Kuuren eli raskin valmistaminen

AnneD

Raskin teossa tulisi huomioida missä astiassa valmistaa rasia. Itse käytän lasi tai metalli astiaa jonka voin turvallisesti laittaa uuniin 1h jotta kaikki muu mahdolliset bakteerit kuolevat. Muovi astioista voi olla naarmuja jossa ainejäämät tai bakteerit on. Tämä vaikuttaa raskin kehitys suuntaan. Vesi tulisi keittää. Jauhot tulisi olla tuoreita mutta kaupan hyllyn jauhoilla onnistuu myös. Ruis leipä on taito laji jonka jokainen voi oppia
Hauskoja leipoma hetkiä kaikille

11

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käymäänvaan

      Ohoh, kuure oli mulle aivan outo sana, raskista olen kuullut.
      Mikäli puhutaan samasta asiasta, tapat koko juuren noilla menetelmillä!
      Hapanleipää tehdään vanhalla leipäjuurella, sitä voi ehkä pakastaa ja herätellä (tai lainata naapurilta hyvän, vanhan juuren).
      Tiedän, että hyvää leipää voi itsekin yrittää juurruttaa, (onko se sitten raskia?), mutta ei tule samanmakuista!
      .

    • Annelid

      Anteeksi kirjoitus virheeni tarkoitin juuren. Se on sinun kantasi asiasta. Olen vuosia tehnyt juurta lasipurkissa ja säästänyt vanhaa juurta jota elvytän ettei kuole. Olet kova kommentoimaan. Leipäni onnistuu joka kerta.

    • Petra1

      AI minä ymmärsin kirjoitus virheestä huolimatta että tarkoitti juuren sanaa. Bakteerien hallinta juurien teossa on A ja O ja olen tehnyt samalla tavalla ja aina on ruis leipä onnistunut . Tapoja on paljon ja kuka olet sanomaan mikä on väärä tapa jos leipä onnistuu?

    • Riikka2

      Sinä käymäänvaan voit tehdä kuten haluat enkä sitä arvostele se on sinun tapasi mutta itse teen toisin kun olen huomannut sen toimivan. Ehkä kannattaisi kokeilla. Mummoni teki juuret aina lasi purkkeihin ja sitä samaa juurta käytän kuin omanikin ja hyvää leipää tulee vaikka juuret on aloitettu puhtaista lasi purkeista .

    • VesaQ

      Minullakin on juuri aloitettu lasipurkissa. Toimii

    • SaaraD

      Sama täällä nyt juuri ei haisee tilalle vaan ruisj. Toimii minulla

    • leipajuuri

      http://fi.wikipedia.org/wiki/RaskiRaski valmistetaan taikinantekoa edeltävänä päivänä. Silloin sekoitetaan pieni erä niin sanottua siemenraskia veden ja jauhojen kanssa vellimäiseksi seokseksi. Raski käy 12-20 tuntia 26-30 °C lämpötilassa. Siemenraskin maitohappobakteerit ja hiivat käyttävät jauhoa ravinnokseen, lisääntyvät voimakkaasti ja muodostavat samalla maito- ja etikkahappoa, jolloin raski happanee ja tuottaa ruisleivän ominaisen happaman maun. Lopulliseen ruisleivän happamuuteen voidaan vaikuttaa muuttamalla maito- ja etikkahapposuhdetta käymislämpötilalla, käymisajalla sekä raskiseoksen jauhon ja veden suhteella. Yleensä raskissa syntyy enemmän maitohappoa kuin etikkahappoa. Molempia happoja tarvitaan hyvän ruisleivän makuun ja aromiin.

      http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/leipajuuri-syntyy-ajan-kanssa
      http://www.maku.fi/artikkelit/leipaa-hapanjuuresta
      http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/leipaa_juuresta'
      'Avikaisen leipomo Kallio Helsinki myy juurta

    • leipävideo
    • leipävideo
    • leipäLeena

      Löytyisiko sekaleipään "JUURI" ohje. Rakastan leipomo Limbun juureen tehtyjä

    • tosionleipä

      Minä tein juuren itse ja pakastin sen. Nyt on ruisleipä tulossa ja itse kun syön, niin eipä luulisi muita haittaavan, paljonko käsiä design fioin ja onko bakteereja, vai ei, sillä bakteerit ovat osa ruisleivän valmistusta sen juuressa ja Kohotessa ja taikinan pohjaa tehdessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2893
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      1990
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1453
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1310
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1141
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe