On alkanut kiinnostamaan Jeesus-tutkimus, etenkin ns historian Jeesus. Ei ole mahdollisuuksia eikä päätäkään yliopisto-opiskeluun. Mitä kannattaisi itseopiskella että saisi aiheesta niin kattavan käsityksen kuin se maallikolle on mahdollista?
Jeesus-tutkimus harrastuksena
95
2547
Vastaukset
Raimo Harjulan teos "Jeesus - mies myyttien takana" (Helsingin Yliopistopaino Gaudeamus 2011) on ihan hyvä perusteos. Tosin mielestäni se on vähän kuivakka, mutta varmasti asiasta innostunut lukee sen mielenkiinnolla.
Usein olen aiheen tiimoilta törmännyt mainintaan Risto Uron ja Outi Lehtipuun kirjasta "Nasaretilaisen Historia" (Kirjapaja 1997). Tätä teosta en ole lukenut, mutta voisin kuvitella senkin olevan varsin kelvollinen tietolähde.- kerubim
Tuota myyttiteemaa koko Raamatun osalta selvittää hienosti teos Raamattu itämaisin silmin, tekijöinä Merras ja Tarazi.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Jeesus oli kuin yksi meitä mutta ilman syntiä.
"On alkanut kiinnostamaan Jeesus-tutkimus, etenkin ns historian Jeesus. Ei ole mahdollisuuksia eikä päätäkään yliopisto-opiskeluun. Mitä kannattaisi itseopiskella että saisi aiheesta niin kattavan käsityksen kuin se maallikolle on mahdollista?"
Kannattaa aloittaa Raamatusta.
Evankeliumit ja muut Uuden Testamentin kirjat
Jeesuksen kertomat vertaukset
Vanha Testamentti ja mitä siellä kerrotaan Jeesuksesta
Jeesus lainasi varsin usein Vanhaa Testamenttia.
Miten hän sitä käytti ja tulkitsi?
Luuk24:44Jeesus sanoi heille: »Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.» 45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. Anonyymi kirjoitti:
"On alkanut kiinnostamaan Jeesus-tutkimus, etenkin ns historian Jeesus. Ei ole mahdollisuuksia eikä päätäkään yliopisto-opiskeluun. Mitä kannattaisi itseopiskella että saisi aiheesta niin kattavan käsityksen kuin se maallikolle on mahdollista?"
Kannattaa aloittaa Raamatusta.
Evankeliumit ja muut Uuden Testamentin kirjat
Jeesuksen kertomat vertaukset
Vanha Testamentti ja mitä siellä kerrotaan Jeesuksesta
Jeesus lainasi varsin usein Vanhaa Testamenttia.
Miten hän sitä käytti ja tulkitsi?
Luuk24:44Jeesus sanoi heille: »Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.» 45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset.Vanha testamentti on on ennuste mitä tulee kerran tapahtumaa, maaimaan synty hallitsija jolla on ote kuolemankin yli.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Jeesus oli kuin yksi meitä mutta ilman syntiä.
Jeesus tuli osoittamaan meille ihmisille, millainen Jla on.
Että Jla on rakkaus
Myös oikeudenmukainen
Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta Joh1:14 - Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Jeesus oli kuin yksi meitä mutta ilman syntiä.
"Jeesus oli kuin yksi meitä mutta ilman syntiä."
Kannattaa tutkia Raamatusta mikä oli Jeesuksen tehtävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus oli kuin yksi meitä mutta ilman syntiä."
Kannattaa tutkia Raamatusta mikä oli Jeesuksen tehtävä."Kannattaa tutkia Raamatusta mikä oli Jeesuksen tehtävä."
Raamatussa yksi punainen lanka on hyvän ja pahan välinen taistelu.
Jeesus on tässä taistelussa keskeinen toimija.
Tässä on kiintoisa teema Jeesuksesta kiinnostuneelle tutkijalle.
Jeesuksen tutkiminen ei tuo ijankaikkista elämää,jos hän ei ole elämässä ensimäinen häne palveluksessaan.
Minusta Tom Holménin kirja "Jeesus" oli hyvä ja valaiseva kirja Jeesuksesta. Nyt minulla on luvun alla "Timo Eskolan: Juutalainen nimeltä Jeesus monikasvoinen messias". Tuo kirja näyttää avaavan Jeesuksesta uusia näkökulmia ja-puolia. Ainakin nuo tulevat äkikseltään mieleen.
- tutkittujo
Eikö löydy mielekkäämpää harrastusta? Mitä Jeesuksesta vielä tutkitaan? Eikö koko relevantti tutkimusaineisto ole jo lukuisten tutkijoiden toimesta läpikotaisin koluttu? Ja mitä tiedämme historiallisesta Jeesuksesta? Emme juuri mitään, muutamia tiedon murusia, jotka nekin on yhtä helppo falsifioida kuin verioida.
- eitutkittuyksielämä
Mitäpä Siä sitten tiedät Jeesuksesta? Kerro minullekin,että viisastuisin...
- Anonyymi
Jeesukseen tutustuminen on paljon mielenkiintoisampi harrastus kuin monet muut. Jopa ylivertainen harrastusten joukossa.
Päihittää mennentullen netissä roikkumisen. - Anonyymi
eitutkittuyksielämä kirjoitti:
Mitäpä Siä sitten tiedät Jeesuksesta? Kerro minullekin,että viisastuisin...
Ainakin pirusti tykkäsi viinistä, liekö harhat tulleet liiallisesta nautinnosta.
- Anonyymi
"Eikö löydy mielekkäämpää harrastusta? Mitä Jeesuksesta vielä tutkitaan? "
Raamatusta Jeesuksen opetuksen ja toiminnan tutkiminen on erittäin mielenkiintoista!
Jeesus on Raamatun avainhenkilö.
esim 1Kor10:4
Joh1:1-5 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesukseen tutustuminen on paljon mielenkiintoisampi harrastus kuin monet muut. Jopa ylivertainen harrastusten joukossa.
Päihittää mennentullen netissä roikkumisen."Jeesukseen tutustuminen on paljon mielenkiintoisampi "
Kiinnostava tutustumisen osa-alue on perehtyä Jeesuksen kertomiin vertauksiin.
Ja siihen mitä ne opettavat. Ja miten Jeesus käytti vertauksia opetuksessa apuna.
- Yksmaria
Ihmettelen ettei kukaan suositellut sinulle Raamattua, jossa kerrotaan Jeesuksesta jo ensimmäisestä Mooseksen kirjasta alkaen. Hän on Vanhan Testamentin "Herra" joka sanoi profeetoille ja valituille kuninkaille Jumalan sanoja. Suosittelen myös William Lane Graigin kirjaa "Valveilla, uskon perusteltu puolustaminen".
- narsisminsyntysija
Elähän ihmettele,ei uskovaiset välitä kuin itsestään :)
- Anonyymi
WLGraig ei onnistu perusteluissaan.
Olen seurannut hänen YT puheitaan kymmeniä tunteja. - Anonyymi
Googlaapa David Pawson Jesus ja pane youtube pyörimään (suomalaisine tekstityksineen), ja sanoma avautuu selkeänä ja elävänä. Pawsonilta on viedot ja kirjat (TV 7 -kauppa/myös suomeksi tai Amazon jne) kaikesta Raamatussa. Eri uskontokuntien tulkintojen perusteetkin avautuvat toisin kuin yrittämällä pakertaa umpimähkään valitun kirjan tai kylmiltään Raamatun kanssa ja päätymällä johonkin lahkoon.
Pawsonin systemaattisen materiaalin jälkeen/ohella voi jatkaa hyvien suomalaisten opettajien (Pekka Sartola) materiaalelilla.
Outi Lehtipuun ja Risto Uron toimittama Nasaretilaisen historia mainittiinkin jo yllä. Se tuli minullekin ensimmäisenä mieleen kirjana, josta on hyvä aloittaa. Kirjassa käydään hyvin lävitse Jeesus-tutkimuksen kehitys; evankeliumien synty sekä se, mitä Jeesuksesta ylipäänsä tiedetään kohtuullisella varmuudella.
Eteenpäin myös pääsee, kun hakee kirjassa mainittujen tutkijoiden teoksia. Toinen kätevä tapa on etsiä käsiin teologisen tiedekunnan opinto-opas. Oppaassa pitäisi olla mainittuna eksegetiikan kurssien kirjallisuusluetteloita. Vaikka sanoit että et yliopisto-opintoja suunnittelekaan, kirjoja lukemasta ei estä kukaan.
Vilppu H.
pappi- Anonyymi
VilppuH
pappi
Teologisen tiedekunnan opas ei vastaa kaikkiin kysymyksiin kristinuskosta.
Jopa pääasia jää kertomatta puhumattakaan että asioita perusteltaisiin asian vaatimalla tavalla.
Tarkkasilmäiselle Jeesuksen koko tehtävä oppaan perusteilla jää mysteeriksi ilman että sitä yritettäisiin edes mitenkään loogisesti perustella..
Outoa siksi että asiaa on suurella joukolla tutkittu jo 2000 vuotta vähin tuloksin.
Johtunee siitä samasta syystä miksi fariseukset eivät tulleet Jeesus-faneiksi.
Richard Carrierin On the historicity of Jesus on kriittinen teos, mutta hyvin informatiivinen. Heikki Räsäsen Mitä varhaiset kristityt uskoivat -teosta käytetään teologisessakin. Markuksen evankeliumin vertauskuvia ja Jeesuksesta kertovia tarinoita löytyy John Dominic Crossanin The power of Parable -kirjassa. Kadonneista alkukristillisistä lahkoista ja heidän Jeesus-käsityksistä suosittelen Bart Ehrmanin kirjaa The Lost Christianities.
- Anonyymi
Hyviä kirjoja ketjun aiheeseen. Ja oman kylän kirjastoon voi kaukolainata kirjoja toisista kirjastoista jos ei muuten löydy. Tom Holmen on ollut myös mukana A.D.30 kirjan tekemisessä mikä muistaakseni käsitteli Jeesuksen ylösnousemusta historian näkökulmasta.
Timo Junkkaala - Mitä tiedämme Jeesuksesta
Ville Auvinen- Jeesus
Kaikkien Uuden Testamentin historiasta ja Jeesuksesta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti myös lukea eksegetiikan professorin kirjoittama alan kattava perusteos:
Lars Aejmelaeus- Kristinuskon historia.- Anonyymi
Kristinuskon Synty( 2007 Kirjapaja) on se Aejmelaeus:in kirjoittama kirja. 474 sivua.
Toinen yhtä massiivinen teos on Matti Väisäsen ja Vesa Ollilaisen toimittama kirja Kristus Vanhassa Testamentissa 2013.
Kumpaakin kirjaan vahva suositus. Kaukolaina maksaa yleensä 7 euroa.
- Anonyymi
https://historianjeesus.fi/
www.historianjeesus.fi”
oli historian Jeesuksen akateemisesta tutkimuksesta sekä Historical Jesus Workshop -nimellä tunnetun tutkimusryhmän työstä suomeksi kertova sivusto, jota toimitin vuosina 2007-2011. Etusivulla todettiin:
”www.historianjeesus.fi on Åbo Akademin historian Jeesuksen tutkimusryhmän ylläpitämä sivusto. Sivuston tarkoituksena on tarjota asiallista ja ajankohtaista tietoa tieteellisestä Jeesus-tutkimuksesta sekä sen Jeesus-kuvasta.”
Nyt historianjeesus.fi kokoaa suurimman osan sivuston materiaalista — sellaisena, kuin se aikanaan julkaistiin. - Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=tffXfC952mA
Lauri Thuren: Vertaukset ja historian Jeesus
1 506 katselukertaaStriimattiin livenä 14.11.2020
Suomen teologinen instituutti
1,38 t. tilaajaa
Vertaustutkimus ja historiallisen Jeesuksen tutkimus ovat ajautuneet viime vuosina yhä kauemmaksi toisistaan. Onko niillä enää mitään yhteistä? Mikä on historiallisen Jeesuksen suhde evankeliumien vertauksiin? Mitä voimme päätellä historiallisesta Jeesuksesta vertausten perusteella? Prof. Lauri Thuren - Anonyymi
Ollilainen ja Kankaanniemi oli siinä Holmenin Åbo Akademin Jeesus tutkimus ryhmässä
https://www.youtube.com/watch?v=2ycQs-WGTv8
Jouluna juhlitaan Jeesusta, mutta mitä hänestä voidaan tietää? Mikä oli hänen sanomansa ja vaikutuksensa maailmanhistoriassa? Keskustelijoina Jeesus-tutkija Matti Kankaanniemi, kirkkohistorian dosentti Timo Junkkaala ja Kansanlähetysopiston vararehtori Vesa Ollilainen. Juontajana Matti Korhonen. Ohjelma on esitetty AlfaTV:llä 20.12.2018.
https://tomholmen.fi/a-d-30-art-house/
A.D. 30: Art House
A.D. 30: Kirja Jeesuksen kuolemaan liittyvistä tapahtumista
Tom Holmén & Matti Kankaanniemi (toim.)
Helsinki: Art House, 2009
315 s. - Anonyymi
Matilta puhuu Jeesus-denialismista
https://www.youtube.com/watch?v=Vdh42wBwcLM
"Mitään Jeesusta koskaan ollutkaan" – Matti Kankaanniemi
20.1.2022 Areiopagin seminaari tammikuussa 2022 - Anonyymi
Parhaat jeesustietäjät löytyvät hullujenhuoneelta.
- Anonyymi
Vesa Ollilaiselta hyvää tekstiä evankeliumien luotettavuudesta.
https://m.youtube.com/watch?v=obF_0tDI4cM Christopher Hitchens:The True Core Of The Jesus Myth
https://m.youtube.com/watch?v=vMo5R5pLPBE- Anonyymi
Paras oppikirja on Raamattu.
Mieti ensin ne kysymykset joihin haluat löytää vastaukset Raamatusta.
Minulla oli näin kun aloitin 13 vuotiaana. Esitin kysymyksiä kun lahkosaarnaajat tulivat esittelemään sanomaansa.
Lukuisat kysymykseni jäivät vastausta vaille ja saarnaajat jäivät hylkäämikseni lahkoineen.
Nyt olen pysynyt uskossa 60 vuotta ja etsinyt kysymyksiini vastauksia.
Näin kauan siihen on minulta mennyt. Nyt tiedän vastaukset jokseenkin kaikkiin niihin kysymyksiin joita olen osannut itse keksiä.
Ja uskoni on vakaampi kuin koskaan ennen. Jeesus tulee todella pian.- Anonyymi
he-ma kirjoitti:
60 vuotta ajattelematta yhtään hyvää ajatusta?
Oletko tutkituttanut pääsi?Jeesus tulee pian! Amen amen amen maranata!
- Anonyymi
he-ma kirjoitti:
60 vuotta ajattelematta yhtään hyvää ajatusta?
Oletko tutkituttanut pääsi?Täällähän sinäkin lorvit!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus tulee pian! Amen amen amen maranata!
Toivottavasti käytätte kortsua.
- Anonyymi
"Paras oppikirja on Raamattu."
Varsin hyvä tutkimusaihe on pyrkiä selvittämään, mitä kaikkea Vanhassa Testamentissa on kerrottu Jeesuksesta.
Luuk24:44. Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
Kun näitä helmiä löytää niin se innoittaa suuresti.
Luuk24:32. Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"
- Anonyymi
niiin, - tietdot on tarinoita. Tarinat muuttuu ajassa.
Ja tarinoiden alkuperäkin on epäselvä.
Siis tarinen leivontaa, paisutusta , kuorrutusta jo 2022 vuoden ajan.
On siis enemmän tarina, ja tarinan kerronta tutkinta, kuin aihe- tai muuta tutkintaa. - Anonyymi
Tunnettu filosofian tohtori ja historioitsija Richard Carrier valottaa historiallista Jeesusta ehkä parhaiten. Viimeisimmän tutkimuksen valossa historiallista Jeesusta ei koskaan edes ollut olemassa, vaan Jeesus on aina ollut taivaallinen, kuviteltu olento.
Carrierin uusin kirja on nimeltään Jeesus ulkoavaruudesta:
https://www.richardcarrier.info/archives/17174
Muinaiset juutalaistet uskoivat, että pilvien takana ulkoavaruudessa leijailee kokonaisia kaupunkeja, joita moninaiset henkiolennot asuttavat.
Uuden tutkimuksen valossa mm. Cambridgen yliopiston virallinen kanta on, että historiallisen Jeesuksen olemassaololle ei löydy ensimmäistäkään todistetta: https://www.cambridge.org/core/journals/think/article/abs/its-official-we-can-now-doubt-jesus-historical-existence/065797C131D37B02B7E33E83D5CDA577#Näitä "viimeisiä tutkimuksia" ja "parhaimpia" on ahmittu jo niin monta, että kokemuksesta sanon, että ne voisi panna samalle viivalle kaikki.
Jokainen tutkija on luonut oman Jeesuksensa ja puolustaa sitä yhtä kiihkeästi kuin fundamentalistit omaansa.
Todella mielenkiintoinen aihe ja teorioita on vaikka muille jakaa. Aiheesta on paljon kirjoja, mutta luettuani tarpeeksi monta olen alkanut suhtautumaan niihin yhä kriittisemmin.
- Anonyymi
Kumma ilmiö.
Mitä enemmän tutustuu teologien päätelmiin sitä vähemmän heitä arvostaa.
Miksi he käyvät yliopistossa opiskelemassa ja puhuvat kaikki erilaisia päätelmiä.
On kuin seuraisi juutalaisten mielipiteenvaihtoa.
Kerran yksi juutalainen vastasi ihmettelijöille 70 miehen kääntäneen Raamattua eri huoneissa ja kummallisesti käännökset olivat kuin kopioita toisistaan.
Juutalainen sanoi että vielä suurempi ihme olisi ollut jos kääntäjät olisivat olleet yhtäaikaa samassa huoneessa ja saaneet saman tuloksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma ilmiö.
Mitä enemmän tutustuu teologien päätelmiin sitä vähemmän heitä arvostaa.
Miksi he käyvät yliopistossa opiskelemassa ja puhuvat kaikki erilaisia päätelmiä.
On kuin seuraisi juutalaisten mielipiteenvaihtoa.
Kerran yksi juutalainen vastasi ihmettelijöille 70 miehen kääntäneen Raamattua eri huoneissa ja kummallisesti käännökset olivat kuin kopioita toisistaan.
Juutalainen sanoi että vielä suurempi ihme olisi ollut jos kääntäjät olisivat olleet yhtäaikaa samassa huoneessa ja saaneet saman tuloksen."Mitä enemmän tutustuu teologien päätelmiin sitä vähemmän heitä arvostaa.
Miksi he käyvät yliopistossa opiskelemassa ja puhuvat kaikki erilaisia päätelmiä.
On kuin seuraisi juutalaisten mielipiteenvaihtoa."
Ei siis mitään uutta auringon alla.
Jeesuksen ajan kirjanoppineet eli sen ajan yliopistojen tutkijat eivät "löytäneet" Jeesusta.
Vaikka
-olivat tutkineet Raamattua vuosikymmeniä ja muita pyhiä kirjoituksia
-Jeesus eli, toimi ja opetti heidän keskuudessaan
Ei siis ole ihme, etteivät nykyajan kirjanoppineetkaan "löydä" Jeesusta.
- Anonyymi
suosittelen , kirja: Sidottu ratkaisuvalta, Luther, ensimmäinen julkaisu v. 1525
- Anonyymi
Artikkeli ketjun aiheeseen.
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/teologian-tohtori-matti-kankaanniemi-jeesus-denialismilla-on-yhtalaisyyksia-fundamentalismiin/ Ei ole maalikoita jota uskovat jeesuskseen ovat hänen valtuuttamia todistajia ei maallikoita, armolahjat ovat moninaiset mutta henki on sama, ruumiissa on monta jässentä kaikilla on oma tehtävänäsä.
- Anonyymi
Artikkeli ketjun aiheeseen.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/n-t-wright-juutalaisten-symbolien-merkitys-jaanyt-liian-vahalle-huomiolle-jeesus-tutkimuksessa/ - Anonyymi
Historiallinen Jeesus ? Jos Jeesus on aina ollut juutalaisille Sana niin koko kirjoitustaidon historia ja sen teokset ovat kertomusta Ihmisen Pojasta . Eli Jeesus itse on Historia kokonaisuudessaan.
Miten se vaikuttaa historian käsitykseen?
Jokainen ajatus tulee Jumalalta.
Kaikki mitä on kirjoitettu käy toteen.....
Jo ennen kuin Aabraham oli olin minä....
On vain kertomuksia miten muut ihmiset koki Jeesuksen tilapäisen olemassaolon tietyssä paikassa ja ajassa. Ja dokumentteja mitä hän puhui ja opetti. Mutta Johannes sanoi maailmaan ei mahdu kirjat siitä mitä hän teki....
Johanneksen I kirje on mielenkiintoinen.
En tiedä itse mitään historiallisesta Jeesuksesta mutta aihe on mielenkiintoinen. - Anonyymi
Kirjastosta löytyy varmaan, koita hakusanaa ' satuhahmot'.
- Anonyymi
Englanninkielentaitoiselle on ainakin yksi pro tason 4-osainen kirjasarja, jota on ollut mukana toimittamassa Tom Holmen. Luulisi että se löytyy Turun Yliopiston kirjaston kokoelmista.
https://brill.com/view/title/17737
Handbook for the Study of the Historical Jesus (4 vols)
Editors: Tom Holmén and Stanley E. Porter
A hundred years after A. Schweitzer's Von Reimarus zu Wrede, the study of the historical Jesus is again experiencing a renaissance. Ongoing since the beginning of the 1980's, this renaissance has produced an abundance of Jesus studies that also display a welcome diversity of methods, approaches and hypotheses. The Handbook of the Study of the Historical Jesus is designed to handle this diversity and abundance. - Anonyymi
Tässä myös mielenkiitoinen kirjoitus ihan suomenkielellä. Sopivasti 28 sivua tekstiä.
https://ortodoksistenpappienliitto.files.wordpress.com/2015/12/ortodoksia_55_holmen.pdf
Tom Holmén
”Jeesus ei ollut kristity vaan juutalainen!”
"Historian Jeesus nykytutkimuksen valokeilassa
Jeesus tulee ymmärtää ja tulkita oman
aikansa ja paikkansa uskonnollisena juutalaisena, jos ylipäätään on aikomus ymmärtää ja tulkita häntä historiallisesti ja oikein.2
Historian Jeesus
on juutalainen Jeesus ja ei-juutalainen Jeesus varmuudella ei-historiallinen
Jeesus. Tilanne on käytännössä tehnyt Jeesus-tutkimuksesta juutalaisuuden tutkimusta. Jeesus-tutkijat ovat Jeesuksen aikakauden juutalaisuuden
asiantuntijoita, ja asiantunteva esitys historian Jeesuksesta käsitelee aina
myös merkitävästi ajan juutalaisuuta."- Anonyymi
"Jeesus tulee ymmärtää ja tulkita oman aikansa ja paikkansa uskonnollisena juutalaisena"
Näinhän juutalaishallinto tekikin ja päätyi järjestämään Jeesukselle teloituksen jumalanpilkkaajana ja roomalaismaaherran tuomitsemana kapinallisena.
Samaa tulkintaa seuraajat eivät kannattaneet ja toteuttivat Jeesukselta saamansa pelastusliikkeen, kristilliset seurakunnat.
Jeesukset opetuksen ja tekojen käsittely pelkästtän juuutalaisuuteen kuuluvana tai sen poikkeamina vaituttaa antikristilliseltä propagandalta siinä missä kaiken juutalaisen historian olemassaolon kieltäminen Israelissa YK:n toimesta on antisemitististä propagandaa ja laajenevaa sortoa islamistien hyväksi.
- Anonyymi
Raskasta koentaa 😂🤣😅 https://youtu.be/5nUTs8uRzh4
- Anonyymi
Mitään historiallista tietoa raamatun jeesuksesta ei ole mahdollista löytää, siis tutkimusmahdollisuus tyssää jo siksikin kuin seinään.
Tutkimusmahdollisuus siis rajoittuu täysin raamattu- nimiseen satukirjaan. Jos mennään historintutkimukseen alkaen Herodotoksen muistiinmerkitsemistä tapahtumista jne. jeesus ei siellä ole esillä.- Anonyymi
"Mitään historiallista tietoa raamatun jeesuksesta ei ole mahdollista löytää, siis tutkimusmahdollisuus tyssää jo siksikin kuin seinään."
Erittäin hyvä tutkimuskohde on selvittää mitä Pyhäkkö ja pyhäkköpalvelus kertoo Jeesuksesta.
Tämä tarjoaa varsin kiintoisan historiallisen tietolähteen.
Vinkki:
1. Selvitä mitä Vanha Testamentti kertoo Pyhäköstä.
2 Vertaa miten Uusi Testamentti selittää Pyhäkköön liittyviä asioita.
- Anonyymi
Jeesus tutkimus Wikipedia ssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_historiallisuus Ei ole maalikoita opetuslapset ovat Jeesuken valtuutamia todistajia, toisilla on parantamisen armo lahja ,tunnustekojen armolahja.
- Anonyymi
>>Jeesuksen ihmeet ovat Uudessa testamentissa niin merkittävässä osassa, että niiden perusteella Jeesus, joka ei tehnyt ihmeitä, ei koskaan olisi voinut perustaa kristinuskoa.
https://jurvanbaptistiseurakunta.fi/opetuksia/apologetiikka/jeesus-ihmeidentekijana-1-4-nojaavatko-evankeliumit-pakanamaailman-kertomuksiin/
>>Me huomaamme evankeliumeiden kertomuksista, että ihmeet eivät törrötä niistä läpi jotenkin erillisinä ja irrallisina kokonaisuuksina, kuten voisimme odottaa jos ne olisi lisätty kertomuksiin jälkeenpäin niiden kynäilemänä, jotka halusivat tehdä Jeesuksesta hellenistiselle maailmalle tutun ihmemiehen. Päinvastoin, ne sopivat täydellisesti kokonaisvaltaiseen kuvaan Jeesuksesta.
https://jurvanbaptistiseurakunta.fi/opetuksia/apologetiikka/jeesus-ihmeidentekijana-4-4-ihmeet-historiantutkimuksen-valossa/ - Anonyymi
Aivan loistava kirja: Mitä tiedämme Jeesuksesta, Richard T. France.
>>Tässä teoksessa France lähestyy Jeesusta ensin Uuden testamentin ulkopuolisten ei-kristillisten kirjoitusten valossa. Hän osoittaa, että on perusteetonta skeptismiä väittää, että Jeesus ei olisi historiallinen henkilö. Seuraavan vuorossa on Uuden testamentin ulkopuoliset kristilliset lähteet. France valottaa useiden teosten syntyä ja sisältöä, joiden teksti vilahtelee silloin tällöin Ilta-lehdissä “suurina uusina löytöinä”. Lopulta hän sukeltaa Uuteen testamenttiin, jonka tekstiä ja taustoja hän valottaa asiantuntevasti.<< Raamatin sen sisältö kun tuntee,eijären päätelmillä joka vie harhaan on tutkitava rukousessa.
- Anonyymi
Gerd Thiessen: Mitä voimme tietää Jeesuksesta ja hänen toiminnastaan? – Argumentteja Jeesuksen historiallisuuden puolesta.
https://ojs.abo.fi/ojs/index.php/IESUSABOENSIS/article/view/1542
<Historioitsija ei koskaan sano: ”tämä tapahtuu sillä tai tällä tavalla”. Hän sanoo mieluummin: ”säilyneet Jeesus-traditiot voidaan selittää paremmin juutalaisen historian seurauksina kuin varhaiskristillisenä fantasiana.” - Anonyymi
Craig. A. Evansin kirja Jeesus-huijaus paljastuu on vähintään yhtä mielenkiintoinen kun Francen kirja. Aiheesta kiinnostuneiden kannatta se lukea vaikka joululomalla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Craig_A._Evans
Fabricating Jesus: How Modern Scholars Distort the Gospels
https://www.amazon.com/Fabricating-Jesus-Scholars-Distort-Gospels/dp/0830833552 - Anonyymi
https://www.perustalehti.fi/2022/09/mitaan-jeesusta-jeesus-denialismi-ja-tieteellinen-jeesus-tutkimus/
Ehkä merkittävimmäksi ääneksi denialistileirissä on kuitenkin noussut Richard Carrier, joka on kiteyttänyt näkemyksensä pitkälti kahteen teokseen. Kirjassaan Proving History (2008) hän esittelee Bayesin teoreeman soveltamista historiantutkimukseen ja nimenomaan kysymykseen Jeesuksesta. Tämän itsenäisessä jatko-osassa On the Historicity of Jesus: Why We Might Have Reason for Doubt (2018) Carrier käy läpi yksityiskohtaisesti kokonaisteoriansa myyttisen Jeesuksen puolesta. Tuoreessa kirjassaan Jesus from the Outer Space (2020) hän puolestaan kiteyttää vielä teoriaansa hieman kansanomaisemmin.
Kolmas haaste Jeesus-denialisteille on Paavalin viittaus Jaakobiin, Herran veljeen (Gal. 1:19). Miten toisulotteisella, ei-historiallisella pelastajamyytillä olisi voinut olla biologinen veli? Denialistisia vaihtoehtoisselityksiä on tarjottu useita, mutta johtavaksi vaikuttaa muodostuneen ajatus, jonka mukaan ilmaisulla ei tarkoitettu biologista sisarussuhdetta vaan yleistä kristillistä veljeyttä. Paavalin käyttämä ilmaisu on kuitenkin täysin erilainen kuin veli-termin käyttö yleistä kristillistä veljeyttä tarkoittavissa kohdissa. Genetiivi-ilmaisulla τοῦ κυρίου (Herran) erotetaan Jaakob kaikista muista Jaakobeista, kuten lisänimillä universaalisti tehdään. Kristillinen veljeys koski kaikkia varhaiskristillisiä Jaakobeja eikä tällä ilmaisulla olisi mitään järkeä ilman yksilöivää funktiota. Kreikaksi Paavalin tekstiä lukevalle merkitys on selvä ja kiistaton. Tieteellisen historiantutkimuksen on vääjäämättä lähdettävä liikkeelle siitä tosiasiasta, että Jeesus Nasaretilaisen biologinen veli kuului varhaiskristillisen liikkeen johtajiin ja oli kokenut ylösnousemusilmestyksen (1. Kor. 15:7). Tämä myös käytännössä falsifioi eli osoittaa vääräksi koko Jeesus-denialistisen teoriakokonaisuuden. Itse asiassa, kun kysytään, mistä tutkijat tietävät Jeesus Nasaretilaisen olleen historian henkilö, yksinkertaisin vastaus voi olla viittaus siihen, että meillä on hänen biologisen veljensä tunteneen henkilön (Paavalin) itse kirjoittama todistus asiasta. - Anonyymi
>>Outi Lehtipuun ja Risto Uron toimittama Nasaretilaisen historia <<
Erinomainen perusteos aiheeseen liittyen, tuli kirajstosta lainattua ja luettu.
Myös synoptisten evankeliumien kommentaareissa on hyvää tietoa Jeesuksesta, esim. Markuksen evankeliumi Eduard Schweizer, Esko Haapa tai Aimo T. Nikolainen. Norvannon kommentaari on myös ihan ok.
Tämä on myös mielenkiintoienen kirja
Esko Haapa, Ihmisen Pojan kuolema kolmessa ensimmäisessä evankeliumissa. Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana. Historia on ääreten sitä ei ihminen voi käsittää.
- Anonyymi
<<Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana.<<
Osa tutkijoista päätyy ihan samaan lopputulokseen kun mitä kristillinen seurakunta on opettanut alusta alkaen:
>>Peter Stuhlmacher, Jesus of Nazareth–Christ of Faith (1993); Biblische Theologie des NeuenTestaments I (1992). Stuhlmacher puolestaan rakentaa rekonstruktiota historian Jeesuksen julistuksesta ottamalla todesta eskatologiset lauseet lupausten täyttymisestä ja pelastuksen aikakauden koittamisesta. Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<. Anonyymi kirjoitti:
<<Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana.<<
Osa tutkijoista päätyy ihan samaan lopputulokseen kun mitä kristillinen seurakunta on opettanut alusta alkaen:
>>Peter Stuhlmacher, Jesus of Nazareth–Christ of Faith (1993); Biblische Theologie des NeuenTestaments I (1992). Stuhlmacher puolestaan rakentaa rekonstruktiota historian Jeesuksen julistuksesta ottamalla todesta eskatologiset lauseet lupausten täyttymisestä ja pelastuksen aikakauden koittamisesta. Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<.Vanhassa testamenti on kirjoitettu messiaan tulee kärsiä, Jeesus han saoi kirjoitukset käyvä toteen ovat myös käyneet.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Vanhassa testamenti on kirjoitettu messiaan tulee kärsiä, Jeesus han saoi kirjoitukset käyvä toteen ovat myös käyneet.
<<Vanhassa testamenti on kirjoitettu messiaan tulee kärsiä, Jeesus han saoi kirjoitukset käyvä toteen ovat myös käyneet.<<
Juu näin on. Yliopistojen Jeesus tutkimus on myös historian tutkimusta
https://sti.fi/wp-content/uploads/2011/11/Jees-paapiirteita.pdf
Kysymys historiassa eläneestä Jeesuksesta on aina ollut Uuden testamentin eksegetiikan
avainaiheita. Aihe sai alkunsa historiallisen tutkimuksen piirissä jo Reimauksen ”Fragmenteista”1700-luvulla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana.<<
Osa tutkijoista päätyy ihan samaan lopputulokseen kun mitä kristillinen seurakunta on opettanut alusta alkaen:
>>Peter Stuhlmacher, Jesus of Nazareth–Christ of Faith (1993); Biblische Theologie des NeuenTestaments I (1992). Stuhlmacher puolestaan rakentaa rekonstruktiota historian Jeesuksen julistuksesta ottamalla todesta eskatologiset lauseet lupausten täyttymisestä ja pelastuksen aikakauden koittamisesta. Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<.<<Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana.<<
Jeesus on myös elämän Luoja.
Joh1:1-5
Kol1:15-17 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana.<<
Osa tutkijoista päätyy ihan samaan lopputulokseen kun mitä kristillinen seurakunta on opettanut alusta alkaen:
>>Peter Stuhlmacher, Jesus of Nazareth–Christ of Faith (1993); Biblische Theologie des NeuenTestaments I (1992). Stuhlmacher puolestaan rakentaa rekonstruktiota historian Jeesuksen julistuksesta ottamalla todesta eskatologiset lauseet lupausten täyttymisestä ja pelastuksen aikakauden koittamisesta. Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<."Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<."
Johannes Kastaja todisti Jeesuksen olevan Jlan Karitsa, joka on pois maailman synnin. Joh1:29.
Pyhäkköpalvelukseen kuului jokapäiväinen uhri, jossa uhrattiin virheetön Karista kansan syntien sovittamiseksi.
Tähän synnit sovittavaan karitsaan Johannes Kastaja viittasi Jeesuksen ydintehtävänä.
Tässä on hyvä tutkimuskohde selvittää tarkemmin Raamatusta tuon Johannes Kastajan todistajanlausunnon taustat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Jeeus on enemänkun historian Jeesus,on maailman syntien sovitajana.<<
Osa tutkijoista päätyy ihan samaan lopputulokseen kun mitä kristillinen seurakunta on opettanut alusta alkaen:
>>Peter Stuhlmacher, Jesus of Nazareth–Christ of Faith (1993); Biblische Theologie des NeuenTestaments I (1992). Stuhlmacher puolestaan rakentaa rekonstruktiota historian Jeesuksen julistuksesta ottamalla todesta eskatologiset lauseet lupausten täyttymisestä ja pelastuksen aikakauden koittamisesta. Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<."historian Jeesuksen julistuksesta ottamalla todesta eskatologiset lauseet lupausten täyttymisestä ja pelastuksen aikakauden koittamisesta."
Jeesus itse avasi oman toiminta-ajatuksensa näin:
-ilosanomaa hengellisesti köyhille
-synnin ja paholaisen vangeiksi joutuneille vapautusta
-hengellisesti sokeille näkökykynsä saamista
-Jlan riemuvuotta, joka oli suuri vapautuksen vuosi
Luuk4:18. "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
19. julistamaan Herran riemuvuotta".
21. Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen". Anonyymi kirjoitti:
"Hänen mukaansa johdonmukainen käsitys Jeesuksen pyrkimyksistä pitää sisällään ajatuksen siitä, että Jeesus samastui vanhatestamentillisiin käsityksiin Vapahtajasta, joka uhraa itsensä kansan edestä. Avainkohta Mark. 10:45 on siten aito: Ihmisen Poika antaa
”henkensä lunnaiksi” syntisten edestä<<."
Johannes Kastaja todisti Jeesuksen olevan Jlan Karitsa, joka on pois maailman synnin. Joh1:29.
Pyhäkköpalvelukseen kuului jokapäiväinen uhri, jossa uhrattiin virheetön Karista kansan syntien sovittamiseksi.
Tähän synnit sovittavaan karitsaan Johannes Kastaja viittasi Jeesuksen ydintehtävänä.
Tässä on hyvä tutkimuskohde selvittää tarkemmin Raamatusta tuon Johannes Kastajan todistajanlausunnon taustat.Vanhassa testamentissä on Jeesusen tolosta profeeta kertoivat koska syntyy tännen maaimaan, ei samaistunut vanhaa testameniin, vaan viitta niihin ennustuksiiin hänestä.
- Anonyymi
Tässä hyvä artikkeli ja mielenkiintoinen kirjasuositus samalla. Tämä saksalaisen tutkjan kirjoittama kirja löytyy varmasti suomen jokaisesta kirjastosta.
>>Jeesus-tutkimuksen pääpiirteitä<<
https://sti.fi/wp-content/uploads/2011/11/Jees-paapiirteita.pdf
<<Gerd Theissen, The Shadow of the Galilean (1987). Suomessakin tunnetussa teoksessaan Galilealaisen varjossa (ja parissa muussa kirjassaan) Theissen rakentaa sosiologista analyysiä Jeesuksen elämästä.>> Kannattaa tutustua mieheen nimeltä Jeesus Kristus.
Kun kuulee Hänen äänensä ensi kertaa niin silloin maailmankuva muuttuu lopullisesti.
Ymmärtää myös sen , mitä tarkoittaa Rakkaus.
Eli tätä teosta suosittelen .
Sitten se ,miten saat tämän teoksen omaksesi: Tunnusta Hänet Kuninkaaksesi Herraksesi ja sano ,että haluat seurata ja palvella ja olla Hänen koko elämän.
Sano myös ,että et halua olla mikään haalea vaan elävästi palava Hänessä ja lupaan tähän kun näin teet ja tuot tuon ajatuksen sydämeesi ja olet siinä kokonaisuudessaan niin näet ja koet kaiken.
Varoituksena kuitenkin se ,että tässä kohtaa katselet itseäsi kuin peilistä ja ymmärrät varmaan ,mitä tuo tarkoittaa.
Suosittelen.Mikään ei vedä vertoja Kristuksen kanssa kulkemiseen.Kun Hän muuttuu TODEKSI!!!!- Anonyymi
>>Kannattaa tutustua mieheen nimeltä Jeesus Kristus.<<
tästä voi hyvin aloittaa:
Apologiaforum 2019 | Mies myyttien takana
Mitä voimme tietää Jeesuksesta – vai voimmeko mitään? Yksi epäilee historiallisen tiedon mahdollisuutta, toinen Uuden testamentin evankeliumien luotettavuutta. Kolmas erottaa Jeesuksen Kristuksen Jeesus Nasaretilaisesta. Jouluevankeliumin “Siihen aikaan” antaa kuitenkin ymmärtää, että kristillisellä todistuksella Jeesuksesta on vankka ja luotettava perusta.
https://www.youtube.com/watch?v=obF_0tDI4cM&t=882s
- Anonyymi
Tässä hyvä vuonna 2022 julkasistu kirja aiheeseen
Jeesus Kristus - Jumala ihmisenä.
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2535270?lang=fin
Jeesus tutkija Kankaanniemi on kirjoittanut siihen kaksi artikkelia
4. Jeesus historiantutkijan silmin
6. Jeesuksen sosiaalietiikka
Janne Saarelan kirjoittama artikkeli on myös erittäin hyvää asiaa
1. Jeesus Uudessa testamentissa - Anonyymi
jeesuksen olemassa olosta ei ole mitään oikeita todisteita.
Hihhuleiden nuotiotarinat eivät ole mitään todisteita.- Anonyymi
>jeesuksen olemassa olosta ei ole mitään oikeita todisteita.<
Tacitus ja Josefus ovat kirjoittaneet
https://rll.fi/2013/05/voidaanko-jeesuksen-olemassaolo-todistaa-ilman-raamattua/ - Anonyymi
"jeesuksen olemassa olosta ei ole mitään oikeita todisteita."
Kannattaa lukea viisi todistajanlausuntoa. Anonyymi kirjoitti:
"jeesuksen olemassa olosta ei ole mitään oikeita todisteita."
Kannattaa lukea viisi todistajanlausuntoa.Raamattu sanassa on vanhantestamentin kirjoitus, todistu hänen olemassa olostaan joka oli tuleva.
- Anonyymi
Se on ihan sama mitä joku hihhuli on kirjoittanut jonnekin.
Se ei todista edelleenkään yhtään mitään.- Anonyymi
<Teoksessaan Annaalit Tacitus käsittelee kristinuskoa seuraavasti: "Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun, hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa.>
- Anonyymi
Todistajien lausonnot todistavat oikeudessa varsin paljon.
Usein ovat suorastaan ratkaisevia todisteita.
Kannattaa siis lukea Raamatusta viiden todistajan lausunnot Jeesuksesta. - Anonyymi
"Se ei todista edelleenkään yhtään mitään."
Kyllä oikeudessa jo kahden todistajan lausunto voi olla ratkaiseva todiste.
Kannattaa siis lukea Raamatusta peräti viiden todistajan todistajanlausunnot Jeesuksesta.
- Anonyymi
Jeesuksen tyttöystävä oli karitsa, eli alaikäinen lammas.
Mitä tuosta pitäisi ajatella? - Anonyymi
https://timoeskola.wordpress.com/2021/10/18/kristuksen-tyo-miten-kristus-sovitti-synnit/
Monet kohdat Paavalin kirjeissä tuovat esille ajatuksen Kristuksen antamasta uhrista. Ensimmäisen Korinttilaiskirjeen luvun 15 alussa oleva tunnustus on selvästi pääsiäistunnustus. Siinä kerrataan yksinkertaisella tavalla Jeesuksen maallisen elämän viimeiset tapahtumat. “Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niinkuin oli kirjoitettu.” (1. Kor. 15:3-4).
Yhdeltä osaltaan nämä lauseet kertaavat tavallista pääsiäisen historiaa. Lauseissa mainitaan Jeesuksen kuolema, hänen hautaamisensa sekä herättämisensä haudasta. Lisäksi esille otetut asiat perustellaan Vanhalla testamentilla. Kaikki on tapahtunut “niin kuin on kirjoitettu”. Näkökulma rakentuu pelastushistorian varaan: pääsiäisenä tapahtuneet asiat kuuluvat Jumalan toimintaan langeenneen maailman auttamiseksi.- Anonyymi
"Monet kohdat Paavalin kirjeissä tuovat esille ajatuksen Kristuksen antamasta uhrista. Ensimmäisen Korinttilaiskirjeen luvun 15 alussa oleva tunnustus on selvästi pääsiäistunnustus. "
Onhan tämä ajatus selvästi tuotu esiin jo
esim
Rm3:25, 4:25
1Kor5:7
- Anonyymi
Tässä myös hyvä artikkeli historiaan liittyen
https://eksegeesi.blogspot.com/2022/12/herodes-suuri-hanen-dynastiansa-aikansa.html#more
Herodes Suuren nimi nousee välttämättä esille kaikille, jotka haluavat perehtyä joulun sanomaan tarkemmin. Herodes muistetaan käytännössä Matteuksen evankeliumissa mainitusta Beetlehemin lastensurmasta eli kuninkaana, joka ei kestänyt pienintäkään kilpailua valtaistuimeensa liittyen. Harvempi on kuitenkin ehtinyt tai halunnut sijoittaa Herodeksen elämää ja uraa osaksi tuon ajan monimutkaista poliittista maailmaa, jossa osansa näyttelivät niin roomalaiset kuin hasmonealaiset. Lisäksi Uusi testamentti puhuu Herodeksesta todella vähän verrattuna juutalaiseen historioitsija Josefukseen, joka esittelee hänen uraansa satoja sivuja pitkällä analyysilla.
Tämä teksti on kirjoitettu tuomaan laajempaa valoa Herodes Suuren aikaiseen maailmaan ja niihin tilanteisiin, joiden keskeltä hän ponnisti itsensä juutalaisten kuninkaaksi. Tekstin loppuosassa puolestaan keskitytään Herodeksen kuoleman jälkeiseen tilanteeseen ja vallanjakoon, sekä muihin Herodeksen dynastiaan liittyviin henkilöihin, jotka esiintyvät Uuden testamentin sivuilla. Näin ollen tämä teksti on kirjoitettu eräänlaiseksi oppaaksi ja historiallisten yksityiskohtien avaajaksi kaikille niille, jotka haluavat tietää lisää 1. vuosisadan eKr. ja jKr. tilanteista erityisesti Herodes Suuren nousuun ja perintöön liittyen. Jeesus on historian herra ei ole maaiman historiassa tois joka on ihmiskunnan syntien sovittaja, kaikki toiset eivä sitä usko toiset uskovat.
- Anonyymi
Aloittaja sanoi että hän haluaisi tutkia nimenomaan jessen hameen alustaa.
Paremin sopis Raamatun tutkiminen jossa on elämän santkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924587
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803703Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303081Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152605Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292524- 432121
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881649