Onnistuisiko polttaa takassa meesaa eli kalsiumkarbonaattia kalkiksi? Onko vaarallista touhua tai myrkyllistä?
Meesan poltto takassa kalkiksi?
2
271
Vastaukset
Ei välttämättä takkatulen kuumuus riitä CaCO3:n hajottamiseen. Onnistuessaan prosessi luo hiilidioksidia, joten hyvä tuuletus tarvitaan. Luulen että helpommalla pääset kun ostat tarvitsemasi CaO.n.
- 53452353432532
Kalsiumkarbonaatti hajoaa 900 asteessa, mutta käytännössä käytetään 1000 astetta, jossa hajoaminen on nopeaa ja täydellistä. Ainakin korkeapainepropaanipolttimella tämä lämpötila on helposti saavutettavissa. Takassa ei välttämättä vapaasti hengittävällä tulella, mutta ahdetulla hiilloksella varmasti. Hiilidioksidista ei tarvitse murehtia sen kummemmin, jos käytössä on joku palamiseen perustuva lämmönlähde, sillä se vapauttaa moninkertaisesti enemmän hiilidioksidia, ja kylkiäisenä läjän muita, paljon myrkyllisempiä yhdisteitä.
CaO täytyy polttamisen jälkeen sulkea ilmatiiviiseen astiaan, koska se sitoo ilmasta hiilidioksidia ja muodostaa uudestaan kalsiumkarbonaattia. Polton voisi varmasti suorittaa rosteriastiassa, jonka ottaa heti polttamisen jälkeen pois tulesta ja peittää suuaukon alumiinifoliolla ja antaa jäähtyä rauhassa huoneenlämpöön, ennen kuin siirtää sen varastoastiaan. CaCO3:n hajoamista ei oikein huomaa mitenkään, kalkki muuttuu valkeasta harmaaksi, ja ainoa varma tapa olisi joko punnita aine ennen ja jälkeen tai sitten tehdä emäsliuosmääritys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1478120KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti4237151Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei693663Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521423311Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1092824Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään442358- 1261936
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro231793Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv261576Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821457