Tää on yhtä helvettiä

Helvetti_irti

Olen sairastunut psykoosiin ja lääkäreitten mukaan se on skitsofreniaa. Nyt olen valmistautumassa teologian pääsykokeisiin ja olen huomannut, että lukeminen on yhtä tervan juontia. Tuntuu välillä, että pää räjähtää. Temestaakin menee päivässä vähintään 2 mg. Niin toivosin parantuvani tästä, tiedän sen tuskan, mitä mielenterveydelliset haitat tuo ja sääliks käy niitä, jotka joutuu tähän maanpäälliseen helvettiin. Hullu en ole, mutta en tiedä miten tän asian kanssa oikeen olis. Kun opiskella pitäis, mutta en sitten taas tiedä, että vaikka pääsisin sisään, niin tuleeko siitä opiskelusta mitään kun on välillä niin rikki. Kun pystyis ees leffan katsoon kokonaan tv:stä... No kaippa sitä pitää mennä pää pystyssä vaikka satais saatana alasimia, kohti viimestä hengen vetoo, perkele itteeni en tapa. Maailma voi tappaa, mutta minä en.

27

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies77778

      koska ne vatipäät eivät muuta sinusta keksi, niin tottakai ne diagnosoi sinulle "skitsofrenian".
      Siitä on niille hyötyä. sinulle ei!

      Onneksi olkoon!
      Pääsit hullujen kirjoihin ( niistä et koskaan eroon enää pääse ).

      lohtuna voinen kuitenkin sanoa, että kun tarpeeksi kasvat ja aikuistut, alat
      ymmärtämään että yhteiskunta on vain osa elämää.
      Yhteiskunnassa vahvimmat määrää ja sinä kuulut heidän kelkkaansa.
      Monille yhteiskunta on se ainoa oikea elämä, jonka mukaan kuljetaan,
      mutta viisaammat ymmärtävät, että itseään kunnioittava yksilö kulkee
      aina omia polkujaan välittämättä nimityksistä yms.

      • psykonautti

        Aloittaja, lopetat lääkitykset mm. Temestan ja kestät juttusi kuin mies. Ennen henkiset jutut kestettiin, nyt ne lääkitään antipsykoottisilla. Neuroleptit, temestat ym. heikentää mieltä, jolloin jännien kokeminen on vaikeampi kestää. Kun kokemukse kestää ilman lääkkeitä ja flippaamatta niin silloin ollaan oikeasti asian äärellä. Jaksamisia!


    • samasamsam

      Yhteiskunta ei hyväksy erilaisuutta.
      Jos ei sovi muottiin, joutuu psykiatrian uhriksi.

      • Psykoosi

        Tällä logiikalla sitä mennään.


    • pitivieläsanoa

      Tärkeintä on ymmärtää voitko omasta mielestäsi hyvin.

    • Helvetti_irti

      Omasta mielestä lääkkeet on ollu niin pahinta tässä "sairaudessa". Psykoosinesto lääkkeistä tuli todella pahoja sivuoireita: pakkoliikkeitä, keskittymiskyvyn puutetta ym. Nyt olen alkanut itse vähentämään annos määrää vaikka lääkäri ei sitä hyväksykkään. Ja olen myös jäänyt pahasti koukkuun bentsoihin. Tällä hetkellä vointi on ajoittan ihan ok. Kyllä tässä joutuu ottamaan oma järki käyttöön, kun kerran lääkärit tanssivat lääkefirmojen pillin tahtiin. En tiedä vielä millaiset vierotus-oireet tulee, kun lopetan kohta kokonaan lääkkeiden käytön tai paraneeko olo, mutta lääkkeillä se ei ainakaan parane. Yhteiskunta yrittää laittaa kaikki ihmiset samojen muottien läpi. Ja jaotella näin ihmiset kahteen leiriin terveet ja sairaat. Välimuotoahan ei ole.

      • Bentsot eivät ainakaan helpota lukemista, kun surkastuttavat lähimuistin ainakin vaikutuksen ajaksi. Kokeile huviksesi lukea yksi päivä ilman bentsoja? Itse ainakin huomaan Opamoxien kohdalla helposti, jos on mennyt 30mg tai yli.


      • LopetinPamitKerralla

        "Omasta mielestä lääkkeet on ollu niin pahinta tässä "sairaudessa". Psykoosinesto lääkkeistä tuli todella pahoja sivuoireita: pakkoliikkeitä, keskittymiskyvyn puutetta ym."

        Eipä kuulosta hyvältä, ainakin vähennä rutkasti lääkitystä ettei sivuoireet tule pahemmiksi kuin se alkuperäinen varsinainen ongelma.


    • agojpieriaogep

      Bentsojen vieroitusoireina voi olla psykoosi. Lääkärisi saattoivat tehdä virhediagnoosin. Kannattaa miettiä lääkitystä uudelleen. Skitsofreniadiagnooseja jaetaan aivan liian helposti lääkityksen haitallisuus huomioon ottaen.

      • Helvetti_irti

        Voihan se niin olla, mutta kun oon yrittänyt kysellä lääkäreiltä ja sairaanhoitajalta, että miten pääsis helpoiten eroon bentsoista, niin ne sanoo vaan, että ei sun vielä kannata yrittää niistä eroon, vaan sitten joskus tulevaisuudessa. Kai mää nyt itte vittu tiedän, että koska olis hyvä aika vierottua? Ja se aika on nyt. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Viime kesänä pääsin niistä joksikin aikaa eroon, mutta sitten talvella koukutti taas. Varmaan on bentsojen vierotusoireita nekin, että jos en ota päivässä yhtäkään, niin olen tosi väsyny, vaikka olisin nukkunut ihan tarpeeksi tai muuta. Tavallaan lääke toimii nykyään päin vastoin, ne piristää vaikka niiden pitäis rauhottaa.


      • Tuosta_suuntaa
        Helvetti_irti kirjoitti:

        Voihan se niin olla, mutta kun oon yrittänyt kysellä lääkäreiltä ja sairaanhoitajalta, että miten pääsis helpoiten eroon bentsoista, niin ne sanoo vaan, että ei sun vielä kannata yrittää niistä eroon, vaan sitten joskus tulevaisuudessa. Kai mää nyt itte vittu tiedän, että koska olis hyvä aika vierottua? Ja se aika on nyt. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Viime kesänä pääsin niistä joksikin aikaa eroon, mutta sitten talvella koukutti taas. Varmaan on bentsojen vierotusoireita nekin, että jos en ota päivässä yhtäkään, niin olen tosi väsyny, vaikka olisin nukkunut ihan tarpeeksi tai muuta. Tavallaan lääke toimii nykyään päin vastoin, ne piristää vaikka niiden pitäis rauhottaa.

        ASHTON MANUAL INDEX PAGE
        http://www.benzo.org.uk/manual/

        BENZODIAZEPINES: HOW THEY WORK
        AND HOW TO WITHDRAW
        (aka The Ashton Manual)
        • PROTOCOL FOR THE TREATMENT OF BENZODIAZEPINE WITHDRAWAL
        • Medical research information from a benzodiazepine withdrawal clinic

        Professor C Heather Ashton DM, FRCP
        Revised August 2002

        • Ashton Manual Index Page
        • Contents Page
        • Introduction
        • Chapter I: The benzodiazepines: what they do in the body
        • Chapter II: How to withdraw from benzodiazepines after long-term use
        • Chapter II: Slow withdrawal schedules
        • Chapter III: Benzodiazepine withdrawal symptoms, acute & protracted

        Suomenkielinen vieroitusopas
        http://www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf


    • Opiskelu_sotkuissa

      Miksi sitten niin sanotusti ostit "skitsofrenia" "diagnoosin"? Mikset katsoisi elämääsi ilman psykiatrista ymmärryksen sumuverhoa, jonka keinotekoinen psykiatrinen ihmisreaktion laatikointi luo. Tematsepaami on bentsodiatsepiini, joten hieman epäilyttää, eikö sinulle ole jo laitettu neuroleptireseptiä käteen? Kyllähän bentsokin varmasti romuttaa paljon opiskelukyvyistä, mutta neurolepteillä tehty kemiallinen lobotomia kyllä iskee opinnot jäihin monelta erittäin tehokkaasti. Kannattaisi ehkä harkita noita muita ratkaisuvaihtoehtoja kuin napit. Niistä voit saada kaiken lisäksi varsinkin pidemmän päälle vielä elämänikuiset haitat.

      • Kemiallinen lobotomia... mistä näitä sikiää?


      • 5thewreth
        pepep kirjoitti:

        Kemiallinen lobotomia... mistä näitä sikiää?

        Tieteestä sikiää kaikenlaista tietoa. Kokeile. Sivistäis varmaan sinuakin.


      • 5thewreth kirjoitti:

        Tieteestä sikiää kaikenlaista tietoa. Kokeile. Sivistäis varmaan sinuakin.

        Itseasiassa teen juuri gradua...


      • psykonautti

        "Miksi sitten niin sanotusti ostit "skitsofrenia" "diagnoosin"? Mikset katsoisi elämääsi ilman psykiatrista ymmärryksen sumuverhoa, jonka keinotekoinen psykiatrinen ihmisreaktion laatikointi luo. Tematsepaami on bentsodiatsepiini, joten hieman epäilyttää, eikö sinulle ole jo laitettu neuroleptireseptiä käteen? Kyllähän bentsokin varmasti romuttaa paljon opiskelukyvyistä, mutta neurolepteillä tehty kemiallinen lobotomia kyllä iskee opinnot jäihin monelta erittäin tehokkaasti. Kannattaisi ehkä harkita noita muita ratkaisuvaihtoehtoja kuin napit. Niistä voit saada kaiken lisäksi varsinkin pidemmän päälle vielä elämänikuiset haitat."

        ns. psykoosin läpikäynti ilman antipsykoottia se vasta on juttu. Sen/ne läpikäyneet on shamaaneja, profeettoja sun muita henkisotureita. Jos päätät, niin kestät kokemukset. Psykoosihan on henkinen episodi, todellisuuden rajaseutujen samoilua. Jos päätät, niin kestät matkan kuten LSD-tripin tai muut psykedelit. Neuroleptikuuri taas heikentää mieltä ja kaventaa psyykettä ehkä pysyvästikin.
        Nykypsykiatria pelottelee asioilla josta se ei todellisuudessa tiedä mitään.


      • psykonautti kirjoitti:

        "Miksi sitten niin sanotusti ostit "skitsofrenia" "diagnoosin"? Mikset katsoisi elämääsi ilman psykiatrista ymmärryksen sumuverhoa, jonka keinotekoinen psykiatrinen ihmisreaktion laatikointi luo. Tematsepaami on bentsodiatsepiini, joten hieman epäilyttää, eikö sinulle ole jo laitettu neuroleptireseptiä käteen? Kyllähän bentsokin varmasti romuttaa paljon opiskelukyvyistä, mutta neurolepteillä tehty kemiallinen lobotomia kyllä iskee opinnot jäihin monelta erittäin tehokkaasti. Kannattaisi ehkä harkita noita muita ratkaisuvaihtoehtoja kuin napit. Niistä voit saada kaiken lisäksi varsinkin pidemmän päälle vielä elämänikuiset haitat."

        ns. psykoosin läpikäynti ilman antipsykoottia se vasta on juttu. Sen/ne läpikäyneet on shamaaneja, profeettoja sun muita henkisotureita. Jos päätät, niin kestät kokemukset. Psykoosihan on henkinen episodi, todellisuuden rajaseutujen samoilua. Jos päätät, niin kestät matkan kuten LSD-tripin tai muut psykedelit. Neuroleptikuuri taas heikentää mieltä ja kaventaa psyykettä ehkä pysyvästikin.
        Nykypsykiatria pelottelee asioilla josta se ei todellisuudessa tiedä mitään.

        Joopajoo.


    • jkhoö

      Samaistun paljon kirjoitukseesi. Itse olen yliopistossa ja opiskelu on takkuillut jo ennen sairastumista, koska en kovin kurinalaisesti ole työskennellyt. Psykoosiin sairastumisen jälkeen lyhytkestoisessa muistissa ongelmia, mikä häiritsee jonkin verran luetun mieleenpainamista.

      Skitsofrenia-diagnoosia on väläytelty, vaikka itsestä se tuntuu kovin vieraalta. Skitsofrenian stigma on karsea, se häiritsee jo itsessään ja sen diagnosointi tuntuu tuomiolta, eikä avulta.
      Varsinkin kun diagnoosin kumoamisen mahdollisuus on vähän niin ja näin, ei kuulosta mukavalta kantaa loppuiän diagnoosia, johon muut ihmiset eivät ennakkoluuloiltaan kykene suhtautumaan neutraalisti. Ennen omaa sairastumista en ole tullut ajatelleeksi, että skitsofreenikkonakin voi olla "terve", eikä sekava ihminen. Skitsofrenia määrittelee ahdistavan paljon sitä, millainen kuva henkilöstä muille syntyy. Omaa diagnoosiaan ei pysty vain ohimennen todeta muille ihmisille, kuten vaikka sitä että on masentunut.

      Miten meni lukemiset? Voimia opiskeluun tai uuteen yritykseen vuoden päästä.

      • Helvetti_irti

        No. En päässyt yliopistoon ja en tiedä, ehkä pitäisi mennä vaan raksalle tai muuhun ns. "fyysiseen työhön". Oon miettinyt, että tässä elämäntilanteessa voi olla, ehkä liian aikasta miettiä opiskelua tai työtä. Mutta taas toisaalta ne pitävät elämän syrjässä kiinni. Oon vähän kahden vaiheilla.


      • jkhoö

        Samanlaisia ajatuksia oli jaksamisesta, kun psykoosista kertoessani ehdottivat sairaslomaa. Sairasloma rajaisi opiskelutahdin minimaaliseksi ja ehkä passivoisi ja nostaisi kynnystä palata stressaavaan opiskeluun uudelleen. En hakenut sairaslomaa, mutta ei tämä stressaaminenkaan hyväksi ole..

        En tiedä kuinka tietoinen olet, mutta kun alle puolet ylioppilaista saa paikan, niin kuulut välivuotta viettämällä enemmistöön, jos se yhtään lohduttaa. Itse yhden välivuoden vietin (ennen sairastumista), siitä ei hirveästi saanut iloa irti juuri siksi, että en saanut töitä, enkä aikaiseksi mitään, eikä ollut rutiinia, joka loisi arkeen järjestystä tai aikaansaamisen tunnetta. Omatoimisuuskaan ei riittänyt ulkomaille lähtöön.. En ottanut silloin saamaani toissijaista paikkaa vastaan, nyt ajatellen ottaisin jo vaihtelun vuoksi.
        Veikkaisin, että opiskelusta ja työstä saa enemmän voimia kuin niihin kuluu. Varsinkin jos muistaa realiteetit, keskittymisongelmat tms. Kotona ollessa ehkä aliarvioi vointinsa jos joutuu saamattomuuden kierteeseen.


        "Vuonna 2011 jo 62 prosenttia ylioppilaista ei välittömästi jatkanut opiskelua ylioppilaaksi tulon jälkeen"
        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/mielipide/puheenvuoro/epatietoisuus-alan-valinnasta-ajaa-lukiolaisia-valivuoteen/


    • semmoistatiedän

      "mutta neurolepteillä tehty kemiallinen lobotomia kyllä iskee opinnot jäihin monelta erittäin tehokkaasti. Kannattaisi ehkä harkita noita muita ratkaisuvaihtoehtoja kuin napit. Niistä voit saada kaiken lisäksi varsinkin pidemmän päälle vielä elämänikuiset haitat."

      eräs kuuraparta kausalasta nimeltä ILKKA H määräilee mielellään näitä pillereitä alle 18 vuotiaille ihmisille ja pistää hullun paperit liikkeelle.

      • mitäääh

        Mitä ovat liikkeelle pistetyt hullun paperit? Minne ne oikein liikkuvat ja mitä siitä seuraa?


    • mummuikäinen

      Temesta ja kaikki pamit kuuluu voimaksta riippuvuutta aih. ainesiin, elimistö reagoi sietokykyä lisäämällä ja " vaatii" jatkuvaa käyttöä tai nousevia annoksia - oireet, joita kuvaat, levottomuus, tuskaisuus, keskittymiskyvyn puute, "pääni räjähtää tms kuulostaa vieroitusoireilta
      mun mielestä kuin ahdistuneisuuskin, jota sanotaan yleiseksi ammattitaudiksi ihmisillä, jotka ovat älykkäitä, asioista tarkasti huolta pitäviä, kilttejä, ei harrasta rötöstelyä tai rikollisuutta yms.
      Oikeasti yhteiskunta ja kaaottinen maailma saa järkyttävyydessään monet monet ihmiset uupumaan ja särkymään kaikkien tunnekuormien ja tietotulvien alla - hermosto ja aivot ihmisillä muun ohessa on ne herkkä ja hieno systeemi. Vaatii lepoa myös kun ihmiskeho kenellakaan kone ole.
      psyyklääkkeisssä on myös semmoisia, jotka ei riippuvuutta aiheuta mutta auttavat pitämään normaalia toimintakykyä yllä, unen ja levon saantiin. selkiyttää kaaosmaisia ajatuksia jne. Sh tai lääkäri, apteekki ja netistäkin löytyy paljon tietoa . voi auttaa. Toivon että saat apua ja tuskallisilta kuulostavat oireet helpottuvat, onnea ja iloa myös elämääsi.
      Ja kokemuksenynnätähänastieletynelämänrintaäänellä yksi varoitus
      - rötöstäviä huumepaskasikoja,tyrmääviä muuntohuumei, kn ne kimppuun hyökkää vaikka ryöstötilanteiss, yleensä myös useitakin kertaa iskevät injektioruiskulla pelkkää ilmaa kehoos - pelkkää vahinkoa toisille aiheuttaakseen elleivät saa ihmisiä alistettua muuleiks tai aaseiks bisneksiinsä. Mulle ne kerkis tehdä 100% invaliditeettia ja muutaman milj. velat niskaan omien velkojenmaksun lisäks mutten välitä - köyhä armonkerjäläinen kun koko ikäns on saanu olla.

    • Psykooninen

      Tervetuloa maapallolle.

    • gehty

      Hienoo, että tiedät, ettet oo hullu.

      Onko psykiatria auttanut sua tässä asiassa? Ei varmaankaan. Ei sun tilanteessa tarvita diagnooseja ja neuroleptejä, vaan apua. Psykoanalyyttisinä aikoina ihmisten ongelmista vielä keskusteltiin. Nykyyän se on vaan "diagnoosit ja myrkyt naamaan." Vitun häpeällistä toimintaa.

      • Helvetti_irti

        No eipä niistä lääkkeistä, nyt niin hirveesti ole ollut apua. Päinvastoin. Terapiasta enemmän. Joo, tää Suomen systeemi pitäis nyt täysin uusia. Lääkkeet niille, jotka ovat kuoleman partaalla, muuten, jos ihminen näkee esim. hallusinaatioita, niin kyllähän ne nyt hyvänen aika ohi menee. Ei sen takia tarvii työntää keho täyteen kaiken maailman myrkkyjä. Psykiatreilla on semmoinen kummallinen oletus, että hallusinaatiot ovat sama kuin kuolema, ja että mieluummin potilas pumpataan myrkkyjä täyteen ja jätetään sairaalaan "lepäämään" ehkä koko loppu iäksi, (jollei tokene lääkkeistä), kuin että annettaisiin hänen ottaa huilia jonkin aikaa, ja sitten näkee mörköjä seinällä jos näkee, mutta eihän sekään nyt loppu elämää kestä.

        Keskustelu apu on se paras apu ja siihen pitäisi nyky psykiatrian keskittyä ja jättää lääkkeet sivuun, vaikka onhan lääkefirmojen antamat pikku lisätulot varmasti psykiatreille kivoja. Pitäisi ajatella jo pikku hiljaa potilaan parasta, eikä aina mennä dollarit silmissä. Mutta se on tietenkin vaikeaa nyky-yhteiskunnassa tehdä tällainen muutos, mutta muuttuuhan tämä maailma muutenkin kovalla.


      • Poskipussipuudeli

        Mä en tajuu miks joillain ihmisillä on tarve kirjoitella nettiin kuinka on plääh olla eri mieltä psykiatrisen hoidon tarpeellisuudesta. Onko niillä itsellä joku henkinen ongelma sen suhteen, esim. oman lapsen rokottaminen jossain mielen takana kummittelemassa ja sen takia ne haluaa syöttää kaikille sitä "psyykenlääkkeet on tarpeellinen ja paras juttu"? Se on vähän kuin ampiainen ihmisen perseeseen jos kuulee että jollakin ei ole lääkkeitä (siis psyykenlääkkeitä). Fakta on kuitenkin se, että niillä on vakavia sivuoireita ja psykiatrilla on lain mukaan oikeus pakottaa niihin, vaikka potilas ei halua. Psykiatreilla on oma maailma, vähän niinkuin skitsofreniapotilailla. He elävät omassa maailmassaan eivätkä näe maailmaa sen ulkopuolella. Se on surullista, että sellaisella on oikeus pilata jonkun ihmisen vartalo ja aivot (lue: siis elämä). Se on surullista kun näin tapahtuu. Onhan olemassa pedofiilejakin. Sitä paitsi, missä unessa ihmiset hakeutuvat psykiatrin vastaanotolle kun eivät tajua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      174
      3265
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      60
      1358
    3. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      41
      1062
    4. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      51
      985
    5. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      95
      902
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      55
      865
    7. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      69
      807
    8. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      64
      795
    9. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      56
      790
    10. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      75
      784
    Aihe