Kirjoitin vanhoillislestadiolaisille, että vaikka teille reformoiduille kuinka antaa kohtia Raamatusta, te ei usko mitään. Itse aion lähteä pois Vaasasta, kun tänne tulee VL-seurat. On niin paljon porukkaa, että huh, huh ja oppi on mikä on. Yritetään nyt vielä sinulle Raamatusta ottaa kohtia, vaikka turha se taitaa olla. Sinulle ja kaikille hurmahengille kaste on vain symbolinen toimitus, jolla ei siis ole suurempaa merkitystä. Luterilaisille, sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteessa on voima antaa myös usko:
Kol.2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista." Hannu Wegelius: "Kasteessa synti haudataan hengellisesti, ja kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa Jumala vaikuttaa myös uskon". Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu" (Room.6:3). Kaste ei siis ole uskovien kaste, vaan merkitykseltään uskoon tulevien kaste:
apt.2:37 "Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Hannu: "Voiko selvempää kohtaa olla? Ihmiset olivat lain alla. He kyselivät apostolilta, mitä heidän tulisi tehdä, että pelastuisivat? Pietari vastasi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste, jotta teidän synnit annetaan anteeksi ja kasteessa luvataan myös Pyhän Hengen lahja. Myös heidän lapsilleen kuului kasteen lupaus" Voiko selkeämpää kohtaa olla? Te vanhoillislestadiolaiset yhdessä uudelleenkastajien myötä selitätte kaikki pois. Te vanhoillislestadiolaiset ette ole luterilaisia."
kun Lutheri opettaa, että kuinka kasteen tahaton puuttuminen ei kadota, on ymmärrettävä oikeassa yhteydessä. Tottakai uskovainen haluaa kasteen, että hän pelastuisi, mutta ellei hän sitä voi saada, vaan kuolee sitä ennen, niin häntä voi pitää kastettuna. Halveksiko tai hylkäsikö hän muka kasteen? Sitten astuu kasteen halveksiat ja kertovat, ettei kastetta tarvita, eikä se pelasta. Näitä halveksioita ovat juuri vanhoillislestadiolaiset yhdessä uudelleenkastajien kanssa, puhuen ihan samaa kieltä ja oppia. Mitä opettaa uskonpuhdistajamme luterilaisissa tunnustuskirjoissa, joita sinä VL vääntelet kieroon?
Luterilaiset tunnustuskirjat:
"Olemme nyt käyneet lävitse yhteisen kristillisen opin kolme pääkohtaa. Niiden lisäksi on vielä puhuttava kahdesta sakramentistamme, jotka Kristus on asettanut ja joiden sisältö on myös opetettava ainakin lyhyesti ja helppotajuisesti kaikille kristityille, koska ilman niitä kukaan ei voi olla kristitty."
Lisäksi meille on annettu vakava ja ankara käsky suostua kastettaviksi, sillä muutoin emme voi pelastua." (Iso Katekismus, Neljäs osa, Kaste." http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
"Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Ne tuomitsevat uudelleenkastajat, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta" (Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)
Hannu: "Voi lisätä, että ne tuomitsevat vanhoillislestadiolaiset, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta." Jne. jne.
Kaste - Iso katekismus - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko
Ensimmäinen ja kaikkein tärkein asia on hyvin oppia ne sanat, joihin perustuu kaste ja kaikki, mitä siitä
VL- kasteoppi
46
953
Vastaukset
- voisokeaaraukkaa
No joko olet palannut sinne vaasaan vai vieläkö kykit jossain sakastin takana vesikipposi ja tuon lapsellisen tarinasi kanssa!
- Lutherus
Raamatustahan tuo aloitus on...
- JumalanSanaa
Höpö, höpö
Kasteessa ei saada uskoa, vaan "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta."
Sen JÄLKEEN kuuluu antaa kastaa itsensä:
Ap 18:8
" 8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Ketään ei kasteta ilman uskoa, kuten vauvakasteessa tapahtuu.- vl-opetus
Vauvakasteessa ei kasteta ilman uskoa, päinvastoin Jeesus opetti sylilasten uskosta, että "joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
- Anonyymi
vl-opetus kirjoitti:
Vauvakasteessa ei kasteta ilman uskoa, päinvastoin Jeesus opetti sylilasten uskosta, että "joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
Huomaa:
Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi...
Ei ota sitä vastaan NIIN KUIN LAPSI. Jos lapsella olisi se ennestään, ei hän sitä voisi ottaa vastaan.
Siis ensiksikin osoitin, ettei vanhoillislestadiolainen opetus kasteesta ole Raamatun ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen opettama kaste. Siihen kysymykseen haluan vain lyhyesti vastata, että sana on myös kasteessa ja Raamatun mukaan kasteella on siten voima antaa myös usko:
Kol.2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
-Näin uskon siis ennemmin Raamattua, kuin uudestikastajien ja vanhoillislestadiolaisten oppia.Lisään vielä kommentin tuohon nim. Vl-opetus. Siis nuo lapset tuli viedä Jeesuksen luokse ja he uskovat, kun Jeesus heissä uskon vaikuttaa. Koska Jeesus ei ole enää maanpäällä, siten kuten lihansa päivinä täällä oli, viemme lapsemme kasteessa lapsemme Vapahtajan luokse, jossa Jeesus ottaa heidät syliinsä ja antaa heille Jumalan valtakunnan. Siunaamalla kun ei pääse taivaaseen, mutta kasteessa on tuo lupaus pelastuksesta, vaikka sen VL-oppi ja aivan samoin uudestikastajien oppi kieltää. Teitä ei tule uskoa, vaan Raamattua:
1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.- korjataampataas
weha kirjoitti:
Lisään vielä kommentin tuohon nim. Vl-opetus. Siis nuo lapset tuli viedä Jeesuksen luokse ja he uskovat, kun Jeesus heissä uskon vaikuttaa. Koska Jeesus ei ole enää maanpäällä, siten kuten lihansa päivinä täällä oli, viemme lapsemme kasteessa lapsemme Vapahtajan luokse, jossa Jeesus ottaa heidät syliinsä ja antaa heille Jumalan valtakunnan. Siunaamalla kun ei pääse taivaaseen, mutta kasteessa on tuo lupaus pelastuksesta, vaikka sen VL-oppi ja aivan samoin uudestikastajien oppi kieltää. Teitä ei tule uskoa, vaan Raamattua:
1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.Weha kirjoittaa:
" Koska Jeesus ei ole enää maanpäällä, siten kuten lihansa päivinä täällä oli, viemme lapsemme kasteessa lapsemme Vapahtajan luokse, "
Missä vaiheessa te olette repineet vauvat pois Jumalan sylistä ja hoidosta???
Raamattu opettaa toisin:
Ps 22
"10. Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
11. sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta. "
Nimimerkki Jumalan sanaa kirjoitti näin: Ap 18:8
" 8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.
Ketään ei kasteta ilman uskoa, kuten vauvakasteessa tapahtuu.
weha: "Tottakai aikuinen uskoo kastetta edeltävää sanaa, siis oikeastaan se on "kasteelle haluavaa uskoa". Se on kuitenkin myös Pyhän Hengen teko kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa; Kasteen jälkeen puhutaan pelastetun uskosta.- tosihauskaa
Hah, hah, hah....
"Tottakai aikuinen uskoo kastetta edeltävää sanaa, siis oikeastaan se on "kasteelle haluavaa uskoa".
Onkohan tuo taas jokin uusi oppia????
Wehalla on varmaan "harha-oppia puolustavaa uskoa"!!!!
- raamatunsana
Tuliko Jeesus pelastamaan ihmisiä? Jos tuli ja jos kaste on pelastus, miksi raamattu sanoo (mm. Joh. Evankeliumi) että Jeesus ei kastanut ketään? Eikä Jeesus edes asettanut kastetta. Tuliko Jeesus muka uskoon kasteessa?
Ei tunnu kovin loogiselta.
Raamattu sen sijaan kertoo että Jeesus saarnasi parannusta ja syntien anteeksiantoa. Se siis on se mitä Jeesus opetti ja käski opetuslastenkin tehdä. Siinä sivussa toki myös kastaa mutta Pyhällä hengellä. Puhuiko Jeesus vesikasteesta koskaan mitään?- raamatunsana
Lisäksi. Jos vesikaste olisi pelastuksen ehdoton vaatimus kaikki uskovat ennen Johannes Kastajaa olisivat ikuisen tuhon omia. Raamatun mukaanhan Jumalan Sana l. myös oppi pelastuksesta on sama eilen tänään ja ikuisesti. Sisältäen myös siis koko ajan luomisesta maailman loppuun asti.
- joku.m
Näillä perusteilla wehan ja siis ilmeisesti Sleyn? kastetulkinta on siis raamatun l. Jumalan Sanan vastainen.
Eihän Johanneksen aikana ollut kristillistä uudenliiton kasteta olemassakaan, sillä vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kaste kuului vain juutalaisille (apt.13:24). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6).
- etsivä-xx
joku.m kirjoitti:
Näillä perusteilla wehan ja siis ilmeisesti Sleyn? kastetulkinta on siis raamatun l. Jumalan Sanan vastainen.
Wehan kastetukinta on luthersäätiön ja Väisäsen tulkintaa kasteesta. Sleyn tulkinnan ja Väisäsne tulkinnan eroa en ole niin tutkiskellut, mutta käsittääkseni eroa on koska Luthersäätiö ja SLEY ovat eri tahoilla täytyy opillisissa panotuksissa olla eroa, yleensä ne ovat tulkinnoissa sakramenteista ja vanhurskauttamisopissa. Väisäsen tukinnassa vanhurskauttamisesta on ontelmansa joihin palaan paremmalla ajalla.
etsivä-xx kirjoitti:
Wehan kastetukinta on luthersäätiön ja Väisäsen tulkintaa kasteesta. Sleyn tulkinnan ja Väisäsne tulkinnan eroa en ole niin tutkiskellut, mutta käsittääkseni eroa on koska Luthersäätiö ja SLEY ovat eri tahoilla täytyy opillisissa panotuksissa olla eroa, yleensä ne ovat tulkinnoissa sakramenteista ja vanhurskauttamisopissa. Väisäsen tukinnassa vanhurskauttamisesta on ontelmansa joihin palaan paremmalla ajalla.
Sleyn, Concordian ja todistajaseuran oppi kasteesta on sama kuin Luther-säätiössä. Heidän jäseniään käy Luther-säätiön tilaisuuksissa.
weha kirjoitti:
Sleyn, Concordian ja todistajaseuran oppi kasteesta on sama kuin Luther-säätiössä. Heidän jäseniään käy Luther-säätiön tilaisuuksissa.
Tässä siis ollaan ihan luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen opetuksessa: "Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Ne tuomitsevat uudelleenkastajat, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta" (Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)
weha: "Voi lisätä, että ne tuomitsevat vanhoillislestadiolaiset, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta." Jne. jne.
Kaste - Iso katekismus - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko- tosijulmaa
weha kirjoitti:
Tässä siis ollaan ihan luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen opetuksessa: "Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Ne tuomitsevat uudelleenkastajat, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta" (Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)
weha: "Voi lisätä, että ne tuomitsevat vanhoillislestadiolaiset, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta." Jne. jne.
Kaste - Iso katekismus - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkkoOnko tuo Auschwizin" tunnustus vielä voimassa?
Puuttuu enää kaasukammiot tuon julman opin toteuttamiseen. - raamatullisesti
weha kirjoitti:
Eihän Johanneksen aikana ollut kristillistä uudenliiton kasteta olemassakaan, sillä vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kaste kuului vain juutalaisille (apt.13:24). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6).
Weha turvautuu taas tuohon väärään väittämään, että kristillistä kastetta ei olisi ollut ennen ristinkuolemaa. Ikäänkuin Jeesuksen elämä ja toiminta olisivat olleet turhia. Kuitenkin Raamattu sanoo:
"Hän on sama eilen, tänää ja iankaikkisesti".
Jeesus oli Uuden liiton alkaja ja täyttäjä, eikä Hän muuttunut siksi vasta kuolemansa jälkeen.
Siksi Jeesuksen kaste oli ENSMMÄINEN kristillinen kaste, sillä siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä Henki!!!
Näinhän ei ollut Johanneksen kasteessa, eikä kasteen laatu riipu siitä, kuka toimii kastajana. Lutherin mukaan kaste on pätevä, vaikka kastaja olisi jumalaton pappi.
Jeesus sanoi: Mark 10
"Markuksen evankeliumi:
10:38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
10:39 He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin.
Jeesuksen seuraaja joutuu kärsimään samat kärsimykset kuin mitä Jeesuskin ja hänet tulee kastaa samanlaisella kasteella, kuin Jeesus.
Siksi UT:ssa on kirjoitettu:
"Hän antoi teille esikuvan, että seuraisitte Hänen jälkiään."
Tämä esikuva ei vaan kelpaa Wehalle, joka kuvittelee olevansa jokin uusi profeetta. etsivä-xx kirjoitti:
Wehan kastetukinta on luthersäätiön ja Väisäsen tulkintaa kasteesta. Sleyn tulkinnan ja Väisäsne tulkinnan eroa en ole niin tutkiskellut, mutta käsittääkseni eroa on koska Luthersäätiö ja SLEY ovat eri tahoilla täytyy opillisissa panotuksissa olla eroa, yleensä ne ovat tulkinnoissa sakramenteista ja vanhurskauttamisopissa. Väisäsen tukinnassa vanhurskauttamisesta on ontelmansa joihin palaan paremmalla ajalla.
Tämä sama oppi on minulla ollut jo ennen Väisästä ts. kun Väisänen oli vielä viidesläinen synergisti. Viidesläinen kasteoppiharha laittaa kolkuttelemaan helluntailaisten ovea. Minulla on tuosta kokemuksia läheltä.
- raamatunlukija
weha kirjoitti:
Eihän Johanneksen aikana ollut kristillistä uudenliiton kasteta olemassakaan, sillä vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kaste kuului vain juutalaisille (apt.13:24). Johanneksen kasteen tilalle tuli kristillinen uudenliiton kaste (apt.19:1-6).
Tällä wehan perusteella siis ei ollut pelastusta ennen uuden liiton kastetta... Harhaoppia...
- lukijainen
Ja edelleenkään weha ei vastaa loogiseen ongelmaan joka hänen kastetulkinnastaan johtuu. Jos kaste olisi pelastuksen edellytys miksi raamattu edelleen kertoo että Jeesus ei kaatanut ketään...
- Njugotan
Huomaa taas tässäkin ketjussa miten samasta puusta on veistetty lesta- ja babtistihellarit. Erittäinkin tämän kasteopin valossa.
Jeesus kyllä puhui tulevasta kasteesta lihasta ja naisesta syntyneille ihmisille ja kuinka se kuuluu pienokaisillekin:
Joh.3:5 :3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
Joh.3:5, puhuu siis kasteesta, myös alkukirkon, varhaisten kirkkoisien, uskonpuhdistuksen, Lutherin ja Luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen mukaan. Uudelleenkastajat ja Vl:ät poikkeaa Lutherin ja luterilaisten tunnustuskirjojen opetuksesta.- saaopetellaaakkosetkin
mene nyt tiskaamaan astioita taas ja lopeta tuo lapsellinen oppisi opettaminen!
ketään ei kiinnosta lutterin harhojen vatkaaminen nyt ei eletä lukutaidotonta keskiaikaa eikä kirkkoisien harhailut sinne tänne.
Raamatussa ei KETÄÄN kasteta ilman omaa oman uskon esille tuloa kuten oli hoviherrankin tapauksessa, eli jos et osaa its elukea niin lueta jollakin joka osaa muutama Raamatunkohta ja tee parannus tuosta harhaoppisi julistamisesta. - näin
Kyllä Weha on oikeassa.
- vääräsuunta
Minun mielestäni hän on vasemmassa!
- tuomio
vääräsuunta kirjoitti:
Minun mielestäni hän on vasemmassa!
Eikös viimeisellä tuomiolla karkoiteta vasemmalle kaikki epäuskoiset!
Valitettavasti Wehakin on siellä vesikippoineen.
- ffrtghj
Joka uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen ja sitten kastetaan, pelastuu. Näin se vaan menee Raamatun mukaan!
Perisyntiin olevia Raamatun kohtia:
Room.5:12 "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-"
Room.3:10 "Ei ole ketään vanhurskasta ei ainoataakan"
"Olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin" (Ef2:3).
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."
Raamattu, Alkukirkko, kirkon perimätieto, uskonpuhdistus, Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat opettavat kohtaa tulevana kristillisenä uudenliiton kasteena kaikille kansoille.Siis toistan, että vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus kastekäskyssään, käski tehdä kaikista kansoista (joiden seassa myös lapsia on) opetuslapsia, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen(Matt.28:19-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt omalla kuolemallaan perustusta kasteelle (Room.6:3). Meitä ei siis kasteta sillä kasteella, jonka Jeesus sai Johannekselta. Johanneksen kaste oli tarkoitettu vain juutalaisille (apt.13:24).
Matt.28:18 "Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."- kastekristukseen
"" Joka uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen ja sitten kastetaan, pelastuu. Näin se vaan menee Raamatun mukaan! ""
Amen! Tuo sisältää myös eri-ikäiset lapset (mutta ei vauvoja) , jotka ymmärtävät uskon ja uskovat Jeesukseen Kristukseen Herrana.- OnkoJumalahuonoLuoja
#mutta ei vauvoja# Noin se menee hellureittain.
- ttkkl
Ko kohdassa on tekstissä lapsia tarkoittavana sanana kreikankielellä !tekna' sana, joka tarkoittaa lapsia. Lueskelin kreikan kielisestä selityksestä,että se sisältäisi myös pienet lapset eli vastasyntyneet!
- efghyjk
"" OnkoJumalahuonoLuoja ""
Ei ole, koska vauvat pelastuvat Jumalan omassa suojeluksessa!!! Yleensäkin kaikki uudesti kastajat ovat silkkaa ratkaisukristillisyyttä ja omavanhurskautta. Nimittäin pelastus on, niin kuin Raamattu ja uskonpuhdistus sanoo: "Yksin armosta, yksin uskon kautta, yksin Kristuksen tähden, ilman lain töitä". Tätä ei "yksin armosta" uudesti kastajat tunnusta, vaan laittaa siihen omia ratkaisuja ja tekoja". Näin he hylkäävät pienten lasten kasteenkin sanomalla, ettei pieni lapsi osaa uskoa.
Näin siis Raamattu uskonpuhdistus aikuisenkin uskosta:
"Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä." (Joh.6:63).
Mitäs sanot uudestikastaja, kun liha ei mitään hyödytä uskoontulossa?- klpo
Kastetodistus
Mooseksen Laki:"Kahden eli kolmen todistus on pätevä!"
Uusi Testamentti:"Kaikki asiat pitää kiinnitettämän kahden eli kolmen todistuksen kautta." Kastteen todistajia ovat kummit, joita on kaksi tai kolme.
Tertulianus vanhalla iällään muutti mielensä kasteasiassa montanuslaisen harhan haihduttua ja kehoitti vanhempia viemään lapsensa kasteelle, nuhdellen heitä, 'minkä tähden he lykkäävät lapsiensa kasteen myöhemmäksi'. Löytyy kirjoituksesta Tertulianuksen kirjoituksesta Baptismos, josta löytyy englanninkielinen käännös.
Raamatussa kirjoitettu: "Kahden eli kolmen todistuksella asia pätevä."
Lastenkastamisen apostolisuudesta todistavat: Origenes:'Lastenkastaminen on apostolinen käytäntö.' Ja Augustinus:'Kirkko on saanut apostoleita tavan kastaa lapsia.' Sekä Tertulianus vanhalla iällään nuhteli vanhempia, jotka lykkäsivät lasten kastamista, ja kehoitti heitä viemään lapset pikaisesti kasteelle.
Tuossahan on jo kaksi eli kolme todistusta lastenkastamisen apostolisuudesta.
Joten asiassa ei pitäisi olla enää epäselvyyttä.
Didakhe'ssa(Apostolinen opetus) on mainittu kastekäytännöt, jossa valelukastekkin on mainittu käytännöksi, jos on vähän vettä tai muuten vaikeat olot.
Apostolien suorittamien kasteiden yhteyessä ei ole muuta mainintaa kuin Kuulijan uskoontulo ja Pyhän Hengen saaminen ja kaste. Nuiden järjestyksestä, Pyhän Hengen saaminen ja kaste, on Apostolien teoissa vaihtelua ja siten ei saisi olla riidan aiheena.
Jeesus käski kristittyjä rakastamaan toisiaan!!!- selvääSanaa
Tuo Didakhee nimenomaa todistaa, että alkukirkossa ei kastettu vauvoja.
Siinä nimittäin kehoitetaan kasteelle MENEVIÄ (ei kannettavia) paastomaan ja rukoilemaan ennen kastettaan pari päivää.
Nuo kirkko-isien "todistukset" ovat yhtä tyhjän kanssa. Heillähän oli monia muitakin harha-oppeja, joita he noudattivat. Origenes mm kastroi itsensä ja opetti sielunvaellusoppia. Pappis- ja paavivalta alkoi kehittyä samoihin aikoihin.
Paras todistaja on Raamattu itse:
Ap 2:41
"Jotka nyt ottivat hänen sansa vastaan, ne kastettiin."
Uudesti kastajille vielä, että vaikka olisitte kuinka iloisia, oppinne on väärä. Nimittäin Jeesuksen ansio ristiltä ei tule meidän syntisten ihmisten osaksi automaattisesti, vaan tarjotaan meille jotakin kanavaa pitkin. Kaste on tällainen voimallinen ja tehoisa välinen, jolla Kristuksen armo tarjotaan, siis sanan ja sakramenttien kautta ja uskolla omistetaan.
Laitoin tuon kohdan Joh.3:5-6, jonka mukaan lihasta syntyneen ihmisen tulee syntyä kasteen kautta uudestaan- Näin kohdasta opettaa Raamatun lisäksi, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Lutheri ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat.
Oikein sanoo ihan apostolinen uskontunnustus: "uskomme apostolisen kirkon, ruumiin ylösnousemuksen, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi"
apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Uudesti kastajille vielä, että vaikka olisitte kuinka iloisia, oppinne on väärä. Nimittäin Jeesuksen ansio ristiltä ei tule meidän syntisten ihmisten osaksi automaattisesti, vaan tarjotaan meille jotakin kanavaa pitkin. Kaste on tällainen voimallinen ja tehoisa välinen, jolla Kristuksen armo tarjotaan, siis sanan ja sakramenttien kautta ja uskolla omistetaan.
Laitoin tuon kohdan Joh.3:5-6, jonka mukaan lihasta syntyneen ihmisen tulee syntyä kasteen kautta uudestaan- Näin kohdasta opettaa Raamatun lisäksi, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Lutheri ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat.
Oikein sanoo ihan apostolinen uskontunnustus: "uskomme apostolisen kirkon, ruumiin ylösnousemuksen, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi"
apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.Käsitykseni mukaan, mielen ja tahdon uudistus ei ole sama kuin kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen. Kaste on siis sakramentti, ja epäuskoinen palaa kääntymyksessä siihen samaan uudestisyntymiseen, jonka on kerran kasteessa saanut. Raamatussa, uudessaliitossa on käsitykseni mukaan kaksi kohtaa, jotka olivat erikoistapauksia, jossa Pyhä Henki tuli ennen kasteen kautta. Tiit.3:5 "hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät".
Näin kaste on vissisti armoa:
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" Room.6:3).
Näin on taas uudestikastajille osoitettu Raamatusta, ettei ole suurempaa armoa, kuin kasteen armo. Nimittäin kasteeseen on liitetty Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus:
"Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(Room.6:5).
Ei voi olla kuin väärä henki, joka ei näitä usko.- selvennystä
On se erikoista, miten pimeä Weha voi olla. Hän siteeraa Raamattua ajattelematta lainkaan, mitä niissä lukee. Esim
""Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(Room.6:5)."
YHTÄLÄISESSÄ kuolemasa eli kasteessa. Jeesustahan ei kastettu vauvana. Jeesus antoi meille esimerkin, miten tulee toimia myös kaste-asiassa.
Markuksen evankeliumi:
10:38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
10:39 He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
Joh 13
"15. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt. "
1. Piet 2
Kristus ”jätti teille esikuvan, jotta seuraisitte hänen jälkiään” (1. Piet. 2:21)
Uskova joutuu kokemaan samat kärsimykset kuin Vapahtaja ja hän haluaa ottaa samanlaisen kasteen, kuin Jeesus.
Miksihän tämä ei kelpaa Wehalle???
Kirkko-isien keksimät harha-opit ovat tärkeämpiä kuin Jeesuksen esimerkki.
Kaste on uudestisyntymisen peso Raamatussa (Tiit.3:5)... Saulille sanottiin: Ja nyt mitä viivyttelet, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.(Apt.22:16).
- yksinkertaista
"Kaste on uudestisyntymisen peso Raamatussa (Tiit.3:5)..
Aivan samoin kuin luonnossakin vauva pestään syntymän JÄLKEEN, niin Jumalan lapsikin pestään uudestisyntymän JÄLKEEN.!!!!
Eihän ketään voida pestä ennen syntymää.
Weha kuvittelee, että joku syntyisi pesemällä!!!!
- derfghj
"" Kaste on uudestisyntymisen peso Raamatussa (Tiit.3:5)... Saulille sanottiin: Ja nyt mitä viivyttelet, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.(Apt.22:16). ""
Kun tulin uskoon ja tunnustin Jeesuksen Kristuksen Herrakseni, niin menin kasteelle niinkuin Saul! - raukkavoisitullavaloon
weha on yksinkertainen tauno joka ei löydä mistään mitään ja syy on yksinkertainen, ilman uudestisyntymää ei ihmisellä ole muuta kuin tavoille oppineen fariseuksen hokemat ja kopsaukset raamatusta.
mitään sisältöä ei ole hokemille.- Varmin_tapa
saada Weha palstalle on aloittaa jokin kastelemiseen viittaava ketju.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1366228
- 574396
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282888- 592871
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161885- 151544
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271456Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹371447- 311261
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431161