Flink ei tunne Raamattua!
Timo Flink väittää ilman raamatullista perustetta että Mooses kohtasi Jeesuksen: "Minä uskon Jeesuksen olevan Vanhan liiton Jumalan, joka tuli ihmiseksi, siis hänen, jonka Mooses kohtasi palavassa pensaassa."
1. Mooses uskoi kohdanneen Jeesuksen (Raamatunjae?)
2. Jeesus tuli ihmiseksi jo Vanhan Liiton aikana (Raamatunjae?)
3. Tunsiko Daavid Jeesuksen Vanhan Liiton aikana (Raamatunjae?)
4. Mitä Jeesus sanoo kirjanoppineista ja mihin hän vertaa heitä (Raamatunjae?)
5. Miksi Raamatussa varoitetaan valhejuutalaisista (Raamatunjae?)
Flink ei tunne Raamattua
30
<50
Vastaukset
- pullomaitoako
Ai sinäkö olet tämä Flink ja et tunne noita paikkoja. No, me muut eri kirkoissa tunnetaan. Ota kirja ja lue, ettei tuttimaitoa tarvitse antaa porukan.
- missä.raamatut
Adventistitohtorin "adventtitotuuden" tulkinnat PITÄÄ perustella Raamatunjakeilla joka antaa täsmävastauksen Flinkin väitteisiin.
- omalehmä
Flinkistä tiedä mutta ei siellä Vanhasta Testamentista kyllä taida Jeesuksen nimeä löytyä.
Itse asiassa mainitaan, mutta vain esikuvallisesti. Jeesus on nimittäin kreikankielinen muoto heprean Joosua-nimestä. Israelin kansaa johtanut Joosua oli esikuva Jeesuksesta (taivaallisesta Joosuasta).
- omalehmä
TimoFlink kirjoitti:
Itse asiassa mainitaan, mutta vain esikuvallisesti. Jeesus on nimittäin kreikankielinen muoto heprean Joosua-nimestä. Israelin kansaa johtanut Joosua oli esikuva Jeesuksesta (taivaallisesta Joosuasta).
Kuka ja millä perusteilla ne sitten erotetaan ja tiedetään mitkä raamatuiskohdat ovat ymmärrettävä esikuvallisesti ja mitkä taas kirjaimellisesti? Onko esimerkiksi luomiskertomus esikkuvallista vai kirjaimellisesti ymmärrettävää tekstiä.
- notässävastaus
omalehmä kirjoitti:
Kuka ja millä perusteilla ne sitten erotetaan ja tiedetään mitkä raamatuiskohdat ovat ymmärrettävä esikuvallisesti ja mitkä taas kirjaimellisesti? Onko esimerkiksi luomiskertomus esikkuvallista vai kirjaimellisesti ymmärrettävää tekstiä.
Luuk. 24:44 "Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. KAIKEN sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.""
- Adlibidum
omalehmä kirjoitti:
Nimimerkille "omalehmä": Adventismi on ratkaissut tämän kysymyksen itselleen kätevästi - aina sen mukaan, mikä sattuu olemaan adventismin oppien mukaisesti sopivammin kirjaimellista, on kirjaimellista ja mikä näyttää paremmin olevam vertauskuvallista, se nimetään vertauskuvalliseksi. Mutta mitään logiikkaa tässä ei ole, vain aina kulloinenkin yritys saada Raamattua vängettyä adventismin muottiin.
Adlibidum kirjoitti:
Nimimerkille "omalehmä": Adventismi on ratkaissut tämän kysymyksen itselleen kätevästi - aina sen mukaan, mikä sattuu olemaan adventismin oppien mukaisesti sopivammin kirjaimellista, on kirjaimellista ja mikä näyttää paremmin olevam vertauskuvallista, se nimetään vertauskuvalliseksi. Mutta mitään logiikkaa tässä ei ole, vain aina kulloinenkin yritys saada Raamattua vängettyä adventismin muottiin.
Höpsis. Raamattu itse antaa eväät sen tarkasteluun mikä on vertauskuvallista ja minä kirjaimellista.
- Adventisminhapatus
TimoFlink kirjoitti:
Höpsis. Raamattu itse antaa eväät sen tarkasteluun mikä on vertauskuvallista ja minä kirjaimellista.
Eväitten joukkoon sitten adventismin hapatus niin koko taikina happanee pilalle.
- Exadventistiparka
TimoFlink kirjoitti:
Totanoin... taisi tulla sinulle tahaton kirjoitusvirhe... tarkoitit kai "...MIKÄ kirjaimellista."
Jos tuota kirjoittamaasi lausetta nimittäin tarkasti tulkitaan, niin se sanoisi että Raamattu antaa eväät vertauskuvalliseen tarkasteluun ja sinä kirjalliseen. Mutta ymmärrän ettet tätä tarkoittanut. :)
Pyytäisin että parjaajat ystävällisesti ymmärtävät tämän kirjoitusvirheenä. ##Vanhasta Testamentista kyllä taida Jeesuksen nimeä löytyä.##
No, mitäs sanot esimerkiksi tästä Vanhantestamentin kirjoituksesta?
Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti,
meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä.
Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden.
Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli?
Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella.
Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. Jes.53
Niin tosi kuin olla voi ..
alex- Exadventistiparka
alex.kasi kirjoitti:
##Vanhasta Testamentista kyllä taida Jeesuksen nimeä löytyä.##
Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti,
Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden.
Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli?
Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. Jes.53
alexAlex, kirjoittaja tarkoitti nimeä "Jeesus", ei kohtaa jossa Hänestä puhutaan.
Exadventistiparka kirjoitti:
Totanoin... taisi tulla sinulle tahaton kirjoitusvirhe... tarkoitit kai "...MIKÄ kirjaimellista."
Jos tuota kirjoittamaasi lausetta nimittäin tarkasti tulkitaan, niin se sanoisi että Raamattu antaa eväät vertauskuvalliseen tarkasteluun ja sinä kirjalliseen. Mutta ymmärrän ettet tätä tarkoittanut. :)
Pyytäisin että parjaajat ystävällisesti ymmärtävät tämän kirjoitusvirheenä.No hupsis. Juu, se on kirjoitusviEhe :)
- omalehmä
alex.kasi kirjoitti:
##Vanhasta Testamentista kyllä taida Jeesuksen nimeä löytyä.##
Mutta totisesti,
alexTuo Jesajan kirjan kuvaus kärsivästä ihmisestä taitaa melko suurelta osin sopia melko lukuisiin tapauksiin niin juutalaisten kuin muunkin maailman ihmisten historiassa.
- ellen.tohtori
Flink opettaa HARHAOPPIA mutta valitettavasti adventistit uskovat siihen.
Se on Flinkkiläistä harhaoppia että Jeesus tuli ihmiseksi jo Vanhan Liiton aikana.
Flinkki on Ellen Whiten hengessä.En ole tuollaista väittänyt. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Sitä tarkoitin, en muuta.
Tämän voi varmaan ymmärtää paremmin jos ymmärtää että Jeesus oli niin ihmisen poika kuin Jumalan poika. Se Jumaluus mikä oli Jeesuksessa on samaa Jumaluutta kuin se mikä on Isän,
Paavali kirjoitti: 1. Kor. 15:21 - 22
Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa..
Hei!
Tämä sama viesti on kahteen kertaan täällä; http://keskustelu.suomi24.fi/t/13570218
Uskovainen tunnustaa että ei omassa voimassaan voi olla koskaan täydellinen. (Fil 3:12, 1 Joh 1:8-10) ”Synnittömyys” merkitsee kieltäytymistä tahallisesta synnin teosta ja tekemään parannusta. (1 Joh 1 luku, Mark 16:15-16, Apt 16:31, Room 10:8-14) Täydellisyys merkitsee rakkautta. Rakkaudessa kasvaa. (Joh 13:34-35, Mark 12:28-34, Jaak 1:25-27, Jaak 2 luku, 5 Moos 5:1-22, Room 3:20, 7:22, 2 Tim 3:14-17) Kristitty seuraa Jeesusta. (Jaak 1:1-18)
Uskon ja pyhityksen seurausta: (Hebr 12:14)
”Enää en elä minä vaan Kristus elää minussa. Sen elämän jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani.” (Gal 2:20)
Jeesus Kristus antoi esikuvan täydellisyydestä. Hengellinen uskovainen ihminen muuttuu rakkaudessa lähemmäksi esikuvaansa. Rakkauden vaikuttimet vallitsevat jos oikein.
”Minä annoin teille esimerkin että te tekisitte saman minkä minä tein teille.” (Joh 13:15)
-Jeesuksessa Kristuksessa ihminen voi olla täydellinen. Jeesuksen täydellisyys luetaan ihmisen hyväksi. ”Hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydelliseksi ne jotka pyhitetään.” (Hebr 10:14) -Hebr 10:16-17,26) (Fil 3:14-15, Room 8:29)
Ihminen on vajavainen ja täydellisyys onkin nähtävä Kristuksen rakkauden ja ristin valossa. (Kol 2:8-10) Jeesukselle Kristukselle kuuluu kaikki ansio sillä Kristuksen lahja vanhurskaus ristin uhri luetaan ihmisen hyväksi. (2 Kor 5:17-21, Apt 13:38)
Lopullinen täydellisyys saavutetaan Kristuksen tullessa. (Joh 3:1-2, 1 Tess 5:23.
”Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Kristukseen joka oli puhdas synnistä Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme vanhurskauden.” (2 Kor 5:20-21)
”Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.” (San 4:18)
”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.” (Hebr 9:24)
>>>>>>>>>>> Kanattaa esittää mieluimmin kysymyksiä, ja rakentaa sitä kautta omaa ymmärrystä uskossa. Ihmisen on pakko kiinnittää katseensa aina omaan omaantuntoonsa, ja tämä on oikeamielistä silloin kun se tapahtuu yhteydessä Jumalaan- rakkauden vaikuttimin Herrassa. 1 Joh 4.8.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- NäinköTarkoitat
Aloittaja, tarkoitat siis kaikessa yksinkertaisesti, että Jeesus EI ole Jumala. Ok?
- ParjaajatUlos
Flink taas
Kaikesta näkee että aloitaja ei tajua mitä Timo sanoo .. sillä tuskin kukaan on kanssasi samaa mieltä siitä että Timo ei tunne Raamattua.
Salomon sanoi Jumalasta näin (2. Aik. 2:6 ) Kuka kykenisi rakentamaan hänelle huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?
Mietihän hetki asiaa..
alex- 12_13
”Timo Flink väittää ilman raamatullista perustetta että Mooses kohtasi Jeesuksen:”
Tässä yksi kohtaaminen:
Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo. Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
Matt. 17:1-3- MissäTimonRaamattu
Timon "adventtitotuuden" raamatuntulkinnat odottavat Raamatunjakeita.
Mooses uskoi kohdanneen Jeesuksen (Raamatunjae?)
Jeesus tuli ihmiseksi jo Vanhan Liiton aikana (Raamatunjae?)
Tunsiko Daavid Jeesuksen Vanhan Liiton aikana (Raamatunjae?)
4. Mitä Jeesus sanoo kirjanoppineista ja mihin hän vertaa heitä (Raamatunjae?) - pyhpyh
MissäTimonRaamattu kirjoitti:
4. Mitä Jeesus sanoo kirjanoppineista ja mihin hän vertaa heitä (Raamatunjae?)Timo ei ole väittänyt, että Jeesus tuli ihmiseksi ja Vanhan liiton aikana. Hän sanoi sen jo sulle.
- pyhpyh
MissäTimonRaamattu kirjoitti:
4. Mitä Jeesus sanoo kirjanoppineista ja mihin hän vertaa heitä (Raamatunjae?)Jeesus sanoi:
Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa." (Matt. 13:52)
että se siitä.
Jeesus taisi ensi kerran olla eskuvana ihmismuodossa kuninkaan ylipappina Melkisedekissä.
Vai luinko jotain ketjusta väärin ja puhutaan muusta? Ylimalkaan kun lukasin sieltä täältä.- Nimetö
Yhdyn Flinkin kanssa samaan. Herra esiintyy vanhassa testamentissa usein, hänen kauttaan meidät on luotu jne. Mooseskin Herramme kanssa kasvokkain jutteli ja moni muu, Isän kaikkivaltiaan kanssa ei kukaan ihminen ole kasvokkain jutellut, perustelukin löytyy sanasta. Mutta en käsitä moista väittely intoa, enkä jakeita edes halua esille perusteluineen hakea. Etsikää ensin Herraa ja Hänen tuntemistaan niin kaikki muukin Herramme armossa aukeaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun284553- 713174
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa813101Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3082557- 412212
- 542161
Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211361Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo121326- 451265
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui261177