Vierakielisten nimien

taivuttaminen

Miten kuuluu taivuttaa Harry, Harrylta vai Harryltä? Onko eroa jos nimi annettu suomalaiselle Suomessa tai kyse ulkomaalaisesta henkilöstä?

4

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotuksen ohje:
      "Jos nimi kirjoitettaessa on takavokaalinen mutta äännettäessä etuvokaalinen, pääte merkitään tavallisesti kirjoitusasun mukaan takavokaalisena. Päätteen voi kuitenkin merkitä myös etuvokaalisena ääntöasun perusteella."
      Toisin sanoen molemmat ovat oikein. On makuasia, kumpaa käyttää.

      • ahaaa

        Ikinä kuullutkaan takavokaaleista, mutta tarkoittaa näköjään a, o ja u, tuossa äännettäessä sitten etuvokaali ä.


      • Yucca

        ”Molemmat ovat oikein” on vähän latteaa. Osuvampaa olisi sanoa, että molemmat ovat väärin, koska kumpikin tapa rikkoo joidenkin ihmisten kielitajua: a) on luonnotonta kirjoittaa eri päätteet kuin lausutaan ja b) on luonnotonta, että sanan kirjoitusasu ei noudata vokaalisointua. Kielenhuoltajat nykytapojensa mukaisesti välttävät ottamasta kantaa eli eivät tee sitä, mikä heidän tehtävänsä olisi. Onhan niin mukavaa vain ”antaa lupia” kaikkeen ja näyttää ihanan vapaamieliseltä.

        Kielenhuollon aiempia kannanottoja voidaan tulkita niin, että kirjoitusasun vokaalisointu (Harrya) on oikea tai oikeampi. Lisäksi tämä tapa esitetään nykyisissä ”ohjeissa” ensimmäisenä. Se on myös selvästi yleisempi käytäntö. Siksi sen noudattaminen on käytännöllisempää, vaikkakin epäloogista.


      • Yucca kirjoitti:

        ”Molemmat ovat oikein” on vähän latteaa. Osuvampaa olisi sanoa, että molemmat ovat väärin, koska kumpikin tapa rikkoo joidenkin ihmisten kielitajua: a) on luonnotonta kirjoittaa eri päätteet kuin lausutaan ja b) on luonnotonta, että sanan kirjoitusasu ei noudata vokaalisointua. Kielenhuoltajat nykytapojensa mukaisesti välttävät ottamasta kantaa eli eivät tee sitä, mikä heidän tehtävänsä olisi. Onhan niin mukavaa vain ”antaa lupia” kaikkeen ja näyttää ihanan vapaamieliseltä.

        Kielenhuollon aiempia kannanottoja voidaan tulkita niin, että kirjoitusasun vokaalisointu (Harrya) on oikea tai oikeampi. Lisäksi tämä tapa esitetään nykyisissä ”ohjeissa” ensimmäisenä. Se on myös selvästi yleisempi käytäntö. Siksi sen noudattaminen on käytännöllisempää, vaikkakin epäloogista.

        Onhan se latteaa, mutta muistamani mukaan itsekin käytit suunnilleen samoja sanoja vastatessasi jokseenkin samaan kysymykseen aikaisemmin tällä foorumilla. On tietysti mahdollista, että muistan väärin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe