Minulla on 2TB:n ulkoinen kovalevy WD My Book Essential (USB-liitäntä ja oma virtalähde), Kovalevy on alusta asti pitänyt mielestäni poikkeuksellisen kovaa meteliä silloin, kun levylle kirjoitetaan tai levyltä haetaan tietoa. Meteli on mielestäni samantyyppistä kuin normaali ääni (raksuttavaa), mutta ääni on erittäin kova.
Tänään kun käynnistin Windowsin, niin kovalevyä ei näkynyt Windowsissa ollenkaan!
Windows ilmoitti käynnistäessä, että kovalevyssä on jokin ongelma, mutta ei ilmoittanut tarkemmin, mikä ongelma. Otin virrat pois tietokoneesta ja kovalevystä ja käynnistin uudelleen, jolloin tilanne palautui normaaliksi.
Kovalevy on vain 1,5 vuotta vanha, mutta takuu on mennyt umpeen (vain 12 kk takuu, vaikka, WD:tä pidetään hyvänä merkkinä?!).
1. Onkohan kovalevy mahdollisesti hajoamassa, eli kannattaisiko ostaa uusi kovalevy, varmuuden vuoksi, vai ovatko tälläiset häiriöt normaaleita, että yhtäkkiä kovalevyä ei näy ollenkaan Windowsissa, mutta tulee näkyviin, kun ottaa virrat pois ja laittaa virrat takaisin?
2. Kannattaako ulkoista kovalevyä huoltaa, eli jos kovalevy pitää kovaa meteliä sen takia, että siinä on jokin mekaaninen vika, niin paljonko suunnilleen korjaus maksaa? Uusi vastaava kovalevy maksaa 140 euroa toimituskuluineen.
WD My Book 2TB USB3.0:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13182/dqfnh/WD-My-Book-2TB-USB3-0-Ulkoinen-kovalevy-USB-liitantaan#product-links
Onko kovalevy hajoamassa?
6
102
Vastaukset
Testaa levy näillä ohjelmilla.
http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_tiedot/crystaldiskinfo_portable.cfm
http://www.softpedia.com/get/PORTABLE-SOFTWARE/System/System-Enhancements/Windows-Portable-Applications-Portable-HD-Tune.shtml
Jos ne eivät löydä virheitä niin suurta hätää ei ole.Mulla on tuollainen WD ulkopuolinen kovalevy käytössä, sen saa sammumaan takanapista jos asentaa siihen mukana tulevan ohjelman mutta minä hommasin tuollaisen http://www.airam.fi/fileadmin/tuotekuvat/vapaa-aika/2441519_jatkojohto-3_web.jpg Levyyn menee virta tuon kautta, kun käännän virran päälle tuosta niin silloin kovalevy herää ja liittyy tietokoneeseen, sammutan siten kuin muistitikunkin tuosta kellon vierestä turvallisesti ja kun tulee teksti että laitteen voi poistaa turvallisesti niin sitten virta pois tuosta jatkojohdon napista
siis levy ei pyöri kokoaikaa ja ei ole mukana kun kone käynnistyy vaan sammuu ja käynnistyy kun sitä itse haluan
mulla on USB2 piuhalla vaan ja kyllä levy käynnistyessään huomauttaa että homma nopeutuisi jos yhdistäisi USB3 porttiin
Katso laitehallinnasta se levy kun se on toiminnassa (siis tarkalleen se levy) ja sitten poistat sen sieltä laitehallinnasta ja USB johto irti, sitten USB johto takaisin niin se hakee ajurin uudestaan tuolle levylle, muuta sille ei oikein voi tehdä muuta kuin eheyttääSiis noin, admin tilillä ja laitehallintaan, levyssä virta päällä ja se näkyy noin ja poistat sen http://i1124.photobucket.com/albums/l563/Toni_Smolander/WD_zpsxyv6ubhv.jpg Sitten USB piuha irti ja takaisin niin hakee uudet ajurit jos niissä oli vikaa, win8 kyllä pystyy korjaamaankin ajurin mutta noin win7
mitään ei katoa vaikka toistaisit tuon useitakin kertoja mutta hommaa tuollainen katkaisija niin ei tarvitse pyörittää levyä kokoaikaa eikä se ole mukana kun kone käynnistyy vaan silloin kun itse haluat
Jos taas on rikki niin eipä niitä korjata normaalisti vaan tiedot talteen uudelle levylle ja tuotakin voit käyttää, ainakin tarkkailla sen toimintaa
- 3ewrgft
Sattumaa vai satuilua kun yks huithapeli dvd- ja blöray-levyjen puolestapuhuja on menneellä viikolla spämminyt ahkerasti.
Noh, kuitenkin kuullostaa siltä että aloittajan ulkoinen olisi päällä 24/7. Äänekäs rutina saattaa olla ihan normaalia. Mulla on pari WD Black sarjan kiintolevyä ja on kyllä äänekkäimmästä päästä, melkein harmittaa että menin ostamaan.
Tohon ulkoisen näkymiseen Windowsin käynnistyttyä sanoisin että Windowsin omaa sekoilua.- Arvo_Tornipöllö
Kannyman on näemmä saanut kaverin, nyt täällä on kaks kylähullua
- 3ewrgft
Arvo_Tornipöllö kirjoitti:
Kannyman on näemmä saanut kaverin, nyt täällä on kaks kylähullua
En näe useilla kertakäyttölevyillä leikkimisessä mitään järkeä kun yksi ulkoinen korvaa kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663215
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272263Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t271730Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161401- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281240Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157