Mulla olis sellainen ongelma, että miten pystyn mittaamaan keitetyn veden lämpötilan, kun sen pitäis olla juuri tietyn lämpöistä? Onnistuuko se jollain paistimittarilla, vai miten ihmeessä?
Nesteen lämpötilan mittaaminen
19
8891
Vastaukset
- minäkin.käytän
Aika usein lämpötilan mittaamiseen käytetään lämpömittaria. Jos ei kykene mittaamaan niin pitää palkata mittaaja.
- Neuvokaapa
No heh, heh...
Tietääkö kukaan oikeasti miten nesteen lämpötilan voi mitata kattilassa, koska nyt pitäisi onnistua saamaan justiinsa eikä melkein oikean lämpöistä litkua aikaan. Joku mittarihan siihen täytyy olla olemassa, mutta onko se sitten paistimittari (vai mikä hemmetin paistomittari se on nimeltään, joka kinkun kylkeen tökätään?), vai löytyykö jotain muuta mittaria? - 0.1C.tarkkoja
Neuvokaapa kirjoitti:
No heh, heh...
Tietääkö kukaan oikeasti miten nesteen lämpötilan voi mitata kattilassa, koska nyt pitäisi onnistua saamaan justiinsa eikä melkein oikean lämpöistä litkua aikaan. Joku mittarihan siihen täytyy olla olemassa, mutta onko se sitten paistimittari (vai mikä hemmetin paistomittari se on nimeltään, joka kinkun kylkeen tökätään?), vai löytyykö jotain muuta mittaria?Asennat kattilan kylkeen suurpainemittarin. Kysele teollisuuslaitoksilta.
- Neuvokaapa
0.1C.tarkkoja kirjoitti:
Asennat kattilan kylkeen suurpainemittarin. Kysele teollisuuslaitoksilta.
No en nyt sellaista tarvi... Eikö oikeasti kukaan osaa sanoa tähän muuta, kun heittää jotain ihme -läppää..?
- meni5sec
Neuvokaapa kirjoitti:
No en nyt sellaista tarvi... Eikö oikeasti kukaan osaa sanoa tähän muuta, kun heittää jotain ihme -läppää..?
Netti pullollaan
https://www.google.fi/search?q=lämpömittari&espv=2&biw=1024&bih=476&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KM82VY6QC8mTsAHc5oGIBQ&ved=0CCsQsAQ - 5sec
meni5sec kirjoitti:
Netti pullollaan
https://www.google.fi/search?q=lämpömittari&espv=2&biw=1024&bih=476&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=KM82VY6QC8mTsAHc5oGIBQ&ved=0CCsQsAQIte kun tein sous videetä niin mittasin lihalämpömittarilla. Ero 10 litran kattilassa oli 1 aste pinnassa ja pohjassa. (pohjassa tietty enemmän)
Siitä pääsee kyllä eroon sekoittamalla. Lisäksi laskin 0.5 asteen pudotuksen varaa kun lisää sinne kattilaan tuotteet.
Vaikeampi homma siinä oikeastaan on oikean lämpötilan pitäminen kuin se mittaaminen. - Neuvokaapa
5sec kirjoitti:
Ite kun tein sous videetä niin mittasin lihalämpömittarilla. Ero 10 litran kattilassa oli 1 aste pinnassa ja pohjassa. (pohjassa tietty enemmän)
Siitä pääsee kyllä eroon sekoittamalla. Lisäksi laskin 0.5 asteen pudotuksen varaa kun lisää sinne kattilaan tuotteet.
Vaikeampi homma siinä oikeastaan on oikean lämpötilan pitäminen kuin se mittaaminen.Eli siis tuollasella, joka kinkun kylkeen tökätään voi mitata? Sitä minä juuri kyselin, että millasella mittarilla, ja oot ensimmäinen joka oikeasti vastas, joten kiitos siitä! :D
- on.todella.uupelo
Neuvokaapa kirjoitti:
Eli siis tuollasella, joka kinkun kylkeen tökätään voi mitata? Sitä minä juuri kyselin, että millasella mittarilla, ja oot ensimmäinen joka oikeasti vastas, joten kiitos siitä! :D
Miten vittu voi olla yksinkertainen uupelo.
- Neuvokaapa
on.todella.uupelo kirjoitti:
Miten vittu voi olla yksinkertainen uupelo.
No siten kun en ole mikään master chef ja voin myöntää sen ihan itse ensimmäisenä. Eikö oikeasti ole muuta sanottavaa kun vittuilla? Varmaan on asioita jotka jopa minä yksinkertainen uupelo tiedän, osaan ja hallitsen paremmin kuin sinä, mutta jos kysyisit neuvoa jostain sellaisesta, niin minä neuvoisin enkä vittuilisi ja haukkuisi sinua yksinkertaiseksi... Nyt voit liihotella takaisin sinne ylevyyteesi ihmettelemään kuinka on tyhmiä ihmisiä maailmassa ja sinä niin paljon parempi ja älykkäämpi. Toivottavasti sulle tuli nyt oikein hyvä mieli, kun olet niin älyttömän hyvä ja älykäs! :D
- Anonyymi
Neuvokaapa kirjoitti:
No siten kun en ole mikään master chef ja voin myöntää sen ihan itse ensimmäisenä. Eikö oikeasti ole muuta sanottavaa kun vittuilla? Varmaan on asioita jotka jopa minä yksinkertainen uupelo tiedän, osaan ja hallitsen paremmin kuin sinä, mutta jos kysyisit neuvoa jostain sellaisesta, niin minä neuvoisin enkä vittuilisi ja haukkuisi sinua yksinkertaiseksi... Nyt voit liihotella takaisin sinne ylevyyteesi ihmettelemään kuinka on tyhmiä ihmisiä maailmassa ja sinä niin paljon parempi ja älykkäämpi. Toivottavasti sulle tuli nyt oikein hyvä mieli, kun olet niin älyttömän hyvä ja älykäs! :D
Älä välitä, maailmassa riittää aina pahaa. Mutta onneksi on myös paljon hyvää ja hyväntahtoisia ihmisiä.
Itsekin lähdin tänne juurikin sen takia, etten oikein tiennyt, onko olemassa nimenomaan keittiökäyttöön tarkoitettuja nesteen lämpötilan mittareita. Varmasti on, mutta kun googlaa, näytölle tulee juurikin paistilämpömittareita, eikä selostukset kerro, voiko niitä upottaa nesteeseen. Jos taas hakee nimenomaan sanoilla nesteen lämpötilan mittari tms., saa katsella järvi- ja meriveden lämpötilan mittauslaitteita, joissa roikkuu koho. Ei sellaista epähygieenistä pallukkaa halua simaan tai kotikaljaan dipata, ja hiivan herättämislämpötilan pitäisi olla just oikea.
Jatkan hakua ravintolatarvikefirmoista ja panimoista yms.
Kaikkea hyvää näin vielä vuosienkin jälkeen fiksulle aloittajalle ja asiallisille vastaajille! Ja viisautta epäasiallisille - tekään ette täällä muutamaa vuosikymmentä enempää porskuta!
-Satu-
- Emissiokerroin
Digitaalinen lihan lämpömittari, haarukkamallinen lämpömittari ja onnistunee myös infrapunamittarilla, jos kattila ei ole hirveän kiiltävä...
- sormellasormella
Etu sormella
- Neuvokaapa
Kiitos kaikille neuvoista (jotka viitsi oikeasti neuvoa), ja ei - en ole niin tumpelo että sormella alan mittaamaan. :D Sain paistomittarilla mitattua litkun lämpötilan ja hyvä niin... :) Ainut ongelma alunperin oli, että en tiennyt käykö tollanen paistomittari nesteen lämpötilan mittaamiseen, kun mistä näistä tällanen uupelo ja tumpelo voi tietää. :D ;) Monesti ohjeissa käsketään lämmittää neste jonkun tietyn lämpöiseksi, muttei kerrota millä mitataan lämpö. Jos on sellainen kun minä, eli ei osaa näitä keittiöhommia, niin ei vaan voi tietää. Yritän kuitenki oppia, joten pahoittelut, jos jonkun mestarikokin mielenrauhaa järkytin suunnattomalla tyhmyydelläni. :D Eikö kuitenkin ole parempi että kysyin, kuin että olisin esim. tökännyt kuumemittarin kattilaan ja se olis poksahtanut ja päästänyt elohopeat ulos...
- ElohopeetKattilaan
Juu, perinteinen lämpömittari poksahtaa rikki, jos sen tökkää kuumaan nopeasti...
- äääiti
Juuri mitattiin simantekeleen lämpö lasermittarilla , tarkkana oltava että sais hiivan sopivaan läpötilaan , kun ei muuten osaa arvioida ?
- lutraaja
Ilmapuntari on ainakin oltava, koska vesi kiehuu eri paineessa eri lämpötilassa. 1000 mbar:issa kiehuu muistaakseni sadassa asteessa.
Nolla-asteen voi muuten kalibroida sohjoa sisältävässä "jäävedessä".
Jäävettä voi hyödyntää siinä vaiheessa, kun viimeinen sohjohiukkanen sulaa. Silloin veden pitäisi olla 0 asteista ja siihen voi lisätä halutun määrän kiehuvaa vettä ja laskea nesteiden tilavuuserojen perusteella sekoituksen lämpötilan. - öftoi
Suorallakulmalla voit tarkistaa milloin vesi on 90-asteista.
- kuumemittarilla
Minä leipoessa olen tökännyt taikinaklönttiin tavallisen kuumemittarin, niin näkee siitä suoraan milloin taikina on kädenlämpöistä ja hiiva alkaa toimimaan.
- mittariakehiin
Paistilämpömittarikin käy kunhan ei pidä sitä kattilan pohjaa vasten - pohjan lämpötila on aina korkeampi kuin nesteen lämpötila.
Vaikka muut väittävät niin kyseessä on simppeli tehtävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121431
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881297Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1351043- 68964
- 39897
- 71863
- 97857
- 75846
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.54822Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39774