Ratsastusaiheisia kysymyksiä?

Heppahulluaf

Moi! Olen ratsastanut noin 7 vuotta ja olen siinä helppo A / vaativa B paikkeilla, mutta olisi muutamia kysymyksiä, että miten voisin parantaa ratsastustani. :)
1, Tallillamme on yksi säikky nuori ruuna, ja se pelkää, heittää joskus pukit ja juoksee pois, kun kyseessä olisi mörkönurkan ohi meneminen. (Nurkassa on siis jonkinlainen puska mikä heiluu hieman välillä kun tuulee) Miten saisi hepan tottumaan kyseiseen kulmaan? Ollaan tunneilla kokeiltu, että jos tekee esim. voltin aina siihen kulmaan kun yrittää saada lievitettyä sitä pelkoa pois, ja on se usein asiaa parantanut, mutta se tuntuu auttavan vain siksi yhdeksi tunniksi. :/ Olisiko mitään neuvoja tälläiseen? Yli vuosi ollaan yritetty totuttaa sitä siihen nurkkaan, mutta ei toimi. xd Ja puska on siis eri maanomistajan pihalla, eli ei sitäkään voisi ihan poiskaan leikata..

2, Herranjumala mikä muoto se on kun hevonen laittaa pään silleen kauniisti muotoon? Onko se nyt se peräänanto? :D

3, Mitä mielipiteitä teillä on Ypäjän hevosopistosta?

4, Tietääkö kukaan mitään hyviä talleja Turun tai Kaarinan lähistöltä, mitkä tarjoaisivat ehkä jopa yksityisopetusta?

5, Olen nähnyt pari kertaa kun jotkut ovat ratsastaneet ilman turpahihnaa useinkin, mitä se voi auttaa ratsastuksessa?

6, Onko ratsastushousuilla mukavampi ratsastaa kuin legginsseillä? xD

7, Onko se paha asia, jos esim. pohkeenväistössä heppa ei mene paljoakaan eteenpäin vaan menee hyvin paljon sivulle?

8, Esteitä on tullut mentyä paljon, mutta silti tuntuu etten vieläkään osaa katsoa että milloin minun pitää nousta esteistuntaan, olisiko mitään vinkkejä? D: Tai olisiko vinkkejä, että miten osaisin katsoa hepan askeleet sopivan kokoisiksi ennen hyppyä, ettei tyyliin hyppää liian kaukaata / ota sitä ihan miniaskelta siihen väliin? xD

9, Herranjumala tätä mun pitää kans kysyä, osaan katsoa, että onko myötälaukka _JOILLAIN HEVOSILLA_, (ja sen tuntee kanssa istunnassa taas riippuen hepasta) mutta mua oikeen ärsyttää, kun en osaa kattoa todellakin myötälaukkaa joillain hepoilla, olenko ainoa? Tai olisiko jotain vinkkejä muutakun kattoa ne etujalat tai yrittää tuntea istunnan kautta sitä?

10, Tietääkö kukaan joitain ratsastusripareita?

Kiitos jos olet lukenut edes tänne saakka, arvostan todella jos saisin vastauksia edes pariin kysymykseen :)

6

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

      1: Ei tule yhtäkkiä mieleen muuta kuin se mitä olette jo tehneetkin. Jos tietäisi, että säikkyily on pelkkää energian purkamista ja temppuilua, hevosta voisi ravauttaa raipalla, mutta jos pelkää oikeasti, niin sitten ei toimisi. Eikö maanomistajalta voisi kysyä suoraan saisiko puskan pätkäistä pois? Olisi reilumpaa kaikille.

      2: Siis mitä tarkoitat sanomalla, että "laittaa pään kauniisti muotoon"? Peräänannossa kulkiessaan hevosen otsalinja on pystysuora, ja koska hevonen käyttää selkäänsä tehokkaasti, sen kaula yleensä kaartuu ainakin jonkin verran. Mutta peräänannossakin on useita muotoja, joista ns koottu muoto on se mitä näkee esim helsinki international horse show:ssa. Siinä muodossa hevoset ovat tiukasti koottuja ja "uljaan" näköisiä, kun niiden kaula on todellakin kaarella ja ne näyttävät tanssivan eteenpäin. Jos siis sitä tarkoitat.

      3 ja 4: en tiedä

      5: Hevonen saattaa pyrkiä väistämään kuolaimen vaikutusta avaamalla suunsa ohjien kiristyessä, ja turpahihna estää sen. Jos hevosella ei ole taipumusta sellaiseen, ei turpahihna ole mitenkään välttämätön.

      6: Makuasia. Itse en legginsseissä ratsastaisi, koska rats. housuissa hevosesta saa paremman otteen, ne suojaavat mahdollisilta satulanpolttamilta eivätkä jalustinhihnat paina niin pahasti reittä kuin mitä ne saattaisivat painaa legginsseissä. Ratsastushousuihin ei myöskään tule yhtä helposti reikiä.

      7: tässä aika hhyvin selitetty pohkeenväistö: http://tmipulliainen.blogspot.fi/2013/08/pohkeenvaisto-taydellinen-liike.html

      8: Vain yksi ohje: Harjoittele kunnes kyllästyt, ja harjoittele vielä vähän lisää. Minulla ainakaan ei aikoinaan toiminut mikään muu systeemi.

      9: Tämänkin oppii lähinnä harjoittelemalla. Jotkut oppivat nopemmin kuin toiset, ole kärsivällinen.

      10: ei aavistustakaan, valitan.

    • equestriann

      1. Kannattaa tehdä juurikin niitä voltteja. Jos teet niitä aina kun ratsastat sillä, niin kyllä se vähitellen alkaa tottumaan siihen kulmaan. Voit myös kokeilla antaa sille löysää ohjaa että se saa tutkia sitä ihan rauhassa ja huomata ettei olekaan niin pelottava. Muista kuitenkin olla itse tarkkana selässä että jos se päättääkin lähteä niin että saat ohjat nopeasti käteen ja hevosen kontrolliin.

      2. Muoto tarkoittaa juuri sitä että hevonen kulkee koottuna ja laittaa sen pään "silleen kauniisti kaarelle". Peräänanto taas tarkoittaa sitä että hevonen käyttää takajalkojaan ja selkäänsä kunnolla ja työskentelee. Valitettavan usein näkee sitä että ratsastajat sahaamalla vääntävät sen hevosen pään muotoon, ja sitten ajattelevat että nyt heppa menee peräänannossa, vaikka oikeasti silloin se ei todellakaan mene peräänannossa,eikä myöskään oikeassa muodossa. Silloin hevosen pää on vain pakotettu kaarelle.

      3. Ypäjän hevosopistossa en ole itse koskaan ollut, että sen puoleen en tiedä mutta erittäin laadukas opistohan se on. Haluaisin itsekin sinne joskus päästä opiskelemaan :3

      4. En tiedä

      5. Turpahihnan tehtävä on estää hevosta avaamasta suuta. Jos hevonen ei auo suuta turhaan ratsastuksen aikana, ei turpahihnaa välttämättä tarvita. Joskus hevoset voivat aukoa suuta myös siksi että ratsastaja vetää liian kovaa ohjista. Jotkut saattavat joskus ratsastaa ilman turpahihnaa myös siksi, että näkevät itse jos ovat liian kovakätisiä.

      6. Se riippuu ihan jokaisen omasta mielipiteestä. Itse kyllä olen sitä mieltä että ratsastushousuilla on paljon mukavampi ratsastaa. Ne antavat pitoa ja suojaavat.

      7. Se riippuu aivan siitä, kuinka jyrkästi tahtoo väistää. Mitä enemmän hevonen liikkuu sivulle, sitä jyrkemmin se väistää. Hevoselle on sitä helpompi, mitä loivempi väistö on; jyrkemmässä väistössä se tarvii enemmän tasapainoa ja lihaksia.

      8. Esteistuntaan pitäisi nousta juuri ennen kuin hevonen ponnistaa hyppyyn. Jos nousee liian myöhään, jää hypystä jälkeen ja jos nousee liian aikaisin, voi horjuttaa hevosen tasapainoa tai jäädä silloinkin hypystä jälkeen. Oikea kohta tulee kokemuksen myötä automaattisesti, niin ettei sitä lopulta tarvitse edes ajatella. Askeleiden pituutta arvioidessa pitää tuntea hyvin hevosen laukka ja hevonen pitää olla hyvin kontrollissa niin että laukka on säädeltävissä. Oikean paikan oppii näkemään kunhan vain jaksaa harjoitella ahkerasti ja kerätä paljonpaljon kokemusta esteiltä. Olisi hyvä harjoitella hevosella joka osaa itse säädellä askeleensa, jollain "opetusmestarilla", niin sitten siinä itsekin oppii.

      9. Aikaisemmin minulla oli itsellä sama ongelma, että joillain hevosilla tunnistin myötälaukan, toisilla taas en. Se johtuu hevosten liikkeistä, joillakin liikkeet ovat suuria ja myötälaukan tunnistaminen on silloin helpompaa. Kannattaa katsoa sisälapaa ja yrittää siitä katsoa kumpi laukka on, vähän niinkuin kevennyksen voi tarkistaa siitä. Myöhemmin myötälaukan oppii tuntemaan. Itse vielä ratsastinvähän raa'alla hevosella, joka nosti useasti väärän laukan. Silloin minua ainakin helpotti paljon se, että joku aina huusi minulle, onko nyt myötä- vai vastalaukka. Sitten istuin laukassa jonkin aikaa ja tunnustelin mielessäni että myötälaukka tuntuu tältä ja vastalaukka tuntuu tältä, ja sitten ne oppi helposti tuntemaan. Tein joskus myös niin että nostin laukan, yritin itse tuntea kumpi laukka se on ja huusin sitten että "myötälaukka" tai "vastalaukka". Kentän reunalta sitten kaverini tai äitini aina huusi olinko oikeassa.

      10. En tiedä

    • zip--

      Edellä tulikin hyvin asiaa, jos nyt vielä jotain lisää:

      1. minusta aina paras on jatkaa työskentelyä normaalisti. Mitä enemmän itse teet pelottavasta asiasta numeron, sitä enemmän hevonenkin ihmettelee. Jos et itse jännitä ja ratsastat ihan normaalisti, ei hevosellakaan ole syytä jatkaa säikkymistä. Esim. se, että rennosti jää tekemään isoa volttia nurkkaan on hyvä vaihtoehto. Kunhan ei itse vahingossakaan jännity.

      5. Turpahihna tosiaan estää hevosta aukomasta suutaan.
      Mörrinkäisen sanoihin huomautan, että jos hevoen aukoo suuta kun ratsastaja pidättää, ratsastaja käyttää liikaa kättä. Suun aukominen on aina merkki siitä, että hevosella on epämukavaa, eikä se ole missään nimessä tarkoitus.
      jos siis ratsastaa oikein, turparemmi on pelkkä koriste.

      7. Väistön kuuluu olla juuri niin jyrkkä, kuin ratsastaja haluaa. JOs hevonen väistää loivemmin tai jyrkemmin mitä oli tarkoitus, on jokin pielessä.
      Mikäli hevonen vaan jyrää suoraan sivulle, on usein kyse siitä, että heovnen kulkee ns. lapa edellä, eikä väistä oikeasti niin kuin kuuluu.



      Ei muuten kannata yliarvioida omia taitojaan. HeA tasolla peräänannon tulisi olla jo täysin tuttu asia, jos joudut sitä kysymään, et vielä sillä tasolla ole.

    • mörrinkäinen

      Zip, olet oikeassa tuosta suun aukomisesta, mutta totean siihen, että kuumeneva hevonen ei läheskään välttämättä kuuntele (tai harrastehevonen useinkaan edes osaa) pidättävää istuntaa, ja silloin on pakko pidättää ohjilla. Ja jos hevonen ei halua pysähtyä, ohjia on pakko kiristää lisää, jolloin hevonen avaa suunsa päästäkseen menemään. Käytännössä hevosen mukavuus tai epämukavuus kuolaimen suhteen on kiinni sen omasta tottelevaisuudesta. Jos se noudattaa kevyttä ohjaa, ratsastajan ei tarvitse kiristää niitä paljonkaan, mutta jos se ei tottele, niin sitten ohjat kiristyvät lisää. Toisin sanoen se suun aukominen ei aina ole kiinni pelkästä ratsastajasta, vaan se on yhtä paljon kiinni hevosesta itsestään.

      Mutta nyt aletaan eksyä aiheesta. Kysymys ei ollut siitä, miksi hevonen aukoo suutaan, vaan mihin turparemmiä käytetään.

    • Kiitänvielä

      Kiitoksia kaikille vastaajille!
      Ja zip, sori ei olla vaan näiden nimiä käyty tunneilla xD

    • jooterve

      Vastaan nyt tuohon Ypäjä juttuun, olikohan numero kolmoinen(?).
      Eli siellähän asutaan Solu-asunnoissa jos asuu kaukana.
      Ypäjällä on paljon draamaa(sattuneesta syystä :D), mutta kaikin puolin kiva paikka.
      Hevoset kivoja, ja lukiokin ihan semi kiva :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe