Kertokaa mitä kaasua kehittyy kun sitruunahappo liuokseen lisätään
ruosteinen "raudankappale" vaikakapa pultti, kehittyykö tuossa prosessissa missään vaiheessa vetyä, entä siinä vaiheessa kun ruoste on poistettu ja puhdas pultti jää vielä lillumaan nesteeseen.
Sitruunahappo on hyvä ruosteenpoistaja, mutta jotkut puhuvat että metallissa tapahtuu
pidemmän päälle vetyhaurastumista.
tänks juu
sitruunahappo ja ruoste/rauta/teräs
ruostereiska
1
2121
Vastaukset
Rauta on metallien jännitesarjassa epäjalo metalli, joten rauta voi hapettua (=kiinteää rautaa liukenee ioneiksi happoon) ja samalla happoliuoksesta pelkistyy protoneita eli vapautuu vetykaasua. Eli happokäsittely voi ruosteen poistamisen lisäksi syövyttää itse rautaakin. Väite on siis totta, mutta en kuitenkaan usko, että satunnaisella ja lyhytkestoisella sitruunahappokäsittelyllä on juurikaan minkäänlaista käytännön merkitystä tämän asian suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad971615- 541083
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4201031- 166952
- 57782
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126762- 51698
- 79680
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38655- 57651