Mikähän mahtaa olla ilta-sanan etymologia?
Kuvittelen, että alkuaan on käytetty sanaa "ehtoo", koska lähes sama sana löytyy viron kielestäkin samassa merkityksessä ("õhtu") ja ilta siten lienee myöhäisempää perua.
ilta ja ehtoo
2
1401
Vastaukset
- kahdesta-haarasta
Ilta-sanan etymologiaa ei tunneta, mutta se esiintyy muissakin itämerensuomalaisissa kielissä. Itämerensuomalaisten läntisessä haarassa käytettiin enemmän ehtoo-sanaa, itäisessä ilta-sanaa, mutta jako ei ollut ehdoton.
Viro, varhainen suomi (siis aikoinaan puhuttu kieli, Varsinais-Suomen alue) ja häme ovat läntistä haaraa, savo ja karjala itäistä haaraa. Kun vanha kirjakieli rakentui Varsinais-Suomen kielen pohjalle Agricolan ja kumppanien työn tuloksena, ehtoo-sana sai raamatunkielen ja kirjakielen statuksen. 1800-luvulla syntyi uusi kirjakieli, joka otti paljon itäisiä savolaisia vaikutteita. Ilta-sanan käyttö runsastui.
Nykysuomi on siis poikkeava muista itämerensuomalaisista kielistä. Sitä, tai sen tapaista, ei ole puhuttu alunperin missään, vaan se on muodostettu kahdesta kielimuodosta, itämerensuomen läntisestä ja itäisestä haarasta. - Illastaja
Ehtoo voi tulla ruotsinkielen sanasta afton. Illasta en tiedä, lienee suomalaisugrilainen alkuperä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 614127
- 1053445
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj352954Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262518- 452117
- 201929
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51899- 1861807
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3911498Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91288