Pieni ristiriita

nytniitäselityksiä

1. Suuri asteroidi tappoi dinosaurukset.
2. Linnut ovat dinosaurusten jälkeläisiä.

26

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljon_luettavaa
      • bööök

        Wikipedia: yksi ateistien epäjumalista.


      • Idiootille
        bööök kirjoitti:

        Wikipedia: yksi ateistien epäjumalista.

        Raamattu: hihhuleiden satukirja.


      • Tietäväinen
        Idiootille kirjoitti:

        Raamattu: hihhuleiden satukirja.

        Raamattu: Absoluuttinen totuus.


      • Idiootille
        Tietäväinen kirjoitti:

        Raamattu: Absoluuttinen totuus.

        Raamattu: Absoluuttista paskaa


    • Tuho tappoi dinosaurukset sukupuuttoon, mutta ei (kaikkia) lintuja.

      Ei niin minkäänlaista ristiriitaa.

    • 8765

      Mihin ylipäätään vedetään dinosauruksen ja linnun raja? Vajakille näyttää yleensä olevan mahdotonta ymmärtää, että nuo rajat ovat täysin keinotekoisia, ihmisen keksimiä.

      • Monet tutkijat, itse asiassa varmaankin enemmistö sanookin lintujen olevan dinosauruksia, teropodeja.

        Suomen kansallisdinosaurus on laulujoutsen.


      • naatturi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Monet tutkijat, itse asiassa varmaankin enemmistö sanookin lintujen olevan dinosauruksia, teropodeja.

        Suomen kansallisdinosaurus on laulujoutsen.

        Joutsenko dinosaurus??? Olipa huippukommentti evokilta, nimittäin huippuhölmö.


      • naatturi kirjoitti:

        Joutsenko dinosaurus??? Olipa huippukommentti evokilta, nimittäin huippuhölmö.

        Kaada itsellesi vaan, äläkä ammu viestintuojaa. Ei ole minun ajatukseni, että linnut ovat dinosauruksia, vaan tiedemiesten. He tietävät ja osaavat näitä juttuja vähän enemmän kuin sinä tai minä.


      • naatturi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kaada itsellesi vaan, äläkä ammu viestintuojaa. Ei ole minun ajatukseni, että linnut ovat dinosauruksia, vaan tiedemiesten. He tietävät ja osaavat näitä juttuja vähän enemmän kuin sinä tai minä.

        No eivät takuulla tiedä eikä osaa jos luulevat joutsenta dinoksi.


      • 8765

        Naatturi, mihin laitat linnun ja dinosauruksen rajan?


      • naatturi
        8765 kirjoitti:

        Naatturi, mihin laitat linnun ja dinosauruksen rajan?

        Raja vedetään totuuden ja valheen välille.


      • naatturi kirjoitti:

        Raja vedetään totuuden ja valheen välille.

        Tutustu kladistiikkaan sen sijaan, että puhut rajanvedosta asioissa joista et tiedä vielä mitään.


    • Jos Jumala kerta pystyy kaikeen niin miksi se ei olisisi luonut maailmankaikkeutta itsestään rakentuvaksi/kehittyväksi? Einsteiniä lainaten ¨Jumala ei heitä arpanoppaa¨.

      • einoin

        Keskustelu lähti nyt vähän sivuraiteille. Ilmeisesti kapasiteettinne ei riitä ymmärtämään ongelmaa. No, eipä silti -ei tiedemaailmakaan ole kiinnittänyt siihen huomiota. Linnut eivät paljon lentele kun ydintalvi iskee eikä ruokaakaan ole.


      • einoin kirjoitti:

        Keskustelu lähti nyt vähän sivuraiteille. Ilmeisesti kapasiteettinne ei riitä ymmärtämään ongelmaa. No, eipä silti -ei tiedemaailmakaan ole kiinnittänyt siihen huomiota. Linnut eivät paljon lentele kun ydintalvi iskee eikä ruokaakaan ole.

        Eli siis ydintalvena ei ollut lintuja vaan ne kehittyi sen jälkeen myönnät sen itsekkin tai sitten tarkoitat sitä että kaikki elämä kuoli maapallolta ja jumala loi ne uusiksi.?
        Miksi eläimistä(ihminen mukaan lukien) löytyy eri välivaiheita?
        Miten Dinosaurusten sukupuutto määritellään tai siis miten se on määritelty?, niin että ne vain kuoli, vaiko niin että niiden oli muututtava paremmin uusiin elinolosuhteisiinsa?


      • einoin kirjoitti:

        Keskustelu lähti nyt vähän sivuraiteille. Ilmeisesti kapasiteettinne ei riitä ymmärtämään ongelmaa. No, eipä silti -ei tiedemaailmakaan ole kiinnittänyt siihen huomiota. Linnut eivät paljon lentele kun ydintalvi iskee eikä ruokaakaan ole.

        Tuollaista ei aloituksestasi voinut lukea.
        On melko yhdentekevää, oliko lentäviä lintuja jo ennen dinojen joukkokuolemaa vai ei. Kyse on siitä, että nykylinnut ovat joko lajiutuneet niistä liskoista, joita jäi isojen dinojen sukupuutosta, tai lajiutuneet lintujen kantamyuodoiksi jo ennen katastrofia. Asteroiditörmäys lopetti hirmuliskojen valtakauden, mutta ei se suinkaan kaikkia liskoja tuhonnut. Kotimaiset sisiliskot, vaskitsat ja vesiliskot ovat hirmuliskojen sukua. Myös krokotiilien sukukunta on hirmuliskojen ajoilta.
        Olin työni takia nuorempana Floridassa kursilla. Jurassic Park oli silloin kova sana ja Orlandon ympäristössä oli paljonkin elokuvastudioita ja niiden mainoksia teiden varsilla. Alligaattorifarmi, joka järjesti myös yleisönäytöksiä mainosti: "Meidän dinosauruksemme ovat aitoja".
        Mitä siihen väitteeseen tulee, ettei tiedemaailma ole huomannut esittämääsi ongelmaa, niin en ota väitettäsi kovin vakavasti. Sori vaan.

        Uskoakseni palstalla on kirjoittajia, joiden kapasiteetti riittää kysymyksesi ymmärtämiseen. Itse asiassa luulen sinun yksinkertaistavan aivan liikaa. Vaikka "ydin"- tai paremminkin asteroiditalvi tappoi suuret kasvissyöjät ja aiheutti samalla suuretn lihansyöjien kuoleman, niin pienemmät eläimet, kuten linnut tai nykyisten nisäkkäiden esimuotoina olleet pienet eläimet selvisivät paljon paremmin jo pienemmän ravinnontarpeensa takia.


      • agnoskepo kirjoitti:

        Tuollaista ei aloituksestasi voinut lukea.
        On melko yhdentekevää, oliko lentäviä lintuja jo ennen dinojen joukkokuolemaa vai ei. Kyse on siitä, että nykylinnut ovat joko lajiutuneet niistä liskoista, joita jäi isojen dinojen sukupuutosta, tai lajiutuneet lintujen kantamyuodoiksi jo ennen katastrofia. Asteroiditörmäys lopetti hirmuliskojen valtakauden, mutta ei se suinkaan kaikkia liskoja tuhonnut. Kotimaiset sisiliskot, vaskitsat ja vesiliskot ovat hirmuliskojen sukua. Myös krokotiilien sukukunta on hirmuliskojen ajoilta.
        Olin työni takia nuorempana Floridassa kursilla. Jurassic Park oli silloin kova sana ja Orlandon ympäristössä oli paljonkin elokuvastudioita ja niiden mainoksia teiden varsilla. Alligaattorifarmi, joka järjesti myös yleisönäytöksiä mainosti: "Meidän dinosauruksemme ovat aitoja".
        Mitä siihen väitteeseen tulee, ettei tiedemaailma ole huomannut esittämääsi ongelmaa, niin en ota väitettäsi kovin vakavasti. Sori vaan.

        Uskoakseni palstalla on kirjoittajia, joiden kapasiteetti riittää kysymyksesi ymmärtämiseen. Itse asiassa luulen sinun yksinkertaistavan aivan liikaa. Vaikka "ydin"- tai paremminkin asteroiditalvi tappoi suuret kasvissyöjät ja aiheutti samalla suuretn lihansyöjien kuoleman, niin pienemmät eläimet, kuten linnut tai nykyisten nisäkkäiden esimuotoina olleet pienet eläimet selvisivät paljon paremmin jo pienemmän ravinnontarpeensa takia.

        Olin unohtaa.
        Kiitos asiallisesta aloituksestasi ja kommentistasi. Sinulla on sentään esittää jotain järkevää kysymystä evoluutioteoriasta.
        Tarkennuksena sanoisin aloitukseesi, että vaikka kansanomaisesti hirmuliskoja kutsutaan dinosauruksiksi, on kyse matelijoiden (replitia) luokasta, johon alalahkona kuuluvat myös liskot (sauria). Populaareissa julkaisuissa puhutaan yleisesti hirmuliskoista dinosauruksiana, mutta niissä mennään sieltä, missä aita on matalin.


    • Siellä dinosaurusten jaloissa vikkelänä nelijalkaisena vipelsi tiedemiesten mukaan myös nelijalkainen otus. Niiden sanotaan olleen ihmisten esi-isiä.
      Myös isompia ja pienempiä lentäviä liskoja.

      Lintujen anatomian sanotaan muistuttavan dinojen vastaavaa. Srutsia erikoisesti tai jopa räkättirastasta.

      Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

    • rtyuiokijh

      Tässä asiassa on yleistetty, että kaikki dinosaurukset olisivat kuolleet, mutta näihän se ei mennyt. Lintuja on jopa kutsuttu dinosauruksiksi, mutta se on kai suunnilleen sama, jos sanoisi nykyihmistä pystyihmiseksi?

    • Epäjumalienkieltäjä

      Aina ei ole selvää onko tällaiset avaukset tehty tosissaan vai pilailumielessä. Mutta oletetaan, että tämä on kirjoitettu tosissaan.

      Asteroidin aiheuttama katastrofi tappoi valtavasti eri eläinlajeja sukupuuttoon. Sukupuuttoon kuolee kuitenkin aina laji eikä taksonominen ryhmä. Sukupuuttoon kuoli ilmeisesti kaikki suuret maalla eläneet kasvissyöjät sekä näistä riippuvaiset pedot. Tuho vaikutti myös kaikkiin muihin eläimiin ja kasveihinkin. Selvinneet lajit olivat pieni vähemmistö. Varmasti kuoli myös nisäkäs- ja lintulajeja sekä muitakin matelijoita kuin dinoja. Lintujahan oli jo ennen dinosauruksetkin tappanutta joukkotuhoa.

      Hyvin kävi eläimille joille kelpasi lahoavat kasvit. Tällaisia ovat mm useat hyönteiset. Tämä tietenkin hyödytti hyönteissyöjiä kuten monia varhaisia nisäkkäitä ja lintuja. Isoista eläimistä pärjäsi esimerkiksi krokotiilit, joiden erityiskyky on paastoaminen. Raadoilla lihonneet krokotiilit pystyivät odottamaan jopa pari vuotta parempia aikoja ilman lisäravintoa.

      On ilmeisesti tulkintakysymys kehittyikö linnut dinosauruksista vai oliko (joillakin) dinosauruksilla ja linnuilla yhteinen kantamuoto. Uusien fossiililöytöjen myötä yhä useampi dino on paljastunut höyhenpeitteiseksi ja toisaalta lintujen kehitys näyttää alkaneen aiemmin kuin aikaisempien löytöjen valossa tiedettiin.

    • Tietäväinen

      Meteoriitti on vain evoluuttien tekosyy olla tunnustamatta tulvaa. Fossiiliaineistostakin näkee että kaikkialla on ollut muinoin maailmamme kattava, massiivinen tuhotulva. Edes evokit eivät voi tätä asiaa mitenkään kiistää. Siksipä ovatkin keksineet tuhotulvan, jota ei ole aiheuttanut Jumala vaan "sattumalta," "luonnollisesti" maahamme tipahtanut meteroidi. Siksi he ovat sortuneet valehteluun, jotta heidän ei tarvitsisi tunnustaa Jumalan aiheuttamaa tulvaa ja Jumalaa sen aiheuttajana.

      • "Fossiiliaineistostakin näkee että kaikkialla on ollut muinoin maailmamme kattava, massiivinen tuhotulva."

        Ja Höpsistä! :D


      • satuilet

        Asteroidista on näyttöä lisääntyneenä iridiumina n. 60 miljoonaa vuotta vanhoissa kerrostumissa. Nykyään putoamispaikkakin on löydetty Jukatanilta.
        Maapallon kattavasta tulvasta ei ole ainuttakaan tieteellistä näyttöä ja satojen miljoonien vuosien aikana kerrostuneista sedimenteistä löytyneiden fossiilien syntyminen yhdellä kertaa on täysin mahdoton ajatus. Sitä voi markkinoida pienissä samoin ajattelevissa uskonnollisissa lahkoissa, mutta tieteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
        Tiesitkö edes, että kaikkina aikoina eläneistä lajeista on vähintään 99% kuollut sukupuuttoon. Nyt arvioidaan lajeja olevan suuruusluokkaa 10 miljoonaa. Kreationistien mukaan Nooan aikana eri lajeja vaelteli maapallolla siis noin miljardi. Mahtoi tulla arkissa ahasta. Eikö sinne otettu pari *kaikista* maaeläimistä ja puhtaista eläimistä peräti 7 paria?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe