Pyöritystekniikka

Kun on niin paljon noista säännöistä keskustelua, niin miksi ei keskustelisi pyörityksestä markettihybridillä.

http://kunnollahanna.blogspot.co.uk/2015/06/oikeaoppinen-pyoritystekniikka.html

Kun kerran sillä "takajalalla" ei tarvitse poljinta nostaa, niin oikean pyöritystekniikan osaaminen auttaa myös flateillä polkiessa (eli peruspolkimilla ja vaikka paljain jaloin). Omassa käytössä on lukot polkimissa.

Oman tuntuman mukaan ajo tuntuu vähemmän jälkeenpäin sopivan nopean pyörityksen jälkeen. ( matka ehkä taittuu nopeammin) Saisi itsekin kiinnittää enemmän huomiota tuohon helpon tuntuiseen pyörittämiseen. Tämän hetken ajot on lähinnä ollut työmatka-ajoa (melkein tunti suuntaansa silloin kun auto vaihtuu pyörään).

6

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatutietoinen_

      Halpoja market hybridejä polkea runnotaan ja laadukkaita sekä samalla ikävä kyllä hintavia urheilupyöriä pyöritetään.
      Muistakaa ihmeessä laittaa niihin market romuihinne lokasuojat ja maahan asti yltävä roiskeläppä, tarakka ja säätöstemmillä säädät ajoasentosi todella pystyksi (lue juntiksi).

    • Alkup_maantiepyöräi

      Tekniikka auttaa, oli pyörä mikä tahansa. Niin pyöritysteknikka kuin pyörän hallintakin. Sen takia tämän hetken huippukuskeilla on lähes kaikilla taustaa sekä maastosta tai BMX:stä ja radalta tai maantieltä. Eri lajit kehittävät eri osa-alueita.

      Vaikka olisi hölmöyksissään mennyt ostamaan epämukavan markettihybridin, kannattaa siihen laittaa kadenssianturi ja lukkopolkimet, koska ne auttavat aloittelijaa pyöritystekniikan omaksumisessa ja siten myös vammojen välttämisessä.

      • markettipyöräilijä

        Miksi lukkopolkimet? Tuossa linkin jutussahan asiantuntija mainitsi "tehokkain pyöritystekniikka on vain työntää alaspäin ei nostaa ylöspäin.Että kaikki me todennäköisesti poljettaisiin tehokkaimmin lenkkareissa".
        Miksi omaksua tehottomia ja vääriä tapoja ja hankkia tarpeettomia varusteita vain markkinamiesten iloksi.


      • markettipyöräilijä kirjoitti:

        Miksi lukkopolkimet? Tuossa linkin jutussahan asiantuntija mainitsi "tehokkain pyöritystekniikka on vain työntää alaspäin ei nostaa ylöspäin.Että kaikki me todennäköisesti poljettaisiin tehokkaimmin lenkkareissa".
        Miksi omaksua tehottomia ja vääriä tapoja ja hankkia tarpeettomia varusteita vain markkinamiesten iloksi.

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.


      • Alkup_maantiepyöräi
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.

        Harjoitteluvaiheessa on juuri päinvastoin, eli lukot estävät vammojen syntyä. Oikea kadenssi on helpompi saavuttaa lukoilla. Sykemittari tai puhelin, johon on yhdistetty kadenssianturi, tukee harjoittelua.


      • round_n_round_n_round
        jth_12 kirjoitti:

        Joo, kun osaa pyörittää hyvin, niin se onnistuu myös lenkkareilla. Siinä takaosuudessa jalka nousee juuri sen verran ettei kenkä paina poljinta, mutta toisaalta ei nouse milliäkän irti. Turha irti nostaminen vie voimaa hukkaan. Toisaalta oman voimansa vie, jos tarvii keskittyä jalan polkimella pitämiseen. Flateillä vaativaa, mutta onnistuu jos osaa :)

        Kuten todettua kirjoituksessa, niin sillä painavalla etujalalla ei ole tarkoitus nostaa toista jalkaa. Nosto tapahtuu sen jalan lihasvoimilla. Flateillä ei varmarmaankaan saa ylirasitusta sen noston takia, joskaan ei ne lukotkaan siihen suoraan vie -- käyttäjä ohjaa tekniikkaa eikä toisinpäin. Kuinkahan helppoa flateillä on polkea ylämäessä esim. 110/min vauhtia? Ei siinä että se olisi optimi, mutta joskus kun on voimat vähissä, niin kannattaa kokeilla.

        Hyvää pyöritystä en itse osaa, kannattaisi keskittyä joskus sen opetteluun/hiomiseen.

        Paras pyöritys arkikäytössä ilman lukkoja saavutetaan säätämällä satulan korkeus oikeaksi (polkimen ala-asennossa jalka on polvesta hieman koukussa), polkeminen tehdään päkijöillä (ei jalan keskikohdalla) nilkkaa ojentaen riittävän pienellä vaihteella (usein näkee ihmisten survovan liian suurella vaihteella) noin 80 kierrosta minuutissa - ehkä vähän enemmän http://www.polkupyoraily.net/wiki/Pyöritystekniikka. Näin polkeminen on mukavan kevyttä ja pyöräilijä käyttää monipuolisesti eri lihaksia rasittamatta mitään liikaa.

        Itselle pyöritys on automaatio käyttäeni niin nilkkoja, pohkeita, reisiä kuin pakaroitakin eteenpäin vievää momentumiin. Toki joillekin "runttaaminen" isoilla vaihteilla sopii paremmin vaikka ihmettelenkin asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe