olen 174cm. mikä on oikea runkokoko? ja mittaanko sen maasta tuumina runkon alimpan kohti vai mitä tuo tark?
miten pyörän runkoko mitataan?
6
17797
Vastaukset
- 3333
323232
- 16-12
Pyörän runkokoko on pystyputken pituus keskiön keskipisteestä mitattuna. Tämä on vain yksi mitta jonka täytyy sopia täsmälleen omiin mittoihin.
Mutta moni myyjä ja valmistaja ilmoittaa pyörän koon jollain muulla tavalla mitattuna, yleensä silloin halutaan myydä paria kokoa muka kaikille käyttäjille sopivina.
Pelkän pituuden perusteella saa vain suuntaa-antavan runkokokosuosituksen. Parasta on katsoa tarkat mitat pyörästä jonka aikoo ostaa. Jos mittoja ei anneta niin kannattaa etsiä sellainen pyörä josta mitat annetaan. - Pomppukeppi
Oikea runkoko on se jossa saat sinulle sopivan ajoasennon. Lähtökohdaksi voi aluksi ottaa pituisellasi tuumakokona 17"-18" tai sentteinä 50-55 riippuen siitä kuinka pitkät jalat ja selkä sinulla on. Sitten vain kokeilemaan eri pyöriä. Eri valmistajat ilmoittavat noita niin eri tavoilla että joskus sopiva koko voi olla jotain ihan muutakin.
- epäselvyys
eli runkoputken korkeudela maasta ei ole mitään merkitystä? kun seisot pyörän pälllä täytyykö kuitenkin haarusten ja runkoputken(satulanpuoleisin reunan) väliin jäädä tyhjää?
- Alkup_maantiepyöräi
epäselvyys kirjoitti:
eli runkoputken korkeudela maasta ei ole mitään merkitystä? kun seisot pyörän pälllä täytyykö kuitenkin haarusten ja runkoputken(satulanpuoleisin reunan) väliin jäädä tyhjää?
Suotavaa olisi, muuten pysähtyminen sattuu.
Oikeasti korkeutta tärkeämpi on rungon oikea pituus. Kokoa voi säätää jälkikäteen vain vähän stemmiä vaihtamalla. Fillarifoorumissa on lista erilaisista kokolaskureista.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?22962-LUE-T%C4M%C4-ENSIN-kev%E4%E4n-py%F6r%E4vinkit - Pomppukeppi
epäselvyys kirjoitti:
eli runkoputken korkeudela maasta ei ole mitään merkitystä? kun seisot pyörän pälllä täytyykö kuitenkin haarusten ja runkoputken(satulanpuoleisin reunan) väliin jäädä tyhjää?
"eli runkoputken korkeudela maasta ei ole mitään merkitystä? kun seisot pyörän pälllä täytyykö kuitenkin haarusten ja runkoputken(satulanpuoleisin reunan) väliin jäädä tyhjää?"
Runkoputken korkeudella on toki merkitystä juuri tuon jalkautumisen kannalta mutta pyörän koosta se ei kerro luotettavasti. Hyvin monissa nykypyörissä on nimittän ns. sloupattu rungon yläputki joka siis laskeutuu kohti satulaputkea. Tällöin suora mittaus ei anna oikeaa kuvaa rungon koosta. Esim. omassa Trekin maasturissani lukee rungossa "virtual 18.5" eli runko on laskennallisesti 18,5" vaikka todellinen mitattu koko ei tätä olisikaan.
Mutta kuten jo sanottiin, rungon pituus on useimmiten se ratkaisevampi mitta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761715
- 108977
- 87834
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19663- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;191453- 26439