Kertokaa mitä kaasua kehittyy kun sitruunahappo liuokseen lisätään
ruosteinen "raudankappale" vaikakapa pultti, kehittyykö tuossa prosessissa missään vaiheessa vetyä, entä siinä vaiheessa kun ruoste on poistettu ja puhdas pultti jää vielä lillumaan nesteeseen.
Sitruunahappo on hyvä ruosteenpoistaja, mutta jotkut puhuvat että metallissa tapahtuu
pidemmän päälle vetyhaurastumista.
tänks juu
sitruunahappo ja ruoste/rauta/teräs
ruostereiska
1
1738
Vastaukset
Rauta on metallien jännitesarjassa epäjalo metalli, joten rauta voi hapettua (=kiinteää rautaa liukenee ioneiksi happoon) ja samalla happoliuoksesta pelkistyy protoneita eli vapautuu vetykaasua. Eli happokäsittely voi ruosteen poistamisen lisäksi syövyttää itse rautaakin. Väite on siis totta, mutta en kuitenkaan usko, että satunnaisella ja lyhytkestoisella sitruunahappokäsittelyllä on juurikaan minkäänlaista käytännön merkitystä tämän asian suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808336
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264528- 504098
- 543482
- 513116
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262556- 312159
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382013- 292006