Mistä aloittaa?

ap___

Olen vältellyt liikuntaa monta vuotta, osittain henkisten ja fyysisten ongelmien vuoksi, mutta joskus myös ihan vain asenneongelman takia. Kuntoni on lähes olematon, pystyn kävellä pitkiä matkoja, mutta hölkätessä/juostessa hengästyn melkeinpä heti.

Motivoiduin uudestaan kohottamaan kuntoani, kun kävin viime viikolla pari kertaa armeijassa moikkaamassa veljeäni. Olen suunnitellut inttiin menemistä useampaan otteeseen (olen nuori nainen, mikäli ei käynyt ilmi tästä) ja paikan päällä totesin, että tahdon sen ehdottomasti muutaman vuoden kuluttua käydä. Syyt siihen eivät liity tähän aiheeseen, mutta uskoisin että tällä palstalla kuitenkin kysytään. En siis tahdo armeijaan todistellakseni jotakin itselleni tai muille, tai kohottaakseni kuntoani, vaan saadakseni puolustaa tätä maata, jos sota syttyy.

Nykyään intissä taitaa päästä aika 'helpolla' (en väitä että näin olisi, tämän käsityksen vain sain), kun kuntokaan ei tarvitse välttämättä olla huipussaan, mutta itse haluaisin jonkinlaisen peruskunnon tähän pohjalle. Olen nyt viitenä päivänä herännyt kuudelta aamulla lenkille, ja kävellyt reippaasti/hölkännyt oman jaksamisen mukaan n. 20 minuuttia per päivä (koska yksinkertaisesti olen sen jälkeen jo todella hengästynyt, niin että sattuu). Lisäksi olen venytellyt ja tehnyt lihaskuntoliikkeitä.

Eniten pohdin sitä, että onko tuo kahdenkymmenen minuutin hengästyminen riittävä määrä alussa? Jos lisään lenkin pituutta ja vauhtiani vähän kerrallaan, koheneeko kuntoni? Ainakin kolme vuotta tässä on aikaa treenailla, ettei ole kyllä yhtään kiire, mutta jos tänne sattuu kokeneempia ihmisiä, niin otan kaikki neuvot mielelläni tässä vaiheessa vastaan.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiletätä

Älä heti vaihtia nostele... alkuun vois olla hyvä ehkä 4-5lenkkiä/vko. Tee osa lenkeistä pidempiä (esim.2xnorm.lenkki) ja sitten joku lyhyempi ja mahdollisesti hieman reippaampi lenkki(esim. 1/2-3/4xnorm.lenkki) alkuun voit kävellä välillä ja yritä pitää juoksussakin olo hyvänä ja helppona (ei nyt liian, muyta ei niin että tuntuu että keuhkot repeää) Yhden lenkin viikossa voit tehdä niin reippaasti kuin jaksat. 20min/kerta on ehkä hieman liian lyhyt aika, jis mukana on kävelyäkin. Norm.lenkki voisi olla 30-40min ja pitkä lenkki 60-80min. Lyhyt ja reipas lenkki taas voisi olla 15-30min. Eli tee alkuunsa viikossa vaikka 1pitkä, 1lyhyt ja reipas ja 2-3norm.lenkkiä. Lisäksi sitten lihaskunto treeniä.

• ap___

Kiitos vastauksesta! Täytynee kokeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe