9 vaihdetta ketjuvaihtajalla.

polkija_KLi

Moi! Tuli hankittua käytettynä fitness fillari, jossa edessä 2 ja takana 9 hammaspyörää. Takana hyvä 105 vaihtaja, edessä mikä lie rimpula, lisäksi pyörän välityksen ovat ääreen isoja minun käyttöön. Miten vaihteisto mahtaisi toimia pitkän päälle, jos poistan edestä isomman rattaan ja vaihtajan, eli pyörä jäisi 9 vaihteiseksi? Eturattaat ovat ruuveilla kiinni ja pienempi ratas mukavasti linjassa. Ketjuhan kulkisi aikas vinossa ykkös vaihteella ja varsinkin ysillä. Nyt tuota ysiä ei oikein pääse testaamaan, kun ketju alkaa hankaamaan etuvaihtajaan, jos vaihdan ysille.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      Ketjulinja ei kyllä tule olemaan optimaalinen vain isompi ratas poistamalla, toimiva kyllä luultavasti. Tosin ketjua saat vaihtaa usein sillä vino ketjulinja rasittaa ja kuluttaa ketjua.
      Paras ratkaisu olisi vaihtaa eteen sellainen yksiraiteinen kampisarja jolla sen ainoan rataan saa keskemmälle.
      Edullisin vaihtoehto taas olisi hankkia parempi etuvaihtaja jolla nykyisen systeemin saa toimivaksi. Ei se uusi etuvaihtaja maksa kuin jokusen kympin ja pienen vaivan.

    • shimanoa_

      Minulla on 20 vaihteisesta poistettu isompi etulehti. 10 vaihdetta käytössä. Jäljelle jääneen pienen eturattaan siirsin ulommaksi, jolloin ketjulinja on suota 7 vaihteen kohdalla, kun ykköstä tarvii ani harvoin. Nuo 10 vaihdetta riittää cyclossani hienosti ja pyörä tuli yksinkertaisemmaksi.
      Veikkaan, että sunkin kannattaa siirtää se jäljelle jäänyt pikkulehti poistetun isomman paikalle, jolloin ketjulinja on suorempi isommilla vaihteilla. Edellyttää tietysti, että käytät isompia vaihteita enempi. Saattaa olla, että ketjuja ja takapakkaa rattata joutuu hiukan useimmin vaihtamaan, mutta se ei ole kallis huolto ja itse olen ajanut jo 9000km ilmn huoltoja.

    • Pomppuheppi

      Toimii. Fillari on huomattavasti paremman näköinen, kun etuvaihtaja poistetaan, sekä turhat rattaat.

    • Jos taas kaipaa pienempiä välityksiä kuin löytyy ja nykyinen etuvaihtaja toimii OK (tai korvaa sen toimivalla), niin voi laittaa myös kolmen eturattaan kammet. Niistä poistaa sen suurimman rattaan ja tilalle laittaa sileän renkaan.

      Riippuu tarpeista mitä sinne laittaa, mutta esim. 30-39(-50) rattailla saa pienet välitykset käyttöön. Kahden pykälän etuvaihtaja toimii tuon kanssa OK. Ketjulija on pääosin OK tuolta 39:ltä suurimmalle osalle takarattaita. 30:n kanssa voi sitten käyttää suurimpia takarattaita.

    • CrossMasterTeam

      Ei pitäis olla mitään ongelmaa ja kuten yllä. Voi olla, et se jäljelle jäävä ratas kandee siirtää siihen paikkaan, missä se iso oli, et ketjujen linja olis mah suora niihin takarattaisiin, joit eniten käytät (kuten tos muutkin neuvo). Jos ja kun rattaat ovat kammissa kiinne viidellä ruuvilla, tarviit prikat poistetun rattaan tilalle tai sitten hiot muttereista rattaan paksuuden verran vex. Mul edellinen suoratankoinen maantie pyörä oli 10 vaihteinen yhdellä eturattaalla ja toimi moitteetta 22 tuhatta kilsaa. Ketjut ja takapakan vaihoin kerran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe