Haluaisin kuulla kokemuksia ranskan työelämän kulttuurieroista verrattuna suomeen, sekä ranskan koulutusjärjestelmästä, onko koulutus maksullista? Saako ranskassa töitä ammattitutkinnolla ja vähäisellä työkokemuksella, vai vaatiiko työn saaminen akateemista pohjaa?
Ranskan työelämän kulttuurin konteksti ym.
7
132
Vastaukset
- parlez
Ilman kielitaitoa ei ainakaan töitä saa.
- Kiinnostunutranskasta
Kieli ei tule olemaan ongelma.
- lopsislopsis
Kiinnostunutranskasta kirjoitti:
Kieli ei tule olemaan ongelma.
Sitten sinulla on keinot hankkia kaikki haluamasi tieto Ranskasta, ellei sitä jo ole, mitä kyllä ihmettelen, jos kieli ei ole ongelma. Tiesithän, että Ranskassa ei pitkälle pötkitä parhaallakaan englannin taidolla ja lukion ranska on vaatimatonta.
Mitään syytä ei ole uskoa, että Ranskan työmarkkinat olisivat Suomea paremmat. Siis jäitä hattuun. Opiskele ensin sellainen ranskan taito, että pystyt sillä selvittämään ja hankkimaan tarvitsemasi tiedot. Sitten voit harkita työskentelyä Ranskassa tai tutustumista maahan muulla tavalla, esim. kansainvälisillä kursseilla ja työleireillä.
- parlez
Kyselet sellaisia perusjuttuja, että etpä kovin hyvin Ranskaa ja ranskalaisia taida tuntea. Ja silloin on kielitaitokin aika heikoilla.
- vinkki.sulle
"Saako ranskassa töitä ammattitutkinnolla ja vähäisellä työkokemuksella, vai vaatiiko työn saaminen akateemista pohjaa?"
Tilanne Ranskassa on ihan sama kuin Suomessa. Eli toisiin töihin tarvitaan akateeminen tutkinto, toisiin riittää ammattitutkinto ja vähäinen työkokemus. Joihinkin töihin ei tarvita muuta kuin sujuva ranska, vaikka sikäläiseen mäkkäriin hampurilaisia myymään.
Ulkomaalaiset eivät saa mukavimpia töitä. Käyhän tutustumassa Ranskaan vaikka muutamalla turistimatkalla. Haastattelet sitten siellä ulkomaalaisia työläisiä. Se voi selvittää jotain. - Ranskastakiinnostunut
Tarkoitin, että kieli ei tule olemaan ongelma, en että kieli ei ole ongelma. Onko itselläsi ymmärtämisvaikeuksia aikamuotojen kanssa? En ole myöskään väittänyt tietäväni ranskasta mitään, jos tietäisin niin tuskin kysysin?
Olen juuri aloittanut kielen opiskelun ja lukenut blogeja ranskassa asuvista ihmisistä sekä vaihto-oppilaista. En oleta, että oppisin mitään sormia napsauttamalla. Ajattelin, että täältä olisi hyvä aloittaa. - Ranskassa
Kulttuurierot: lounasaika on pyhä ja palkaton - yleensä 2 h. Täysi työviikko on yleensä 35 h. Juhlapyhä vapaita on mielestäni vähemmän kuin Suomessa esim. jouluna on ainoastaan 1 vapaa päivä.
Yliopistoja on niin maksuttomia (alle 200€/v rekisteröintimaksuja) että maksullisia 500- 6000 €/lukukausi. Suurimpaan osaan yliopistoista mennään ilman pääsykokeita eli kaikki halukkaat pääsee opiskelemaan, ja jokaisen vuoden lopulla tiputetaan huonosti pärjänneet. Lääkiksessä ja muilla vaativilla aloilla on pääsykokeet.
Alemmasta koulutusluokasta esimerkkinä lastenhoitajan koulutus, joka kestää 1 vuoden. Palkka n. 1600€ Pariisin alueella. 1200-1400€ kauempana Pariisista. Monilla ammattialueilla palkat on huonommat kuin Suomessa, mutta eläminen Pariisissa maksaa saman verran kuin Helsingissäkin tai jopa enemmän. Esim. Opettajan palkka saattaa olla 1800€/kk mutta 30 neliön kämppä Pariisin halvimmalla alueella saattaa maksaa 800 euroa. Silti palkan pitäisi olla kolme kertaa suurempi kun vuokra tai muuten kukaan ei anna sulle kämppää. Monet asuukin 15 neliön kämpässä, kun ei ole varaa isompaan tai sitten ne asuu Pariisin ulkopuolella. Tiedän kyllä aikuisiakin ihmisiä, jotka asuvat vielä vanhempiensa luona, kun eivät ole löytäneet budjettiinsa sopivaa asuntoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821259Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021047Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611000Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12959Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103933Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ139900Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119761- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694