Esimerkki manipulaatiosta

LaurGiiki

"Ätmi" ruikuttaa että peliä osaavat miehet ovat tyhmiä kun "manipuloivat" naisia sänkyyn. (Usein tarinan ätmi ei edes tiedä, mitä pelimiehet oikeasti tekevät, mutta ei mennä siihen tässä.)
Emme elä tyhjiössä vaan omiin tekemisiimme vaikuttaa muiden ihmisten tekemiset. Samalla tavalla omat tekemisemme vaikuttavat muihin: "manipuloimme" ja "manipuloidumme" siis jatkuvasti. Vaikutus tapahtuu alitajuisesti eli emme edes tiedä joutuneemme vaikutukselle alttiiksi. Viehätystaitoinen mies saa naisen ajattelemaan seksiä - ja nainen pitää tuota ajatustaan täysin omanaan. Koulukiusaaja haukkuu ja alistaa uhriaan siihen pisteeseen, että uhri luulee itsekin olevansa surkimus - uhri alkaa pitää "olen surkimus"-lausetta täysin omana ajatuksenaan ja siten totuutena. Tällä palstalla saamme sitten lukea kirjotuksia näiltä itseään surkimuksina pitäviltä miehiltä, jotka eivät tajua etteivät oikeasti edes ole surkimuksia.

22

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyväSinulle

      Yhdet nauttivat muiden manipuloimisesta, toiset taas luontaisesti halveksivat sitä. Yksi äänestää Kokoomusta, toinen vasemmistoa. Ihmiset ovat erilaisia.

      Minä kuulun ihmisryhmään, joka halveksii opportunismia ja manipulointia.

      Jos sinulle tarjottaisiin 1000 euron arvoista esinettä vitosella, eikä myyjä tiedä esineen todellista arvoa, kertoisitko arvon vai myhäilisitkö tyytyväisenä saamaasi voittoa? Minä kertoisin esineen arvon, ja kehoittaisin myymään korkeammalla hinnalla eteenpäin. Jos muutenkin myyn vanhoja esineitäni, en ikinä hae voittoa, vaan pyrin pääsemään tarpeettomasta eroon ja hinta on sen mukaan. Tämä kertoo ihmisenluonteesta hyvin paljon, onko kaikki vain voitontavoittelua vai onko muut arvot tärkeämpiä.

      • LaurGiiki

        Vähän eri asiasta nyt kyse. Pointti esimerkkiisi viitaten on se, että kumman tahansa teon valitsen (oikean hinnan kertomisen tai kertomattajättämisen) niin joka tapauksessa myyjä saa teon perusteella minusta jonkinlaisen kuvan. Emme elä tyhjiössä.


      • EiSuinkaan

        Manipulointi nimenomaan kertoo oman edun tavoittelusta. Esimerkki on hyvä, koska se asettaa yhteisen edun ja oman edun tavoittelun vastakkain. Väitän myös, että aidosti älykkäät ihmiset tavoittelevat yhteistä etua, koska pitkällä tähtäimelle siitä on etua enemmän ja kaikille. Manipulaatio ja lyhyen tähtäimen oma etu on aina tyhmän ihmisen merkki.


      • Ex--PUA
        EiSuinkaan kirjoitti:

        Manipulointi nimenomaan kertoo oman edun tavoittelusta. Esimerkki on hyvä, koska se asettaa yhteisen edun ja oman edun tavoittelun vastakkain. Väitän myös, että aidosti älykkäät ihmiset tavoittelevat yhteistä etua, koska pitkällä tähtäimelle siitä on etua enemmän ja kaikille. Manipulaatio ja lyhyen tähtäimen oma etu on aina tyhmän ihmisen merkki.

        Tämä!

        Tyhmien ja itsekkäiden osana on manipulaatio, sillä heillä ei riitä henkiset hyveet muuhun, niin siksi he ovat kuin kiimavittunsa viemät elukat. Tavat ovat näillä molemmilla, alhaisilla elämänmuodoilla täsmälleen samat


      • haaukotus
        Ex--PUA kirjoitti:

        Tämä!

        Tyhmien ja itsekkäiden osana on manipulaatio, sillä heillä ei riitä henkiset hyveet muuhun, niin siksi he ovat kuin kiimavittunsa viemät elukat. Tavat ovat näillä molemmilla, alhaisilla elämänmuodoilla täsmälleen samat

        Sinä se vaan jaksat nalkuttaa, vaikka itse olet vielä noitakin alhaisempi otus ilkeine sieluinesi.


    • Ex--PUA

      On sikäli jo manipulaatiota väittää, että se on vain ATM joka tuomitsee manipulaation.

      Myös muut voivat omata etiikan ja kunnian, jossa he toisaalta haluavat että kelpaavat naiselle sellaisina kuin ovat, samalla kun haluavat rehellisyyden olevan molemminpuolista.

      Samoin, tässä yritetään pitää kaikkea keskinäistä kanssakäymistä manipulaationa. Se on vanha manipulaatiotemppu. Esim. joku 50 luvun, kyseenalainen amerikkalainen kasvatus-setä, joka käytti ehdollistamista lapsiiin tyyliin pitäen niitä häkeissä ja alistaen erilaisille ärsykkeille, totesi kysyttäessä että eikö tuo ole pikemminkin manipulaatiota kuin kasvattamista, niin se myös rupes saivartelemaan tuon termin merkityksestä "no sehän tulee käsillä tekemistä tarkoittavasta sanasta, joten onko kaikki käsilläkin tehty sitten väärin?"

      Tuo on hevonpaskaa.

      "Koulukiusaaja haukkuu ja alistaa uhriaan siihen pisteeseen, että uhri luulee itsekin olevansa surkimus - uhri alkaa pitää "olen surkimus"-lausetta täysin omana ajatuksenaan ja siten totuutena. "

      Heh.

      Tämä analogiahan on suoraan esimerkki PUA-maailmasta.

      Siellä käytetään koulukiusaajamaisia taktiikoita manipulaatiosta.

      Tuo mitä kuvailit on suora toisinto negaamisesta, sillä siiinä suoraan isketään toisen heikkouksiin yrittäen kontrolloida tätä tämän itsetunnon alentamisen kautta.

      Myös heidän antamat uudet merkitykset "flirttailulle" ovat mm. ammattinsa valehtelu ja vastaavanlainen kiusaaminen (Misery methodista tutut).

      Tässä myös on eräs PUA-yhteisön heikkouksista.

      Edes jonkin verran itsekunnioitusta omaavat, ja terveen tunne-elämän omaavat naiset kavahtavat tuollaista. Jotkkut voivat olla trauman kärsiineitä, esim. koulukiusaamisesta ja saavat rajun vastareakktion, jotkut taas voivat olla muutenn niinn rikkinäisiä että voivat vastata tuohon, tai sitten ne vooivat olla näitä "vahvooja naisia" joista kerrotaan täälllä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13640188

      Samoin, jos PUA-identiteetin omaksunut Olmi Kynäkaulanenn lähtee yöelämään harrastamaan tuota, voi hänen aiottu kohdeyleisönsä olla hieman vastahakoista joka tapauksessa; on hieman eri asia olla jokin sairaassa nokkkimisjärjestyksessä elävä jännämies ja jännäjenna, kuin heidän ulkopuolinen muutenkaan.

      Joten PUA-pellleilyn kohdalla tässä on vaiin kyse siitä, että koulukiusajasta nyt muodostuu toisenlainen kiusaaja. Negatiivisiin tunteisiin vetoaminen on kuitenkin aika alhainen manipulaation muoto, vain jotta saa pillua. Naiset toki harrastavat tätä myös, mutta itse pidänn sellaista naista yhtä alhaisena kuin hänen tasoolleen laskeutunutta puppea.

      • LaurGiiki

        Pointti taisi olla kuitenkin se, että koulukiusattu jää kotiin koska luulee olevansa surkimus koska kiusaajat ovat manipuloineet hänet niin ajattelemaan.
        Käytettiinpä mitä sanaa tahansa (manipulaatio tms.) niin toisten ihmisten teot vaikuttavat. Näet rähjäisen sedän läpsäisevän pikkulasta, kyseinen setä osoittautuu liikkeen omistajaksi js kauppaa sinulle 1000 euron antiikkia 5:lla. Mitä teet?


      • Ex--PUA
        LaurGiiki kirjoitti:

        Pointti taisi olla kuitenkin se, että koulukiusattu jää kotiin koska luulee olevansa surkimus koska kiusaajat ovat manipuloineet hänet niin ajattelemaan.
        Käytettiinpä mitä sanaa tahansa (manipulaatio tms.) niin toisten ihmisten teot vaikuttavat. Näet rähjäisen sedän läpsäisevän pikkulasta, kyseinen setä osoittautuu liikkeen omistajaksi js kauppaa sinulle 1000 euron antiikkia 5:lla. Mitä teet?

        Koulukiusaajan ja PUA:n manipulaation motiivit ja metodit ovat lähes identtiset.

        Et voi hyväksyä toista, hyväksymättä toista.

        Valinta on sinun.

        "Käytettiinpä mitä sanaa tahansa (manipulaatio tms.) niin toisten ihmisten teot vaikuttavat."

        Tämä on juuri sitä amerikkalaisen kasvatuspedagogin puolustelusaivartelua: "manipulaatio on käsillä tekemistä, joten onko kaikki käsillä tekeminen väärin?"


      • Yalax

        Viet naiselle kukkapuskan "koska sinä nyt VAAN haluat viedä"
        Mutta pelimies vie "koska tuhma pelimies manipuloi naista sänkyyn".
        Tällainen ajattelu tuntui olevan monella.


      • Ex--PUA
        Yalax kirjoitti:

        Viet naiselle kukkapuskan "koska sinä nyt VAAN haluat viedä"
        Mutta pelimies vie "koska tuhma pelimies manipuloi naista sänkyyn".
        Tällainen ajattelu tuntui olevan monella.

        Olen vienyt kukkapuskan vain äidilleni, ja usko tai älä, ei siinä ole ollut taka-ajatuksena pillun saaminen. ;)

        Samoin, jos teen naiselle kivan eleen, teen sen koska haluan.

        En esim. tarjoa baarissa, mutta olen eräälle exälle tarjonnut ravintolassa, kun olimme jo seurustelleet pitkään.

        Et voi verrata koulukiusaajamaista manipulaatiota toisen muistamiseen kukkapuskalla. Tuo on naurettavin analogia mitä voit esittää tässä yhteydessä.

        Vastakysymys: Mitä sellaista koet itseltäsi puuttuvan, että sinun täytyy joko A. lahjoa naista B. manipuloida/kiusata tätä saadaksesi häneltä sen, mitä haluat?


      • Yalax

        Vastakysymys: Mitä sellaista koet itseltäsi puuttuvan, että sinun täytyy joko A. lahjoa naista B. manipuloida/kiusata tätä saadaksesi häneltä sen, mitä haluat?"

        Ei mitään. Jospa nyt unohdetaan sana manipulaatio, koska pointti jää nyt yhden sanan alle.
        Et tarjoa baarissa. Selvä. Minulle tulee sinusta vaikutelma, että et anna naisen käyttää itseäsi hyväksi. Sinun tekosi (tai tässä tapauksessa tekemättä jättämisesi) vaikutti tuon mielikuvan syntymiseen.
        Haluan kannustaa niitä atm=atm tyyppejä sanomalla että heidän omilla teoillaan on merkitystä siihen, mitä naiset ja muut miehet heistä ajattelevat.


      • Yalax kirjoitti:

        Vastakysymys: Mitä sellaista koet itseltäsi puuttuvan, että sinun täytyy joko A. lahjoa naista B. manipuloida/kiusata tätä saadaksesi häneltä sen, mitä haluat?"

        Ei mitään. Jospa nyt unohdetaan sana manipulaatio, koska pointti jää nyt yhden sanan alle.
        Et tarjoa baarissa. Selvä. Minulle tulee sinusta vaikutelma, että et anna naisen käyttää itseäsi hyväksi. Sinun tekosi (tai tässä tapauksessa tekemättä jättämisesi) vaikutti tuon mielikuvan syntymiseen.
        Haluan kannustaa niitä atm=atm tyyppejä sanomalla että heidän omilla teoillaan on merkitystä siihen, mitä naiset ja muut miehet heistä ajattelevat.

        "Haluan kannustaa niitä atm=atm tyyppejä sanomalla että heidän omilla teoillaan on merkitystä siihen, mitä naiset ja muut miehet heistä ajattelevat."

        HEUREKA! ;)

        Oleks iha tosissas?! 8-0

        Tuo nyt on jokaisella varmasti tiedossa oleva asia......mutta jos näytellään jotain muuta, kuin mitä on, valehdellaan, huijataan yms., niin sellainen on OLMI:n käytöstä, eli edelleen aivan p*rseestä, eikä millään tavalla puolustettavissa oleva asia......tosin jos vastapuolikin on OLMI, niin silloinhan siinä ei ole kummallakaan rutisemista, mutta jos ei ole, niin......


    • kysynVaan-76

      Olen kiltti ja auttavainen kavereilleni ja sukulaisulleni ja sen takia saan myös itse usein apua.
      Manipuloinko minä heitä kun käytökselläni aiheutan itseäni hyödyttävää käytöstä? Harva näkee sen niin.

      Eli pointti on kai se että jos jotain tekee vain siksi että saa hyötyä, se on manipulaatiota. Mutta jos teko/käytös on osa omaa luonnollista käytöstä eikä sen ensisijainen tavoite ole oma hyöty, se ei ole manipulaatiota.

      • Yalax

        Hyvää pointtia. Aattelen itsekin että hyödyn ensisijainen tavoittelu tekee manipuloinnin.
        "Luonnollinen käytös" on vähän niin ja näin, koska kiusatuksi tuleminen on saattanut tehdä ihmisestä pikkuhiljaa yhä aremman. Se on tapahtunut niin huomaamatta, että ihminen pitää arkuuttaan luonnollisena käytöksenään. Tuossa tapauksessa kannustan henkilöä opettelemaan uudelleen rohkeampaa käytöstä! Aluksi sosiaalisissa tilanteissa pitää alkaa tehdä asioita jotka eivät tule luonnostaan koska arkuus on iskostunut niin syvälle. Pikku hiljaa rohkeampikin käytös muuttuu luonnollisemmaksi toistojen myötä.


      • Ei tuo ole manipulaatiota, vaan sinulla on sellainen luonne, siitä olen onnellinen puolestasi, että sinulla vaikuttaisi olevan hyvä lähipiiri, eli sinua ei hyväksikäytetä, vaan apu on aidosti vastavuoroista.


      • Yalax kirjoitti:

        Hyvää pointtia. Aattelen itsekin että hyödyn ensisijainen tavoittelu tekee manipuloinnin.
        "Luonnollinen käytös" on vähän niin ja näin, koska kiusatuksi tuleminen on saattanut tehdä ihmisestä pikkuhiljaa yhä aremman. Se on tapahtunut niin huomaamatta, että ihminen pitää arkuuttaan luonnollisena käytöksenään. Tuossa tapauksessa kannustan henkilöä opettelemaan uudelleen rohkeampaa käytöstä! Aluksi sosiaalisissa tilanteissa pitää alkaa tehdä asioita jotka eivät tule luonnostaan koska arkuus on iskostunut niin syvälle. Pikku hiljaa rohkeampikin käytös muuttuu luonnollisemmaksi toistojen myötä.

        Hyviä mietteitä ja ohjeita sinulla: :)


    • bbvcxzzzz

      Ätmit ovat kuin läski kakara kentän laidalla itkien sitä että treenaavat pelaajat ovat häntä parempia.

    • Ex--PUA

      "Manipulointi tai manipulaatio (< lat. manus, 'käsi') voi tarkoittaa asiayhteydestä riippuen konkreettista käsittelyä tai esimerkiksi tarkoituksellista ohjailua ja harhaan johtamista."

      "Manipuloinnin kohteeksi joutuneesta tuntuu siltä, hän joutuu tekemään jotain vastoin tahtoaan tai omia etujaan toisen ihmisen hyväksi.[4]"

      Molemmat löytyvät Wikipediasta. Jälkimmäinen kuuluu psykologisen manipuloinnin määritelmään. Ensiksi mainittu on manipulaation lyhyt määritelmä.

      Jokainen saa vetää näistä omat johtopäätöksensä.

      Joka tapauksessa, on selvää että PUA-manipulointi ei eroa mitenkään siitä, miten koulukiusaaja ottaa joko sadistista mielihyvää uhriltaan tai sitten suojelurahaa, eikä siitä miten conman huijaa uhreiltaan rahat.

      Ironia on siinä, että PUA-manipulaatiot ovat useimmiten melko tehottomia, ja sen kohdallla pätee se, että sen ostaneet fanipojat ovat itse näiden huijarien manipulaation uhreja.

      Se kuitenkin on suuri ja paha kierre.

      Naisten seksuaalinen syrjintä, ja koulukiusaus ovat voineet olla monen fanipojan epätoivoisen yrityksen syynä. Joskus syynä voi olla wanna be-sosiopaattina oleminen, jolloin saa ihan jumalattomat sävärit kun pääsee manipuloimaan toista. Joskus syynä se, että haluaa tulla paremmaksi naisten kanssa.

      • Ex--PUA

        JA myöskin naiset, nuo alkuperääiset manipulaattorit saavat osansa.

        Minä toin palstalle shaming languagen ja henkilöhyökkäyksen käsitteen, mikä on itse asiassa keino bustata naiset heidän vehkeilystään - todellinen punainen pilleri siis.

        Katsotaanhan seuraava määritelmä, jo ymmärtäkää, että se ei perustu mihinkään muuhun kun siiihen, että ei-haluttu totuus on osunut ja uponnut:

        "Henkilökohtainen hyökkäys on vaikuttamisstrategia, jossa manipuloija ryhtyy asian sijasta puhumaan mielipiteen esittäjästä. Suorassa henkilökohtaisessa hyökkäyksessä vastapuoli pyritään asettamaan kyseenalaiseksi esimerkiksi luonteen, luotettavuuden tai motiivien suhteen. Vastatoimena on keskustelun palauttaminen nopeasti asiatasolle.[41] Henkilökohtaisessa epäsuorassa hyökkäyksessä manipuloija pyrkii osoittamaan ristiriidan henkilön esittämän näkökannan ja hänen elämänolosuhteidensa, käyttäytymistapojen tai aiempien mielipiteidensä välillä vähentääkseen hänen vakuuttavuuttaan. Manipulointiyritykseen vastataan tekemällä selväksi se, että kyse on eri asioista, joiden välillä ei ole ristiriitaa"

        Huomatkaa, että tätä myös PUA-kultin puolustajat ja nettimarketoijat käyttävät - täsmälleen samalla motiivilla kuin naiset - silloin kun heidän hatarat myyntipuheet ja kyseenalaisen kulttinsa kyseenalaistetaan.

        Esim. tämä aloitus asettaa premissin, että miehen on oltava ATM jos hän uskaltaa arvostella manipulointia.

        Huomaatteko mitä siinä tehtiin?


      • Ex--PUA kirjoitti:

        JA myöskin naiset, nuo alkuperääiset manipulaattorit saavat osansa.

        Minä toin palstalle shaming languagen ja henkilöhyökkäyksen käsitteen, mikä on itse asiassa keino bustata naiset heidän vehkeilystään - todellinen punainen pilleri siis.

        Katsotaanhan seuraava määritelmä, jo ymmärtäkää, että se ei perustu mihinkään muuhun kun siiihen, että ei-haluttu totuus on osunut ja uponnut:

        "Henkilökohtainen hyökkäys on vaikuttamisstrategia, jossa manipuloija ryhtyy asian sijasta puhumaan mielipiteen esittäjästä. Suorassa henkilökohtaisessa hyökkäyksessä vastapuoli pyritään asettamaan kyseenalaiseksi esimerkiksi luonteen, luotettavuuden tai motiivien suhteen. Vastatoimena on keskustelun palauttaminen nopeasti asiatasolle.[41] Henkilökohtaisessa epäsuorassa hyökkäyksessä manipuloija pyrkii osoittamaan ristiriidan henkilön esittämän näkökannan ja hänen elämänolosuhteidensa, käyttäytymistapojen tai aiempien mielipiteidensä välillä vähentääkseen hänen vakuuttavuuttaan. Manipulointiyritykseen vastataan tekemällä selväksi se, että kyse on eri asioista, joiden välillä ei ole ristiriitaa"

        Huomatkaa, että tätä myös PUA-kultin puolustajat ja nettimarketoijat käyttävät - täsmälleen samalla motiivilla kuin naiset - silloin kun heidän hatarat myyntipuheet ja kyseenalaisen kulttinsa kyseenalaistetaan.

        Esim. tämä aloitus asettaa premissin, että miehen on oltava ATM jos hän uskaltaa arvostella manipulointia.

        Huomaatteko mitä siinä tehtiin?

        Henkilöhyökkäyksiä tekevät käyttävät yleensä monenlaisia kortteja kuten natsikortti, rasistikortti, atm-kortti yms. tilanteen ja aiheen mukaisesti.


      • Ex--PUA
        super-atm kirjoitti:

        Henkilöhyökkäyksiä tekevät käyttävät yleensä monenlaisia kortteja kuten natsikortti, rasistikortti, atm-kortti yms. tilanteen ja aiheen mukaisesti.

        Jep, niille on jaettu jokin tanan korttipakka, mikä otetaan heti esille kun alkaa olla vitsit vähissä.

        Mutta meitä ei harhauteta. Monelle naisista se on elämässään ekan kerran kova paikka nähdä kun mies ei ala ryömiä häänen edessään.


    • ätmel

      Jos kiltti ja kunnollinen mies pitää itseään surkimuksena kiusaajien takia ja kyseinen mies pitää itseään surkimuksena naisten syrjimisen takia, käytännössä sanot naisia kiusaajiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe