Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hiivan käyttö

Miksi hiiva pitää laittaa lämpimään veteen?

Harjoittelen leipomista. Olen leiponut pari kertaa leipää. Toisella kerralla laitoin vahingossa ohjeiden vastaisesti hiivan ensin kylmään maitoon ja sitten lämmitin maidon tämän jälkeen.

Jäin tässä jälkeenpäin miettimään että mikä merkitys sillä on kun hiiva laitetaan lämmitetyn nesteen joukkoon? Leivät eivät ainakaan vaikuta sen huonommilla kuin viimeksikään.

8

5978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska

      pulla tai leipä nousee nopeampaa ja paremmin kun neste on lämmin.. eli hiiva pääsee ns.eloon paremmin. mutta jos neste on liian kuumaa hiiva kuolee ja taas taikina ei nouse tarpeeksi..

      • lillie

        Ei hiivaa ole pakko laittaa lämpimään maitoon, riippuu reseptistä. Esim. croissantit ja viinerit on parempia jos hiiva sekoitetaan kylmään nesteeseen. Myös leipää voi tehdä niin että hiiva liuotetaan kylmään nesteeseen. Itse teen useinkin leipää niin että teen taikinan illalla kylmään nesteeseen ja laitan taikinan yöksi jääkaappiin. Aamusella jääkaapissa odottaa kohonnut taikina joka leivotaan leiväksi ja kohotetaan uudelleen ja laitetaan paistumaan. Hae kirjastosta joku paksu leivontakirja niin löydät varmasti ohjeita molempiin tapoihin leipoa. Jos nesteen käyttää kylmänä, niin täytyy muistaa että kohotusaika on huomattavasti pidempi, mutta myös lopputulos on usein parempi.


      • lillie kirjoitti:

        Ei hiivaa ole pakko laittaa lämpimään maitoon, riippuu reseptistä. Esim. croissantit ja viinerit on parempia jos hiiva sekoitetaan kylmään nesteeseen. Myös leipää voi tehdä niin että hiiva liuotetaan kylmään nesteeseen. Itse teen useinkin leipää niin että teen taikinan illalla kylmään nesteeseen ja laitan taikinan yöksi jääkaappiin. Aamusella jääkaapissa odottaa kohonnut taikina joka leivotaan leiväksi ja kohotetaan uudelleen ja laitetaan paistumaan. Hae kirjastosta joku paksu leivontakirja niin löydät varmasti ohjeita molempiin tapoihin leipoa. Jos nesteen käyttää kylmänä, niin täytyy muistaa että kohotusaika on huomattavasti pidempi, mutta myös lopputulos on usein parempi.

        Kyllä näitä leivontaohjeita löytyy yllättävän paljon. Pelkästään firman kuin firman jauhopussissa on jos minkälaisen leivän tai sämpylän ohje.

        Itse tosin olen tehnyt leipäni kirjasta nimeltä: "Pennin venyttäjän käsikirja". Siinä on mielenkiintoinen ja terveelliseltä vaikuttava rotina leipä. Siinä on

        0.5 litraa maitoa
        9 dl vehnäjauhoja
        3 dl kaurahiutaleita
        50 g hiivaa
        3 tl suolaa


    • Lotta

      Ainakin kuivahiivapussin kyljessä lukee, että ... oliko se 42 vai 41 astetta, kun nesteen pitää olla. Muuten hiiva ei oikein lähde kohoamaan, mikäli tahdot leipoa leivät vielä samana iltana. Tuota jääkaappikohotusta en ole itse kokeillut, joten laitan aina lämpimään nesteeseen.

      Taikina kannattaa kohottaa vähän lämpimässä paikassa. Jos sellaista ei ole, ja on vähän kiirus, laita tiskialtaaseen lämmintä vettä, taikina kulho sinne olemaan ja peitä koko allas pyyhkeellä.

      Onnea leivontaan :)

      Lotta

      • kotileipuri

        Tuore hiiva lisätään kädenlämpöiseen nesteeseen, silloin se toimii parhaiten. Kuivahiiva tarvitsee hieman lämpimämmän nesteen toimiakseen kunnolla.


      • Nimetön
        kotileipuri kirjoitti:

        Tuore hiiva lisätään kädenlämpöiseen nesteeseen, silloin se toimii parhaiten. Kuivahiiva tarvitsee hieman lämpimämmän nesteen toimiakseen kunnolla.

        käsketään aina laittaan jauhojen joukkoon,mutta minä ainakin nykyään laitan sen nesteeseen joka on reilusti 42 asteista.Ja hyvin on noussut.Leivon tuoreella hiivalla joskus kylmään nesteeseen ja leivon pullat heti pellille ja annan kohota ja sillä aikaa kerkee kyllä hyvin siivota joten pullan paisto on sit ii pisteen päälle ja voi ruveta viettään viikonloppua.


      • yök,yök
        Nimetön kirjoitti:

        käsketään aina laittaan jauhojen joukkoon,mutta minä ainakin nykyään laitan sen nesteeseen joka on reilusti 42 asteista.Ja hyvin on noussut.Leivon tuoreella hiivalla joskus kylmään nesteeseen ja leivon pullat heti pellille ja annan kohota ja sillä aikaa kerkee kyllä hyvin siivota joten pullan paisto on sit ii pisteen päälle ja voi ruveta viettään viikonloppua.

        tuli tosta kuivahiivasta mieleen eiliset pullakahvit naapurista.naapuri oli ensimmäistä kertaa käyttänyt pussihiivaa pullien leipomisessa.yleensä hänen pullansa ovat todella hyviä,mutta tällä kertaa meinasin oksentaa.pullat maistuivat ennemminkin sänpylöiltä ja olivat todella kuivia.eli joko kyse oli hiivasta,tai sitten jossain muussa hän oli mokannut.myösi kyllä itsekkin sen;)


    • Anonyymi

      Aivan sama laittaako hiivan kylmään vai lämpimään nesteeseen. Hiiva kyllä herää molemmilla tavoilla. Taikinan nostatus lämpimässä vaikuttaa kohoamisen aikaan, jos kiirettä pitää. Ja aivan hyvin voi nostattaa myös esim. jääkaapissa, jos aikaa on enemmän, siitähän esim pizzataikina vain paranee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      92
      2412
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2164
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1993
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1702
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1476
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      74
      1419
    10. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    Aihe