Jeesus! Armahda minua syntistä!

ZZZZZZZZZZZ

Jeesus Kristus Jumalan Poika! Armahda minua syntistä! Kuule minun rukoukseni vaikka minä en usko sinuun.

30

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristitty_mies

      Siinäpä oli rukous jonka Jumala varmasti kuulee. Siinä tunnustetaan syntejä ja epäuskoa. Se on lainaus muistaakseni Mika Waltarilta kirjasta Nuori Johannes.

      • harvointäällä

        Sanotaanko tuossa teoksessa sillä tavalla? Jotain olen Waltarilta lukenut, mutta en muista tällaista kyllä. Yleisesti ottaen hänellä oli kai kovin ristiriitainen suhde Jumalaansa, sillä hän sitten välillä murehti kun lähti aistillisena ihmisenä reissuilleen.

        Luulisin, että aloittaja tarkoitti muuta. Mutta ei kukaan edes pyydä armahtamaan ei lue ns. syntisen rukousta, tuota alkukaan, jos ei usko. Se on sitten eri asia, jos huulillaan kysyy vain, sikäli aloittaja on vähän väärässä. He eivät usko senkään vertaa, että pyytäisivät armahtamaan. En usko, että he edes ymmärtävät alkua, se kuulostaa heistä rankalta ja ateistitkin luulevat sitä ihan erilaiseksi armon kerjäämiseksi. Eli nykyihmiset eivät ymmärrä tästä kielestä mitään. Oikeastaan on ihana pyytää anteeksi Jumalaltaan ja se on alkuperäinen minäni, joka sitä pyytää. Uskon on antanut Jumala itse. Miten Hänen Henkensä on päässyt vaikuttamaan, ei tiedä itsekään, miten, että sitä uskoa on saanut alkeismäärän.

        Tarkoittaako aloittaja zzzzzzzzzzzzz:llä että nukumme?


    • kristitty_mies

      Syntisen rukous kuuluu kristityn elämään. Sunnuntain jumalanpalveluksissakin me pyydämme syntejämme anteeksi joita olemme tehneet ajatuksin, sanoin ja teoin. Samoin Jeesuksen opettamassa Isä meidän -rukouksessa pyydämme syntejämme anteeksi yhä uudelleen. Kun ihminen tulee uskoon, hän tulee nimenomaan syntiseksi, ei synnittömäksi.

      • harvointäällä

        Sitähän minä tässä juuri ajoin takaa. Ei synnitön ihminen pyydäkään syntejään anteeksi.

        Mutta se, että pyydän niitä anteeksi sydämestäni, on se, että Jumala on jotenkin päässyt vaikuttamaan uskoa, eli jossain sisälläni on se uusi, joka todellisuudessa on aito minäni, Jumalan kuva. Mutta senkin Jumala on saanut aikaan, en minä itse. Kai se on se, että sanomme että on vanha ja uusi minä. Samalla se alkuperäinen oikea minäni on juuri tuo uusi minä, sillä Jumala palauttaa Jumalan kuvan ihmisessä. Ei tarkoita ollenkaan, etteikö minussa samalla vanha eeva riehuisi ja yritä päästä niskan päälle ja hallita kuolevaista ruumistani.


    • Minusta tällainen rukous on aito ja rehellinen. Tunnustaa Jumalalle syntinsä ja pyytää armahdusta sellaisena kuin on, epäuskoisena ja vaikkei olisi uskoa ollenkaan. Muistan itsekin rukoilleeni joskus "jos olet olemassa .... silloin kun en ollut vielä uskossa.

      • kristitty_mies

        "Muistan itsekin rukoilleeni joskus "jos olet olemassa .... silloin kun en ollut vielä uskossa."

        Minä rukoilen sitä vieläkin vaikka olen mielestäni uskova kristitty.


      • harvointäällä

        Toki minäkin uskoa pyydän. Se olisi ihan hyvä, jos Jumala vielä lisäisi tätä talenttia ja jatkaisi työtä, jonka on aloittanut ihmisessä.


      • harvointäällä

        Minullakin vielä niin pikkuriikkinen usko (Ja sekin täysin Jumalan työtä), ettei se mitään suurta satoa vielä kanna, eikä edes Jumalalle minusta mitään hyötyä ole...sen verran se vanha eeva on onnistunut pistämään kampoihin...ja tietysti meidän kaikkien tuntema sielunvihollinen...


      • kristitty_mies
        harvointäällä kirjoitti:

        Minullakin vielä niin pikkuriikkinen usko (Ja sekin täysin Jumalan työtä), ettei se mitään suurta satoa vielä kanna, eikä edes Jumalalle minusta mitään hyötyä ole...sen verran se vanha eeva on onnistunut pistämään kampoihin...ja tietysti meidän kaikkien tuntema sielunvihollinen...

        Olen sitä mieltä että jos ihminen on rehellinen itselleen, hänen on myönnettävä myös oma epäuskonsa ja epäilynsä. Ei ollut Jeesuksen opetuslapsillakaan uskoa edes sinapinsiemenenkään vertaa, vaikka olivat silminnäkijöitä. Johannas Kastaja epäili vankilassa ja Pietari kielsi. Jeesus joutui sanomaan myös tälle uskon kalliolle (Pietari) että "Mene pois minun edestäni Saatana".


      • harvointäällä

        Tarkoitan itse asiassa kun sanon minun uskoni, että se on se usko,minkä Jumala on saanut aikaan tässä persoonassa, en muuta. En siis halua vähätellä sitä Jumalan tekoa ja lahjaa. En kai minä itse tavallaan usko, vaan Kristus uskoo puolestani. Ei minulla itselläni mitään olisi antaa. Tottakai se aina myös koetellaan ja ihminen kaikenlaista voi epäillä. Jeesus olikin tuossa vielä pelkässä maallisessa hahmossaan ihmisenä, Pyhä Henkihän sitten vuodatettiin ja ylösnousemuksen jälkeen Jeesus sitten avasi heille kirjoituksia, sanoi jopa, että parempi että hän menee ylös ja lähettää Pyhän Hengen.

        Jumala on siis istuttanut uskon siemenen.

        Mutta kaikki alkoi siitä, kun luulin että vapaasta suunnasta taas tuli joku vähättelemään uskoamme, mutta kävi jo ilmi, että ei. Tämä konteksti tekee joskus niin, että tulkitsee väärin, mitä toinen sanoo.


    • Nain8877665

      Hebrealaiskirje: 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
      11:2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.
      11:3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
      11:4 Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu. >> Jakeen lisätiedot
      11:5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, "eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois." Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle.
      11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
      Tunnusta syntisi ja Pyyd' Jeesus tulemaan syd'meesi niin H'n tulee, sill' raamattu sanoo ett' syd'men uskolla tulla vanhurskaaksi ja suun tunnustamisella pelastutaan roomalaisille 10.9

    • todi.stus

      Jos ihminen näin rukoilee tosissaan ja vilpittömin sydämin, niin Jumala vääjäämättä tämän kuulee.

      • harvointäällä

        Niin varmaan. Minäkin vain arvelin, että aloittaja oli taas jostain vapaista suunnista, kun täällä niin paljon niitä käy, ja oli arvostelemassa, että huulillamme rukoilemme. Hehän aina sanovat, että meillä ei ole uskoa. Tässä kontekstissä helposti tulkitsee väärin muiden puheet.

        Mitä siis tarkoitti aloittajan zzzzzzzzzzzzzzz?


      • zzzzzzzzzzz
        harvointäällä kirjoitti:

        Niin varmaan. Minäkin vain arvelin, että aloittaja oli taas jostain vapaista suunnista, kun täällä niin paljon niitä käy, ja oli arvostelemassa, että huulillamme rukoilemme. Hehän aina sanovat, että meillä ei ole uskoa. Tässä kontekstissä helposti tulkitsee väärin muiden puheet.

        Mitä siis tarkoitti aloittajan zzzzzzzzzzzzzzz?

        En ole vapaista suunnista eikä nimimerkkini tarkoitus ollut arvostella kenenkään heikkoa uskoa. Rukous oli vilpitön.


      • harvointäällä

        Kiitos. Hyvä tietää.


      • iljettävää

        Ymmärrän mitä tarkoitat. Minulle itselleni on tullut täällä absoluuttinen inho vapaita suuntia kohtaan.

        Niinä aikoina kun he eivät tyylittömästi vouhkaa homoista, samalla hävittäen omaa kirkkoamme, koska heitä luullaan tämän kirkon konservatiiveiksi, ja herkeävät tuosta yhdestä aiheestaan, he tuputtavat meille oppejaan ja väittävät ettemme edes voi mitenkään uskoa, levittelevät valheita luterilaisesta kirkosta, luulevat ymmärtäneensä Raamattua ja nikkaroivat jokainen omia oppejaan sieltä..

        Tällä palstalla he mellastavat suuna ja päänä.


      • luterilainen
        iljettävää kirjoitti:

        Ymmärrän mitä tarkoitat. Minulle itselleni on tullut täällä absoluuttinen inho vapaita suuntia kohtaan.

        Niinä aikoina kun he eivät tyylittömästi vouhkaa homoista, samalla hävittäen omaa kirkkoamme, koska heitä luullaan tämän kirkon konservatiiveiksi, ja herkeävät tuosta yhdestä aiheestaan, he tuputtavat meille oppejaan ja väittävät ettemme edes voi mitenkään uskoa, levittelevät valheita luterilaisesta kirkosta, luulevat ymmärtäneensä Raamattua ja nikkaroivat jokainen omia oppejaan sieltä..

        Tällä palstalla he mellastavat suuna ja päänä.

        En voisi olla enempää sinun kanssasi samaa mieltä.


      • iljettävää kirjoitti:

        Ymmärrän mitä tarkoitat. Minulle itselleni on tullut täällä absoluuttinen inho vapaita suuntia kohtaan.

        Niinä aikoina kun he eivät tyylittömästi vouhkaa homoista, samalla hävittäen omaa kirkkoamme, koska heitä luullaan tämän kirkon konservatiiveiksi, ja herkeävät tuosta yhdestä aiheestaan, he tuputtavat meille oppejaan ja väittävät ettemme edes voi mitenkään uskoa, levittelevät valheita luterilaisesta kirkosta, luulevat ymmärtäneensä Raamattua ja nikkaroivat jokainen omia oppejaan sieltä..

        Tällä palstalla he mellastavat suuna ja päänä.

        Kun kauhistusten tekemistä puolustellaan niin siitä pitääkin vouhkata.
        Kun kirkot edustajiensa suulla puolustelevat noita perversioita on selkeä
        lopunajallinen tunnusmerkki.

        HOMOUDESTA UUDESSA TESTAMENTISSA :

        1.Korinttolaiskirje:
        6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
        6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
        6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Roomalaiskirje:
        1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        1:25 nuo, jotka ovat VAIHTANEET Jumalan totuuden VALHEESEEN ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;
        1:27 samoin MIESPUOLETKIN, luopuen luonnollisesta yhteydestä NAISPUOLEN kanssa, ovat KIIMOISSAAN syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, RIETTAUTTA ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän KELVOTTOMAN mielensä valtaan, tekemään SOPIMATTOMIA.
        1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että NE, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

        1.Timoteuksen kirje
        1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu VANHURSKAALLE, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
        1:10 haureellisille, MIEHIMYKSILLE, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan

        Juudaan kirje :
        1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät LUONNOTTOMIIN lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.

        ____________________________________________________________
        HOMOUDESTA VANHASSA TESTAMENTISSA :

        3.Mooseksen kirja:
        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        3.Mooseksen kirja:
        18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on KAUHISTUS.
        18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.


      • kui2

        Mutta mitä hedelmää saat vouhkaamisellasi aikaan, mieti sitä.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        Kun kauhistusten tekemistä puolustellaan niin siitä pitääkin vouhkata.
        Kun kirkot edustajiensa suulla puolustelevat noita perversioita on selkeä
        lopunajallinen tunnusmerkki.

        HOMOUDESTA UUDESSA TESTAMENTISSA :

        1.Korinttolaiskirje:
        6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
        6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
        6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Roomalaiskirje:
        1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        1:25 nuo, jotka ovat VAIHTANEET Jumalan totuuden VALHEESEEN ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;
        1:27 samoin MIESPUOLETKIN, luopuen luonnollisesta yhteydestä NAISPUOLEN kanssa, ovat KIIMOISSAAN syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, RIETTAUTTA ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän KELVOTTOMAN mielensä valtaan, tekemään SOPIMATTOMIA.
        1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että NE, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

        1.Timoteuksen kirje
        1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu VANHURSKAALLE, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
        1:10 haureellisille, MIEHIMYKSILLE, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan

        Juudaan kirje :
        1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät LUONNOTTOMIIN lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.

        ____________________________________________________________
        HOMOUDESTA VANHASSA TESTAMENTISSA :

        3.Mooseksen kirja:
        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        3.Mooseksen kirja:
        18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on KAUHISTUS.
        18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.

        Hah haha. Siinä mies, joka ei pyydä armahdusta eikä tarvitse syntejään anteeksi anella.

        Taisi pertsa nyt mennä pahasti aloittajan ohi.


    • asiaa_seurannut

      On muutamia uskonyhteisöjä joissa ei koskaan kuule tätä syntisen rukousta mm. helluntailaiset ja Kansan Raamattuseura. Ovatko ne kristillisiä liikkeitä lainkaan?

      • mistä_tämä_kertoo

        Mainitsemissasi liikkeissä kuuluu kyllä fariseuksen rukous, mutta niistä puuttuu rukous: "Jumala ole minulle syntiselle armollinen."


    • JumalaKanssamme

      googlasin samalla hakusanalla kuin olit rukoillut, olen rukoillut näin lähes joka päivä ja sain voimia ajatuksesta että jollakulla toisella saattaa olla samanlainen tilanne. Pyydän armoa tiedän olevani syntinen enkä voi teeskennällä uskoa mutta olen vannonut että en myöskään koskaan enää kiellä Jumalaa. Paljon on tarvinut tapahtua että tällainen nöyryys minusta löytyi ja tällainen viha vääryyttä ja maailman pahuutta kohtaan. Paljon on tapahtunut että Tiedän olevani syntinen vaikka en osaa tätä tietoa tai kokemusta selittää vielä vähemmän ymmärtää. Olen syyllistynyt aikanaan aviorikokseen, huorintekoon, varkauksiin, väkivaltaan, ahneuteen, väärän valan vannomiseen, väärintekijöiden kanssa ilakomiseen, seksuaalisiin perversioihin ajatuksen tasolla, moninaisten huumeiden käyttöön ja huumeista tuli minun jumalani ja kun syntiä tein minusta synnin orja tuli. Vaan nyt olen päässyt hoitoon, eronut ja löytänyt suhteen missä keskenäinen kunnioitus on. Lopettanut varastelun ja käytän vain sitä mistä en omin voimin irti ole päässyt. Olen opiaattiriippuvainen. Jumala on kuullut monet rukoukseni vaikka minulta on puuttunut ei niinkään usko - vaan voimakkaan epätietoisuuden tuoma vaikeus. Minä en tiedä totuutta. Minä en tiedä onko Jumalaa vaan joku on vastannut niin moneen rukoukseeni että haluan julkisest tunnustaa syntini, pyytää nitä anteeksi, tunnustaa että jotain minua suurempaa on ja että juuri tuo rukous - mistä tämä keskusteluketju alkoi oli rukous jonka jälkeen asioita alkoi muuttumaan poisitiivisempaan suuntaan. Kiitos siitä.

    • Aloituksen kaltainen rukous on rehellinen. "Uskovien" ns. uskokin enimmäkseen on omien asenteiden, ennakkoluulojen ja pelkojen palvontaa, eikä varsinaista uskoa. Jeesus opetti, että jos uskoa olisi edes sinapin siemenen verran, ihminen siirtäisi vuoria. Ei siirtyile vuoret ei, ei kirjaimellisesti, eikä edes kuvainnollisesti. "Uskovat" pyörivät haaroväliteologiansa parissa, eivätkä pääse edes siirtymään asiasta toiseen, saati todelliseen taivasten valtakunnan työhön. Sinapin siemen on valtava "uskovien" todellisen uskon määrän rinnalla. Kannattaisi ottaa oppia aloituksen asenteesta!!!

      • Kiitos_

        Paras kommentti aikoihin täällä!


      • Jipk

        Pelkojen palvontaa? Jumalan pelkoa vai tuomion pelkoa vai ihmispelkoako?
        Ei usko on kyllä jotain enemmän, tuolla yllä onkin annettu heprealaiskirjeen kuvausta uskosta. Pelko kyllä on tärkeä asia uskon synnyn ja säilymisen kannalta. Vaikka Jumala haluaakin meiltä lujaa uskallusta ja luottamusta, kuuluu myös armon pyytäminen uskoon. Tunnustamme, että emme omin töin ja toimin ansaitse pelastusta, meidän on huudettava Jumalan puoleen. Raamatussa Joelin kirjassa sanotaan:" Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." Nuori Luther sanoo: "joka ei pelkää, ei huuda" On huomattava, että nuorella Lutherilla on vielä tuoreena muistissaan ajat jolloin hän ei vielä ollut löytänyt uskoa armolliseen jumalaan, siis aika ennen tornilöytöä. Myöhemmin vanhempana Lutherin puheissa kuuluu enemmän raamatun lupauksiin vahvasti nojaava pelastusvarmuus. Vielä lainausta nuorelta Lutherilta:"Sen tähden täytyy hurskaassa ihmisessä Jumalan tuomionpelon olla aina elävä vanhan ihmisen tähden, jota Jumala vihaa ja vastustaa, ja tämän pelon ohessa täytyy olla laupeuteen perustuvaa armon toivomista. Tämä laupeus suosii tuomion pelkoa uuden ihmisen hyväksi, joka on myös vanhan vihollinen ja niin yhtyy Jumalan tuomioon. Näin ovat pelko ja toivo yhdessä, ja kuten Jumalan tuomio vaikuttaa pelon, niin vaikuttaa pelko huudon, mutta huuto saavuttaa armon." (lainaus seitsemän katumuspsalmin selitysteoksesta). Lutherille pelosta nouseva toivo on pelastumisen alku.
        Muistamme myös, että Jumalan pelko on viisauden alku, siksi on syytä kunnioituksella suhtautua Jumalan sanaan raamattuun. Emme voi olla sellaisia opetuslapsia, jotka poimivat vain itselle sopivat asiat raamatusta, vaan tulee ottaa koko Jumalan sana pyhällä pelolla vastaan. Taivasten valtakunta on tullut keskellemme Jeesuksessa Kristuksessa, ne jotka ottavat hänen sanasa vastaan, ovat hänen opetuslapsiaan.
        Entä sitten sellainen, joka nyt ajattelee, että minäkin kuulin kutsun ja olen saanut opetusta Jeesuksesta, mutta olen aikoinani hylännyt ne. Olenko minä nyt niiden siementen joukossa, jotka eivät päässeet hyvään maahan? Sekö oli sitten kohtaloni? Kuule: Kylväjä kylvää myös uudelleen. Rukoile olevasi sitä hyvää maata johon Jumalan pyhä sana voi juurtua ja tuottaa satoa. Se on huutamista, joka on merkkinä siitä, että Pyhä Henki jo tekee työtä sinunkin kohdallasi.


      • Jipk kirjoitti:

        Pelkojen palvontaa? Jumalan pelkoa vai tuomion pelkoa vai ihmispelkoako?
        Ei usko on kyllä jotain enemmän, tuolla yllä onkin annettu heprealaiskirjeen kuvausta uskosta. Pelko kyllä on tärkeä asia uskon synnyn ja säilymisen kannalta. Vaikka Jumala haluaakin meiltä lujaa uskallusta ja luottamusta, kuuluu myös armon pyytäminen uskoon. Tunnustamme, että emme omin töin ja toimin ansaitse pelastusta, meidän on huudettava Jumalan puoleen. Raamatussa Joelin kirjassa sanotaan:" Mutta jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu." Nuori Luther sanoo: "joka ei pelkää, ei huuda" On huomattava, että nuorella Lutherilla on vielä tuoreena muistissaan ajat jolloin hän ei vielä ollut löytänyt uskoa armolliseen jumalaan, siis aika ennen tornilöytöä. Myöhemmin vanhempana Lutherin puheissa kuuluu enemmän raamatun lupauksiin vahvasti nojaava pelastusvarmuus. Vielä lainausta nuorelta Lutherilta:"Sen tähden täytyy hurskaassa ihmisessä Jumalan tuomionpelon olla aina elävä vanhan ihmisen tähden, jota Jumala vihaa ja vastustaa, ja tämän pelon ohessa täytyy olla laupeuteen perustuvaa armon toivomista. Tämä laupeus suosii tuomion pelkoa uuden ihmisen hyväksi, joka on myös vanhan vihollinen ja niin yhtyy Jumalan tuomioon. Näin ovat pelko ja toivo yhdessä, ja kuten Jumalan tuomio vaikuttaa pelon, niin vaikuttaa pelko huudon, mutta huuto saavuttaa armon." (lainaus seitsemän katumuspsalmin selitysteoksesta). Lutherille pelosta nouseva toivo on pelastumisen alku.
        Muistamme myös, että Jumalan pelko on viisauden alku, siksi on syytä kunnioituksella suhtautua Jumalan sanaan raamattuun. Emme voi olla sellaisia opetuslapsia, jotka poimivat vain itselle sopivat asiat raamatusta, vaan tulee ottaa koko Jumalan sana pyhällä pelolla vastaan. Taivasten valtakunta on tullut keskellemme Jeesuksessa Kristuksessa, ne jotka ottavat hänen sanasa vastaan, ovat hänen opetuslapsiaan.
        Entä sitten sellainen, joka nyt ajattelee, että minäkin kuulin kutsun ja olen saanut opetusta Jeesuksesta, mutta olen aikoinani hylännyt ne. Olenko minä nyt niiden siementen joukossa, jotka eivät päässeet hyvään maahan? Sekö oli sitten kohtaloni? Kuule: Kylväjä kylvää myös uudelleen. Rukoile olevasi sitä hyvää maata johon Jumalan pyhä sana voi juurtua ja tuottaa satoa. Se on huutamista, joka on merkkinä siitä, että Pyhä Henki jo tekee työtä sinunkin kohdallasi.

        "Jumalan pelkoa vai tuomion pelkoa vai ihmispelkoako?"

        Ei, vaan omia fobioita, ennakkoluuloja, tietämättömyyttä ym. mörköjä.


    • Anonyymi

      Muistakaa rukouksin asioitani ✝️✝️✝️

    • Anonyymi

      Juttusi vuotaa joka reunalta::

      1( Kristus ei ole Jumalan poika, vaan itse tosi Jumala - koko kristinuskon perusta kolminaisuusopilla (Athanasioksen tunnustus, Augsburgin tunnustus).

      2) Jeesus ei opettanut mitään synnistä - se on Saatanan planeetalla ja lahjomalla Paholaista, myymällä sielunsa silke, joutuukin helvettiin.

      2) Armo taas on sitä, että pääse pois sieltä helvetistä, mihin joutui lahjomalla paholaista, kun myi sille sielunsa palvomalla pahojen tekojensa puolesta Jeesusta Kristuksens, tosi Jumalana, teurastettuna uhrilampasna.

      On hyvä, että et siis uskokaan - nimittäin rukouksessasi kristinuskon tai Raamatun mukaan ei ollut päätä, ei häntää.

      • Anonyymi

        Heh, Mika Walrariako - no olisi pitänyt arvata!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe