Miksi esimerkiksi autosta vauhdissa irtoava pyörä sinkahtaa eteenpäin auton edelle ?
Outoa on bysiikka joskus
18
76
Vastaukset
- kfok
Lue tuo niin asia selviää. http://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait
- Kerro_tarkemmin
Mikä fysiikan peruslaki saa irronneen renkaan ohittamaan auton ?
Vai viittasitko linkkiin, kun et itse tiedä. - kfok
En vain jaksanut alkaa vääntämään rautalangasta sitä, että sillä irronneella renkaalla on edelleen potentiaalienergiaa verrattuna siihen autoon, josta rengas irtosi ja auton kulma alkoi laahaamaan maata.
- Einiinoutoa
En ole kokenut, ajan vähän paremmilla autoilla. Mutta johtuneekohan siitä että auton vauhti hidastuu kun ei ole yhtä pyörää mutta pyörä jatkaa vauhtiaan.
- Energian_säilyminen
Kuormitetun renkaan vierintämatka on pienempi kuin kuormittamattoman ja kuormituksen vähettyä renkaan pyörintäenergia kiihdyttää nopeutta.
- Einiinoutoa
No ei nyt sentään. Energian säilyminen tarkoittaa sitä että myös pyörimisnopeus säilyy. Tietysti voi kumissa oleva jännitystila aiheuttaa kiihtymistä mutta silloin irtoamisen täytyisi tapahtua aivan hetkellisesti.
- Miksi_ja_tai_ei
Kun kuormitetun renkaan vierintäkehä on pienempi, niin kuormituksen vähentyessä kehä pitenee ja pyörintänopeuden säilyessä samana nopeus kai kasvaa.
Tietenkin edellytetään eroamisen tapahtuvan nopeasti ja ilman muita kontakteja, pyöräkotelossa laahaava rengas ei tietenkään ohita autoa. - ei-kiihdy
Miksi_ja_tai_ei kirjoitti:
Kun kuormitetun renkaan vierintäkehä on pienempi, niin kuormituksen vähentyessä kehä pitenee ja pyörintänopeuden säilyessä samana nopeus kai kasvaa.
Tietenkin edellytetään eroamisen tapahtuvan nopeasti ja ilman muita kontakteja, pyöräkotelossa laahaava rengas ei tietenkään ohita autoa.Ei, koska pyörintänopeus ei säily samana.
Fysiikka tuntee pyörimismäärän säilymislain. Jos kehä kasvaa, pyöriminen hidastuu, koska impulssimomentti pysyy ennallaan. - Kalju_Pitkätukka
ei-kiihdy kirjoitti:
Ei, koska pyörintänopeus ei säily samana.
Fysiikka tuntee pyörimismäärän säilymislain. Jos kehä kasvaa, pyöriminen hidastuu, koska impulssimomentti pysyy ennallaan.Kuormitettu rengas on litistynyt ainoastaan maata koskevasta kohdasta.
Renkaan keskimääräinen säde ja siten renkaan todellinen kehä(impulssimomenttiin vaikuttava) ei paljoa muutu renkaan irrotessa ja litistymän poistuessa?
- Luulen_vain
Yksi syy on siinä, että irtoavan pyörän vierintäsäde kasvaa, kun sillä ei ole osaa auton massasta päällään. Liikemäärä kuitenkin säilyy, jolloin pyörän kulmanopeus säilyy (lähes) samana, mutta kehänopeus kasvaa.
- Einiinoutoa
Kyllä se menee niinpäin että kun pyörimissäde kasvaa niin pyörimisnopeus pienenee. Tunnetaan pyörimismäärän säilymislakina. Ja aika minimaalista on se renkaan puristuminen täydessä vauhdissa.
Tuo on enemmänkin näköharhaa. Kun formulasta irtoaa pyörä, auton vauhti hidastuu välittömästi mutta pyörä jatkaa entistä vauhtiaan.- Niinpä_niin_
Kuten itse asian ilmaisit, liikemäärä säilyy , jonkin aikaa ja kun pyörintäsäde kasvaa, pyörintänopeus pienenee, niin liikenopeuden on kasvettava jotta määrä tai energia olisi tasan !
Formula-autot on marginaalisia, kuten niiden renkaatkin, keskitytään nyt vain aivan keskimääräisiin fysiikan ilmiöihin. - Luulen_vain
Riippuu aivan pyörivän kappaleen inertian muutoksesta. Ilmakumirenkaan tapauksessa pyörimissäde renkaan alapuolella on pienempi kuin yläpuolella. Alapuolen vaikutus renkaan inertiaan on kuitenkin pieni, ja näin inertia kasvaa vain vähän renkaan irrotessa. Pyörimissäde kasvaa enemmän, ja näin irronnut rengas ohittaa ajoneuvon.
- prööt2
pyörimisnopeus pysyy samana samalla kun säde kasvaa = kehänopeus kasvaa= rengas etenee kovemmalla vauhdilla, mutta samalla pyörimisnopeudella.
- Einiinoutoa
Ette kyllä ymmärrä fysiikasta yhtään mitään. Ja olette kai katsoneet jotain piirrettyjä filmejä.
Kelataas tää juttu taas kerran.
Renkaan pyörintänopeus kuormitettuna on hieman suurempi kuin vapaana olevan renkaan ulkokehä edellyttäisi nopeuteen nähden.
Syy ei ole säteen muutoksessa, rengas vierii kehän pituuden matkan pyörähdyksellään, oli se litistynyt miten paljon tahansa vrt. telaketju.
Vierintämatkan muutos aiheutuu kun tietä vasten olevan suoran osan alueella sekä vyön että sen päällisen kumipinnan pituudet ovat yhtä suuret, kumiosa kutistuu, kun vapaana pyörivässä renkaassa ulompana olevan kulutuspinnan pituus on suurempi.
Esimerkkinä jos 60 cm halkaisijan renkaan painuma olisi 3 cm ja lisättäisi 6 .n cm niin vierintämatka lyhenisi noin 1%.
Rengasvalmistajat ilmoittavat yleensä kuormitettavuuden, ulkohalkaisijan leveyden ym. ja vierintämatkan, joka on yleensä 3...7 % pienempi kuin ulkohalkaisijasta laskettu.
Tuo pieni ero vaikuttaa teoriassa että renkaan irrotessa sen vauhti kiihtyy, kuten edellä on todettu.
Aiemmin asiaa pohdittaessa on esitetty alustava laskelma henkilöauton renkaalle 5% pyörintäerolle ja 350 kg kuormalle.
Tuloksena (muistin mukaan) irtoaminen ilman muita voimia n.60 km/h nopeudessa aiheuttaa renkaan pomppaamisen n. 0.4 m korkeuteen ja n 5 cm eteen päin autoon nähden.
Ensimmäisen pompun jälkeen rengas alkaa jäädä autosta jos auton nopeus ei muutu (ilmanvastus).
Teoreettinen kitkaton tilanne johtaisi siihen että renkaan nopeus olisi suurempi irtoamisen jälkeen.
Voi olla että muistan väärin joitain yksityiskohtia, mutta siinähän olisi mielenkiintoista laskentapuuhaa asian harrastajille.- Einiinoutoa
Tuo ylöspäin pompaaminen on ymmärrettävä asia. Eteen pomppaamisessa on käsittääkseni merkitystä sillä onko vetävä pyörä vai ei. Vetävässä pyörässä kumi on myös kehän suuntaisessa jännitystilassa.
- Pitäisi-olla-aika-selvää
Pyörä pyörii nopeammin muin kehänopeus edellyttäisi, joten kun kosketus siirtyy kehän ulkoreunalle se aiheuttaa kyllä komponentin eteenpäin vapaasti pyörivässä renkaassakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja16222119Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant658716Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va646192SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1785802Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3145252Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot294816HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.794422Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm814230"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1153750Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.172292