristitty, vai mistä kiikastaa?


    • Anyway. Mä oon itte äärimmäisen kova Jeesus fanittaja ja eskatologian harrastaja, eli tutkin mielelläni lopunaikoja ja siihen liittyvää kirjallisuutta. Setäni veli on edesmennyt Kirjatoimen ex. päätoimittaja ja pastori Olavi Rouhe, joka mm. kirjoitteli paljon aiheesta. Olen aina iloinen jos joku sanoo, JEESUS TULEE!! Se lämmittää heti pannut kuumaksi katselemaan taivaalle.


      • JarnoLikinäköinen
        JarmoEklund kirjoitti:

        Tos keskellä kuvassa on mun isoisä 5v isänsä vieressä:
        http://www.tampereenadventtikirkko.com/historia/

        Mä oon kaa viidennen polven advari ja meidän perhe on aina odottanut hartaasti Jeesusta nelinkontin. Ja kaikki maallinenkin piti unohtaa, joten me ei koskaan otettu edes paljon vaatteita mukaan mihinkään.

        Tässä mun äiskä ettii piilareitaan ja iskää rantahiekasta ja sillä oli toi sama eväsreppu aina selässä, koska taivasmatkan pituudesta ei ollut varmuutta. Joku adventistipastori väitti, että taivaaseen meno kestäis about viikon verran:

        http://s1.postimage.org/pp4ont7qb/Ash101.jpg


      • MultaTuliJo

        "JEESUS TULEE!! Se lämmittää heti pannut kuumaksi katselemaan taivaalle."

        Mulla lämpes kaa pannut, ja se johtu kans siitä, että joku hikisenä karjas korvaan: "JEESUS NYT SE TULEE!!


    • OdotusOnTätä

      Adventismi on kylläkin nykyään jotain muuta kuin Jeesuksen odottamista.
      Kun kyse on adventtikirkon palkollisista, niin he odottavat, että seurakunnan jäsenet maksavat muhkeita kymmenyksiä ja uhrilahjoja joka sapatti palkollisten "elatusapuun".
      Ja kun kyse on rivijäsenestä, niin hän odottaa kuumeisesti kelloaan katsoen, että sapattikoulu loppuisi pian ja hän pääsisi tekemään normaaleja sapattiaskareitaan.

      • Mä oon valitettavasti samaa mieltä ja siks tein tän aloituksen. En kyl yleensä hengaa täällä advariosiossa.


      • TerveMieheenVain
        JarmoEklund kirjoitti:

        Mä oon valitettavasti samaa mieltä ja siks tein tän aloituksen. En kyl yleensä hengaa täällä advariosiossa.

        Hengaa vaan palstalla! Täällä on ajoittain ihan mukavia keskustelun aiheita ja mikä parasta pääset myös lukemaan niiden ns. luopioden = ex-adventistien kommentteja ja käsityksiä adventismista ihan oman kokemuksen pohjalta.


      • Kerrohan
        JarmoEklund kirjoitti:

        Mä oon valitettavasti samaa mieltä ja siks tein tän aloituksen. En kyl yleensä hengaa täällä advariosiossa.

        Kiva, kun joku perusadventistikin tänne tulee. Uskotko sinä Ellen G Whiteen, Jarmo?


      • UskoJaEGW
        Kerrohan kirjoitti:

        Kiva, kun joku perusadventistikin tänne tulee. Uskotko sinä Ellen G Whiteen, Jarmo?

        "Uskotko sinä Ellen G Whiteen?"
        Tuo nyt oli hivenen outo kysymys, koska kun olet adventisti olet silloin myös hyväksynyt monta Ellen Whiten perusopetusta. Ellen Whiteen voi siis uskoa tietämättäänkin, koska monet nykyään eivät lue Ellen Whiten kirjoja, mutta sapattikoulussa Raamatuntuskisteluosiossa tutkitaan Raamatun-sanoma vihkosta ja siellä on runsaasti lainauksia Ellen Whiten kirjoista ja niihin samaistumalla uskoo myös siis Elleniin.


      • MitäLuulet
        JarmoEklund kirjoitti:

        Mä oon valitettavasti samaa mieltä ja siks tein tän aloituksen. En kyl yleensä hengaa täällä advariosiossa.

        Mitä muuten sä Jarmo E. luulet siitä, että jos ja kun joku adventistipastori huomaa, että sä hengaat tällä palstalla, niin voisko se ottaa sut esim. puhutteluun ja väittää sulle tätä palstaa saatanalliseksi valhe-ja eksytyspalstaksi. Adventismissa mä olen nimittäin itse huomannut sen, että jos adventismista tuodaan esiin jotain epäkohtia, niin silloin niiden epäkohtien esittäjiä aletaan adventistien toimesta pilkkaamaan ja panettelemaan ja oikein kaikkien mielestään "pyhien" adventistien voimin. Henkilöpanettelu ja -pilkka alkaa välittömästi.


      • kerettiläinen--
        TerveMieheenVain kirjoitti:

        Hengaa vaan palstalla! Täällä on ajoittain ihan mukavia keskustelun aiheita ja mikä parasta pääset myös lukemaan niiden ns. luopioden = ex-adventistien kommentteja ja käsityksiä adventismista ihan oman kokemuksen pohjalta.

        Minäkin toivotan sinut tervetulleeksi Jarmo ja käytän heti tilaisuutta hyväkseni ja pyydän, jos voisit kertoa oman mielipiteesi seuraavasta aloitukseni aiheesta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13534313

        Toivottavasti palstan räyhähenget eivät karkoita sinua heti pois täältä...


      • Kerrohan kirjoitti:

        Kiva, kun joku perusadventistikin tänne tulee. Uskotko sinä Ellen G Whiteen, Jarmo?

        Kiitos kysymästä... isoisälleni EG tais olla aikamoinen epäjumala jopa. Itse suhtaudun hyvin kriittisesti useisiin kysymyksiin. Olen huomannut että lähestymällä asioita kuten Jaakob opetti, "olkaa myös sanan tekoijöitä, älkää vain sen kuulijoita, pettäen sillä tavalla itsenne". Näin minä olen opetellut ajattelmaan uudelleen kaikki ne asiat, jotka sain oppia pitkän adventistihistorian aikana.
        En missään nimessä suhtaudu kielteisesti adventismiin, vaan jopa pidän adventistista lastenkasvatusta ylivoimaisena koko maailmassa. Mutta kun kasvat aikuiseksi, ajattele asiat uudelleen.
        Näin minä ajattelen...


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Minäkin toivotan sinut tervetulleeksi Jarmo ja käytän heti tilaisuutta hyväkseni ja pyydän, jos voisit kertoa oman mielipiteesi seuraavasta aloitukseni aiheesta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13534313

        Toivottavasti palstan räyhähenget eivät karkoita sinua heti pois täältä...

        Kiitos ystävä! Hieman arastelin aluksi kirjoittaa tänne. Omiani ku ootte.


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Minäkin toivotan sinut tervetulleeksi Jarmo ja käytän heti tilaisuutta hyväkseni ja pyydän, jos voisit kertoa oman mielipiteesi seuraavasta aloitukseni aiheesta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13534313

        Toivottavasti palstan räyhähenget eivät karkoita sinua heti pois täältä...

        Vastaan tuohon heti että Jumalahan tiesi kaikkivoipaisuudessaan miten kaikki tulee menemään, toki... Okei, ja hän koetteli Israelin kansaa ja tiesi tämän luonteen, joka sotii omaa luojaansa vastaan melkeen viimeiseen mieheen. Jumala lupasi tuon alueen, joka ei heille kelvannut, vaan erämaa ja sen käärmeet mieluummin.
        Tuo maahan on loppujenlopuksi symbolinen, koska sitä ei itseasiassa koskaan ole siinä koossa vielä Israelin kansa saanut, minkä Jumala sille lupasi, joten vastaus on varsin helppo. Se sisältyy seuraavaan juttuun: Minä olenb vuosia rukoillut Jumalalta viisautta ja ymmärrystä Israelin kansan kohtalosta, koska siitä on niin paljon mielipuolta. Eräänä päivänä puolitoista vuotta sitten kävin ratikalla Helsingin keskustassa ja rukoilin paljon sillä reissulla kävellen pitkin Kampin ympäristöä. Palasin takaisin Sörnäisiin, kotipysäkille ja juuri kun hyppäsin ulos ratikan ovista, kysyin taas "entäpä Israel". Sydämeni pumpsahti kun kuulin lähes jylisevän äänen sisälläni sanovan "te olette Israel".
        Sen jälkeen en ole enää kysellyt asiaa. Ei ole tarvinnut.


      • kerettiläinen--
        JarmoEklund kirjoitti:

        Kiitos ystävä! Hieman arastelin aluksi kirjoittaa tänne. Omiani ku ootte.

        No minun täytyy tunnustaa, että en ole siinä mielessä "omiasi", että kuulun niihin ex-adventisteihin, mutta toivottavasti se ei ole mikään este ystävyydelle?


      • Exadventistiparka

        Moi Jarmo,

        Niin, minäkin olen nykyään "ex"...

        Tunnemme kyllä oikein hyvin, vaikka siihen aikaan kun näimme, emme tainneet kovin paljoa asioista puhua.

        Aloitukseesi kyllä sanoisin, ettei Jeesus kutsunut meitä omikseen odottaaksemme täällä Hänen paluutaan, vaan haastoi meidät työhönsä siihen asti kunnes Hänet tapaamme, mikä voi tapahtua tavalla tai toisella... koska vain "odottaminen" on juuri se tila mihin sielunvihollinen haluaa kristityt johtaa. Ja aina parempi, jos odottaminen passivoi.

        Siksi: lue Raamattuasi - ei niitä suosikkijakeita; eikä pitkiä pätkiä kerrallaan ilman ajatusta niiden sisällöstä..

        Kerettiläisen tavoin haastaisin sinut nyt vielä sapatin jo päätyttyäkin lukaisemaan ja laittamaan (mieluiten sinne) kommenttejasi.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13535985


      • Varovasti.sanoen
        UskoJaEGW kirjoitti:

        "Uskotko sinä Ellen G Whiteen?"
        Tuo nyt oli hivenen outo kysymys, koska kun olet adventisti olet silloin myös hyväksynyt monta Ellen Whiten perusopetusta. Ellen Whiteen voi siis uskoa tietämättäänkin, koska monet nykyään eivät lue Ellen Whiten kirjoja, mutta sapattikoulussa Raamatuntuskisteluosiossa tutkitaan Raamatun-sanoma vihkosta ja siellä on runsaasti lainauksia Ellen Whiten kirjoista ja niihin samaistumalla uskoo myös siis Elleniin.

        Eikö olisi parempi sanoa että uskoo joskus tietämättään siihen mitä Ellen kirjoitti ja ajatteli ? Elleniin tuskin kukaan uskoo, jokainen uskoo sen sijaan Jumalaan ja Lunastajaan.


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        No minun täytyy tunnustaa, että en ole siinä mielessä "omiasi", että kuulun niihin ex-adventisteihin, mutta toivottavasti se ei ole mikään este ystävyydelle?

        Huomenta. Siis taidamme olla melko samassa veneessä, koska en minäkään ole vuosiin enää ollut kirkon kanssa missään tekemisissä. Olen toki osallistunut joksus johonkin tapahtumaan tms. mutten enää ole sitten -90 luvun jälkeen olleut hengellisesti enää adventisti sen nykymrekityksessä. Suhtaudun siihen hyvin kriittisesti nykyään, kuten sanoin jo aiemmin, olen ottanut asiakseni tutkia sanaa ja todennut että kaikki ei ole adventismissa kohdallaan ja sen puolesta tein päätöksen, etten oel hengessä adventisti mutten tosin eronnut kirkostakaan. Koen olevani vain Kristuruumiin osanen ja se on hyvä osa.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        Moi Jarmo,

        Niin, minäkin olen nykyään "ex"...

        Tunnemme kyllä oikein hyvin, vaikka siihen aikaan kun näimme, emme tainneet kovin paljoa asioista puhua.

        Aloitukseesi kyllä sanoisin, ettei Jeesus kutsunut meitä omikseen odottaaksemme täällä Hänen paluutaan, vaan haastoi meidät työhönsä siihen asti kunnes Hänet tapaamme, mikä voi tapahtua tavalla tai toisella... koska vain "odottaminen" on juuri se tila mihin sielunvihollinen haluaa kristityt johtaa. Ja aina parempi, jos odottaminen passivoi.

        Siksi: lue Raamattuasi - ei niitä suosikkijakeita; eikä pitkiä pätkiä kerrallaan ilman ajatusta niiden sisällöstä..

        Kerettiläisen tavoin haastaisin sinut nyt vielä sapatin jo päätyttyäkin lukaisemaan ja laittamaan (mieluiten sinne) kommenttejasi.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13535985

        Tuohon mitä sanoit, sanon vaan AMEN! Ymmärrän täysin mitä tarkoitat ja uskon että olen varsin hyvin lukenut ja sisäistänyt sen oman Raamattuni ja olen erityisen perillä mitä tarkoittaa eskatologia tässä ajassa. En siis voi olla ihan samaa mieltä koska Jeesus itsekin käski noin parikymmentä kertaa eri yhteyksissä UT:ssa valvomaan, odottamaan ja vartioimaan, laskematta vielä edes mitä muut apostolit tai VT asiasta kertoo. Ei valvominen tarkoita että lamaudutaan muusta työstä. Lähetyskäsky on annettu ja se on voimassa, kunnes pakanakansojen ajat päättyvät.


      • OlenPettynyt
        JarmoEklund kirjoitti:

        Huomenta. Siis taidamme olla melko samassa veneessä, koska en minäkään ole vuosiin enää ollut kirkon kanssa missään tekemisissä. Olen toki osallistunut joksus johonkin tapahtumaan tms. mutten enää ole sitten -90 luvun jälkeen olleut hengellisesti enää adventisti sen nykymrekityksessä. Suhtaudun siihen hyvin kriittisesti nykyään, kuten sanoin jo aiemmin, olen ottanut asiakseni tutkia sanaa ja todennut että kaikki ei ole adventismissa kohdallaan ja sen puolesta tein päätöksen, etten oel hengessä adventisti mutten tosin eronnut kirkostakaan. Koen olevani vain Kristuruumiin osanen ja se on hyvä osa.

        "Huomenta. Siis taidamme olla melko samassa veneessä, koska en minäkään ole vuosiin enää ollut kirkon kanssa missään tekemisissä. Olen toki osallistunut joksus johonkin tapahtumaan tms. mutten enää ole sitten -90 luvun jälkeen..."

        Minkähän kaltainen kosketuspinta sinulla Jarmo Eklund mahtaa olla nykypäivän adventismiin Suomessa?
        Jos kerran olet 90-luvun jälkeen ollut adventtikirkon nimittämä "luopio adventisti" ja vähemmän siis tekemisissä adventtikirkon kanssa?
        Itse olen ollut vielä 2007 adventtikirkon aktiivisena jäsenenä, mutta minulla alkoivat Jumalan hältyskellot soida ja sain selvän näyn siitä, että adventismi ei ole Jumalasta, vaan ihmisoppeja ja säädöksiä. Tulin näkemään sen, kuinka esimerkiksi seurakunnan nuoriso pyrittiin pitämmään kirkossa kiinni mahdollisimman kauan ja nuorille järjestettiin viihteen keinoin toteutettuja tapahtuamia tuon tuosta. Kirkon päättäjät olivat nimittäin sitä mieltä, että sillä keinoin edes jotkut nuoret saataisiin pysymään adventtikirkossa kun heille tarjotaan viihdettä ja "sirkushuveja". Olen ollut usean kesän aikana nuoriso-ohajaajana mm. Kallioniemessä ja kyllä täytyy valitettavasti todeta, että nuoria pyrittiin vain viihdyttämään ja Jeesusta tuodaan vain vilaukselta esiin "kulissien takaa" muun shown ohessa. Kuinka nämä nuoret voisivatkaan saada todellista kuvaa Kristuksesta? Nuoret adventtikirkossa lukevat nykyään hyvin vähän Raamattua jos laisinkaan, varsinkaan itse tutkien ja ajatuksella. Kuinka heistä voi tullakkaan hartaita uskovia aikuisina?


      • Kotilöytyy
        OlenPettynyt kirjoitti:

        "Huomenta. Siis taidamme olla melko samassa veneessä, koska en minäkään ole vuosiin enää ollut kirkon kanssa missään tekemisissä. Olen toki osallistunut joksus johonkin tapahtumaan tms. mutten enää ole sitten -90 luvun jälkeen..."

        Minkähän kaltainen kosketuspinta sinulla Jarmo Eklund mahtaa olla nykypäivän adventismiin Suomessa?
        Jos kerran olet 90-luvun jälkeen ollut adventtikirkon nimittämä "luopio adventisti" ja vähemmän siis tekemisissä adventtikirkon kanssa?
        Itse olen ollut vielä 2007 adventtikirkon aktiivisena jäsenenä, mutta minulla alkoivat Jumalan hältyskellot soida ja sain selvän näyn siitä, että adventismi ei ole Jumalasta, vaan ihmisoppeja ja säädöksiä. Tulin näkemään sen, kuinka esimerkiksi seurakunnan nuoriso pyrittiin pitämmään kirkossa kiinni mahdollisimman kauan ja nuorille järjestettiin viihteen keinoin toteutettuja tapahtuamia tuon tuosta. Kirkon päättäjät olivat nimittäin sitä mieltä, että sillä keinoin edes jotkut nuoret saataisiin pysymään adventtikirkossa kun heille tarjotaan viihdettä ja "sirkushuveja". Olen ollut usean kesän aikana nuoriso-ohajaajana mm. Kallioniemessä ja kyllä täytyy valitettavasti todeta, että nuoria pyrittiin vain viihdyttämään ja Jeesusta tuodaan vain vilaukselta esiin "kulissien takaa" muun shown ohessa. Kuinka nämä nuoret voisivatkaan saada todellista kuvaa Kristuksesta? Nuoret adventtikirkossa lukevat nykyään hyvin vähän Raamattua jos laisinkaan, varsinkaan itse tutkien ja ajatuksella. Kuinka heistä voi tullakkaan hartaita uskovia aikuisina?

        Jospa Jumala on tarkoittanut, että heistä tulee hartaita uskovia jossain muussa hengellisessä kodissa kuin adventtiseurakunnassa?


      • OlenPettynyt kirjoitti:

        "Huomenta. Siis taidamme olla melko samassa veneessä, koska en minäkään ole vuosiin enää ollut kirkon kanssa missään tekemisissä. Olen toki osallistunut joksus johonkin tapahtumaan tms. mutten enää ole sitten -90 luvun jälkeen..."

        Minkähän kaltainen kosketuspinta sinulla Jarmo Eklund mahtaa olla nykypäivän adventismiin Suomessa?
        Jos kerran olet 90-luvun jälkeen ollut adventtikirkon nimittämä "luopio adventisti" ja vähemmän siis tekemisissä adventtikirkon kanssa?
        Itse olen ollut vielä 2007 adventtikirkon aktiivisena jäsenenä, mutta minulla alkoivat Jumalan hältyskellot soida ja sain selvän näyn siitä, että adventismi ei ole Jumalasta, vaan ihmisoppeja ja säädöksiä. Tulin näkemään sen, kuinka esimerkiksi seurakunnan nuoriso pyrittiin pitämmään kirkossa kiinni mahdollisimman kauan ja nuorille järjestettiin viihteen keinoin toteutettuja tapahtuamia tuon tuosta. Kirkon päättäjät olivat nimittäin sitä mieltä, että sillä keinoin edes jotkut nuoret saataisiin pysymään adventtikirkossa kun heille tarjotaan viihdettä ja "sirkushuveja". Olen ollut usean kesän aikana nuoriso-ohajaajana mm. Kallioniemessä ja kyllä täytyy valitettavasti todeta, että nuoria pyrittiin vain viihdyttämään ja Jeesusta tuodaan vain vilaukselta esiin "kulissien takaa" muun shown ohessa. Kuinka nämä nuoret voisivatkaan saada todellista kuvaa Kristuksesta? Nuoret adventtikirkossa lukevat nykyään hyvin vähän Raamattua jos laisinkaan, varsinkaan itse tutkien ja ajatuksella. Kuinka heistä voi tullakkaan hartaita uskovia aikuisina?

        Minäkin olen ollut 11 vuotta putkeen siellä Kallioniemen leirillä ohjaajana. En silti ota noin jyrkkää kantaa, koska kyllhän me tiedämme että siellä ohjataan nuori Jeesuksen Kristuksen luoksen ja ennen kaikkea ristin juurelle. Se mitä sen jälkeen tapahtuu, on sitten toinen tarina ja siinä vastuu tulee suuremmalti osin Jumalalle, joka alkaa ohjata ihmistä.
        Olen joskus kysynyt näin että, jos minä eroan seurakunnasta ja perustan oman, vaikkapa vain maantieteellisistä kulkuyhteyssyistä, niin miten entinen seurakunta kokee minut? Eksyttäjänä ensimmäisenä. "mitähän nekin siellä opettaa"-...
        Eli meillä täytyy olla myös usko ja luottamus Jeesukseen opettajana ja paimenena. Ajatteles opetuslapsia, kun Jeesus sanoi että viekää minut Galileajärven yli ja pani veneen perään maate. Sitten tuli myrsky ja heilutti paattia, opetuslapset ku eivät olleet mitään eilisen teerenpoikia veneessä ja he silti alkoivat pelätä. Lopulta he herättivät Jeesuksen auttamaan ja tämä käski myrskyn hiljetä, jonka jälkeen hän kääntyy opetuslasten puoleen ja toruu heitä. Miksi uskonne on niin heikko? Enkö minä sanonut että viekää minut yli, enkä muuta.
        Uskomme on siis niin heikko näkemään Jeesuksen paimentyön, vaan meidän pitää itse sanella missä kunkin pitää mennä. Tämä on sitä uskon heikkoutta.
        Kaikella on tiensä, toisella pidempi ja toisella lyhyempi. Silti meillä on lupaus, (jossain Heselkiel kijassa) jos pimeänä päivänä lampaani ovat hajallaan ja eksyksissä, minä kojaan ne joka ikisen takasin laumaani. Myös Paavalki muistuttaa, että ei sen ole väliä kuka julistaa ja miten julistaa, kunhan evankeliumia levitetään. Se evankeliumi oli niin yksinkertainen että minä ymmärsin sen tuossa viisvuotiaana :D


    • Helmisten, Peltosten, Rouheiden ja Vehkavuorten -suku"rutsa"nelikko taitaapi olla se "pyhä" nelikko, jotka ovat sitä adventtikirkkoa Suomessa hallinneet jo pidemmän aikaa ja kirkon sisällä määränneet asioista. Jos ei aina niin ihan korkeimmilta palleilta käsin, niin ainakin siellä taustalla häärien ja sotkien.
      On mukava, että joku sieltä adventtikirkon aktiivisten jäsenten joukosta rohkenee osallistua palstan kekusteluun ja valottaa adventismia jonkun adventistisuvun näkövinkkelistä käsin. Taitaapi sinulle sukua näin ollen olla myös Unto Rouhe ja sitten siellä Turun suunnalla vielä vaikuttavat Rouheet. Jatka samaan malliin vain. Ja tervetuloa palstalle!

      • Ikävätkokemukset

        Mä ainakin oon niin "vaikutettu", että riittää elämäniäksi. Valitettavasti.


      • Tuttu sukunelikko... Minun sukuni on Vartijan suku, Hirvoset ja Paavilaiset.


      • aamu_puntarointia

        No, eikös sinulle kelpaa kirkonjohtajiksi uskovat, jotka tekevät jotain.
        Ihmettelen yleensä tuollaisia väitteitten ideaa. Katsos, esim. helluntaissa usko rakentuu siihen, että elävä usko kulkee monen kohdalla sukupolvelta toiselle.
        He ovat luotettavia, nähtyjä ja koettuja henkilöitä. Jopa raamattu kertoo, että valinta on henkilöön nähtävä siinä ja niissä hedelmissä. Henkilö A- vanha ja luotettava uskova. Perheensä kasvattanut Herran pelkoon. Seuraava sukupolvi jatkaa samaa rataa. Herätys on ollut kylällä ja uskovia perheitä ja näitten lapset avioituvat, koska usko on yhteinen.
        Siis aivan luonnollista ja järkevää. Siinä tällainen luotettava saa kutsun Herran evankeliumin työhön jne. Tätä vastaan näen, että protestoit ja siksi sanasi tuntuu sivulliseltakin hieman tyhjänpäiväisiltä sanoilta.
        Voihan sitä ihminen pelastua Veikko Hurstin tapaan. Mutta, hänenkin suvun vanhemmissa oli jo uskon siemen, joka tavoitti alkoholisoituneen Veikon.
        Veikko aloitti työn ja kas, mitä tapahtuu??? Jälkipolvessa isän usko vaikuttaa ainakin Heikkiin ja Mikkoon. Entäs sitten.?? Sinutko sinne tehtävän jatkajaksi olisi valittu? Ei, ei sinusta ole luottohenkilöä vaan Heikki. Heikki tunsi isänsä jalanjäljet.
        Jo ennenkuin isä tuli uskoon, kun piti paeta väkivaltaista isää ja jopa taisi nukkua pojat katoilla, ja missä nukkuivatkin. Mutta, kun isän uskoontulo tuli, nekin askeleet tuli tutuksi, senmuotoisena, että tehtäväkenttää oli jatkettava.
        Leipää nälkäisille.

        Näen sentähden näin "ulkopuolisena" tuon esittämäsi sukujulistuksen perustaa, että siinä tunnetaan ja tiedetään missä mennään. Myös sen, että tehtävä ei ole helppoheikkien hommaa, koska puhe on tehtäväpaikasta, mikä jaetaan.
        Maailmassa voi leipä olla paljonhelpommalla saatavana, eikä niin sylkykuppina tarvitse olla ja rinnallakulkemassa, mitä taas hengellisen alueen työntekijät tekevät.

        Ongelmia varmasti on eri kirkkokunnissa. Taivas ei ole maanpäällä, kun ihmisiä tulee eri kirkkokuntiin. Siellä on maailmanrepimiä ihmisiä niin paljon, eri toreilta ja turuilta. Joka tulee vankilasta, hänen sielunmaisemansa paraneminen voi olla iänkaikkinen kenttä. Voi retkahtaa sinne ja tänne. Mutta, hänen rinnallaan on jonkun kuljettava ja te muut, jotka kieroilette maailmassa tulette sylkemään seurakuntaan näitten ihmisten silmille, jota pyritään auttamaan.
        Auttamaan siinä, kun ensin tämän nuoren kohdalla iloinen nauraja kävi hakemassa viinaa alaikäiselle. Tosin itsekin jo kiikunkaakun ihmisenä vain kännäsi eikä nähnyt elämänmerkitystä. Elämänmerkitykset ovat viina ja huumeet ja siinä vaahtosuussa sitten kirjoittelee. Sitten tämä muu lauma maailmassa.
        Teidän jälkiähän srk. hoitavat, teidän vammauttamia ihmisiä ja raunioita kaikkine vajavaisuuksineen. Yritämme varjella heitä teiltä. Raatelevilta susilta,
        Täälläkin eräs onneton on alkanut myymään vartaloaan tirkistelijöille.
        Ilmoittaa ja ilmoittaa, sekä pitää lihaansa kaupan, koska se teidän maailmanne rienaaja niin haluaa. Se seuloo niin teitä ja tarjoaa katsottavaa.
        Teidän vaan pitäisi nähdä totuus, siis VALO, näihin asioihin, minkä orjina olette.
        Siksi kaikki panostus evankeliumiin, olkoon se sukujen ja eri tahojen kautta on
        hyvä. Siksi srk. menee eteenpäin, kun on särjettyjen rinnallakulkijoita.

        Kun luette tämän onnettoman ilmoittelijan lihailmoitusta, yrittäkää edes rukoilla tuon ihmisraunion kohdalla. Miettikääs sitä tuskaa, miksi hän on tekemässä itseään tykö. Entä se "ateisti" onneton, joka lyö silmänsä häneen.
        Synti yhtyy syntiin. Entäpä sitten, kun Herra saa uudestiluoda molemmat.
        Toivotaan näin, mutta jos sattuisivat samaan kirkkoon senjälkeen, mikä muisto
        tuosta onnettomasta elämänvaiheesta.
        Miettikääs synnin hedelmän siementä ja sisältöä.
        Tai niitten isien tunnetta, kun uskottomana käydään puolison rinnalla ja tällainen eksynyt rakkauden ammattilainen kohtaa kadulla, sekä se katseitten hinnan mitta.
        Mies, "olen pettäjä" vaimo vierellä, " hänet petin", siis se rakkain, mitä piti olla.
        ja mitta-asteikko, tämä vaan puntarinäyttämä, "rakkaudenammattilaisen silmät ja ajatus", tämäkin tässä.
        Käsitättekö mädän maailman hirvittävää hintaa ja tekoja.

        Siis me Herranomat, me yritämme Sanan kautta parsia eheälle perustukselle sitä, mitä ajassa on särjetty. Perustukselle, jossa voidaan vielä vapaudessa Kristuksessa iloita ja nauraa onnellisina.

        Siinä on se veljellinen rakkaus Kristuksessa. Yhteinen Isä, joka on Herra, meidän Jumalamme. On nähtävä siis tehtäviin ja srk. sisälle.

        Suku joka julistaa, julistaa elämää. Suvut on seurakunnissa tunnettua ja todistettua porukkaa, joihin luotetaan. Harva kadulta tullut on Hurstimaisesti työssä, josta nälkäiset saavat leipää, sillä Hurstillakin on suvussa se, jonka sanan kantava viesti tavoitti sieltä ojanpohjalta.

        Mikä on yhteistä, on se sana Synti. Synti, josta on tehtävä parannus ja vaellus.

        Vaeltajat tietäen elämänongelmat, ovat parhaita Herrassa olemaan muurinaukossa, jossa autetaan ihmisiä. Siksi vaellus on armosta jokaisen kohdalla.


      • Kyllä ehdottomasti Jumala on erityisesti sukujen perään. Sehän käy ilmi jo siitä kuinka paljon hän siunasi Abrahamin sukua ja loi tälle erityislaatuisen pohjan.
        Olen monessa yhteydessä huomannut kuinka sukuja kootaan ja tämä sama koskee kokonaista kansaa, kuten Suomen kansa. Me olemme minun mielstäni erityisasemassa Jumalan silmissä. Emme tietenkään sillä tavalla ettei Jumala välittäisi niin paljon muista, vaan katsokaa itse niin huomaatte. Suomessa on varmaan monin veroin enemmän pienempiä kristillisiä uskonlahkoja kuin vaikkapa lähinaapurissa, Ruotsissa. Meillä Kristinusko saa hyvän maaperän täällä jostain syystä. Kyllä siinä on paljon asiaa tässä sukukysymyksessäkin.
        Tätini näki meidän kotitalosta unta, jossa isoisä ja tämän vanhemmat olivat asuneet silloin joskus. Se oli ränsistynyt ja piha ajamatta mutta joskus kauan sitten siinä pihassa leikki lapsia ja siellä oli suihkulähde. No tätini näki unessa tuon suihkulähteen jossa kasvoi levää ja sen pinta oli ajan patinoimaa. Mutta hän meni lähemmäs ja kurkkasi sen lähteen veteen ja huomasi että vesi oli aivan kirkasta ja se oli täynnä kaloja. Sitten kun hän katseli niitäö kaloja, hän näki yhtäkkiä kaikkien niiden kalojen kasvot kaikkien meidän sukulaisten kasvoina. Siellä altaassa oli kaikki, koko suku.
        Se oli hieno viesti Jumalalta tämän voimasta pelastaa ja kutsua luokseen kokonaisia sukuja, eikä vaan sieltä täältä jotain hajanaisia ihmisä. Sanoo sen jo järkikin, että suvuissa säilyy tietty juttu sen sisällä. Ollaan samaa verta.


      • Sukuonpahin
        JarmoEklund kirjoitti:

        Kyllä ehdottomasti Jumala on erityisesti sukujen perään. Sehän käy ilmi jo siitä kuinka paljon hän siunasi Abrahamin sukua ja loi tälle erityislaatuisen pohjan.
        Olen monessa yhteydessä huomannut kuinka sukuja kootaan ja tämä sama koskee kokonaista kansaa, kuten Suomen kansa. Me olemme minun mielstäni erityisasemassa Jumalan silmissä. Emme tietenkään sillä tavalla ettei Jumala välittäisi niin paljon muista, vaan katsokaa itse niin huomaatte. Suomessa on varmaan monin veroin enemmän pienempiä kristillisiä uskonlahkoja kuin vaikkapa lähinaapurissa, Ruotsissa. Meillä Kristinusko saa hyvän maaperän täällä jostain syystä. Kyllä siinä on paljon asiaa tässä sukukysymyksessäkin.
        Tätini näki meidän kotitalosta unta, jossa isoisä ja tämän vanhemmat olivat asuneet silloin joskus. Se oli ränsistynyt ja piha ajamatta mutta joskus kauan sitten siinä pihassa leikki lapsia ja siellä oli suihkulähde. No tätini näki unessa tuon suihkulähteen jossa kasvoi levää ja sen pinta oli ajan patinoimaa. Mutta hän meni lähemmäs ja kurkkasi sen lähteen veteen ja huomasi että vesi oli aivan kirkasta ja se oli täynnä kaloja. Sitten kun hän katseli niitäö kaloja, hän näki yhtäkkiä kaikkien niiden kalojen kasvot kaikkien meidän sukulaisten kasvoina. Siellä altaassa oli kaikki, koko suku.
        Se oli hieno viesti Jumalalta tämän voimasta pelastaa ja kutsua luokseen kokonaisia sukuja, eikä vaan sieltä täältä jotain hajanaisia ihmisä. Sanoo sen jo järkikin, että suvuissa säilyy tietty juttu sen sisällä. Ollaan samaa verta.

        Älkää nyt hyvät ihmiset intoutuko näitä sukujanne palvomaan! Sukujenne jäsenet eivät ole yhtään sen pyhempiä kuin muutkaan. Ei se, että tulee jostakin suvusta, ole minkäänlainen tae. Ja onko se ollenkaan hyvä, että Suomen aika pienen adventistiporukan keskenään serkut ja serkunserkut avioituvat vuosikymmenestä toiseen aina vain keskenään? Aikamoinen geenikumulaatio. Onhan se kirkon kannalta "turvallista" pitää joukko kasassa, mutta...


      • Sukuonpahin kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset intoutuko näitä sukujanne palvomaan! Sukujenne jäsenet eivät ole yhtään sen pyhempiä kuin muutkaan. Ei se, että tulee jostakin suvusta, ole minkäänlainen tae. Ja onko se ollenkaan hyvä, että Suomen aika pienen adventistiporukan keskenään serkut ja serkunserkut avioituvat vuosikymmenestä toiseen aina vain keskenään? Aikamoinen geenikumulaatio. Onhan se kirkon kannalta "turvallista" pitää joukko kasassa, mutta...

        Onko sinulla aina tapana sanoa jonkin asian esiinnostamisesta että nyt sitä joku palvoo? Emmehän me palvo lakiakaan, vai mitä, vaikka puhumme siitä paljon ja kunnioitamme sitä kovasti. Otahan etäisyyttä asiaan ja anna ihmisten pelastua.


      • Sukuonpahin
        JarmoEklund kirjoitti:

        Onko sinulla aina tapana sanoa jonkin asian esiinnostamisesta että nyt sitä joku palvoo? Emmehän me palvo lakiakaan, vai mitä, vaikka puhumme siitä paljon ja kunnioitamme sitä kovasti. Otahan etäisyyttä asiaan ja anna ihmisten pelastua.

        Ei ole tapana. Tarkoitukseni oli sanoa, ettei suku tai perhe ole minkäänlaisen "pyhyyden" merkki tai takuu siitä. Yksilöstä on kysymys uskon asioissa. Yksilönä seisomme Jumalan edessä. Ei silloin voi sukuun vedota. Eikä johonkin tiettyyn kirkkokuntaan, "valittuna". "Anna ihmisten pelastua." Tuota, mitä tällä tarkoitat? Eihän sillä ole mitään tekemistä johonkin sukuun kuulumisen tai kuulumattomuuden kanssa. Kuten ei mihinkään kirkkoonkaan.


      • Jeesuksenveripelastaa
        JarmoEklund kirjoitti:

        Kyllä ehdottomasti Jumala on erityisesti sukujen perään. Sehän käy ilmi jo siitä kuinka paljon hän siunasi Abrahamin sukua ja loi tälle erityislaatuisen pohjan.
        Olen monessa yhteydessä huomannut kuinka sukuja kootaan ja tämä sama koskee kokonaista kansaa, kuten Suomen kansa. Me olemme minun mielstäni erityisasemassa Jumalan silmissä. Emme tietenkään sillä tavalla ettei Jumala välittäisi niin paljon muista, vaan katsokaa itse niin huomaatte. Suomessa on varmaan monin veroin enemmän pienempiä kristillisiä uskonlahkoja kuin vaikkapa lähinaapurissa, Ruotsissa. Meillä Kristinusko saa hyvän maaperän täällä jostain syystä. Kyllä siinä on paljon asiaa tässä sukukysymyksessäkin.
        Tätini näki meidän kotitalosta unta, jossa isoisä ja tämän vanhemmat olivat asuneet silloin joskus. Se oli ränsistynyt ja piha ajamatta mutta joskus kauan sitten siinä pihassa leikki lapsia ja siellä oli suihkulähde. No tätini näki unessa tuon suihkulähteen jossa kasvoi levää ja sen pinta oli ajan patinoimaa. Mutta hän meni lähemmäs ja kurkkasi sen lähteen veteen ja huomasi että vesi oli aivan kirkasta ja se oli täynnä kaloja. Sitten kun hän katseli niitäö kaloja, hän näki yhtäkkiä kaikkien niiden kalojen kasvot kaikkien meidän sukulaisten kasvoina. Siellä altaassa oli kaikki, koko suku.
        Se oli hieno viesti Jumalalta tämän voimasta pelastaa ja kutsua luokseen kokonaisia sukuja, eikä vaan sieltä täältä jotain hajanaisia ihmisä. Sanoo sen jo järkikin, että suvuissa säilyy tietty juttu sen sisällä. Ollaan samaa verta.

        'Ollan samaa verta.' Mielenkiintoinen lause. Mutta onko tällä 'verellä' pelastuksen voimaa? Minä uskon, että Jeesuksen veri on se ainoa veri, jossa syntisellä on pelastus. Suvun ja perheen verisiteet eivät tätä ratkaise.


      • SuvunVeri
        Jeesuksenveripelastaa kirjoitti:

        'Ollan samaa verta.' Mielenkiintoinen lause. Mutta onko tällä 'verellä' pelastuksen voimaa? Minä uskon, että Jeesuksen veri on se ainoa veri, jossa syntisellä on pelastus. Suvun ja perheen verisiteet eivät tätä ratkaise.

        Suvun veri ratkaisee vain sen, kenellä on isoin rahapussi. Kun olet syntynyt kultalusikka suussa, niin voit tehdä mitä lystää kysymättä paljon se maksaa.


      • kerettiläinen--
        aamu_puntarointia kirjoitti:

        No, eikös sinulle kelpaa kirkonjohtajiksi uskovat, jotka tekevät jotain.
        Ihmettelen yleensä tuollaisia väitteitten ideaa. Katsos, esim. helluntaissa usko rakentuu siihen, että elävä usko kulkee monen kohdalla sukupolvelta toiselle.
        He ovat luotettavia, nähtyjä ja koettuja henkilöitä. Jopa raamattu kertoo, että valinta on henkilöön nähtävä siinä ja niissä hedelmissä. Henkilö A- vanha ja luotettava uskova. Perheensä kasvattanut Herran pelkoon. Seuraava sukupolvi jatkaa samaa rataa. Herätys on ollut kylällä ja uskovia perheitä ja näitten lapset avioituvat, koska usko on yhteinen.
        Siis aivan luonnollista ja järkevää. Siinä tällainen luotettava saa kutsun Herran evankeliumin työhön jne. Tätä vastaan näen, että protestoit ja siksi sanasi tuntuu sivulliseltakin hieman tyhjänpäiväisiltä sanoilta.
        Voihan sitä ihminen pelastua Veikko Hurstin tapaan. Mutta, hänenkin suvun vanhemmissa oli jo uskon siemen, joka tavoitti alkoholisoituneen Veikon.
        Veikko aloitti työn ja kas, mitä tapahtuu??? Jälkipolvessa isän usko vaikuttaa ainakin Heikkiin ja Mikkoon. Entäs sitten.?? Sinutko sinne tehtävän jatkajaksi olisi valittu? Ei, ei sinusta ole luottohenkilöä vaan Heikki. Heikki tunsi isänsä jalanjäljet.
        Jo ennenkuin isä tuli uskoon, kun piti paeta väkivaltaista isää ja jopa taisi nukkua pojat katoilla, ja missä nukkuivatkin. Mutta, kun isän uskoontulo tuli, nekin askeleet tuli tutuksi, senmuotoisena, että tehtäväkenttää oli jatkettava.
        Leipää nälkäisille.

        Näen sentähden näin "ulkopuolisena" tuon esittämäsi sukujulistuksen perustaa, että siinä tunnetaan ja tiedetään missä mennään. Myös sen, että tehtävä ei ole helppoheikkien hommaa, koska puhe on tehtäväpaikasta, mikä jaetaan.
        Maailmassa voi leipä olla paljonhelpommalla saatavana, eikä niin sylkykuppina tarvitse olla ja rinnallakulkemassa, mitä taas hengellisen alueen työntekijät tekevät.

        Ongelmia varmasti on eri kirkkokunnissa. Taivas ei ole maanpäällä, kun ihmisiä tulee eri kirkkokuntiin. Siellä on maailmanrepimiä ihmisiä niin paljon, eri toreilta ja turuilta. Joka tulee vankilasta, hänen sielunmaisemansa paraneminen voi olla iänkaikkinen kenttä. Voi retkahtaa sinne ja tänne. Mutta, hänen rinnallaan on jonkun kuljettava ja te muut, jotka kieroilette maailmassa tulette sylkemään seurakuntaan näitten ihmisten silmille, jota pyritään auttamaan.
        Auttamaan siinä, kun ensin tämän nuoren kohdalla iloinen nauraja kävi hakemassa viinaa alaikäiselle. Tosin itsekin jo kiikunkaakun ihmisenä vain kännäsi eikä nähnyt elämänmerkitystä. Elämänmerkitykset ovat viina ja huumeet ja siinä vaahtosuussa sitten kirjoittelee. Sitten tämä muu lauma maailmassa.
        Teidän jälkiähän srk. hoitavat, teidän vammauttamia ihmisiä ja raunioita kaikkine vajavaisuuksineen. Yritämme varjella heitä teiltä. Raatelevilta susilta,
        Täälläkin eräs onneton on alkanut myymään vartaloaan tirkistelijöille.
        Ilmoittaa ja ilmoittaa, sekä pitää lihaansa kaupan, koska se teidän maailmanne rienaaja niin haluaa. Se seuloo niin teitä ja tarjoaa katsottavaa.
        Teidän vaan pitäisi nähdä totuus, siis VALO, näihin asioihin, minkä orjina olette.
        Siksi kaikki panostus evankeliumiin, olkoon se sukujen ja eri tahojen kautta on
        hyvä. Siksi srk. menee eteenpäin, kun on särjettyjen rinnallakulkijoita.

        Kun luette tämän onnettoman ilmoittelijan lihailmoitusta, yrittäkää edes rukoilla tuon ihmisraunion kohdalla. Miettikääs sitä tuskaa, miksi hän on tekemässä itseään tykö. Entä se "ateisti" onneton, joka lyö silmänsä häneen.
        Synti yhtyy syntiin. Entäpä sitten, kun Herra saa uudestiluoda molemmat.
        Toivotaan näin, mutta jos sattuisivat samaan kirkkoon senjälkeen, mikä muisto
        tuosta onnettomasta elämänvaiheesta.
        Miettikääs synnin hedelmän siementä ja sisältöä.
        Tai niitten isien tunnetta, kun uskottomana käydään puolison rinnalla ja tällainen eksynyt rakkauden ammattilainen kohtaa kadulla, sekä se katseitten hinnan mitta.
        Mies, "olen pettäjä" vaimo vierellä, " hänet petin", siis se rakkain, mitä piti olla.
        ja mitta-asteikko, tämä vaan puntarinäyttämä, "rakkaudenammattilaisen silmät ja ajatus", tämäkin tässä.
        Käsitättekö mädän maailman hirvittävää hintaa ja tekoja.

        Siis me Herranomat, me yritämme Sanan kautta parsia eheälle perustukselle sitä, mitä ajassa on särjetty. Perustukselle, jossa voidaan vielä vapaudessa Kristuksessa iloita ja nauraa onnellisina.

        Siinä on se veljellinen rakkaus Kristuksessa. Yhteinen Isä, joka on Herra, meidän Jumalamme. On nähtävä siis tehtäviin ja srk. sisälle.

        Suku joka julistaa, julistaa elämää. Suvut on seurakunnissa tunnettua ja todistettua porukkaa, joihin luotetaan. Harva kadulta tullut on Hurstimaisesti työssä, josta nälkäiset saavat leipää, sillä Hurstillakin on suvussa se, jonka sanan kantava viesti tavoitti sieltä ojanpohjalta.

        Mikä on yhteistä, on se sana Synti. Synti, josta on tehtävä parannus ja vaellus.

        Vaeltajat tietäen elämänongelmat, ovat parhaita Herrassa olemaan muurinaukossa, jossa autetaan ihmisiä. Siksi vaellus on armosta jokaisen kohdalla.

        >>Vaeltajat tietäen elämänongelmat, ovat parhaita Herrassa olemaan muurinaukossa, jossa autetaan ihmisiä.<<

        Mistä ihmeen "muurinaukosta" sinä puhut?


      • Jeesuksenveripelastaa kirjoitti:

        'Ollan samaa verta.' Mielenkiintoinen lause. Mutta onko tällä 'verellä' pelastuksen voimaa? Minä uskon, että Jeesuksen veri on se ainoa veri, jossa syntisellä on pelastus. Suvun ja perheen verisiteet eivät tätä ratkaise.

        Tunnut kiinnittävän epäoleellisiin asioihin huomiota ja otatt ne oleellisena esille. Ei tolla asenteella mennä pitkälle. Jeesuksen veri on perusasioita, josta lähdetään vasta uskoa tekemään. Voimme toki puhua siitä jos välttämättä tahdot, siitä kun vaan ei ollut ollenkan edellisessä kyse.


      • Eitekemällä
        JarmoEklund kirjoitti:

        Tunnut kiinnittävän epäoleellisiin asioihin huomiota ja otatt ne oleellisena esille. Ei tolla asenteella mennä pitkälle. Jeesuksen veri on perusasioita, josta lähdetään vasta uskoa tekemään. Voimme toki puhua siitä jos välttämättä tahdot, siitä kun vaan ei ollut ollenkan edellisessä kyse.

        Kyllä minunkin lukiessani pisti silmään tämä suvun ja sukujen korostus. Enkä siis ollut ainoa lukija, jolle näin kävi. Muuten, miten sitä "uskoa lähdetään TEKEMÄÄN"? Uskohan tulee Raamatun mukaan kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Usko on vain Jumalan teko, ei meidän ihmisten. Pyhän Hengen työ se on.


      • Eitekemällä kirjoitti:

        Kyllä minunkin lukiessani pisti silmään tämä suvun ja sukujen korostus. Enkä siis ollut ainoa lukija, jolle näin kävi. Muuten, miten sitä "uskoa lähdetään TEKEMÄÄN"? Uskohan tulee Raamatun mukaan kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Usko on vain Jumalan teko, ei meidän ihmisten. Pyhän Hengen työ se on.

        Olen pahoillani, ei se ollut tarkoitus.... Kerron tarinan jostain -80 luvulta kun äitini kanssa istuttiin sapattikoulussa. Silloin oli jenkeistä tullut joku vieraileva saarnamies sinne jolla oli niin hienot vaattet, etten ikinä ollut moista nähnyt ja Rolex kello ranteessa ja sormessa joku iso sormus, ja kengät kuin roopeankalla konsanaan.
        Tämä saarnamies alkoi puhua kuulijoille, että me adventistit olemme suurta perhettä ja siksi meitä on Jumala siunannut niin paljon. Me olemme tunnetusti hyvin koulutettuja, varakkaita ja meitä arvostetaan maailmassa jne. jatkoi tätä rataa.
        Äitini sanoi mulle että onko meidän pakko kuunnella tämmöstä, lähetään pois. Mä olin jo niin pahoinvoiva sen ukkelin puheita etten kyenny ku siirtymään pihalle ottaan happee. Kertakaikkiaan oksettavaa menestysteologiaa ja me elimme tosi niukasti ja säästeliäästi, eikä meillä ollut mitään millä mällätä.
        Se oli ensimmäinen kerta kun äiti heräs todellisuuteen ja sen minäkin muistan. Sen jälkeen hän alkoi tutkia ja kertoi mulle aina löydöksistään ja aloin kiinnostua tosissaan itse tutkia sanaa, enkä pettämään itseni kuulijana joka ottaa kaiken vastaan mitä saarnaspöntöstä joku huutelee.


      • Eitekemällä
        JarmoEklund kirjoitti:

        Olen pahoillani, ei se ollut tarkoitus.... Kerron tarinan jostain -80 luvulta kun äitini kanssa istuttiin sapattikoulussa. Silloin oli jenkeistä tullut joku vieraileva saarnamies sinne jolla oli niin hienot vaattet, etten ikinä ollut moista nähnyt ja Rolex kello ranteessa ja sormessa joku iso sormus, ja kengät kuin roopeankalla konsanaan.
        Tämä saarnamies alkoi puhua kuulijoille, että me adventistit olemme suurta perhettä ja siksi meitä on Jumala siunannut niin paljon. Me olemme tunnetusti hyvin koulutettuja, varakkaita ja meitä arvostetaan maailmassa jne. jatkoi tätä rataa.
        Äitini sanoi mulle että onko meidän pakko kuunnella tämmöstä, lähetään pois. Mä olin jo niin pahoinvoiva sen ukkelin puheita etten kyenny ku siirtymään pihalle ottaan happee. Kertakaikkiaan oksettavaa menestysteologiaa ja me elimme tosi niukasti ja säästeliäästi, eikä meillä ollut mitään millä mällätä.
        Se oli ensimmäinen kerta kun äiti heräs todellisuuteen ja sen minäkin muistan. Sen jälkeen hän alkoi tutkia ja kertoi mulle aina löydöksistään ja aloin kiinnostua tosissaan itse tutkia sanaa, enkä pettämään itseni kuulijana joka ottaa kaiken vastaan mitä saarnaspöntöstä joku huutelee.

        Siis laki ja raha? Tappava yhdistelmä. Tunnen itsekin adventisteja, jotka tekevät 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Mitä eksoottisempi kohde, sen parempi. On millä mällätä ja se myös näytetään. Ei silti, että olisin kateellinen (olen ehkä maallisessakin mielessä varakkaampi kuin moni heistä, mutten sitä esille tuo) - loppujen lopuksi mammonalla ei ole mitään merkitystä. Sydämen tila ratkaisee. Jos se on kiinni maallisissa nautinnoissa vaatimattomuuden sijaan, niin silloin ovat priooriteetit raamatullisessa mielessä vinksallaan.


      • Eitekemällä kirjoitti:

        Siis laki ja raha? Tappava yhdistelmä. Tunnen itsekin adventisteja, jotka tekevät 5-6 ulkomaanmatkaa vuodessa. Mitä eksoottisempi kohde, sen parempi. On millä mällätä ja se myös näytetään. Ei silti, että olisin kateellinen (olen ehkä maallisessakin mielessä varakkaampi kuin moni heistä, mutten sitä esille tuo) - loppujen lopuksi mammonalla ei ole mitään merkitystä. Sydämen tila ratkaisee. Jos se on kiinni maallisissa nautinnoissa vaatimattomuuden sijaan, niin silloin ovat priooriteetit raamatullisessa mielessä vinksallaan.

        Puhut asiaa, amen! Olen surullinen monen adventistin puolesta, jotak uskovat että vauraus on siunaus. Minä näen niin että vitsa on Jumalan koulu ja puute, sairaus, vastoinkäymiset ja sotakin, ovat vain Jumalan lähestyvä varjo.
        Kuinka moni ihminen on tullut uskoon kun tätä on siunauttu runsaudella ja entäpä kuinka moni on antanut kunnian Jumalalle saatuaan onnistumisia työssään tai muussa elämän alueella. Ei varmaan kukaan, mutta toisin päin. Talvisodassa jopa sinne joutuneet ateistit olivat lopulta uskossa.


      • kerettiläinen--

        Näin se on Raamatun mukaan, kuten tuossa edellä kirjoitit, mutta valitettavasti tämä menestysteologia on saanut suurta jalansijaa tänä päivänä kristikunnassa.

        Ilm.3
        17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.

        Nuhteleminen ja kurittaminen on siis Raamatun mukaan Jumalalta rakkauden osoittamista meitä kohtaan.
        Tuosta Ilmestyskirjan lainauksesta käy myös esiin se, että kun puhutaan "ostamisesta", niin sillä tarkoitetaan Ilmestyskirjassa (ja usein muuallakin Raamatussa) "hengellistä kaupankäyntiä". Tämä on hyvä muistaa, kun alkaa tulkitsemaan Ilm.13:17 "ostamista" ja "myymistä". Vrt esim. Matt.25 vertaus "ymmärtäväiset ja tyhmät neitsyet". Valitettavasti tämä kristikunta tulkitsee senkin maalliseksi kaupankäynniksi ja odottaa maallisia osto- ja myyntikieltoja tai mikrosiruja.


    • Mutta nyt kello on mulle jo liian paljon. Palataan huomenna... hyvää yötä!
      Jeesus Elää!

    • Hei!

      On todella varmasti ainutlaatuinen asia että viidessä sukupolvessa adventtiliikkeen jäsen.
      1800-1900 luvun vaihteessa kirkko rantautui Suomeen.

      Minun isät oli tasan viidessä sukupolvessa hevosajokalujen rakentajia- raudoittajia eli kärryseppiä pääasiassa, ja rakensivat hevosajoneuvoja myyntiin. Nimenomaan myyntiin siis ja olivat tämän lisäksi maatalous-seppiä eli torpassa oli hiukan viljeltävää aina ja myöhemmin maatilat. Näissä merkeissä viisi sukupolvea ja äitini isissäkin kahdessa sukupolvessa ainakin rekennettiin -mutta työkärryjä myyntiin. Keski-iässä oli hauskaa herätä tällaiseen historiaan, en ole elämässäni aikaisemmin ajatellut, en poikasena ymmärtänyt miten suurta kärryhomma oli, ja ajokalujen rakentaminen loppui samalla hetkellä kun minä synnyin 1950 luvulla.
      Käy moikkaamassa minun isoisää aidoissa hommissa; SM- palkittu lyhytfilmi 1966; 10:08; jossa isoisäni poseeraa pajassaan 77 vuotiaana voimissaan malliksi nuoremmille ja noloommille;
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BABMv_Kw0To#t=2

      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

      • JarnoLikinäköinen

        Mä oon kans viidennen polven advari ja meidän perhe on aina odottanut hartaasti Jeesusta nelinkontin. Kärryjä ei oo tarvittu. Ja kaikki maallinenkin piti unohtaa aina, joten me ei koskaan otettu edes paljon vaatteita mukaan mihinkään. Katse vain taivaalle.

        Meidän suvun naisilla oli aina eväsreppu selässä siltä varalta, että Jeesus yllättäis ihan puskista tai takaa. Taivasmatkan pituudesta ei ollut mitään varmuutta, vaikka joku adventistipastori väitti, että taivaaseen meno kestäis about viikon verran: Oli lukenut sen Ellen Whiten teoksista. Joten eväsreppu oli perusteltu.
        Tässä kuvassa äitini on Kallionimessä Peurunkajärven rantamilla ja tähyilee taivaalle josko se nyrkin kokoinen pilvi häämöittäisi taivaan rannasta. Tuolloin ei vielä kuitenkaan natsannut, vaikka pastorit kävivätkin vuoronperään myös tiiraamassa maisemia.

        http://s1.postimage.org/pp4ont7qb/Ash101.jpg


    • UnohtanutOn

      Adventismi on unohtanut mitä Jeesus on.

    • iloinen_naurajaa

      Adventismi on täyttä vitun paskaa saatana!!!

    • iloinen_naurajaa

      Adventismi on täyttä vitun paskaa saatana!!! :-):-):-)

    • ymmärrystävailla

      ".. että nyt on Jim Carter valittu presidentiksi, se on paha mies ja alkaa sodat jne. että Jeesus tulee varmaan tänä keväänä."

      No tuossa olisi jo hälytyskellojen pitänyt soida.

      Juuri nuo adventistien kaistapäiset väitteet - kuvitelmat sunnuntailaista ja adventistivainot pelkän lauantain takia ja salaliittoteoriat - antavat adventisteista vähä-älyisen vaikutelman.

      Tunnen uskovia ihmisiä joka porukasta. Mielipide-eroja on, mutta tuntuu härskiltä touhulta panetella toisia kristittyjä.

      • Exadventistiparka

        Niinpä.

        Olen itse löytänyt adventistien joukosta seuraavan tyyppisiä ryhmiä:
        1) ne, jotka itsepintaisesti pitävät kiinni opista, joko siksi että heillä on virallinen asema kirkon piirissä, tai siksi että he kirkon opetuksen mukaisesti eivät missään tapauksessa lue kuin adventtikirkon omaa opetusta ja propagandaa - ja siksi pitäytyvät kannassaan. Ääriesimerkkeinä esim. pyhpyh, jonka kommentit ovat yleensä "valehtelet", "et ymmärrä" tms. tai Jari, joka vastailee moniin viesteihin samalla kaavalla, mutta häneltäkään ei löydy mitään perusteluja väitteilleen - vain kopioituja valmiita oppeja ja perusteluja.
        2) ne, jotka ovat alkaneet epäillä, tutkineet asioita Raamatun valossa ja havainneet kirkon opetuksen olevan väärä ja/tai harhaanjohtavaa... mutta edelleen yrittävät pyristellä ja pysyä kirkon piirissä, vaikka heidän oma sydämensä todistaa muualle lähtemisen puolesta. Tyypillinen syy paikalleen jäämiseen on suku ja/tai ystäväpiiri. Osa heistä jää hiljaisesti pois sapattikokouksista. Osa täälläkin kirjoittelevista edustaa tätä ryhmää, mutta heillä on sisäinen ristiriita: kirjoittaa omaa kirkkoa vastaan vaikka yhä käy siellä...
        3) ne, jotka ovat asioiden Raamatun valossa tutkimisen seurauksena todenneet, ettei ole mitään järkeä pysyä ihmisoppeja pullollaan olevassa kirkossa, jossa ei saa hengellistä kasvua, vaan vain sitä samaa vanhaa propagandaa. Esimerkkeinä Jarmo, kerettiläinen ja minä, jotka haluamme tarjota Raamtaun totuuden tutkimista ryhmille 1 ja 2.

        Entä adventtikirkon ainoa mahdollinen strategia ? Tietysti pitää ihmiset ryhmässä 1) mikä parhaiten onnistuu mm. tavalla jonka toit esille: "Juuri nuo adventistien kaistapäiset väitteet - kuvitelmat sunnuntailaista ja adventistivainot pelkän lauantain takia..."

        Mutta lauseesi loppu " ...antavat adventisteista vähä-älyisen vaikutelman." on ehkä totta ulkopuolisen silmissä, ja silloin ryhmä 1) todella kenties näyttää siltä, mutta todellisuudessa heistä suurin osa on ihania ihmisiä, uskovia, jotka on vain harhaan johdettu valheopeilla. Siksi heitä ei pidä syyttää vähä-älyisyydestä.


      • Exadventistiparka
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Niinpä.

        Olen itse löytänyt adventistien joukosta seuraavan tyyppisiä ryhmiä:
        1) ne, jotka itsepintaisesti pitävät kiinni opista, joko siksi että heillä on virallinen asema kirkon piirissä, tai siksi että he kirkon opetuksen mukaisesti eivät missään tapauksessa lue kuin adventtikirkon omaa opetusta ja propagandaa - ja siksi pitäytyvät kannassaan. Ääriesimerkkeinä esim. pyhpyh, jonka kommentit ovat yleensä "valehtelet", "et ymmärrä" tms. tai Jari, joka vastailee moniin viesteihin samalla kaavalla, mutta häneltäkään ei löydy mitään perusteluja väitteilleen - vain kopioituja valmiita oppeja ja perusteluja.
        2) ne, jotka ovat alkaneet epäillä, tutkineet asioita Raamatun valossa ja havainneet kirkon opetuksen olevan väärä ja/tai harhaanjohtavaa... mutta edelleen yrittävät pyristellä ja pysyä kirkon piirissä, vaikka heidän oma sydämensä todistaa muualle lähtemisen puolesta. Tyypillinen syy paikalleen jäämiseen on suku ja/tai ystäväpiiri. Osa heistä jää hiljaisesti pois sapattikokouksista. Osa täälläkin kirjoittelevista edustaa tätä ryhmää, mutta heillä on sisäinen ristiriita: kirjoittaa omaa kirkkoa vastaan vaikka yhä käy siellä...
        3) ne, jotka ovat asioiden Raamatun valossa tutkimisen seurauksena todenneet, ettei ole mitään järkeä pysyä ihmisoppeja pullollaan olevassa kirkossa, jossa ei saa hengellistä kasvua, vaan vain sitä samaa vanhaa propagandaa. Esimerkkeinä Jarmo, kerettiläinen ja minä, jotka haluamme tarjota Raamtaun totuuden tutkimista ryhmille 1 ja 2.

        Entä adventtikirkon ainoa mahdollinen strategia ? Tietysti pitää ihmiset ryhmässä 1) mikä parhaiten onnistuu mm. tavalla jonka toit esille: "Juuri nuo adventistien kaistapäiset väitteet - kuvitelmat sunnuntailaista ja adventistivainot pelkän lauantain takia..."

        Mutta lauseesi loppu " ...antavat adventisteista vähä-älyisen vaikutelman." on ehkä totta ulkopuolisen silmissä, ja silloin ryhmä 1) todella kenties näyttää siltä, mutta todellisuudessa heistä suurin osa on ihania ihmisiä, uskovia, jotka on vain harhaan johdettu valheopeilla. Siksi heitä ei pidä syyttää vähä-älyisyydestä.

        Pitää vielä lisätä yksi ryhmä.

        4) ne, jotka tulevat ryhmästä 2) mutta siinä ollessaan pettyvät koko kristinuskoon - juuri koska ovat yrittäneet sovittaa valheita Raamatun totuuteen, ja havainneet, että "paraskaan valo" tai profetian henki ei voi olla totuus. Koska he eivät lähde muihin kirkkoihin, he ajautuvat pois kaikesta kristinuskoon liittyvästä.

        Ryhmä 4 onkin juuri tuon adventistimytologian ehkä suurin vaara.

        Miksi adventtikirkko muuten vaatii kirjallista sitoutumista 28 opinkohtaan ? Jotta saadaan uudet jäsenet ryhmään 1, koska ryhmän 2 jäsenistä ei tule ryhmän 1 jäseniä.


      • Advariveli

        Uskonsuunta ei meitä pelasta ekös Kai A jotain tämän tapaista maininut, vaan se sydämmen tila. Vähän pelkään,että minkään uskon suunan enemmistö ei ole oikeassa suhteessa Jeesukseen. Muuten mistä tiedät,että, pyh on adventisti, joka palstalla on omat provot. Siunausta sinulle toivoo yks advari veli.


      • Exadventistiparka
        Advariveli kirjoitti:

        Uskonsuunta ei meitä pelasta ekös Kai A jotain tämän tapaista maininut, vaan se sydämmen tila. Vähän pelkään,että minkään uskon suunan enemmistö ei ole oikeassa suhteessa Jeesukseen. Muuten mistä tiedät,että, pyh on adventisti, joka palstalla on omat provot. Siunausta sinulle toivoo yks advari veli.

        "Vähän pelkään,että minkään uskon suunan enemmistö ei ole oikeassa suhteessa Jeesukseen. "

        Valitettavasti, voit tosiaan olla aivan oikeassa. Mutta taas voi kysyä, onko se yksilöiden omien valintojen takia ? Vai onko se pastorien ja kirkon oppien takia - eli kirkon opetuksen seurausta ?

        Jos minkä hyvänsä kirkon opetus ja opinkohdat ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, ei tällainen kirkko ole sen osalta yhtään sen kummemmassa asemassa kuin adventtikirkko.

        Siunausta sinullekin !


      • kerettiläinen--
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä yksi ryhmä.

        4) ne, jotka tulevat ryhmästä 2) mutta siinä ollessaan pettyvät koko kristinuskoon - juuri koska ovat yrittäneet sovittaa valheita Raamatun totuuteen, ja havainneet, että "paraskaan valo" tai profetian henki ei voi olla totuus. Koska he eivät lähde muihin kirkkoihin, he ajautuvat pois kaikesta kristinuskoon liittyvästä.

        Ryhmä 4 onkin juuri tuon adventistimytologian ehkä suurin vaara.

        Miksi adventtikirkko muuten vaatii kirjallista sitoutumista 28 opinkohtaan ? Jotta saadaan uudet jäsenet ryhmään 1, koska ryhmän 2 jäsenistä ei tule ryhmän 1 jäseniä.

        >>4) ne, jotka tulevat ryhmästä 2) mutta siinä ollessaan pettyvät koko kristinuskoon - juuri koska ovat yrittäneet sovittaa valheita Raamatun totuuteen, ja havainneet, että "paraskaan valo" tai profetian henki ei voi olla totuus. Koska he eivät lähde muihin kirkkoihin, he ajautuvat pois kaikesta kristinuskoon liittyvästä.<<

        Minä kuuluin tuohon ryhmään 4) tosin sillä erotuksella, että en lähtenyt Adventtikirkosta oppiasioiden vuoksi pois, vaan yksinkertaisesti, koska voin henkisesti niin pahoin siellä. En yksinkertaisesti jaksanut enää sitä tekopyhyyttä, itsekorotusta ja maailmallisten arvojen ihannointia. Minä tulin Adventtikirkkoon aivan erilaisesta kulttuurista eli köyhästä työläiskodista ja varmasti jokin Hurstin kaltainen hengellinen yhteisö olisi ollut kulttuurillisesti sydäntäni lähempänä, mutta minussa on kyllä myös se piirre, että haluan tutkia Raamattua, joten mikään pelkkä tunteisiin vetoava uskonnollisuus ei minulle riitä ja sen vuoksi minusta varmaankin tuli Adventtikirkon jäsen, koska pidin sitä raamatullisesti kaikkein oikeimpana. Ellen Whitesta en kuitenkaan koskaan pystynyt täysin vakuuttumaan. Kun sitten jätin Adventtikirkon, niin hylkäsin myös Jumalan, koska uskoin hyljänneeni samalla Raamatun totuuden ja olevani sen vuoksi kadotuksen oma luopio. Siinä sitten vierähti viitisentoista vuotta tällä "turmion tiellä", kunnes jouduin elämässäni niin suureen umpikujaan, etten löytänyt siitä mitään ulospääsyä. Kävi kuitenkin niin, että vaikka minä olin kääntänyt selkäni Jumalalle, enkä tahtonut tietää Hänestä mitään, koska yhdistin Jumalan ja Adventtikirkon toisiinsa, niin Jumala kuitenkaan ei ollut hyljännyt minua, minkä yhtäkkiä omaksi hämmästyksekseni huomasin. Ja ne "turmion vuodet", joiden olin kuvitellut olevan täysin hukkaan mennyttä aikaa elämässäni, osoittautuivatkin parhaimmaksi elämänkouluksi mitä olisin koskaan voinut käydä. Kirjoista en niitä asioita, mitä niiden vuosien aikana käytännössä opin, olisi koskaan voinut oppia. Nyt minun uskoni ei enää ole sidoksissa mihinkään uskonyhteisöön, enkä ole myöskään löytänyt itselleni mitään uutta seurakuntaakaan. Olen vain tällainen yksinäinen "kerettiläinen", joka perustan uskoni ainoastaan Raamattuun ja Jeesukseen Lunastajanani.


    • MiksiKuuluaKirkkoon

      No miksi sitten pastoreidenne mielestä pitää kuulua ainoaan oikeaan adventtitotuutta julistavaan Jumalan jäännösseurakuntaan adventtikirkkoon, ellei uskonsuunta meitä pelasta?

      • Pastoreidenvaatimus

        Timo Flinkhän nimenomaan on täällä sanonut, että ellei ihminen ota vastaan adventismin "totuutta" eli tätä erityistä "adventtitotuutta" ja liity "adventtikansaan", niin Jeesus tulee sanomaan tällaisille ihmisille: "Menkää pois, en tunne teitä!" Voiko tämän enää suoremmin sanoa, että taivaspaikan hintana on adventismiin kuuluminen .


      • Pastoreidenvaatimus kirjoitti:

        Timo Flinkhän nimenomaan on täällä sanonut, että ellei ihminen ota vastaan adventismin "totuutta" eli tätä erityistä "adventtitotuutta" ja liity "adventtikansaan", niin Jeesus tulee sanomaan tällaisille ihmisille: "Menkää pois, en tunne teitä!" Voiko tämän enää suoremmin sanoa, että taivaspaikan hintana on adventismiin kuuluminen .

        Voi-voi... ei ole meidän asiamme tuomita, vaan ohjata. Opettajaksi alkaminen tuottaa vastuuta ja silloin ei kannata paljon tuommoisia heittoja antaa.


      • Pastoreidenvaatimus
        JarmoEklund kirjoitti:

        Voi-voi... ei ole meidän asiamme tuomita, vaan ohjata. Opettajaksi alkaminen tuottaa vastuuta ja silloin ei kannata paljon tuommoisia heittoja antaa.

        Eipä tietenkään, mutta tämä tapaus ei kylläkään keneltäkään ohjeita saati sitten ojennusta suostu ottamaan vastaan. Kun itse tietää paitsi kaiken ja sitten vieläpä kaiken paremmin kuin muut (jotka eivät siis "ymmärrä" Raamattua esimerkiksi kohdissa, joissa sanotaan että "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut" tai "Sydamen uskolla tullaan vanhurskaiksi ja suun tunnustuksella pelastutaan" - vaikka evankeliumi noissa on selvääkin selvemmin sanottu) - niin tällaisen itseriittoisuuden ja ylpeyden täyttämä ihminen ei suostu minkäänlaiseen käsitystensä korjaukseen.

        Katastrofaaliseksi tilanteen tekee hänen turmeleva kylvönsä opettajan ja lehden toimittajan tehtävässä. Ellen Whiten fanittaja on aina vaarallinen opettaja.


    • AsiaOnJuuriNäin

      Adventismi karkoittaa ihmisen pois kauemmaksi Jumalasta. Tämä siksi, että adventismi tekee ihmisestä vähitellen omahyväisen, ylpeän, itseriittoisan, muita uskovaisia aliarvioivan ja penseän. Ja ihminen ei sitä muutosta itse edes tiedosta.
      Kerettiläinen kirjoitti, että joutui itse adventtikirkosta erottuaan tilaan, jossa usko Jumalaan katosi tyystin. Uskon katoaminen oli täysin seurausta siitä, että adventtikirkon jäsenenä todellinen usko Jumalaan on täysin poissuljettu. Alussa kun liityt adventtikirkkoon, niin voi tuntua hetkellisesti siltä , että sinulla on yhteys Jumalaan, mutta se osoittautuukin vain vääräksi illuusioksi ja sinulle on vain rakennettu pastoreiden toimesta yhteys adventismiin. Ja kuten kaikki tietävät, niin yhteys adventismiin ja yhteys Jumalaan on mahdoton yhtälä ja ne eivät vain toimi keskenään.

      • Kyselijät

        Mihinkäs suuntaan sinä kuuluitkaan jäi epäselväksi?


      • kerettiläinen--

        En minä näe tänä päivänä mitään muutakaan seurakuntaa yhtään sen parempana kuin adventtiseurakunta. Kaikki ne ovat yhtä suurta Babylonia, joka etsii vain omaa kunniaansa Kristuksen kunnian sijasta. Jos ne kuuluisivat Kristuksen ruumiiseen, jolloin niitä ohjaisi Pyhä Henki, niin eivät ne silloin jakautuisi kaikenlaisiin toistensa kanssa kiisteleviin erinimisiin eriseuroihin ja lahkoihin Ga.5:19-21.


      • kerettiläinen--

        >>Uskon katoaminen oli täysin seurausta siitä, että adventtikirkon jäsenenä todellinen usko Jumalaan on täysin poissuljettu. ..Ja kuten kaikki tietävät, niin yhteys adventismiin ja yhteys Jumalaan on mahdoton yhtälä ja ne eivät vain toimi keskenään.<<

        No täytyy kyllä todeta, etten usko näinkään.
        Ilmestyskirjan mukaan Babylonissa on Jumalan kansaa, joten täytyy sieltä todellistakin uskoa löytyä. Minä uskon vain niin, että ne, joilla on todellinen usko Jeesukseen, eivät ole saaneet sitä seurakunnalta, eikä se ole seurakunnan ansiota, vaan he ovat uudestisyntyneet Jumalan Hengestä ja heidän uskonsa perustus on silloin Kristus-kalliolla. Muut ovat Babylonin käännynnäisiä, joilla ei ole omakohtaista uskoa, vaan heidän uskonsa lepää täysin seurakunnan varassa, eikä tällainen usko tietenkään tule kestämään minkäänlaista koetusta.


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        >>Uskon katoaminen oli täysin seurausta siitä, että adventtikirkon jäsenenä todellinen usko Jumalaan on täysin poissuljettu. ..Ja kuten kaikki tietävät, niin yhteys adventismiin ja yhteys Jumalaan on mahdoton yhtälä ja ne eivät vain toimi keskenään.<<

        No täytyy kyllä todeta, etten usko näinkään.
        Ilmestyskirjan mukaan Babylonissa on Jumalan kansaa, joten täytyy sieltä todellistakin uskoa löytyä. Minä uskon vain niin, että ne, joilla on todellinen usko Jeesukseen, eivät ole saaneet sitä seurakunnalta, eikä se ole seurakunnan ansiota, vaan he ovat uudestisyntyneet Jumalan Hengestä ja heidän uskonsa perustus on silloin Kristus-kalliolla. Muut ovat Babylonin käännynnäisiä, joilla ei ole omakohtaista uskoa, vaan heidän uskonsa lepää täysin seurakunnan varassa, eikä tällainen usko tietenkään tule kestämään minkäänlaista koetusta.

        Juuri näin.. Amen! Kaikki on yksin Kristuksessa. Ryöväriä ristillä ei kastettu mihinkään seurakuntaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3219
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1965
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1523
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      128
      1423
    5. 80
      1095
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      254
      918
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      859
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      90
      763
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      751
    Aihe