Mitä vastaan, jos...?

miten_on

Jos sanon jollekulle, että esim. miljonääri on lainasana ja tämä kysyy mistä tiedän sen, niin mitä minun on vastattava?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs saksalainen ystäväni tuumaili kauan sitten suomen kieleen tutustuessaan, että otetaan lähes mikä tahansa kansainvälinen/muun kielinen sana ja laitetaan perään i-kirjain, niin siitä tulee suomenkielen sana. Sehän toimii useimmissa lainasanoissa.

      • taliaivo

        Suomi on täynnä lainasanoja, joita ei edes tunnisteta lainasanoiksi. Edes kaikkein tavallisimmille asioille ei ole välttämättä omakielistä sanaa käytössä. Suomalaislapset ovat varmasti leikkineet ja ehkä pelanneetkin ennen kuin sanat "leikki" ja "peli" ruotsista lainattiin, mutta missä on alkuperäinen sana? Virossa on "mängida" -- ehkä se on ollut tämä (*mänkiä?).

        Edellisessä viestissä kuvatulla tavalla voidaan muodostaa ns. sivistyssanoja.


    • Kaasus

      Viittaa tähän: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanatm.html

      Lainasanat eli vierassanat on laajempi käsite kuin ns. sivistyssanat. Viimeksimainitut tuntee yleensä suomeen perinteisesti kuulumattomista äänteistä tai kirjaimista, kuten b, c, d jne, mutta ei välttämättä.

      • paitsi_että

        Eikös d kuulu suomen kieleen?


      • amaran

        Tiedetään ,ettei se todellakaan kuulu. ;)


    • helppo1plus20on21

      Ihan jo vaikka siitäkin, että siinä on "o" ja "ä" samassa sanassa (muittei kuitenkaan yhdyssana).

    • aeerg

      Katso suomen sanojen alkuperästä tai muista vastaavista kirjoista. Onhan noita lainasanoja paljon, kai niitä on paljon enemmän kuin suomen omaperäisiä sanoja. Lainakin kuulostaa lainalta.

    • Langage

      Tuossa tapauksessa ehkä olisi helpointa sanoa, että sana miljonääri tulee ranskan kielen sanasta millionnaire (ilmeisesti ruotsin kautta). Eli selität, mistä kielestä sana on lainattu/peräisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe