Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tapatteko hyttysiä, muurahaisia yms.?

kristitty.omnivoori

Tapatteko hyttysiä, jos sellainen häiritsee teitä näin kesällä? Entä ajatteko esim. polkupyörällä tai moottoriajoneuvon kyydissä, vaikka tiedätte, että niin menetellen tapatte todennäköisesti useita muurahaisia matkan aikana?

Intialaisen uskonnon edustajat, jainalaiset, lakaisevat kadut hyönteisistä kulkiessaan, etteivät tappaisi esim. muurahaisia, eivätkä liiku kulkuvälineillä, koska siten tappaisivat hyönteisiä.

Miten on, tapatteko hyönteisiä vaiko ette?

Itse kuljen polkupyörällä ja syön kalaa ja naudanlihaa sekä lehmänmaitotuotteita. Olen kristitty enkä jainalainen tai vegaani.

18

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VeganPower

      Vegaanin ei tarvitse olla jainalainen. Ei ole kuitenkaan mitään syytä tappaa esim. hyttysiä, kun käyttää asianmukaisia karkotteita. Muurahaiset ja muut pienet mönkijät ovat harmillisesti uhreina aina pyörällä liikuttaessa, mutta tietoisesti vegaani ei muita olentoja vahingoita tai oman edun vuoksi. Kaikkea omituista sitä kyllä kyselläänkin.

      • kristitty.omnivoori

        Voisit vähentää muurahaisten ja matojen kuoleman todennäköisyyttä sillä, että kulkisit jalan ja lakaisisit tien edeltäsi. Sen sijaan liikut ajoneuvoilla ja tietoisesti tapat muurahaisia.

        Olemme samalla viivalla eläineettisesti. Molemmat tappavat vähän eläimiä, mutta tekevät silti sen, minkä pystyy.


      • VeganPower
        kristitty.omnivoori kirjoitti:

        Voisit vähentää muurahaisten ja matojen kuoleman todennäköisyyttä sillä, että kulkisit jalan ja lakaisisit tien edeltäsi. Sen sijaan liikut ajoneuvoilla ja tietoisesti tapat muurahaisia.

        Olemme samalla viivalla eläineettisesti. Molemmat tappavat vähän eläimiä, mutta tekevät silti sen, minkä pystyy.

        Yritätkö tosissasi moralisoida lihaa syövänä vegaania? Se ei nimittäin ole kovin vakuuttavaa. Taitaa sinulle olla kuitenkin tärkeämpää se, että soitat suutasi kuin se, että yrittäisit olla rakentava.


      • kristitty.omnivoori
        VeganPower kirjoitti:

        Yritätkö tosissasi moralisoida lihaa syövänä vegaania? Se ei nimittäin ole kovin vakuuttavaa. Taitaa sinulle olla kuitenkin tärkeämpää se, että soitat suutasi kuin se, että yrittäisit olla rakentava.

        En moralisoi, vaan esitin toteamuksen.

        Kaikki me olemme eläineettisesti samassa venheessä.

        Terv. Kristitty omnivoori


      • VeganPower
        kristitty.omnivoori kirjoitti:

        En moralisoi, vaan esitin toteamuksen.

        Kaikki me olemme eläineettisesti samassa venheessä.

        Terv. Kristitty omnivoori

        Erotuksena se, että vegaanit eivät tue rahallisesti muiden olentojen orjuutusta ja hyväksikäyttöä.


      • Tekopyhää
        VeganPower kirjoitti:

        Erotuksena se, että vegaanit eivät tue rahallisesti muiden olentojen orjuutusta ja hyväksikäyttöä.

        Syöttekö riisiä? Itse syön eikä maistu yhtään pahemmalle vaikka tietää mitenkä kiinalainen orjatyövoima kasvattaa ja kerää riisit. Vai onko ihminen olento mielestänne?


      • VeganPower
        Tekopyhää kirjoitti:

        Syöttekö riisiä? Itse syön eikä maistu yhtään pahemmalle vaikka tietää mitenkä kiinalainen orjatyövoima kasvattaa ja kerää riisit. Vai onko ihminen olento mielestänne?

        Ehkä se on orjatyövoimaa, jos se ei ole Reilun Kaupan riisiä. Itse syön riisiä silloin tällöin ja sekin on juuri RK:n merkillä varustettua. En kyllä kuitenkaan löytänyt mitään viitteitä internetistä aikuisten ihmisten orjuuttamisesta riisin tuotannossa.


      • Namskis
        VeganPower kirjoitti:

        Ehkä se on orjatyövoimaa, jos se ei ole Reilun Kaupan riisiä. Itse syön riisiä silloin tällöin ja sekin on juuri RK:n merkillä varustettua. En kyllä kuitenkaan löytänyt mitään viitteitä internetistä aikuisten ihmisten orjuuttamisesta riisin tuotannossa.

        Emme syö riisiä, koska riisin kasvattamiseen tarvitaan suunnaton määrä vettä ja lisäksi työvoima saa hyvin pientä palkkaa.


      • vegevegeonuhanege

        En ole hindi, joten murkkujen murskaaminen ei ole minulle kuolemanvakava asia.

        Sitä paitsi murkut käyttävät minua hyväkseen ja ovat ottaneet kasvatuslaatikkoni omakseen - hyvä kun uskallan muutaman retiisin käydä poimimassa ilman puremia.

        Kaikesta kastelusta huolimatta ne vain voivat hyvin eivätkä suvaitse lähteä paikaltaan - olen useamman kerran kastellut reilusti niin, että munat ovat nousseet pinnalle, mutta 10 minuuttia myöhemmin nekin on kannettu takaisin sisään pesään - märkyys ei vain skulaa.

        Mitään kemikaalia tai suolaa en haluaisi käyttää, sillä samassa mullassa kasvatan myös oman ruokani.

        Yksi huomio tältä kesältä on etanoiden ja sammakoiden vähyys, samalla muurahaisten määrän runsaus - jotain korrelaatiota keskenään ehkä.

        Toki tiedän murkkujen hyökkäävän etanan kimppuun ja kantavan sen pesäänsä ravinnoksi, mutta silti sammakoiden vähyys ihmetyttää - ei vaan ole näkynyt kurnuttajia kuten aiempina vuosina kun iltamyöhään niitä sai väistellä pyöräillessään.


    • Tappajaetanat

      Entäpä etanat kasvimaalla?

    • 83jej

      Kyllä tapan hyttyset ja muurahaiset jos niistä tulee riesa kotiin. Rajansa kaikella.

      • tklr

        Keräättekö luonnonkukkia. Eräs immeinen ei voinut kerätä niittykukkia kun ne kuolevat. Kuiteskin kuolevat, kun aika on. Ei kai sitä saisi liikahtaakkaan, kuitenkin joku itiö kuolee. Istutaan ja ihmetellään, ei käydä töissäkään. Pitäiskö kysyä että ,tapatko täin jos löydät päästäsi. Entäpä kirpun, lutikan ja russakan ?


      • kewp3
        tklr kirjoitti:

        Keräättekö luonnonkukkia. Eräs immeinen ei voinut kerätä niittykukkia kun ne kuolevat. Kuiteskin kuolevat, kun aika on. Ei kai sitä saisi liikahtaakkaan, kuitenkin joku itiö kuolee. Istutaan ja ihmetellään, ei käydä töissäkään. Pitäiskö kysyä että ,tapatko täin jos löydät päästäsi. Entäpä kirpun, lutikan ja russakan ?

        En pidä leikkokukista enkä kerää luonnonkukkia. Kivampi katsella kukkia luonnollisessa ympäristössä.


    • Tupo

      Tapan kun kiinni saan.

    • 1011

      Tapan häiritsevät hyttyset eikä polkupyörällä ajaminen ole mikään ongelma. Sen sijaan en syö mitään ällöttäviä eläimen raatoja, munia enkä maitoja.

    • Anonyymi

      Voi vittu mitä jeesustelua

    • Anonyymi

      Tekopyhää ajatella että vaikka naudan elämä olisi tärkeämpää kuin vaikka hyttysen tai punkin? Kävely metsässä ja maa kuhisee muurahaisia jonka päällä tallotte, mahtaa muurahaisilla olla suuri kärsimys..
      Vegaanit sanovat että rakastavat eläimiä, että esim. maitotilallinen ei voi eläintään rakastaa koska käyttää sitä hyväksi, murhaa ja raiskaa, silti vegaanit myöntävät murhaavansa hyönteisiä, millä myöskin on oikeus elää, varmaan repivät punkitkin irti ja tuottavat niille tuskaa. Syövät eläinten ulosteilla kasvatettua luomuvehnää.... niin kaksinaamaista touhua. Haukkuvat niitä ketkä heille tuottavat ruokaa.
      Miksi vegaanit haukkumisen sijaan voisitvat ostaa maata ja alkaa ite tuottamaan ruokaa muille? Tekisivät konkreettisesti jotain ja lopettaisit pelkän voivottelun.
      Tänä vuonna viljan seassa on ollu hämmästyttävän paljon leppäkerttuja, joista monet, sadat, joutuvat kuivuriin kokemaan tuskaiset viimeiset hetkensä... miettikää sitä kun seuraavaksi syötte viljatuotteita

      • Anonyymi

        A, mulla on hyönteudpönttö, ja ilmeisesti leppiksiäkin on siellä muninut.

        Paha homma sulle. Liikaa hiilihydraatteja kasvattaa keskivartaloa. Makukysymys onko paha vai hyvä. Maisemaa kumminkin pilaa, eli ehkä yhteiskunnallinenkin ongelma


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe