Mitä tapahtuu kun paranee?

taakanalla

Missä vaiheessa voidaan sanoa, että olet nyt työkykyinen ja voit siirtyä kuntoutustuelta työnhakijaksi, jos työtä ei ole? Onko yleinen olettamus, että takaisin ei ole paluuta esim. pitkän masennuksen tai psykoosin jälkeen? Miten lähipiiri. Kuinka kauan on todisteltava, että olen kunnossa ja elämä on hyvää? Minulla ainakin muutama sukulainen olettaa, että olen jotenkin ressukka ja en kykene huolehtimaan asioistani, vaikka kuinka todistelen, että se ei ole enää niin. Kellään kokemuksia?
Mt toimistossa suhtaudutaan epäilevästi, aivan kuin odottaen, että tuo ei ole pysyvää. Onko työ tai opiskelu todiste, että pää toimii taas? Kuka hemmetti senkin määrittelee, kun ns. normaalitkin sekoilee välillä ihan huolella eikä se ole oire mistään. Leiman saaneena pitää koko ajan varoa, ettei joku vedä omia johtopäätöksiään. Toisaalta taas varominenkin on turhaa, koska ennakkoluulot elävät tiukassa. Kerran hullu, aina hullu. Pitäisikö lopulta vaan olla välittämättä mistään mitään? Jos joku soittaa valkotakkiset, niin eiköhän siinä vaiheessa tutkita, ettei syyttä laiteta laitokseen? Systeemi auttaa pysymään uhrina, muttei rohkaise kasvamaan ja paranemaan. Jos menee hyvin ja luottaa itseensä, varotellaan maniasta. Jos taas on joku huonompi päivä ja mielessä oleva asia itkettää, olet taas muka sairas ja tarvit siihen lääkettä. Saahan normaalistikin ihmiset itkeä ja olla iloisia, miksi se on väärin vain sairastaneille? Eikö ole jopa suotavaa, että näyttää tunteensa eikä patoa niitä? Mikä helvetti meitä suomalaisia vaivaa? Pitääkö olla jääpuikko ollakseen normaali? Normaalin alle mahtuu miljoonia erilaisia ihmisiä. Miksi vain mielenterveydeltään sairastuneet ja jjpa siitä parantuneet ovat epänormaaleja? Todella hankalia persoonia ei ole diagnosoitu ollenkaan. Kaikenlaiset kusipäätkin saavat elää ilman tuota leimaa, joka näkyy aina ja ikuisesti henkilötiedoissa. Mielipiteitä, kiitos.

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lykkyäsinulle

      Kyllä olet tarpeeksi vahva, kun jaksat tehdä töitä ja koet itse että työ tai opiskelu jälleen luistaa. Jokaisella on joskus masentavia hetkiä ja päiviä ja tuntuu, että mikään ei ota sujuakseen. Ota vain napakasti vastuu asioiden hoitamisesta, kun koet pystyväsi. Ei ulkopuolisten kommenteista tarvitse välittää.

      • bbex

        Itsekin ajattelin, että AP on kenties liian herkkä muiden mielipiteille.


      • aloittaj

        Niin sen taitaa kelakin määritellä. Sattuneista syistä on ollut vähän pakko kuunnella muiden mielipiteitä. Nyt alkaa olla se aika käsillä, että vastuu tuntuu hyvältä ja voimavaroja riittää. Sitä olenkin tässä viime aikoina työstänyt, että mitä väliä muiden mielipiteistä. Kukaan ei lopulta ole elänyt päivääkään minun mokkasiineissani, joten aivan sama, kunhan en ketään loukkaa. Sekin vielä, että pitäähän ihmisillä olla puhumista. Juoruämmien suuta ei mikään mahti pysäytä.


    • terve.sairas

      Miten niin paranee? Minä olen koko ikäni ollut työkykyinen, mutta en ole koskaan ollut mieleltäni terve.

      • aloittaj

        Miten et ole ollut terve koskaan, jos olet ollut työkykyinen? Eihän sairaana voi olla työelämässä. Vai voiko muka. Onko sairautesi lääkkeillä hallinnassa?


      • Englannista

      • terve.sairas
        aloittaj kirjoitti:

        Miten et ole ollut terve koskaan, jos olet ollut työkykyinen? Eihän sairaana voi olla työelämässä. Vai voiko muka. Onko sairautesi lääkkeillä hallinnassa?

        Minulla on ollut oireita koko elämäni, kolme diagnoosia ja hoitoja parikymppisestä eteenpäin, eivät juurikaan auttaneet, koska se kolmas diagnoosi/ oireyhtymä, josta kaikki luultavasti on lähtöisin, tehtiin vasta muutama vuosi sitten.

        Tarvittaessa otan lääkkeitä, mutta oireet ovat pahempia vapaa-aikana, työpäivinä en välttämättä ota lääkkeitä lainkaan. Työ on ollut paras "parantaja".

        Tällä oire- ja hoitohistorialla en katso olevani terve. Joku muu voisi kyllä sanoa, että olen terve, koska olen täysin työkykyinen ja pärjään työelämässä eritäin hyvin. nautin työnteosta, olen ollut eri ammateissa ja eri aloilla elämäni aikana.

        Tälläkin palstalla usein syyllistetään siitä, kun oireet eivät parane. Erittäin paljon syyllistetäänkin.


      • onko_oireettomia
        terve.sairas kirjoitti:

        Minulla on ollut oireita koko elämäni, kolme diagnoosia ja hoitoja parikymppisestä eteenpäin, eivät juurikaan auttaneet, koska se kolmas diagnoosi/ oireyhtymä, josta kaikki luultavasti on lähtöisin, tehtiin vasta muutama vuosi sitten.

        Tarvittaessa otan lääkkeitä, mutta oireet ovat pahempia vapaa-aikana, työpäivinä en välttämättä ota lääkkeitä lainkaan. Työ on ollut paras "parantaja".

        Tällä oire- ja hoitohistorialla en katso olevani terve. Joku muu voisi kyllä sanoa, että olen terve, koska olen täysin työkykyinen ja pärjään työelämässä eritäin hyvin. nautin työnteosta, olen ollut eri ammateissa ja eri aloilla elämäni aikana.

        Tälläkin palstalla usein syyllistetään siitä, kun oireet eivät parane. Erittäin paljon syyllistetäänkin.

        Miten syyllistetään? Vaikutat terveeltä, vaikka oireita on.

        Ei kai terveys vaadi, ettei koskaan olisi mitään oireita????


      • terve.sairas
        onko_oireettomia kirjoitti:

        Miten syyllistetään? Vaikutat terveeltä, vaikka oireita on.

        Ei kai terveys vaadi, ettei koskaan olisi mitään oireita????

        Täällä on asetettu se käsitys, että ihmisen tulee parantua niin terveeksi, ettei oireita ole ikinä. Se tapahtuu liikkumalla 27/4, tarkkailemalla ruokavaliota, joogaamalla ja tapaamalla muita ihmisiä. Muita tapoja ei siis ole, ja jolle nämä tavat eivät sovi, ei ihminen haluakaan parantua. Mielenterveyspuolellakin on terveysfundamentalismia.

        Täällä siis syyllistetään, jos on hoitanut itseään ihan muilla tavoin. Jos oireita on ja joskus pahojakin, niin sehän johtuu yksinomaan siitä, ettei ole hoitanut itseään juuri noilla mainituilla tavoilla. Kaikillehan sopii kaikki, eikö vain.

        Millainenhan meidän yhteiskuntamme olisi, jos sama yksioikoinen oikeaoppisuusajattelu olisi vallalla? Onneksi tuollaiset ovat poissa vaikuttavilta paikoilta eivätkä ole edes työelämässä, joten heillä ei tosiasiassa ole valtaa kuin jossain suoli24:ssä ja valta täällä taas on....no, kaikkihan tietävät että tänne tullaan vain käymään ja elämä on toisaalla.


      • Lpppww
        terve.sairas kirjoitti:

        Täällä on asetettu se käsitys, että ihmisen tulee parantua niin terveeksi, ettei oireita ole ikinä. Se tapahtuu liikkumalla 27/4, tarkkailemalla ruokavaliota, joogaamalla ja tapaamalla muita ihmisiä. Muita tapoja ei siis ole, ja jolle nämä tavat eivät sovi, ei ihminen haluakaan parantua. Mielenterveyspuolellakin on terveysfundamentalismia.

        Täällä siis syyllistetään, jos on hoitanut itseään ihan muilla tavoin. Jos oireita on ja joskus pahojakin, niin sehän johtuu yksinomaan siitä, ettei ole hoitanut itseään juuri noilla mainituilla tavoilla. Kaikillehan sopii kaikki, eikö vain.

        Millainenhan meidän yhteiskuntamme olisi, jos sama yksioikoinen oikeaoppisuusajattelu olisi vallalla? Onneksi tuollaiset ovat poissa vaikuttavilta paikoilta eivätkä ole edes työelämässä, joten heillä ei tosiasiassa ole valtaa kuin jossain suoli24:ssä ja valta täällä taas on....no, kaikkihan tietävät että tänne tullaan vain käymään ja elämä on toisaalla.

        27/4? Mitä se tarkottaa?


      • terve.sairas
        Lpppww kirjoitti:

        27/4? Mitä se tarkottaa?

        Ymmärrät varmasti itsekin, että kyse on lyöntivirheestä.


      • beys
        terve.sairas kirjoitti:

        Ymmärrät varmasti itsekin, että kyse on lyöntivirheestä.

        Outoo vaan, että lyöntivirhe tulee tollaseen paikkaan...


      • terve.sairas
        beys kirjoitti:

        Outoo vaan, että lyöntivirhe tulee tollaseen paikkaan...

        Miten niin outoa? Lyöntivirhe voi lukihäiriöisellä tulla ihan mihin paikkaan hyvänsä. Minulla erityisesti numerot ovat haasteellisia ja toiset saavat sitten virheitäni työssä korjailla. Mutta entä sitten? Onneksi en ole perfektionisti millään tavalla.


      • tätähänseeiole

        Minä analysoisin tuota 27/4 asiaa.
        Minusta on kyse namuista jossa kasassa on yhteensä 31 karkkia.
        4 niistä on salmiakkia ja muut hedelmäisiä. Mikä on paras makuelämys siis !
        jos laittaa 9 hed.namua ja yhden salmiakin suuhunsa kerralla, makuelämys on melkoinen, mutta yksi ongelma on.
        Se on vakava. Nimittäin 3x9 on 27 , mutta salmiakkeja onkin 4 .
        Tulisi yksi pelkkä salmiakki elämys !!
        Aika rankkaa ..


      • et_ole_terve
        tätähänseeiole kirjoitti:

        Minä analysoisin tuota 27/4 asiaa.
        Minusta on kyse namuista jossa kasassa on yhteensä 31 karkkia.
        4 niistä on salmiakkia ja muut hedelmäisiä. Mikä on paras makuelämys siis !
        jos laittaa 9 hed.namua ja yhden salmiakin suuhunsa kerralla, makuelämys on melkoinen, mutta yksi ongelma on.
        Se on vakava. Nimittäin 3x9 on 27 , mutta salmiakkeja onkin 4 .
        Tulisi yksi pelkkä salmiakki elämys !!
        Aika rankkaa ..

        Mistä sairaalasta pääsit koneelle?


    • tää_ei_käänny_enää

      Mulle se psykiatri lääkäri kirjoitti jo kauan aikaa sitten lausunnon jotenkin näin - en pidä enää potilaan kuntouttamista mahdollisena opiskelu - ja työkykyiseksi.
      Työkyvyttömyyseläke ja alennuskortti mm. silloisen vr n mahdollisista junamatkoista. Enkä tule enää koskaan olemaan opiskelu - tai työkykyinen. Oma terveyden tila, niin henkinen kuin fyysinen, on mennyt joiltain osin vain todella paljon huonompaan suuntaan.
      Että enpä tiedä mitä tapahtuu kun paranee, siitä ei ole kokemusta, ainoastaan siitä kun terveydentila menee huonompaan suuntaan.

    • Itsellänikin on tässä kuntoutustukihakemus vetämässä. Saapi nähdä miten käy. Jos ei myöntöä, niin sitten sossuun, kun haluaisin viedä kesken jääneen tutkintoni loppuun.

    • akjshd

      Sitä olen itsekin miettinyt, että milloin ne ilmoittaa minulle että hurraa!! Olet kuin silloin ennenkin..Kuukauden sairasloma on tällä hetkellä venynyt 150 viikon sairasteluksi ja olo noin 1% parempi..Tällä menolla vuonna 2054 palaan muna pystyssä oravanpyörään juoksemaan.

      • ksoel

        Toivottavasti sillon vielä kalu pelaa. Oikeesti.


      • akjshd

        Eipä sillä silloin enää väliä että pelaako se. tärkeetä nyt pelaaminen. One life!


    • mitä.se.tarkoittaa

      Mitä se on, että paranee?

      • mitäseon

        En minä vaan tiedä. Kerro sinä. Mitä on paraneminen?


    • Väsynytukko

      Terve, minä ollut ensin vuoden sairaslomalla ja nyt pätkissä kuntotustuella. En ole työkykyinen ja itsellä usko mennyt jo aika vähiin, pelkään etten enään koskaan oikein pysty töihin, työuraa takana yli 30 vuotta ja entisiin yrittäjä kuvioihin ei ainakaan ole paluuta, konkurssit tuli kun sairastuin. Koko ajan pelkään että eläkeyhtiö sanoo että olet työkuntoinen. Lääkäri kyllä tajuaa tilanteen ja sanoo ettei ole kiirettä mihinkään, mutta kun se pelko vain jostain kumpuaa. Varmaan joku työkykyarviointi vissiin jossain vaiheessa ja uudelleen koulutus ehkä. Pää on sekaisin ja selkä loppu. Sitä itsekkin miettinyt milloin sitä sitten on terve, jotenkin selviää päivittäiset rutiinit, mutta kun pitäisi jotain raha-asioita hoitaa ja niittä riittää kun monenlaista takausvelkaa tuli maksettavaksi, noihin asioihin ei vain jaksa keskittyä. En ole ollut laiska koskaan, mutta nyt on morkkis sitten kaikista asioista joita ei saa hoidettua.

    • tq35yq35

      Minä pääsin 48-vuotiaana pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle neljän vuoden paperirumban jälkeen. KELA ja Ilmarinen kyykyttivät kunnolla mutta en luovuttanut.

    • Väsynytukko

      Terve, justiin tuommoista sitä pelkää, että joutuu alkaa tappelemaan, ei oikein vain jaksa aina todistella sitä että ei vain pysty. Onneksi jaksoit, se olisi tärkeä juttu myös itselle ja aika varmasti helpottaisi jaksamista ja ihan varmasti sitten jotakin työkuviota voisi saada aikaiseksi. Selkään määräsivät nyt kipulaastarin ja se on auttanut ainakin nukkumiseen, joutuu muutakin ottamaan pinellä annoksella, ei haluais sitä seuraava voimakkaampaa laastaria, olisi halu pitää pää jotenkin kondiksessa. Jos haluat joskus laittaa tarinaa tuosta taistelusta, itselläkin Ilmarinen on eläkeyhtiönä, niin olisi mukava saada vinkkejä. Nyt odottelen päätöstä taas jatkosta, tämä nykyinen loppuu tämän kuun lopussa ja jatko ihan auki. Sen voi arvata mikä huoli on taas toimeentulosta ensi kuulle. Mutta onneksi tuo aurinko ainakin vilahtelee tuolla ulkona. Hyviä jatkoja kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      162
      2610
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      60
      1218
    3. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      50
      906
    4. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      32
      801
    5. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      85
      755
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      48
      745
    7. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      67
      742
    8. Olet mulle koko maailma

      Voisin vaikka luopua ihan kaikesta, jos sinut saisin.
      Ikävä
      39
      690
    9. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      57
      687
    10. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      68
      686
    Aihe