Apt. 22:
12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.
13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. [Gal. 1:15,16]
15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [Ap. t. 4:20, Ap. t. 23:11, Ap. t. 26:22,23]
16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]
---
Siis Ananias laittaa kätensä Sauluksen päälle joka saa näkönsä takaisin.
Sen jälkeen hän kehottaa Saulusta menemään kasteelle jotta synnit pestäisiin pois.
Ananiasko ei siis saarnannukkaan syntejä anteeksi Saulukselle tuossa vaan vastako kasteessa Saulus sai synnit anteeksi.
Toinen erikoinen juttu. Eikö evankeliumin saaminen (ja uskominen) ole sama kuin synninpäästö ?
Gal1:ssä paavali sanoo;
11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. [1. Kor. 11:23; Ef. 3:3]
Eli eikö evankeliumin saaminen olekaan syntienanteeksiantamuksen paikka vaan vasta kaste ?!!
Ananiaan merkilliset sanat Saulukselle
20
<50
Vastaukset
- nytonpahaonkelma
Mitäs ville arvelee kun lyödään naula puuhun kuten yleensä ja ihan siis umpeen asti niin minkä niistä viidestä lyönnistä nostaisit prosessista erikoisesti esille ja tekisit siitä ihan naulauksen oppikirjan?
- VlVille18v
Tarkoitat siis että nuo kaikki Saulukselle tapahtuneet asiat (evankeliumi Jeesukselta, Ananiaan kättenpäälle paneminen Pyhän Hengen saamiseksi ja kasteen pesu syntien anteeksiantamiseksi ) tarvitaan pelastukseen eikä syntien anteeksiantamusta olisi ilman noiden kaikkien osien täyttymistä ?!? Niinkö ?
Hei. Jeesushan on itse evankeliumi?
Luuk. 2;
10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.
11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra
Jeesus on hyvä sanoma, evankeliumi.
Taas Ananiaan kätten pääalepano ei tuonut Pyhää Henkeä, vaan poisti suomukset Saulin silmistä.
Apt 9;10 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
Tärkein, syntien anteeksi saaminen ei pelasta, AINOASTAAN USKO JEESUKSEEN, sekä Hänet Herraksi tunnustaminen.
Kes.- TarkkanaPorkkanana
Kesitas kirjoitti:
Hei. Jeesushan on itse evankeliumi?
Luuk. 2;
10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.
11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra
Jeesus on hyvä sanoma, evankeliumi.
Taas Ananiaan kätten pääalepano ei tuonut Pyhää Henkeä, vaan poisti suomukset Saulin silmistä.
Apt 9;10 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
Tärkein, syntien anteeksi saaminen ei pelasta, AINOASTAAN USKO JEESUKSEEN, sekä Hänet Herraksi tunnustaminen.
Kes.Eikö saanut Saul Ananiaan kätten päällepanemisen kautta Pyhää Henkeä. Sai ja sai fyysisen ja hengellisen näkönsä myös. Äläpä Kes vääristele.
Ap. t. 9:17
Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." TarkkanaPorkkanana kirjoitti:
Eikö saanut Saul Ananiaan kätten päällepanemisen kautta Pyhää Henkeä. Sai ja sai fyysisen ja hengellisen näkönsä myös. Äläpä Kes vääristele.
Ap. t. 9:17
Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."Näin kävi, se oli mahdollista.
Me tiedämme, että näkö tuli, mutta Hengen Voitelua ei kukaan varmista.
Jae 17 kuuluu loppuosaltaan; jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
Siinä sanotaa näöstä, että SAISIT, ja me voimme päätellä tekstistä, että Hän sai näkönsä.
Seuraava jae; Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
Tämä todistaa, että Hänelle Ananiaan antama lupaus täyttyi, mutta Pyhän Hengen täyttymystä, eli Voitelua ei mainita, vaikka se luvattiin.
On täysin mahdollista, että se tuli kasteessa, mutta Paavalin Pyhällä Hengellä täyttymystä ei mainita.
Hänelle annettiin vain lupus, mutta kuten tiedämme, Henkeä ei voi käskeä.
Alkutkstissä se on että näkisit ja TÄYTTYISIT Hengellä Pyhän.
Tästä kirjoitin, jotta saan vastata.
Kes.
Näin kävi, se oli mahdollista.
Me tiedämme, että näkö tuli, mutta Hengen Voitelua ei kukaan varmista.
Jae 17 kuuluu loppuosaltaan; jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
Siinä sanotaa näöstä, että SAISIT, ja me voimme päätellä tekstistä, että Hän sai näkönsä.
Seuraava jae; Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
Tämä todistaa, että Hänelle Ananiaan antama lupaus täyttyi, mutta Pyhän Hengen täyttymystä, eli Voitelua ei mainita, vaikka se luvattiin.
On täysin mahdollista, että se tuli kasteessa, mutta Paavalin Pyhällä Hengellä täyttymystä ei mainita.
Hänelle annettiin vain lupus, mutta kuten tiedämme, Henkeä ei voi käskeä. Lupaus oli, että TÄYTTYISIT, ei täytyt.
Alkutekstissä on, että saisit näkösi ja täyttyiSIT Hengellä Pyhällä.
Tästä kirjoitin, jotta saan vastata.
Kes.
Kaste on uudestisyntymisen paikka. Kasteen sakramenttia ja sanaa ei tule laittaa vastakkain. Saulus sai synnit anteeksi: apt.22:16 "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä." Kun uskot Kristukseen uskot oman kasteesi sisällön (Room.6:3). Mielen ja tahdon uudistus ei ole sama kuin kaste.
Nikean uskontunnustus sanoo näin: "Uskomme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi". Usein tämän kieltää ns.uskoa tunnustavatkin. Aivan samoin sanoo Raamattu tästä: Apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä." …Muistelkaa kuinka elävästi tulee mieleen se Raamatusta ns. lasten evankeliumista, kuinka Jeesus kutsui tuomaan pieniä lapsia luokseen. Kohta tarkoittaa myös äsken syntynyttä vauvaa (Luuk.18:15). Koska Jeesus ei elä enää täällä maanpäällä, kuten silloin, haluamme viedä lapsemme kasteessa Vapahtajan luokse. Kuten täällä eläessään, Jeesus otti lapsia syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan. Tämä sama tapahtuu nyt myös kasteessa, hän ottaa lapsen syliinsä ja antaa hänelle omakseen Jumalan valtakunnan. Mitäpä muuta se voisi merkitä, kuin mitä Jeesuksen luokse vieminen merkitsee, kuin pelastusta.
Juuri tästä samasta kasteesta puhuu Jeesus, kun hän sanoo: ”Ellei joku ihminen synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5). Juuri tätä kohtaa kasteesta opettaa myös Raamatun lisäksi kirkon perimätieto. Uskonpuhdistaja opettaa kasteesta isossa katekismuksessa näin:
Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla.”Kasteessa ihminen voi todella uudestisyntyä, täyttyä Hengellä, mutta varmuudella saa syntinsä anteeksi.
Mutta uudestisyntyminen voi olla muullakin aikana, samoin kun Hengen Voitelu.
Sakramentti on taas Raamatun ulkopuolinen sana, sitä ei Jumala kelpuuttanut Kaanoniin, luterilaiset kylläkin omina lisälehtineen.
Hieman ihmetyttää jokin, jota en löytänyt Raamatusta;
- mitäs?
- sinus?
- kastettaa?
…Muistelkaa kuinka elävästi tulee mieleen se Raamatusta ns. lasten evankeliumista, kuinka Jeesus kutsui tuomaan pieniä lapsia luokseen.
Niin, lapsethan olivat jo Jeesuksen vieressä, kristityt juutalaiset toivat heidät, mutta opetuslapset estelivät vanhempia.
Tähän Jeesus vastasi; "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
Ei Hän kutsunut muita, kun näkemiään lapsia.
Olet Weha siinä oikeassa, että vanhemmat toivat alkukielen mukaan vauvoja, ei lapsia.
Kysymyksessä on käännösvirhe.
Mutta kasteesta ei ole tässä kohdassa mitään kysymystä kontekstissa.
Kun poikkeaa kontekstista tahallisesti, on täysin hukassa saatanan kelkassa.
Miksi pabtisoida, upottaa lapsi, kun on ensin tiedettävä, onko Jeesus Herra ja Messias.
Se on pahasti pakanallinen toimenpide.
Älä nyt viitsi. Johannes 3.5 on aivan eri konteksti. Siinä Hän keskustelee Nikodemuksen kanssa, eikä kasteesta Niko puhu mitään.
Jeesus puhuu Hengestä ja kasteesta.
Kaikki mitä Hän sanoo on totta, mutta ei sanonut vauvalle, vaan juuri uskoaan virittelevälle Nikodeemukselle, jolta uupui kaste, upottaminen.
Kaikki tämä tapahtui yöllä, lapset nukkuivat jo.
Kes.
- frghyuj
Ainakin olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kaikenlaiset selitykset siitä, että Ananias antoi Paavalille synnit anteeksi on haettuja ja tukevat vain vanhoillisten omaksuvaa linjaa synninpäästön merkityksestä, jota ei edes itse Jeesus Kristus korostanut, vaan oman esimerkkinsäkin voimalla (olisi voinut sanoa: "Minun antamani synninpäästö on pelastanut sinut, vaan eipä sanonut, vaan sanoi: Sinun uskosi on sinut pelastanut!") Tässä tulee hyvin esiin uskon tärkeys! Usko Jeesukseen Kristukseen on se tärkein pohja, jonka perustalta lähtee kaikki muu. Jumalan mielenmukaista on, että sinulla on elämässäsi Jeesus Kristus HERRANA, AINOANA VÄLIMIEHENÄ ja SYNTIEN ANTEEKSIANTAJANA. Älä pidä muuta Herraa ja Jumalaa!
Aina kun poiketaan kontekstista, on loppu täyttä puppua, sielunvihollisen sanomaa.
Valiettavasti tässäkin lestadiolisilla on ollut Anananiaan synninpäästä???? isompi juttu kun Saulin parannus Jeesukseen.
Näin käy kun maallikot saavat lähes kaiken saarnavastuun.
Onneksi Palola oikaisi heitä.
Kes.
- Takapenkkilainen
Enpä ole ry:llä koskaan kuullut saarnattavan tuosta
#16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ] #
Miksiköhän. Lienee vaikeaa sovittaa nykyiseen srk-oppiin.
No nyt alkaa vähitellen asiat valjeta.- etupenkillä
Tuo Ap 22:16 kuluu oikein käännettynä seuraavasti:
"Nouse, mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Ihminen saa synnit anteeksi huutamalla avukseen Herran nimeä, eli silloin hän USKOO HERRAAN JEESUKSEEN. Eihän hän muutoin huutaisi Herraa avukseen.
Ap 1:21
"Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
Vasta tuon jälkeen hän antaa kastaa itsensä, kuten Paavalille sanottiin! - putosinvälipenkiltä
Ihmisjärjellä tulee loputtomasti tulkintoja.......
- nousintakaisin
putosinvälipenkiltä kirjoitti:
Ihmisjärjellä tulee loputtomasti tulkintoja.......
Kyllä, mutta Raamattua ei tarvitse tulkita, vaan TOTELLA:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin." Ap 2:41 - 10abcd
etupenkillä kirjoitti:
Tuo Ap 22:16 kuluu oikein käännettynä seuraavasti:
"Nouse, mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Ihminen saa synnit anteeksi huutamalla avukseen Herran nimeä, eli silloin hän USKOO HERRAAN JEESUKSEEN. Eihän hän muutoin huutaisi Herraa avukseen.
Ap 1:21
"Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
Vasta tuon jälkeen hän antaa kastaa itsensä, kuten Paavalille sanottiin!"Nouse, mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Eli kaste tuon raamatun kohdan mukaan pesee synnit pois (kaste vain uskovalle). etupenkillä kirjoitti:
Tuo Ap 22:16 kuluu oikein käännettynä seuraavasti:
"Nouse, mitä viivyttelet. Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."
Ihminen saa synnit anteeksi huutamalla avukseen Herran nimeä, eli silloin hän USKOO HERRAAN JEESUKSEEN. Eihän hän muutoin huutaisi Herraa avukseen.
Ap 1:21
"Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
Vasta tuon jälkeen hän antaa kastaa itsensä, kuten Paavalille sanottiin!Etupenkki
Miksi etsit käännöstä, katso alkukieltä Koineen Kreikkaa.
Apt 22;16 - Ja nyt mitä aijot! Nouse ja anna kastaa itsesi ja pestä synnit pois Sinun vedoten nimeen Herran hänen.
Sieltä löytyy oikea sanoma.
Kes.
- 45x33
Mutta ainahan se on ollut Raamatussa niin!!!! Joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja kastetaan, se pelastuu! Vieläpä ensin henkilö tunnustaa uskonsa Jeesukseen Kristukseen toiselle tai toisille ja sitten kastetaan. Kastetaan uskossa Jeesukseen Kristukseen, liittyneenä Häneen.
Juuri näin, ja lähes aina sanotaan NOUSE, ja anna kastaa(upottaa) itsesi.
Miten Vauva, joka ei osaa edes kontata, osaa nousta ja hyvätä kaste altaaseen.
Kes.- bööööö
Kesitas kirjoitti:
Juuri näin, ja lähes aina sanotaan NOUSE, ja anna kastaa(upottaa) itsesi.
Miten Vauva, joka ei osaa edes kontata, osaa nousta ja hyvätä kaste altaaseen.
Kes.Mutta osaahan se vauva ainakin huutaa:
"Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu"!!!
- anitatauriainen
En usko vauvakasteeseen, koska sitä ei löydy Raamatusta! En usko, että ihminen voi antaa toiselle ihmiselle synnit anteeksi, koska sitä ei löydy Raamatusta (kuulee joskus Ananiaan tai Filippoksen niin tehneen, vaikka Raamattu ei kerro). Raamatusta löytyy kyllä kohtia, jossa voidaan antaa rikokset ja synnit anteeksi sille lähimmäiselle, joka on rikkonut sinua vastaan ja nöyrtynyt ja pyytänyt anteeksi. Ne on silloin myös taivaassa anteeksiannetut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733350
- 463112
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512351Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3411999- 1401759
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161575Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan121432Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121269- 451204
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii671120