FreeDOS

totuuden JouluTorttu

Mua kiinnostais asentaa koneeseen FreeDOS ja nettiselaimiakin saa jo ihan kivasti DOSille, samoin meilisoftaa, tcp/ip-protokollat ym. mutta tietääkö kukaan mistä löytäis dosissa toimivan palomuurisoftan?? Koska DOS ei ole moniajokäyttis niin sen palomuurin pitäisi toimia ikäänkuin ajuri tai TSR-ohjelma (Terminate-Stay Resident), eli ladataan esmes Config.sysissä tai autoexec.batissa ja väijyy kokoajan muistissa monitoroiden liikennettä. Olipa aikoinaan F-protin dos-versiokin sellainen TSR-pätkä että se väijyi koko ajan muistissa odottaen josko jokin saastunut ohjelma ajetaan joten luulisi tuon palomuurinkin olevan mahdollinen.

Se joka kertoo mistä tuollainen kunnollinen ja toimiva löytyis ja freewarena, niin syvimmät kumarrukset ja kiitokset hänelle.

8

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajalle, niin ei tarvitse miettiä softamuuria samaan koneeseen viemästä tehoja.....

    • Seppott

      Ja sitten vielä gem päälle ja linuks käyttäjätkin pääsevät ainakin jonkun vuoden tuoreempaan ja toimivampaan tekniikkaan käsiksi.

      PS. olen Seppot, en voi enää käyttää sitä nimimerkkiä koska joku on rekisteröinyt sen eli jatkossa Seppott.

      • ei rasisti mutta...

        En ole rasisti eikä täällä sais rasistisia kommentteja heittää mutta täytyy kyllä sanoa SILTIKIN että sinä se et seppott tunnu tietävän mitään mistään, luuletko ettei linux-käyttäjät muka elä ajan siivellä? Luuletko että heillä on todella vanhoja softia ja rautaa? Luulet väärin, uusimmat distrot tukee aivan samoja laitteita kuin win$ucks ja lisäksi distoista löytyy todella hyvät ominaisuudet ja distroissa on mukana niin paljon hyötysoftaa ettei tarvitse ajatella vähään aikaan imuroivansa mitään netistä, siinä kun on kaikki, toimistosoftista ja musantekosoftista alkaen.


      • 31337

        Mitähän mahtoi toi sun kommenttisi oikeen tarkoittaa?!?

        Tarkoitatako gemillä kenties muinaista dossin muistinhallinta ja optimointi softaa nimeltäQEMM?

        Ja miten Linux käyttäjätkin pääsevät käsiksi jonkun vuoden tuoreempaakin tekniikaan?!?

        Puhut sekavia! Tuliko taas otettua rauhoittavia ja piristäviä samaan aikaan?!

        Ja jos joku haluaa koneellaan testailla free-dossia ja sen nettimahiksia niin miksi ei!

        Mutta ei jaksa enempää komentoida sun kummaa komenttia. Pitää alkaa testaamaan uutta Solarista!


      • The Real J.
        31337 kirjoitti:

        Mitähän mahtoi toi sun kommenttisi oikeen tarkoittaa?!?

        Tarkoitatako gemillä kenties muinaista dossin muistinhallinta ja optimointi softaa nimeltäQEMM?

        Ja miten Linux käyttäjätkin pääsevät käsiksi jonkun vuoden tuoreempaakin tekniikaan?!?

        Puhut sekavia! Tuliko taas otettua rauhoittavia ja piristäviä samaan aikaan?!

        Ja jos joku haluaa koneellaan testailla free-dossia ja sen nettimahiksia niin miksi ei!

        Mutta ei jaksa enempää komentoida sun kummaa komenttia. Pitää alkaa testaamaan uutta Solarista!

        Eikös joskus vuonna miekka ja kypärä ollut muuan graafinen käyttöympäristö nimeltään GEM ? Taisi herra trolli tarkoittaa sitä. Tuota taidettiin käyttää ainakin ST:n käyttöliittymänä ellen aivan väärin muista...

        J.


      • Totuuden Joulutorttu
        The Real J. kirjoitti:

        Eikös joskus vuonna miekka ja kypärä ollut muuan graafinen käyttöympäristö nimeltään GEM ? Taisi herra trolli tarkoittaa sitä. Tuota taidettiin käyttää ainakin ST:n käyttöliittymänä ellen aivan väärin muista...

        J.

        Muistat aivan oikein, Atarista GEM tuli myös sitten PC-koneillekin, ainakin Amstrad myi XT-koneita joissa oli GEM-käyttöliittymä, joskus kultaisella 80-luvulla. Nykyisin GEM on OpenGEM, löytyy FreeDOS-projektin kautta suoraa osoitetta en muista mutta kannattaa surffata http://www.freedos.org ja sieltä katsella niiden linkkien kautta, toinen mutta uudempi käyttöliittymä on SEAL josta kai löytyy MP3-soittimet ym. kivaa.


    • 0987

      Suosittelen DR-DOS-käyttöjärjestelmää. Siinä on myös moniajo.

      Lataus:
      http://www.drdos.org/
      OpenDOS 7.01 486- ja vanhempiin koneisiin
      DR-DOS 7.03 Pentium- ja uudempiin koneisiin
      Kokemusteni mukaan noin toimii parhaiten.

      Olen kokeillut myös FreeDosia, mutta se ei ollut hyvä.

      • 0987

        Opendossissa ei ole Deltreetä mukana, joten kannatta kopioida c:/dos-hakemistoon 7.01-disketiltä deltree.bat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe