He C vai He B?

oululainenratsastaja

Oon täs miettiny minkä tasonen oon :DELi voisitteko sanoo kummalle sopisin?
Oon ratsastanu 2 vuotta ja oo kehittynyt tosi nopeeta, oon hypänny 90cm ja ratana 80(?) En osaa oikeen pohkeenväistöjä tai mitään. Oon tosi paska kouluratsastuksessa. Osaan hallita hevosen käynnissä,ravissa ja laukassa. Osaan hallita hevosen myös esteillä. Olen saanut hankalatkin hevosen kulkemaan hyvin. Olen jopa hieman kouluttanut osaamatonta ponia. Olen aika hyvä esteillä mutta kouluratsastus... en kommentoi :D Osaan asettaa hevosen ja helpoimmat tapaukset saada peränaantoon vaikka olen huono kouluratsastuksessa. Minulla on aika huono tasapaino... tos jotain, kiitti jos autat :)

8

115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • z--

Aika mahdootn sanoa. Aika nopeasti olet tosiaan kehittynyt, jos jo 2 vuoden jälkeen ymmärrät peräänannosta jotain. Tietysti moni ymmärtää peräänannon tuossa vaiheesas aivan väärin: ajatellaan että kun heppa menee kaula kaarella, se on peräänannossa.

Herää myös kysymys, miten voit olla hyvä esteillä, jos olet tosi huono koulussa? Sehän on ihan mahdotonta.

Mutta jos tosiaan oikeasti osaat ratsastaa siististi ja saat hevosen jopa peräänantoon, olet ehdottomasti HeB-tasoa.

http://www.ratsastus.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/ratsastajainliitto/embeds/ratsastajainliittowwwstructure/41553_Harrastajan_polku_A2_nettiin.pdf
      Tuosta voisi hyvin saada vinkkiä.

• oululainenratsastaja

Koska olen ollut monilla esteleirillä ja on melkein aina esteitä :D EIlenkin oli esteitä ja menin semmoisella testailevalla shettiksellä. Kyllä sain sen hyvin kulkemaan...

• Niin siis jos et osaa mitään koulupuolelta, kuin perusaskellajit, niin en sanoisi sinua edes C-tasoiseksi. Peräänanto ja asetukset kuuluvat enemmän B-puolelle, muttet maininnut osaavasi edes C:n asioita.

Keskikäynti
      Harjoitusravi
      Harjoituslaukka (oikea ja vasen)
      Temponlisäys ravissa
      Pysähdys
      Peruutus
      Arvosteluperusteet: ratsastajan vaikutus hevoseen, ratsastajan asento, istunta ja apujen käyttö, oikeiden teiden seuraaminen

(kyllä, kopioitu hevosmaailma.net)

Jos osaat nuo niin C-tasoinen olet. Toki kaikki on yleensä hieman tallikohtaista. Jos et osaa noita asioita näiden mukaan, niin olet perustasoinen joka osaa C ja B- tason asioita.

Tasapaino vaikuttaa ratsastukseen paljonkin. On aika mahdotonta olla hyvä ratsastamaan, esteistä puhumattakaan, jos tasapaino on huono. Sitä parantaaksesi voit tehdä itsenäisiä harjoituksia tai käydä erillisiä kursseja.

Sanoit saavasi helpoimmat tapaukset peräänantoon. Saatat sekoittaa nyt asian muotoon (kaula kaarella). Eli jos saat jonkun hevosen kaulan kaarelle, niin se ei tarkoita sitä että olet läpiratsastanut hevosen peräänantoon. Peräänannossa hevonen käyttää enemmän takapäätään ja liikkuu tahdikkaammin sekä kokoaa itseään normaalia enemmän. Yleensä tähän kuuluu myös muodossa oleminen. Mutta hevonen voi liikkua myös ei-peräänannossa vaikka kaula onkin kaarella. Mieti vielä, kumpaa oikein tarkoitit.

Estetaso ei liity mitenkään C- tai B- merkkiin, tai mihinkään. Nämä ovat koulutasoja, ei estekorkeuksia.

Ja noita asetuksia harjoittelin itse jo alkeisjatkokurssilla, eli ne eivät kuulu tuohon peräänantoon ratsastukseen millään tavalla. (Mutta kuten sanoin, kaikki on tallikohtaista).

Toivottavasti tämä auttoi.

• oululainenratsastaja

Osaan kyllä nuo asiat :)

• Okei. Mutta jos et osaa B:n asioita etkä saa hevosta oikeaan peräänantoon jne, niin et ole B- tasoinen, vaan C.

• sdsfsejfisfsejkfsokefs

öööö.... oot A tasonen.... koska b tasossa tarvii taluttajan joten oot ehdottomasti yli A tasonen

• Rosoner

Nyt sulla on menny kyllä tasot ihan sekasin, käyhän ottamassa asioista uudelleen selvää. Edes C tasonen ei tarvitse enää taluttajaa, saati sitä korkeammalla tasolla oleva B! Yli A tasoinen hän ei varmasti ole jos on 2 vuotta ratsastanut, nyt järki käteen!

• kokemato

Omasta mielestä yksittäisen esteen korkeus ei kerro mitää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6352
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4052
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3345
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      485
      2871
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      278
      1868
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1546
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      172
      1369
    9. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1323
    Aihe