kinkun sinappihuntu?

fdgdf

moi!

miten tehdään joulukinkulle sinappihuntu? tarkat ohjeet kiitos!

39

9697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaasssa

      Meinaatko siis kuorrutusta? Otat vain paistamisen jälkeen sen nahkan pois ja laitat reilusti sinappia ja päälle korppujauhoja, sitten uuni 225 ja pidät 5-10min. Voi sitten laittaa myös neilikoita, jos tykkää, minä en tykkää. Eilen paistoin pikkukinkun ja jouluksi seuraava. Maha kasvaa...

      • arska_82

        Maku asia josta ei voi kiistellä, tai sitte saa kiistellä loputtomiin. Toiset tekee sillee että ottaa silavan poies ja sivelee sinapin pintaan. Ripottelee korppujauhot päälle ja uuniin siks aikaa että on itselle sopivan ruskee. Itse en kinkulle kuorrutusta tee vaan otan kamaran pois ja se on sillä selvä, mutta jokainen makunsa mukaan.


    • Sikamassu

      Eikös sinne sinapin ja korppujauhon sekaan tule laittaa kananmunaa?
      Kun nopea paisto tehdään 250 - 300 asteessa, kananmuna tekee siitä pysyvää.

      • yök sinappi

        jos ei itse aio syödä kinkkua,pari kolme litran pulloa sinappia ja uuniin.syököön vaikka mikkosika sen.itse en sinappialllergian takia koske siihen hengenvaaralliseen sotkuun.mutta jos sen kuorruttaa kanamunilla ja yrteillä salaatilla johan on herkkua juhlapöytään ja vietetään jeesuksen syntymäjuhlaa.


      • kynämies
        yök sinappi kirjoitti:

        jos ei itse aio syödä kinkkua,pari kolme litran pulloa sinappia ja uuniin.syököön vaikka mikkosika sen.itse en sinappialllergian takia koske siihen hengenvaaralliseen sotkuun.mutta jos sen kuorruttaa kanamunilla ja yrteillä salaatilla johan on herkkua juhlapöytään ja vietetään jeesuksen syntymäjuhlaa.

        Jeesus syntyi keväällä. Senkin idiootti!


    • minkkis1

      YÖK!! Ei mitään korppujauhoja!! Paras huntu tulee ku tekee itse sinapin ja jatkaa sen suoraan hunnuksi VEHNÄJAUHOILLA!!! Taivaallisen makuista. Kukaan ei ole ollut eri mieltä, jotka ovat sitä maistaneet ja salaisuus piilee KOTITEKOISESSA sinapissa. Ei missään nimessä kaupan. Muualle voi laittaa, mutta ei kinkkuun!

      • minkkis1

        Niin ja tähän huntuun kuuluu myös se kananmuna ;D


      • ..........
        minkkis1 kirjoitti:

        Niin ja tähän huntuun kuuluu myös se kananmuna ;D

        Keltuainen riittää sinapin kera ja tulee paremman makuinen, jos se on niin tärkeätä minkä makuinen se ohut kerros on. Minusta se on ulkonäön vuoksi.

        Kuorrutteeseen voi käyttää korppujauhojen tai jauhojen tilalla myös corn flakeseja tai vaikka riisimuroja. Tulee vähän näyttävämpi kuorrutus.


      • syntymä juhlaa

        paras huntu tulee kun ostaa tomattia ja skaan laitetaan kanamunia tehosekottajalla massaksi sillä voidellaan kinkku puolen tunnin välein ja on oikein mahtava joulukinkku koristeeksi salattia yrttejä mikä onkaan mahtavampaa joulu ruokaa ja vietetään jeesuksen syntymä juhlaa


      • stupidcunt
        syntymä juhlaa kirjoitti:

        paras huntu tulee kun ostaa tomattia ja skaan laitetaan kanamunia tehosekottajalla massaksi sillä voidellaan kinkku puolen tunnin välein ja on oikein mahtava joulukinkku koristeeksi salattia yrttejä mikä onkaan mahtavampaa joulu ruokaa ja vietetään jeesuksen syntymä juhlaa

        Ilmeisesti jeesus ei ole antanut sinulle oikeinkirjoituksen lahjaa. Oletko huono uskovainen?


    • Tuunaaja1

      Sekoita vahvaan sinappiin omatekoista omenasosetta n.1/3 . Levitä seos kinkun päälle ja sirotasiivilänläpi korppujauhot pintaan. Koristele ja paista kuumassa uunissa ylälämmön alla.
      ....yksinkertaisesti parasta:)

    • Ei hifistelyä.......

      Ei kinkku tarvii mitään "sinappihuntua". Sinapin voit lisätä leivän eli kinkkusiivun päälle.

    • tuuheat viikiset

      pontikka sinapista tulee paras huntu

    • 8++7

      Olen tehnyt niin, että ensin sinappi, sitten korppujauho ja päälle kanamuna ettei korppujauho pala. Tästä nyt näkyy olevan monta versioo, niin mikä on se oikea järjestys?

      • Allerginen1

        Olen käyttänyt liikaa sinappia ja syksyllä tulin allergiseksi sinapille. Käsivarsiini ja sääriini tulee nokkosihottumaa jos vähänkään käytän sinappia. Pitää vain syödä kinkku ja muut jouluherkut ilman sinappia. Oikeastaan se on hyvä asia, koska nyt erotan aidon maun.


    • Syökää kanaa..

      Kannattaa jättää kaikki hunnut ja syödä kasvisruokaa...sikaparat...ei siinä tule joulumieli ainakaan minulle jos näitä eläinparkoja pitää teurastaa ja ahtaa napaan. En ole syönyt kinkkuja mies muistiin.

    • Naaamm

      Kinkun päälle riittää ylähuuli.

      • asdasdasdasdasdasdas

        Mutta kun mulkun päälle saa ylähuulen, niin siitä se Joulu vasta alkaakin ;)


    • Kotikokki

      Minusta hyvä kuorrutus tulee ihan korppujauhoilla ja sinapilla, kuten heti ensimmäisessä vastauksessa oli neuvottu. Itse olen laittanut yleensä siihen vielä ne neilikat pintaan, mutta tänä vuonna jätin pois. Niistä ei juuri makua tule, ellei sitten eksy kokonainen neilikka suuhun... Muuten ovat vain koristeena siinä kinkussa.

      Itse kuorrutin hieman viileämmässä uunissa, 200 astetta ja noin 10 minuuttia. Kannattaa katsoa pinnan väriä paistamisen loppuvaiheessa, ettei pääse kärähtämään!

      Herkullisuuden salaisuus on MAKEA sinappi. Itse olen käyttänyt yleensä Linnansinappia, se käy ihan sellaisenaan. Mutta parissa muussa ohjeessa neuvotut "omatekoinen sinappi" ja väkevän sinapin "jatkaminen" omenasoseella (makea) ajavat saman asian. Itse en ole koskaan käyttänyt kananmunaa, sitä ei näissä kuorrutteissa tarvita. Korppujauhojen levityksessä kannattaa olla hieman tarkkana, ettei jää kovin paksua "valkoista" kerrosta, vaan että se paistamisen aikana imeytyy sinne sinappiin ja rasvaan.

      Joskus olen paistanut herkkupaloja pois otetusta nahkasta. Olen laittanut nahkaan samaa kuorrutetta ja hetkeksi uuniin! Hyvää ja rapeaa rouskuteltavaa, käsittääkseni vielä vähäkaloristakin!

    • Muorinkainen

      Riippuu sinapista. Mä laitan Turun punaiseen sinapiin hiukan sokeria, pari tl, niin uunissa pinta paistuu tummemmaksi. Ei mitään Dijon-tyyppistä missään nimessä! Neilikoiden laiton olen jättänyt pois. Korppujauhoa ohuelti pintaan, ei keltuaista.
      Toi nahankappaleiden erikseen paisto on hyvä idis! Kinkkuchipsejä!
      Herkullista joulua keittiöön!

    • näin meillä

      Kunnollisen sinappihunnun saa sitten joulun jälkeen, vatsa kun on oikein kuralla, kinkku lattialle ja pyllistys kohti kinkkua niin jopas on huntua kerrakseen.

    • Pukinmuari

      Turun sinappihan tehdään Puolassa.Mä käytän aina Auran sinappia :P

    • Kokkineito

      Perinteinen sinappihuntu tehdään
      Kypsää kinkkuun:
      -1-2 keltuaista
      -sinappia maun mukaan, seos ei kuitenkaan löysää saa olla että pysyy kinkun päällä
      -kun on sivelty tuo kinkun päälle sitten ripotellaan korppujauhoa tasaisesti sille alueelle missä sinappi-kananmunankeltuais seos on.
      Ja kuumaan uuniin käytetään siellä muutama minuutti. Näin saadaan sinapinmakuinen rapsakka pinta :)
      Itse pidän 275 astetta kierto ilmalla pari minuuttia.
      Ja avot kun kinkku/kuorrute jäähtynyt valmis syötäväksi

    • ja sahajauhoja

      Maalla ennenvanhaan laitettiin kärrynrasvaa kuorikkeeksi, silloin sai kinkun jättää yöksi porstuaan, ei eläimet käyneet sitä näykkimässä.

    • Kotikokki:D

      1. Paista kinkku uunissa valmiiksi eli lämpötilan ollessa 77 - 80 kinkku pois.
      2. Anna jäähtyä, väh. 15 - 20 mins. ja ota mittari pois
      3. Ota kinkusta pois sen päällä oleva nahka / rasva (huom, jotkut jättää vähän sitä rasvaa pintaan, riippuu vähän paistajasta, minä en jätä mitään rasvaa vaan kaikki pois.
      4. Rasvan poiston jälkeen sivele pinnalle sinappia (maun ja halusi mukaan) ympäri kinkkua
      5. Ripottele sinapin päälle korppujauho/sokeri seosta tasaisesti ympäriinsä ( seos suhde 3 osaa korppujauhoa 1 osaa hienosokeria), sitä korppujauho sokeri seosta sen verran että riittää kuorruttamiseen, eli käytännössä ehkä noin 6 - 9 rkl korppujauhoja ja hienosokeria 2 - 3 rkl, kinkun ollessa n. 5 - 10 kilon kinkku).
      6. Laito kuorrutuksen läpi kokonaisia isoja neilikoita kinkun lihaan asti painaen

      HUOM! jos et halua sotata käsiä, niin laita ekana nuo neilikat kinkun lihaan ja sitten sinappi ja päälle tuo sokeri/korppujauho seos.

      7. Laita takaisin uuniin kovaan lämpöön n. 225 - 250 astetta ja ehkä n. 10 - 15 minuuttia.

      HUOM! Riippuen jätätkö sitä rasvaa siihen kinkun pintaan niin a) jos jätät, ei tarvi suihkauttaa vettä kinkun pintaan koska se rasva kostuttaa sitä seosta pinnalla jos taas kuorit sen kaiken rasvan pois niin kuin minä niin laitan vetta suihkupullosta kuorrutuksen päälle ennen uuniin laittamista.

      Vinkki: Sinapin sekaan sopii hyvin esiim. konjakki tai brandy, antaa hyvää makua kinkun pintaan sinapin kanssa.

      Hyvää Joulua toivoo kotikokki ;D

      • Hyi uittu!

        Hyi helvetti, raakaa sianlihaa.


    • Hyväksi havaittu

      Paras kuorrutus tulee siitä, kun voitelet kinkun sinapilla ja ripottelet päälle fariinisokeria. Sitten vain kuumaan uuniin hetkeksi.

      • Kakka lentää

        Ole hiljaa tai kakka lentää.


    • Sian läski namia.

      Kinkun päälle ei laiteta mitään kuorrutusta, eiku uunnista pois ja syömään.
      ja se nahka on hiton hyvää samaten kun läski nam.

    • Jenkki1

      Kiitos kaikille teille hyvista ohjeista.
      Olen taallla ainaisen kesan maassa , kuitenkin haluan
      viettaa lapsuuden JOULUN sille kuuluvien perinteitten mukaan.
      Olemme perheeni kanssa iloisia vaaliessamme SUOMEN
      joululle kuuluvia tapoja.
      U.S.A :ssa ei ole samanlainen merkitys JOULULLA kuin SUOMESSA.
      KIITOS kaikille teille ja tanaan muutaman tunnin kuluttua laitan
      KINKUN uuniin antamienne ohjeiden mukaan.
      Oikein hyvaa ja siunattua vapahtajamme syntymajuhlaa.

      Jorma,Sinikka,Jerry

      • Nem.i

        Muista vatkata munan, spegen ja sinapin yhdistelmä tasaiseksi massaksi
        , sitten levitys kinkun kylkeen ja.....nam!!


    • Paista oikein

      Kinkun käräyttäminen paistamisen jälkeen on vanhanaikaista.

      Riittää kun kinkku päällystetään sinapilla ja ehkäpä vielä neilikoilla.

      Kinkku paistetaan uunissa ritilän päällä ja alle laitetaan syvä pelti että puolillaan. Vesi höyrystää kinkkua ja tekee siitä todella mehukkaan eikä kuivaa.

      Lämpötolaksi laitetaan säätimestä 125 astetta, joka vastaa todellisuudessa 100 astetta. Laita lämpömittari uuniin jos haluat laittaa ainoan oikean kinkunpaistolämpötilan eli sata astetta. Kinkkuun työnnetää paistolämpömittari, joka saa nousta 75 - 77 asteeseen. 79 asteinen kinkku on jo pilalla.

      Näin tehty kinkku opn taivaalisen hyvää. ja mehukasta.

      • jkljlsfj

        Ei pidä paikkaansa tuo sun väite kinkun pilaamisesta ja 79 asteesta.
        Sun paistolämpötila on aivan liian suuri eli ei missään nimessä 125 astetta vaan maks 115 ja pidemmän kypsytyksen myötä tulee parempi kinkku.

        Minä otin kinkun uunista kun se oli siinä juurikin tasan 79 astetta eikä tullut yhtään liian kuiva vaan muheva hyvä kinkku, annoin jäähtyä n. 15 min ennen kuin kuorrutin ja laitoin takas kovempaan lämppön ekaksi 250 n. 10 min, välissä viileällä vedellä suihkutus ja takas 225 asteeseen n. vähän alle 10 min.

        Helvetin hyvää kinkkua tuli eikä yhtään kuivaa mitä sun lämpötiloilla tulee jos meinaa sen kinkun sieltä ihan ytimestäkin saada tasasen hyväksi.


      • +77°C
        jkljlsfj kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa tuo sun väite kinkun pilaamisesta ja 79 asteesta.
        Sun paistolämpötila on aivan liian suuri eli ei missään nimessä 125 astetta vaan maks 115 ja pidemmän kypsytyksen myötä tulee parempi kinkku.

        Minä otin kinkun uunista kun se oli siinä juurikin tasan 79 astetta eikä tullut yhtään liian kuiva vaan muheva hyvä kinkku, annoin jäähtyä n. 15 min ennen kuin kuorrutin ja laitoin takas kovempaan lämppön ekaksi 250 n. 10 min, välissä viileällä vedellä suihkutus ja takas 225 asteeseen n. vähän alle 10 min.

        Helvetin hyvää kinkkua tuli eikä yhtään kuivaa mitä sun lämpötiloilla tulee jos meinaa sen kinkun sieltä ihan ytimestäkin saada tasasen hyväksi.

        Kyllä se vaan alkaa menemään huonompaan suuntaan jos yli 77°C menee jo uunissa ollessaan. Eli viimeistään 77°C kinkku ulos. Se on kato kellosepän työtä. 2°C on todella paljon näissä hommissa.


      • Lue uudeleen
        jkljlsfj kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa tuo sun väite kinkun pilaamisesta ja 79 asteesta.
        Sun paistolämpötila on aivan liian suuri eli ei missään nimessä 125 astetta vaan maks 115 ja pidemmän kypsytyksen myötä tulee parempi kinkku.

        Minä otin kinkun uunista kun se oli siinä juurikin tasan 79 astetta eikä tullut yhtään liian kuiva vaan muheva hyvä kinkku, annoin jäähtyä n. 15 min ennen kuin kuorrutin ja laitoin takas kovempaan lämppön ekaksi 250 n. 10 min, välissä viileällä vedellä suihkutus ja takas 225 asteeseen n. vähän alle 10 min.

        Helvetin hyvää kinkkua tuli eikä yhtään kuivaa mitä sun lämpötiloilla tulee jos meinaa sen kinkun sieltä ihan ytimestäkin saada tasasen hyväksi.

        Siis hänen lämpötilansa oli 100astetta eikä 125 astetta. Se todellinen lämpötila kun on jokaisessa uunissa silloin sata astetta. Katso se mittarilla, jos et usko.


    • huntu housuissa

      Eiköhän nuo hunnut ole kohta housuissa, "muutama" bisse vedetty kinkun jälkeen ja tuntuu jo siltä että kohta on myöhäistä.

    • Lihan läpikypsentäjä

      Kinkku on kypsää vasta 90 asteisena, puolen tunnin jäähtymisen jälkeen kamara pois ja se kinkku kuorrutetaan makialla sinapilla ja korppujauhoilla 300 asteessa, kunnes on halutun tumma pinta. Jos et halua sinapin etikkaisuuden tunkevan läpi, pidä kauemmin ja ota hyvä väri pintaan. Muut ohjeet on amatöörisoopaa. Syövät tollukat raakaa purkkaa, mihin en koskis.

    • oot urpo

      Vittu että oot urpo uusavuton . Kysy äidiltäs.Että joku ei osaa tehdä sinappihuntuu.
      Ooot kyllä täysin pihalla .

      • Urrrrpoh

        Sääkin oot urpo, oikee turpourpo!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe