Varhaisperunoiden keittäminen

Miksipitäisi

Kuulin vasta, kun olin laittanut varhaisperunat kiehumaan, että ne olisi pitänyt pestä juuresharjalla... Itse siis pesin ne ihan vain käsin. Miksi ne pitäisi pestä juuresharjalla, onko se ihan välttämätöntä?

8

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenmieli

No mitäs luulet?

• pottuilija

Juurekset tulee aina keittää multineen päivineen, koska mullassa on tärkeitä hivenaineita. Varhaisperunat pitää laittaa kiehuvaan veteen, jotta niistä ei tulisi vetisiä. Lisäksi ne pitää keittää al dente, koska kypsyvät vielä keittoveden kaatamisen jälkeenkin.

• kakkakkaa

Syö sinä multaa! Säästäähän siinäkin! Multaa ne on taas muutaman tunnin päästä!

• AlMutamaku

Siksi harjalla ettei hampaat narsku ja hajoa, kun ne syödään kuorineen...

• sesiitähygieniasta

Vanhan tavan mukaan kaikki maasta nostettu tulisi pestä hyvin ennen ruoanlaittoa ja sanoohan sen järkikin - maassa on kaikenlaisia bakteereita, joita puhdistaminen juoksevan veden alla vähentää ja kuumentaminen keittämällä viimeistään tuhoaa ne lopulta.

Varhaisperunoiden harjauksen puute tuskin niistä teki mitään myrkkypommeja vaan kiehuva vesi tappoi bakteerit ja irroitti ylimääräisen hiekan perunoiden pinnasta hiekan löytyen kattilan pohjalta - kunhan potut ovat kypsiä niin aivan hyvin voi naamaansa vetää.

• pliisupottuja

Mulla on propleemi: miten saada uusista potuista ei-vetisiä, vaikka ne kiehuvaan, suolalla maustettuun veteen laitankin kypsymään? Siis, kuinka lyhyt sen keittoajan pitää olla etteivät uudet potut keitettäessä vetisty?? En viitsisi koko aikaa seistä kattilan vieressä ja törkkiä pottuja haarukalla kypsyyden mittaamiseksi! Tietoa/kokemusta esim. kananmunan kokoisten uusien pottujen keittoajasta?

• täti

Tehokasvatetut varhaisperunat on aina vetisiä. Vasta oikeat uudetperunat on hyviä.

• pliisupottuja

Kiitos, Täti, vastauksestasi :). Mä olen miettinyt, että mitä ihmettä mä teen väärin, kun en saa keitettyä kuin vetisiä ja mauttomia uusia pottuja ja olen kokeillut eri keittoaikoja, mutta apua ei ole ollut mistään aikavirityksestä. Tuo tehokasvatus saattaa selittää asian!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe